چکیده:
در بناهای دوره سلجوقی وایلخانی دو نوع تزیین اساسی دیده میشود: تزیین آجری و تزیین گچبری. توپی گچی ته آجری زینتی است که با استفاده از گچ و آجر به وجود می آید؛ اما نه در رده تزیینات گچی قرار می گیرد و نه در زمره تزیینات آجری. آرایه ای است قائم به ذات، با پشتوانه بصری قوی که با سادگی ابتدایی و هماهنگی چشم نواز ساختمان را از بند تزیینات پیچیده و رمز آلود جدا ساخته، نوعی رهایی و آزادی در ترکیب تزیینات بنا به وجود میآورد. علت اصلی ایجاد توپی های گچی علاوه بر مباحث زیباشناختی اعتماد معماران و اساتید زمان صفویه به پاتین روی آجرها که ماده سخت نگهدارنده بدنه آجری و عدم تراش این پاتین و کاربرد بند کشی های گچی به خاطر پوشاندن عیوب آجرها و جلوگیری از همان تراش در از بین بردن پاتین آجر بوده است .
دادور, دکتر ابوالقاسم, & اردکانی, نصرت الملوک مصباح. (1385). بررسی نقوش و شیوه تزیین توپی گچی ته آجری در بناهای دوره سلجوقی و ایلخانی. هنرهای زیبا, 1(26), -.
MLA
دکتر ابوالقاسم دادور; نصرت الملوک مصباح اردکانی. "بررسی نقوش و شیوه تزیین توپی گچی ته آجری در بناهای دوره سلجوقی و ایلخانی", هنرهای زیبا, 1, 26, 1385, -.
HARVARD
دادور, دکتر ابوالقاسم, اردکانی, نصرت الملوک مصباح. (1385). 'بررسی نقوش و شیوه تزیین توپی گچی ته آجری در بناهای دوره سلجوقی و ایلخانی', هنرهای زیبا, 1(26), pp. -.
VANCOUVER
دادور, دکتر ابوالقاسم, اردکانی, نصرت الملوک مصباح. بررسی نقوش و شیوه تزیین توپی گچی ته آجری در بناهای دوره سلجوقی و ایلخانی. هنرهای زیبا, 1385; 1(26): -.