نشانه شناسی علمی است که به مطالعه نشانه ها و دسته بندی آنها می پردازد. در این مقاله سعی شده از زاویه ای نشانه شناسانه به خوانش یک نمونه از آثار نگارگری با عنوان نگاره " آزمون فریدون پسرانش را" اثر " سلطان محمد" نگارگر مکتب تبریز پرداخته شود. در بررسی این نگاره نکاتی همچون انواع دلالت ها ، محورها و در نتها دلالت های بینامتنی در لایه های مختلف خوانش یک متن اعم از تصویری یا نوشتاری حائز اهمیت است و می توانند نام و سبک شخصی هنرمند ، مکتب یا سبک هنری را نیز دربر گیرند. نشانه شناسی می کوشد به این خوانش و کشف رمزگان دست یابد. مسلماً بررسی هم نشینی جهان تصویری و متن نوشتاری در این نگاره و بررسی نشانه های نمادین، نمایه ای و شمایلی موجب خوانش نشانه شناسی لایه ای این نگاره می شود.
حسنوند, دکتر محمد کاظم , سجودی, دکتر فرزان و خیری, مریم . (1384). بررسی نگاره "آزمون فریدون پسرانش را"
از منظر نشانه شناسی لایه ای. هنرهای زیبا, 24(0), -.
MLA
حسنوند, دکتر محمد کاظم , , سجودی, دکتر فرزان , و خیری, مریم . "بررسی نگاره "آزمون فریدون پسرانش را"
از منظر نشانه شناسی لایه ای", هنرهای زیبا, 24, 0, 1384, -.
HARVARD
حسنوند, دکتر محمد کاظم, سجودی, دکتر فرزان, خیری, مریم. (1384). 'بررسی نگاره "آزمون فریدون پسرانش را"
از منظر نشانه شناسی لایه ای', هنرهای زیبا, 24(0), pp. -.
CHICAGO
دکتر محمد کاظم حسنوند , دکتر فرزان سجودی و مریم خیری, "بررسی نگاره "آزمون فریدون پسرانش را"
از منظر نشانه شناسی لایه ای," هنرهای زیبا, 24 0 (1384): -,
VANCOUVER
حسنوند, دکتر محمد کاظم, سجودی, دکتر فرزان, خیری, مریم. بررسی نگاره "آزمون فریدون پسرانش را"
از منظر نشانه شناسی لایه ای. هنرهای زیبا, 1384; 24(0): -.