پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا35020080922Secret of Clock Stone of Imam Mosque Isfahanراز سنگ ساعت مسجد امام (شاه عباسی) اصفهان27118FAمهندس احمدسعیدنیاJournal Article19700101City of Isfahan has been situated in the center of Iran in 32? 40? north latitude, 51? 40? east longitudes. Naghsh-e-Jahan square sited in heart of historical city Isfahan. It has 4 great and splendid monuments in its 4 sides which all consider as great architectural heritage of Iran. In west side there is entrance of "Alighapoo" palace; in east Sheikh Lotfolah Mosque; in south Imam Mosque (Shah Abbasi) and in north side entrance of Kaiser Bazar of Isfahan has been placed. Imam mosque has been built is Shah Abbas era and it has been told that the mosque has been designed by Sheikh Bahai'l who was one of the famous philosophers and scientists of mentioned period. In west yard of Imam Mosque, a stone block has been installed next to northern wall that through all days of year (365 days) shows noon time without shadow. That is exactly when crier calls people to pray. This clock stone consists of two parts: a rectangular shaped stone and triangular shaped stone which together form an orthogonal trapeze. In midday, sunlight shines to southwest body with 125 degree angle and tangent northwest body.Imam Mosque turns 45 degree toward southeast in order to be in direction of kiblah; that is while Naghsh-e-Jahan square has 14 to 17 degree turn to south east to adapt with ray of sun light. Imam Mosque and Sheikh Lotfolah Mosque reflected incredibly. This wonder also exists in clock stone which has been adjusted and installed by Sheikh Bahai'l. Clock stone of Imam Mosque demonstrate reflection of two angles of mosque toward kiblan (southwest) and square toward south east. The secret of this stone is not only in the vector of sun light but also in way of shadow coverage by triangular shape stone which is surveyed and discussed in this research.در حیاط غربی مسجد امام (شاه عباسی) اصفهان، واقع در میدان نقش جهان، قطعه سنگی در کنار دیوار شمالی نصب شده است که در تمام روزهای سال (365 روز) هنگام نیمروز، لحظه ظهر را بدون سایه نشان میدهد. آن گاه موذن بر گلدسته رفته مردم شهر را به نماز فرا میخواند. سنگ ساعت از دو بخش تشکیل شده است، یکی سنگ مستطیل شکل و دیگری سنگ مثلثی شکل که در کنار آن نصب شده و مجموعاً یک ذوزنقه قائمالزاویه را تشکیل میدهند و در هنگام نیمروز، آفتاب با زاویه 125 به بدنه جنوب غربی میتابد و با بدنه شمال غربی مماس میگردد. مسجد امام برای جهتگیری به سمت قبله 45 درجه به سمت جنوب غربی چرخیده است در حالی که میدان نقش جهان برای انطباق با تابش خورشید ?14 تا ?17 به سمت جنوب شرقی جهتگیری نموده است. اختلاف این دو زاویه در دالان ورودی مسجد شاه و همچنین در دالان ورودی مسجد شیخلطفاله به نحو شگفتانگیزی انعکاس یافته است. این شگفتی در سنگ ساعت مسجد شاه نیز وجوددارد. این سنگ نیز توسط شیخ بهایی تنظیم شده و در مسجد شاه نصب شده است. سنگ ساعت مسجد شاه انعکاسی از دو زاویه مسجد به سمت (جنوب غربی) قبله و میدان به سمت (جنوب شرقی) دیگر میباشد. راز این سنگ تنها در نحوه تابش آفتاب نیست، بلکه در نحوه پوشاندن سایه توسط سنگ مثلثی شکل است که در این تحقیق چگونگی آن آشکار شده است.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا35020080922THE USE OF ARCHITECTURAL DESIGN METHODS FOR DECREASING ENVIRONMENYAL POLLUTIONS CAUSED BY HOUSING DEVELOPMENTکاهش آلودگی های محیطی ناشی از توسعه مسکن با راهکارهای طراحی معماری (مطلعه موردی بافت های مسکونی پیرامون تهران)27119FAدکتر محمدمهدیمحمودیمهندس نیلوفرنیکقدمJournal Article19700101مهم ترین معضلات واحدهای مسکونی در شهرک های پیرامون تهران، طراحی نامناسب بدون توجه به بستر محیطی، اقلیم، و شیوه سکونت ساکنان، کاربرد مصالح کمدوام و نهایتاً ضعف تکنولوژی ساخت است. وجود این عوامل سبب مصرف بی رویه منابع طبیعی و انرژی و آلودگی محیط میشود. تحقیق حاضر با توصیف اهداف و اصول معماری پایدار، خصوصاً روش های بومی در طراحی مسکن، به تدوین چارچوب نظری برای نحوه انجام مطالعات میدانی پرداخته است. بر اساس این چارچوب نظری، مطالعات میدانی در شهرک های مسکونی جدید پیرامون تهران با تاکید بر معضل مصرف بی رویه انرژی و مصالح و ایجاد انواع آلودگی های زیست محیطی و جستجوی علل آنها در نواقص برنامهریزی و طراحی انجام شده است. سپس از تطابق اصول و مبانی بدست آمده از مطالعات نظری با نقاط ضعف و قوت منتج از مطالعات میدانی راهکارهایی برای برنامهریزی و طراحی واحدهای مسکونی پیرامون تهران پیشنهاد شده است. این راهکارها در موضوعات مطالعات بوم شناختی و طراحی مبتنی بر خصوصیات و منابع مربوط به هر محل، طراحی اقلیمی، طراحی بر اساس فرهنگ و شیوه معیشت ساکنان و بکارگیری مصالح مناسب برای رسیدن به معماری پایدار است.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا35020080922Images and the meaning of Placeتصویرهای ذهنی و مفهوم مکان27120FAرعناساداتحبیبیJournal Article19700101مکان عنصر اصلی هویت ساکنان آن است. انسان با شناخت مکان می تواند به شناخت خود نایل شود. یکی از علل سرگردانی انسان امروز نپرداختن به مفهوم مکان و از آن ره نبود هویت مکانی است. مکان های مدرنیستی امروزین بدون توجه به طبیعت پیرامون و نیازهای کیفی ساخته شده اند و به ناگزیر برآورده کننده ی هیجان ها و نیاز های زود گذر کمی انسان می باشد و به دور از هرگونه معنا و خصیصه ی اصیلی تنها ترویج دهنده ی نامکان ها هستند. در این مقاله واژه شناسی و مفهوم مکان از دیدگاه کلاسیک آن یعنی نظر حکمای ایرانی و فلاسفه ی یونان در روزگار کهن و از دیدگاه نظریه پردازان مکان (پدیدارشناس ـ روانشناس محیطی) در دوران معاصر بررسی و به رابطه ی مکان و خاطره و حافظه جمعی و تصویر ذهنی حاصل از مکان پرداخته می شود. این پژوهش به جست و جوی عوامل به وجود آورنده ی هویت و معنای مکان و تاثیر آن بر روی انسان پرداخته و آنچه حاصل شده، در خیابان نیاوران به عنوان موردپژوهی کاربست یافته است و عوامل تاثیر گذار در شکل گیری تصویر ذهنی از این خیابان و عوامل مخرب آن آزمون شده اند.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا35020080922Stabilize the Faces of Deep Excavation with Soil Nailing Technique in Urban Areasپایدار سازی جداره های گودبرداری عمیق به روش میخ کوبی در مناطق شهری27121FAمهندس عزت الله تقی زادهقهیJournal Article19700101با افزایش تراکم در عرصه های محدود و در نواحی پرتراکم شهری، تعداد طبقات زیرزمین و عمق گودبرداری افزایش می یابد. برای طراحی پایداری جداره های گودبرداری باید این اطمینان وجود داشته باشد که یک ضریب ایمنی کافی برای مدت عمر سازه های پایدار کننده وجود دارد. روش مناسب گودبرداری با توجه به شرایط و جنس خاک، سطح آب زیرزمینی، عمق و ابعاد گودبرداری، موقعیت و نحوه قرارگیری محل گود، موقعیت و شرایط مجاورین، لرزه خیزی منطقه، الزامات قانونی ساختگاه، اصل تامین ایمنی کامل مجاورین و بخصوص انسان ها، هزینه های پایدارسازی، هزینه های ناشی از گسیختگی و یا تغییر شکل جداره های گودبرداری و مشکلات و محدودیت های اجرایی انتخاب می گردد. روش میخ کوبی دارای مزیت های نسبی قابل توجهی می باشد. این روش از نظر سرعت اجرا، هزینه قابل قبول، انطباق سریع و آسان با شرایط سایت های مختلف، عدم نیاز به ماشین آلات سنگین، اجرای سریع و مطمئن عایق رطوبتی و عدم تداخل سازه نگهبان با عملیات اصلی ساختمان از مناسب ترین روش های پایدار سازی جداره گودبرداری می باشد. محدودیت های این روش به دلیل وارد شدن به محدوده مالکیت مجاورین محل گودبرداری، امکان ایجاد تغییر مکان های افقی و عمودی در دیواره های خاک میخ کوبی شده و در زمین مجاور گود و احتمال ترک در ساختمان های مجاور گود می باشد.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا35020080922STYLISTICS OF ART-NOUVEAU IN THE CONTEMPORARY ARCHITECTURE OF IRANسبک شناسی آر- نوو در معماری معاصر ایران27122FAدکتر سعیدحقیرJournal Article19700101جنبش آر- نوو به عنوان یکی از جنبش های پیشرو اواخر قرن نوزدهم در هنر و معماری اروپا نقشی قطعی بر شکل گیری معماری قرن بیستم و معماری دوران مدرن گذاشت. گستردگی و تنوع سبک های این جنبش، خصلتی است که آن را از سایر جنبش های هنری دیگر در دوران معاصر متمایز می کند. مشاهده برخی آثار معماری معاصر درایران (به ویژه در تهران) که آشکارا تحت تأثیربرخی از گرایش های سبکی این جنبش قرار دارند، نشان از ورود گسترده ی این جنبش هنری غرب به معماری معاصر ایران در مقطعی خاص دارد. تنوع، تشابه و تفاوت های این گرایش های سبکی، تا اندازه ای است که مطالعه ای تطبیقی برروی این دوره از معماری معاصر ایران را ضروری می نماید. این مقاله سعی دارد تا با بررسی تطبیقی گرایش های معماری آر- نوو در غرب و مقایسه اصولی آنها در ایران، به یک سبک شناسی جدید از این جنبش معماری غربی در ایران معاصر نزدیک شود. همچنین در این راستا به بررسی امکان طبقه بندی مجموعه این سبک ها در معماری معاصر ایران، در یک دوره زمانی مشخص، خواهد پرداخت. این مقاله در انتها نشان خواهد داد که علی رغم تنوع سبکی موجود در معماری دوران پهلوی اول در ایران معاصر تمامی این معماری زیرمجموعه های سبکی جنبش آر- نوو می باشد.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا35020080922Qualitative Evaluation of University of Tehran Central Campusارزیابی کیفی مجموعه پردیس مرکزی دانشگاه تهران27123FAمهندس مریم غرویالخوانساریJournal Article19700101این نوشتار با هدف ارزیابی کیفی مجموعه پردیس مرکزی دانشگاه تهران و شناخت نقاط قوت و ضعف آن صورت گرفته است که می تواند در تعیین استراتژی مناسب برای طرح توسعه دانشگاه و همچنین در تعریف الگوی مناسب برای سایت های جدید دانشگاهی کشور موثر باشد. جهت استخراج معیارهای ارزیابی، با بررسی تئوری های مربوط به سایت های دانشگاهی و مقایسه تشابهات سایت های دانشگاهی، فضاهای شهری و شهر، از ایده "دانشگاه همچون یک شهر" استفاده شده است. علت این تشابهات نزدیکی ویژگی های عملکردی و در پی آن برخی خصوصیات شکلی بوده که در سیر تحول سایت های دانشگاهی قابل مشاهده است. همچنین توسعه ایده های دموکراتیک و توجه به مراودات اجتماعی که منجر به تئوری «دانشگاه باز» به معنای دانشگاه در دسترس تمام افراد جامعه و برنامه ریزی شده جهت ارائه خدمات همگانی شده اند، در شکل گیری این ایده تاثیر داشته اند. بر این اساس نه تنها از معیارهای یک محیط شهری خوب، بلکه از معیارهای یک شهر خوب با لحاظ نمودن مشخصات خاص فضاهای دانشگاهی، برای ارزیابی پروژه بهره گرفته شده است. نتیجه بحث ارزیابی ارجحیت نقاط قوت سایت بر نقاط ضعف با وجود تعدد آنها را روشن می سازد که نقاط ضعف موجود به وسیله دو گروه اقدامات اصلاحی، قابل رفع می باشند.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا35020080922Another Reflection to Determine the True Identity and Historic Content of the Rock Reliefs of Taq – i Bustanتاملی دیگر در اثبات هویت واقعی ومحتوای تاریخی نقش برجسته های تاق بزرگ بستان27124FAدکتر سیدرسول موسویحاجیJournal Article19700101در حاشیه ی شمال شرقی شهرستان کرمانشاه (مرکز استان کرمانشاه) محلی است که به تاق بستان شهرت دارد. دراین محل تاق بزرگی وجود دارد که بر سطوح جانبی و جداره مقابل آن نقوش بسیار جالب توجه ای از دوره ساسانی حجاری شده اند. متأسفانه علی رغم مطالعاتی که تا کنون بر روی این نقوش انجام گرفته است، هویت واقعی و محتوی تاریخی آنها هم چنان درپرده ای از ابهام قرار دارند. ارنست هرتسفلد که یک باستان شناس آلمانی است، عقیده دارد مجموع نقش برجسته های تاق بزرگ بستان متعلق به خسروپرویز(628-591.م ) است که او را در صحنه های مختلف: شکارشاهی، تاج ستانی از اهورامزدا و سوار بر اسب معروف خود "شبدیز"نشان می دهد. ک. اردمان ـ سکه شناس آلمانی ـ معتقد است که شاه در نقش برجسته های مذکور، پیروز اول (484ـ 457.م) است نه خسروپرویز. ک.تانابه ژاپنی با رد هر دو نظریه مذکور،مجموع نقش برجسته های تاق بزرگ بستان را به اردشیر سوم (630-628.م) نسبت می دهد. در این پژوهش سعی بر آن است تا به مدد قراین تاریخی و شواهد متعدد باستان شناسی، هنری و سکه شناسی هویت واقعی این نقوش روشن گردیده و محتوای تاریخی آنها نیز از هر گونه ابهام و تاریکی زدوده شود.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا35020080922Ceramics of the Safavid Period, Survey of Techniques and Artistic Motifes of Potteriesهنر سفالگری در دورة صفویه، بررسی تکنیک و نقشمایه های هنری27125FAدکتر یعقوب محمدیفربهزادبلمکیJournal Article19700101با ظهور سلسلة صفویه، تحولی چشمگیر در تمامی عرصههای هنری و صنعتی، از جمله سفالهای صفوی پدید آمد. برنامهریزیهای کلان شاهعباس، در این برهه به نوعی به ایجاد یک رنسانس در امر ساخت سفال انجامید. بکارگیری سلایق روز و در عین حال توجه به عناصر بومی و ادای دین به آنها، از سوی سفالگران منجر به تولید سفال هایی با مشخصات ترکیبی شد. سفالهای این دوره شامل سفالهای کوباچی، آبی و سفید، گمبرون، زرینفام، سلادون و همچنین سفالهای وارداتی است که به نحوی در ساخت سفالهای داخلی تأثیرگذار بود. از جمله، سفالهای چینی، که منجر به تولید سفالهای آبی وسفید، سلادون و سفالهای ایزنیک گردید، در حجم گستردهای به بازار ایران صادر میشد و بالاخره سفالهای بدلچینی اروپایی، که به نوعی سفال اواخر صفوی در ایران را به دوران افول نزدیک کرد. اما سفالگران ایرانی با دستمایه قرار دادن دست آوردهای مکاتب هنری این دوران به ویژه مکتب هرات، سعی در بازنمایی هنر سفالگری به کمک نقش مایه های مینیاتوری داشتند. در این مقاله با بررسی مختصری بر گونههای سفالی در دوران صفوی، نگاهی به نقشمایههای بهکار رفته بر روی این سفالینهها میاندازیم.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا35020080922The Manifestation of Nature Truth in Landscape Paintingتجلّی حقیقتِ طبیعت در فرآیند منظرهپردازی27126FAدکتر ادهمضرغامJournal Article19700101In painting art, form unity and color is the realization of imaginary effigy which the painter creates it in his mind when encountering nature. Painting is not similar to music notes or scripts which refer to something other than it. Artistic figure creation is based on the artist perception, and or it is a naked inherence of the artist which is so- called openness of the artist in facing nature; the way in which nature as a subject reveals herself. Nature in mechanical viewpoint is taken as the object, while in art world nature is the object and the artist is the subject of nature. That to say it is the front posted of nature not visa versa. An artist listens to the whisper of nature and it is during such an interaction with nature that the subject visage of nature reveals its beauties and truths to the artist. Nature as an original entity is the antecedent of artistic creations and it is not reducible to the observer's limited mind (mankind limited perception). Beauty (pulchritude) is superficial cause and god names (elegance) which nature (cosmos) is its manifestation. In such a view in which the love of nature as a heavenly, eternal beloved creation and unique beauty is its fountain, nature stimulates inherence senses of the artist and imagination senses (artistic inherence) changes that performance into artistic form. Painting art work is the visualization of nature imaginary essence on the canvas which is put worth in a unique form and color and final composition of the work which reveals the harmony in the painting. The beauty of an artwork is exactly the same figure which the artist created. In visual arts especially in painting, beauty is identical to the very figure expression of the artist and it doesn't refer to anything other than itself. Painting is not referring picture to the subject (nature) rather it is an aesthetic quality which nature has been its subject. Such a quality has innate independence and should not be compared with any thing else (even nature). An artwork by nature is an artwork not in comparison with anything. A landscape painter while working may gain a complete perception of what he is trying to create (nature creation in the world of art) and arrives at perfect intuition. In such a case the stroke of the brush, composing, mixing, designing and contrasts the colors and shadows, and all techniques that the painter uses in creating lights and shadows and their distribution which is shown in the form of aesthetics form and colors directed by the artist intuition force. The artist with such an intuition and selflessness and the charm formed inside him/her creates an artwork. Nature appears in the intuition of the artist in a way that stimulates the artist's talent towards the configured figure in the artist imagination. In other word the love and passion of the artists drops the curtain from nature visage and uncovers the hidden beauties to the artist. The artist figurate this uncovered beauty.عشق به طبیعت و زیباییهای آن منشأ آفرینش بسیاری از آثار هنری بوده است. آفرینش صورت هنری مبتنی بر شهود هنرمند است. موضوعِ این شهود, طبیعت و زیباییهای بیکران آن است. آنچهکه بنیان شهود هنری است, نظارة بیآلایش هنرمند است نسبت به طبیعت که اصطلاحاً مفتوح بودنِ هنرمند در برابر طبیعت نامیده میشود. آنگونه که طبیعت بهعنوان موضوع (Subject) حقایق خود را بر هنرمند آشکار میکند. طبیعت در نگرش مکانیکی، برابر نهاده شده (Object) است امّا در عالم هنر، طبیعت، سوژه (Subject) است و هنرمند ابژة طبیعت، یعنی برابر نهاده شدة طبیعت است و نه بالعکس! هنرمند به سخن طبیعت گوش فرا میدهد. در اینگونه مواجهه با طبیعت است که سوژه یا طبیعت، حقایق و زیباییهای خود را بر هنرمند آشکار میکند. در چنین نظارهای که عشق به طبیعت بهمثابه صنع الهی و رقم محبوبِ ازلی و جمالِ احدی, مبداءِ آن است, طبیعت, قوّة شهود هنرمند را فعلیت میبخشد و قوّة خیال, شهود هنری را به صورت هنری مبدّل میکند. زیباییِ اثر, عیناً همان صورتی است که نقاش آنرا آفریده است. مبداء حرکتِ دست و قلمِ نقاش, شهود هنرمند است که بهصورت فرم و رنگ نخست در متخیّلة او تحقق یافته و سپس بر پهنة بوم ظاهر میشود.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا35020080922The copmprative study between two Tabriz and Mughal- School Paintings in 16 centuryبررسی تطبیقی نگارگری مکتب تبریز و مکتب گورکانی هند ( قرن 10 هجری)27127FAفرزانه فرخفردکتر محمدرضاپورجعفرJournal Article19700101در پی دست کشیدن دربار صفوی از حمایت گسترده خود از هنر، نگارگری تبریز روبه افول نهاد و برخی از هنرمندان دربار صفوی به دعوت حکمرانان گورکانی، به هند مهاجرت کردند. حضور این هنرمندان و نظارت آنها بر کارگاه های کتاب آرایی گورکانیان، سبب انتقال و بسط بسیاری از دستاوردهای زیباشناختی نگارگری تبریز در مکتب نوپای نگارگری گورکانی شد. در کارگاه گورکانی به تدریج شیوه ای التقاطی متشکل از عناصر ایرانی، هند و اروپایی رخ نمود که باعث وجود تفاوت های بارزی در بین نگاره های دو مکتب تبریز و گورکانی گردید. این پژوهش با هدف بررسی میزان تاثیر پذیری نگارگری مکتب گورکانی از مکتب نگارگری تبریز انجام، و وجوه تشابه و تفارق میان این دو با بررسی منتخبی از نگاره های آنها معرفی شده است. روش تحقیق این پژوهش بر پایه استدلال های تحلیلی و ارائه جداول آماری می باشد. فرضیات تحقیق بر این استوارست که مکتب نگارگری گورکانی به دلیل جذب گروهی از ممتازترین اساتید مکتب تبریز و نظارت این هنرمندان بر کارگاه های کتاب آرایی گورکانیان، ویژگی های چشمگیری را از هنر ایران اخذ نموده؛ اما تفاوت های بارزی نیز در بین نگاره های دو مکتب به چشم می خورد که عمده این موارد بر کیفیت ممتاز نگارگری مکتب تبریز در تقابل با مکتب گورکانی تاکید دارند.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا35020080922A Study on Men & Women’s Social Role & Status in Iranian Films(Case study: Iranian Films Made in Decade of 1370)بررسی نقش و پایگاه اجتماعی زن و مرد در فیلم های دهه هفتاد سینمای ایران27128FAدکتر وحیدقاسمیاحسانآقاباباییرضاصمیمJournal Article19700101فیلم های سینمایی متأثر از شرایط اجتماعی در هر جامعه است. از آنجایی که میان هستی مستمر جامعه و این حقیقت که پارهای از مردم قدرت و امتیازاتی بیش از دیگران دارند، یک ارتباط ضروری وجود دارد؛ می توان تفاوت در نقش و پایگاه اجتماعی شخصیت های اول فیلم های سینمایی را نیز موازی با اجتماع واقعی تلقی کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی این تفاوت ها در طول دهه هفتاد است. به دلیل آنکه جنبش دوم خرداد در این دهه روی داده است، طبیعی به نظر می رسد که میان پایگاه و نقش اجتماعی شخصیت های فیلم ها در نیمه اول و دوم دهه هفتاد نیز تفاوت وجود داشته باشد. برای اجرای این پژوهش 47 فیلم به روش نمونه گیری سیستماتیک از میان کل جامعه آماری گزینش شدند و تحلیل محتوای کمّی به عنوان روش شایع بررسی فیلم ها، مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد که در فیلم های سینمایی، پایگاه اجتماعی مردان بالاتر از پایگاه اجتماعی زنان بازنمایی شده است. ولی با توجه به تغییراتی که در موقعیت زنان در جامعه روی داده، این تفاوت در فیلم های نیمه دوم دهه هفتاد معنادار نیست . همچنین از میزان نقش های خانوادگیِ زن و مرد در نیمه دوم کاسته شده و بر میزان نقش های شغلی،جنسیتی و شهروندی آنها افزوده شده است.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا35020080922Qualitative and Quantitative Evaluation of the HONAR-HA-YE-ZIBA Journal During a 12- year Interval (From spring 1376 to spring 1387)ارزیابی کمی وکیفی نشریه هنرهای زیبا طی دوره 12 ساله (بهار 1376تا بهار 1387)27129FAدکتر محمدرضابمانیانمنصور ابافتیگانهسید مجیدنادریJournal Article19700101هدف از این پژوهش ارائه نمایی کلی از روند حاکم بر شمارگان منتشر شده مجله از اولین شماره آن در بهار 1376 تا شماره 33 آن در بهار 1387 به همراه پرداختن به کم و کیف جزیی آن در 9 پارامتر «سهم موضوعی مقالات»، «رتبههای علمی مولفین»، «مشارکت نهادهای علمی»، «مدت زمان پذیرش مقالات»، «مشارکت گروههای علمی- تخصصی»، «منابع و مآخذ»، «تفکیک مقالات بر حسب منبع استخراجی»، «روش و تکنیک های مورد استفاده» و «دستاوردها» است. روش مورد استفاده در تحقیق روش توصیفی- کاربردی پیمایش بوده است. در طی این پژوهش 370 مقاله در 33 شماره مجله در 9 پارامتر مزبور مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده تغییرات محسوس کمی و کیفی رو به پیشرفتی را در 9 پارامتر مورد بررسی به دست می دهد. مقالات معماری، شهرسازی و هنرهای تجسمی بیشترین سهم را از موضوعات مورد بررسی در مقالات بررسی شده به خود اختصاص داده اند. مولفین با رتبه علمی استادیار بیشترین تعداد از نویسندگان مورد بررسی را به خود اختصاص داده اند. مولفین مختلف مقالات از 25 گروه علمی- تخصصی در ارائه مقالات مشارکت داشته اند.40 درصد از مقالات مورد بررسی حاصل استخراج از کارهای علمی-پژوهشی قبلی بوده است. بیشترین روش تحقیق استفاده شده در مقالات از روش تحقیق اسنادی با تکنیک تحلیلی- نظری بوده است. ساختار مجله نیز تغییر و تحولات در خور توجه را داشته است.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا35020080922The Concept of Planning Environment Sustainability, Elevation-Inquiry Function of the Environment Eco-Human Network Systemsچارچوب مفهومی برنامهریزی پایداری محیط، تعالیخواهی عملکرد شبکهسامانههای بومی-انسانی27130FAدکتر شهیندخت برقجلوهJournal Article19700101Landscapes change because they are the expression of the dynamic interaction between natural and cultural forces in the environment. Cultural landscapes are the result of consecutive reorganization of the land in order to adapt its use and spatial structure better to the changing societal demands. Today, the ecological changes of landscapes are seen as a menace, as a negative evolution because they cause a confusion between the order of “symbolic principles” and the order of “instrumental principles” of spatial patterning which in turn causes the characteristic confusion of the socio-spatial structure of cities and urban areas to achieve environment sustainability. The combined effect of the driving forces such as accessibility, urbanization, globalization and the impact of calamities have been different in different periods and affected the nature and pace of the changes as well as the perception people have had about the landscape. This paper is an attempt to define “the principle of organization in living systems” to show how the elevation-inquary function of the eco-social living system emerges from the firm establishment of a unity between man and environment derived from an ability to symbolically articulate the sense of eco-human place. After reviewing the descriptive-explanatory nature of current studies, the explanatory-simulative model of the study examines either the concept of unity of environmental science and policy or the concept of integration of different environmental sciences. The study also outlines an introductory explanation to introduce either the interdisciplinary-transdisciplinary nature of the landscape ecological change studies or the new concept of elevation-inquiry function of the environment eco-human network systems. The principal issue is that of connecting the notion of human action with structural explanation in eco-socio-spatial analysis. The making of such a connection, an adequate account of eco-human agency must situate action in time and space as a continuous flow of conduct. The major theme in order to show the interdependence of eco-human action and structure is the necessity to grasp the time-space relations inherent in the constitution of all living eco-socio-spatial interaction. Such an evolving of living systems as situated in time-space can be effected by regarding structure as non-temporal and non-spatial, as a virtual order of differences produced and reproduced in living eco-socio-spatial interaction. In this context, the term 'eco-socio-spatial structure' tends to include two elements: 'the patterning of interaction', as implying relations between actors (bio-socio) and elements; and 'the continuity of interaction in time'. This presents structure is concerned with the ordered relation of parts to a whole, with the arrangement in which the elements are linked together, and also the mode in which the relation between moment and totality expresses itself in ideal reproduction. As a conclusion, the ability of human being in pursuing the elevation-inquiry function of the environment sustainability is achieved through the binary dimension of planning process: the structural penetration of planning in creating eco-human criteria of social programming in time-space dimension; and the programmed function of planning in practicing eco-human values of social programming in eco-time-space dimension.در طرح مشکلات محیطی شهرها و منطقههای شهری، اکثر برنامههای توسعه محیط که به دنبال تخریب وسیع ساختارهای طبیعی اعمال میشوند، تداخلی بین اصول ساختاری و اصول بهرهوری قلمروهای فضایی پدید میآورند که در نهایت هدایت و کنترل عملکردی ساختهای فضایی-اجتماعی در تولید و بازتولید سامانههای پایدار محیطی را عقیم میسازند. با طرح این مسأله که شبکهبندی نوین شهرها و منطقههای شهری نوع جدیدی از پراکندگی سیمایسرزمینها را در رابطه با تبدیل محلهای اسکان طبیعی به اشکالی مختلفی از پایداری سامانههای بومی-انسانی محیط میطلبد، هدف این مطالعه، ضمن تأکید بر پیوند دانشهای طبیعی با دانشهای اجتماعی و دانشهای مسئول مدیریت منابع سیمایسرزمین، اشاره به حضور دانشهای بومی در شناسایی ارجعیتهای محلی پاسخگو به مشکلات سیمایسرزمین و تعیین نقش اجتماعی گروههای ذینفع در تعالیخواهی عملکرد شبکهسامانههای بومی-انسانی محیط میباشد. روش انجام این مطالعه، برگرفته از نتایج بررسیهای توصیفی-استنتاجی، کتابخانهای طرحریزی شده و روش تحلیلی آن استنتاجی-مدلسازی سازماندهی گردیده است. فرضیه تحلیلی آن در راستای "اتحاد بین علم و سیاست محیطی" و بر مبنای "همبستگی بین علوم مختلف محیطی"، درصدد است چارچوبی عِلمی در ارائه یک برنامه عَملی معرفی نماید تا ضمن مشخص نمودن طبیعت میاندانشی-تبادلدانشی مطالعات تغییر بومشناختی-انسانشناختی سیمایسرزمینها، مفهوم نوین "تعالیخواهی عملکرد شبکهسامانههای بومی-انسانی محیط" در چارچوب مفهومی "برنامهریزی پایداری محیط" را معرفی نماید.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا35020080922BEETHOVEN QUARTETSکوارتت های بتهون27131FAدکتر شاهینفرهتJournal Article19700101-