شناخت سلیقه ها و ترجیحات افراد جامعه در مصرف کالاها و به خصوص کالاهای فرهنگی می تواند مشخص کنندة نوع و ساختار روابط اجتماعی و میزان تعامل افراد حاضر در قشرهای مختلف اجتماعی باشد. این تحقیق با تمرکز بر مصرف موسیقایی به عنوان یکی از گونه های مصرف فرهنگی، سعی در شناخت و تبیین ارتباط میان پایگاه اجتماعی و انحصارطلبی و تساهل موسیقایی به عنوان گونه هایی از مصرف موسیقایی دارد. روش غالب در تحقیق حاضر پیمایش است و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. تحقیق در میان 360 نفر از ساکنان دو محلة اختیاریه و جوادیه از محلات شهر تهران، به عنوان نماد دو پایگاه اجتماعی بالا و پایین انجام پذیرفته است. نتایج نشان می دهد میان پایگاه اجتماعی و تساهل موسیقایی رابطة مثبت و معنادار و میان پایگاه اجتماعی و انحصارطلبی موسیقایی رابطة منفی و معنادار وجود دارد. به بیان دیگر هرچه پایگاه اجتماعی بالاتر باشد میزان تساهل موسیقایی بیشتر و هرچه پایگاه اجتماعی پایین تر باشد میزان انحصارطلبی موسیقایی بیشتر است. مقایسة میانگین نمرات انحصارطلبی و تساهل موسیقایی در بین سه پایگاه پایین، متوسط و بالا نشان می دهد، میانگینِ نمرة انحصارطلبی موسیقاییِ پایگاهِ پایین از بقیة پایگاه ها بیشتر است. همچنین میانگین نمرة تساهل موسیقاییِ پایگاهِ بالا از بقیة پایگاه ها بیشتر می باشد.
صمیم, رضا, & فاطمی, دکتر ساسان. (1386). پژوهشی جامعه شناختی در باب مصرف موسیقایی در بین افرادی با پایگاههای اجتماعی متفاوت. هنرهای زیبا, 32(32), -.
MLA
رضا صمیم; دکتر ساسان فاطمی. "پژوهشی جامعه شناختی در باب مصرف موسیقایی در بین افرادی با پایگاههای اجتماعی متفاوت", هنرهای زیبا, 32, 32, 1386, -.
HARVARD
صمیم, رضا, فاطمی, دکتر ساسان. (1386). 'پژوهشی جامعه شناختی در باب مصرف موسیقایی در بین افرادی با پایگاههای اجتماعی متفاوت', هنرهای زیبا, 32(32), pp. -.
VANCOUVER
صمیم, رضا, فاطمی, دکتر ساسان. پژوهشی جامعه شناختی در باب مصرف موسیقایی در بین افرادی با پایگاههای اجتماعی متفاوت. هنرهای زیبا, 1386; 32(32): -.