موسیقی همچون هنر برخاسته از لایههای درونی درون آدمی و بلکه یک نیاز روحی است و مانند هر هنری میتواند مبتذل یا متعهد باشد.
موسیقی علمی از یونان باستان وارد ایران شد که ارسطو آن را به عنوان شاخهای از ریاضیات میدانست و فیلسوفان اسلامی نیز آن را پذیرفتند البته علاوه بر قواعد علمی، ذوق و عاطفه نیز در پیدایش آن دخالت دارد هنر نیز محسوب میشود موسیقی ترجمه واژه Music انگلیسی که در فارسی معادل آهنگ میباشد و غنا را خواندن با آهنگ میگویند که همان موسیقی آوازی است. موسیقی ترکیب (composition) الحان جمع لحن و یا ملودی (Melody) و الحان به نغمهها (Note) و نتها دارای ریتم (Rhythm) هماهنگ است رابطه اسلام با هنر و موسیقی از مهمترین و کاربردی ترین موضوعات است .
در قرآن واژه غنا و موسیقی به کار نرفته ولی آیاتی وجود دارد که در روایات یکی از مصداقهای آن را «غنا» دانستهاند. لغویون غنا را «آواز خوش و طرب انگیز» دانستهاند و فقها و مفسران قران آن را صدای لهوی مناسب مجالس اهل فسوق دانستهاند که حرام میباشد. بسیاری از علما تصریح کردهاند که غنا بر حسب معنای لغوی و در عرف از غنای حرام یعنی غنا در شرع وسیعتر است موسیقی با شرایطی حرام و با شرایطی حلال می باشد در این مقاله با توجه به آیات و روایات و دیدگاه مفسران و عالمان و اسلامشناسان با رویکردی کاربردی معیارهای موسیقی بررسی شده است .