جریان فکری پست مدرن در میان? قرن بیستم میلادی جوانه زد و تا به امروز از رشد، تحول و زایایی برخوردار بوده است. در مورد خاستگاه، تبار و دیرین? پست مدرنیسم شک و تردید بیشماری موجود است، زیرا گروهی از نظریهپردازان میراث آن را به مدرنیسم یا حتی ضدمدرنیسم ربط میدهند و عدهای نیز آن را نحل? فکری، فلسفی مستقل، یگانه و خودجوش برمی شمرند. با وجود این، بدون تردید بایستی پستمدرنیسم را به عنوان گفتمان مسلط در اندیشه و هنر دنیای امروز پذیرفت. آنچه لازم است مورد توجه بیشتری قرارگیرد، جستوجوی تأثیرات پستمدرنیسم در زیست اجتماع کنونی ماست که به واسط? رسانههای ارتباطی نوین به شکل دهکدهای کوچک اما جهانی در آمده است. پست مدرنیسم مکتب فلسفی و هنری چندوجهی است که باید آن را چهارراه تداخل و تماس عناصر متفاوت و متضاد فرهنگها نامید. پستمدرنیسم موج نویی است که از تفسیر و تأویل دستاوردهای پیشین و ترکیب آن با تأملات کنونی پدیدار گشته است و به همین دلیل تأثیر مطالعاتی این پژوهش به بازشناسی پستمدرنیسم در تفـکر معاصـر و سپس چگونگـی نفوذ آن بر جریان تئاتر پیشرو می پردازد و با تکیه بر بازخوانی اندیشههای آنتونن آرتو، هنرمند نظریهپرداز فرانسوی تئاتر آیینی، به پیشگامی او برای ایجاد تئاتر پستمدرن اشاره دارد.