پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا222220050622-اصل کلیت در طراحی شهری10733FAمهندس مرضیه السادات نعمتیمهرJournal Article19700101The aim of this article is to consider the concept of wholeness as one of the shaping principles of the city. According to this concept all sensible entities are coherently and harmoniously integrated to each other and a notion that all these fragments are separately existed is evidently an illusion. Considering whole as one thing and not separated parts and the position of the observer and the observed, leads to different approaches of wholeness. Wholeness which explains the relation between parts of the object in objective-oriented approach, is clarified relation between parts and the observers mind in subjective-oriented view.
The paper consists of three major parts. First
wholeness in general view (meaning of wholeness and wholeness world view), second wholeness in special view (wholeness perception), and finally the wholeness concept in the city and different urban design view points meaning city as a whole.در این مقاله اصل کلیت به عنوان یکی از اصول و مفاهیم محوری در شهر مورد بررسی قرار میگرید بر مبنای جهان بینی کلیت نگر اشیا و رویدادهایی که از طریق حواس در ک میشوند در ارتباط با یکدیگر و نمایانگر چهره ها و تجلیات یک حقیقت غایی اند با تعریف کل به اجزا در مجموعه ای از روابط بسته به جایگاهی که از ناظر در فرایند مشاهده و ادارک اجزاء و روابط ارائه میگردد تعاریف مختلفی از اصل کلیت شکل می گیرد کلیت در دیدگاه عینیت گرا مجموعه روابط بصری میان اجزا و در رویکرد ذهنی مجموعه روابط میان اجزا و ذهنیات ادراک کننده آن تعریف می گردد نوشتار باارائه ساختاری کل به جز ابتدا کلیت در معنی عام تعریف کلیت و خواص آن و جهان بینی کلیت نگر) در مرتبه ای خاص( منشا و گونه های ادراک آن) و نهایتا در سطحی خاص تر ( اصل کلیت در شهر ) به بررسی این دو رویکرد در تعریف شهر به عنوان یک کل از دیدگاه طراحی شهری می پردازدپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا222220050622-مقدمه ای بر تحلیل ساختاری دستوری کالبد شهر10734FAسهندلطفیJournal Article19700101Throughout this article, after a brief review of some Structural Linguistics theory principles, the author has tried to give an analysis of urban form. This analysis which has been considered as “Structural-Syntactic”, has as its main purpose the explanation of urban physical
change and metamorphosis. To reach this aim, “physical string (or sentence)”, as a unit for analysis, has been defined, recognized and studied. By evoking the notion of physical strings, a syntactic and semantic interpretation of urban form and space can be taken into
account, by which one can explain many of the spatial and physical fragmentations and permutations in an urban context.
As a tool for interpreting the urban form, the structural and semantic approach to literary sentences has been borrowed and introduced into an urban complex (Zandieh complex in Shiraz); a complex which has had as its components some built and well defined elements and urban spaces. In the given Structural- Syntactic analysis, the loss, deterioration or fragmentation of these elements and connecting
spaces has lead to the absurdity and insignificance of the physical string. This interpretation reveals some of the formal, physical and spatial consequences of undesirable changes and mutations of urban form and fabric during the last century in an Iranian traditional urban complex.در این مقاله کوشش شده تا پس از مرور و اخذ برخی اصول کلی نظریه زبانشناسی ساختاری از آموزه های برگرفته در جهت تحلیل کالبد شهر استفاده شود نوعی از تحلیل که در این چهارچوب مورد اشاره قرار می گیرد تحلیل ساختاری و دستوری نامیده شده است بدین معنا که می توان باتعریف تشخیص و تجزیه و تحلیل جمله های کالبدی به واخوانی سیر تغییر واحیانا جرح فضاهای تاریخی و ترکیبات کالبدی موجود در شهر پرداخت رویکرد این روش در ارائه تحلیل فضایی کالبدی این قابلیت را داراست که گسست های فضایی را در قالبی ساختاری معنا کند و بی معنا شدن ترکیب کالبدی را به شکلی ساده تاویل نماید به این ترتیب مقاله ابتدا به حوزه تعریف متن حروف واژه عبارت و جمله وارد می شود و ترکیب و چیدمان این عناصر را نیز بعنوان عاملی برای ایجاد یک کل و معنا دار ساختن آن دنبال می کند سپس با آوردن یک مثال به چگونگی استفاده از این شیوه که شاید بتواند ابزاری برای تحلیل کالبدی محسوب گردد اشاره شده استپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا222220050622-بررسی اثراثت کالبدی اجرای طرح های هادی روستایی مطالعه موردی غرب گیلان10735FAدکتر نورالدینعظیمیمجیدجمشیدیانJournal Article19700101هدف اصلی این مقاله ارزیابی اثرات کالبدی اجرای طرح های هادی روستایی در غرب استان گیلان می باشد روش تحقیق در این مطالعه توصیفی و تحلیلی است و بخش عمده داده های مورد استفاده بر اساس مطالعه میدانی و تکمیل پرسشنامه از روستاهای نمونه و انجام مصاحبه با مسئولین محلی و دست اندارکاران اجرایی طرح های هادی بوده است یافته های مهم این تحقیق به شرح زیر میباشد
اجرای طرح هادی روسایی باعث پیشرفت نسبی زندگی مردم و افزایش امیدواری آنها به سکونت در روستاهای برخوردار از این طرح شده است
در حالی که اجرای طرح هادی روستایی از لحاظ خدمات رسانی به طور نسبی موفق بوده اند به لحاظ رعایت مسایل زیست محیطی و مشارکت دادن مردم به ویژه در فرایند تهیه طرح چندان موفق عمل نکرده است
به دلیل اشکالات موجود در فرایند تهیه طرح ها اجرای آن ها با مشکلاتی مواجه می شود این امر سبب تاخیر در تکمیل طرح ها و فقدان ضابطه مندی مشخص برای ساخت و سازه های جدید می شود
مردم و مسئولین ادامه اجرای طرح های هادی روستایی را با الگوی فعلی مطلوب نمی دانند و لزوما ایجاد یک سری تغییرات را در آن طالب هستندپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا222220050622-نقش طرح کالبدی در حس مکان مسجد10736FAدکتر محمد صادقفلاحتJournal Article19700101این پژوهش به بررسی حس مردم نسبت به مساجد معاصر ساخته شده با طرح های کالبدی مختلف می پردازد روش تحقیق بر اساس روابط متقابل میان متغیرهای مستقل کالبدی و متغیرهای وابسته تصاویر ذهنی فعالیت ها و تعاملات اجتماعی تدوین گردیده است برای مقایسه مساجد معاصر سنتی و نوآورانه از مطالعه پیمایشی استفاده شد و اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار SPSS تحلیل شدند نتایج نشان می دهد که جنسیت میزان تحصیلات و سن نمازگزاران عوامل مهمی در تفاوت حس مکان مساجد نیستند اما نشانه های کالبدی طرح معماری و فعالیت ها شناسه های مهم تعریف کننده مسجد است نشانه ها عامل ارتباط دهنده این سه شاخص و مهمترین عامل ایجاد و تقویت حس مکان می باشند با کاهش اختلاف میزان اهمیت این سه شاخص حس مکان مسجد افزایش می یابد همچنین پژوهشی نشان می دهد که طراحی مناسب مساجد از جهت ابعاد و تناسبات فرم و بافت و روابط فضایی بعنوان مهمترین ویژگی های کالبدی عوامل مهمی در تشخیص مسجد هستندپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا222220050622-شاخص های معماری مسکن روستایی در ایران10737FAدکتر محسن سرتیپیپورJournal Article19700101Based on documents and studies about rural housing and architecture, although the Rural houses have many architectural values regarding to their aesthetic patterns, building
materials, simplicity without any ornaments, adaptation to family needs and earning methods, they have many deficits and are prone to natural disasters. There is interference of living
and economic-productive spaces that cause indoor pollution. Mean while so many of these defects and advantages haven’t been studied. In addition the problems are not unique in the different parts of Iran. So it is necessary having knowledge about the specific characteristic of each individual area of our country.
The definition of standard rural housing characteristics and the results of studies about current housing characteristics in the different parts of our country, which has been done in Jan 2004, have been shown in this essay. Meanwhile the
current differences in qualitative and quantitative needs of rural housing in the different areas have been shown. In addition the emphasis on avoiding unique plan and program for different states has also been mentioned.بر اساس شواهد و مطالعات صورت گرفته در مورد مسکن و معماری روستایی واحدهای مسکونی روستایی ضمن برخورداری از ارزش های معماری همانند سادگی و پیرایگی الگوهای بصری و زیبائی شناختی و انطباق با محیط طبیعی هماهنگی با عملکرد زیستی و معیشتی استفاده از مصالح محلی و دانش بومی و ... که به آن هویت خاصی می دهد دارای کاستی هایی چون آسیب پذیری در برابر سوانح طبیعی ضعف سازه ای و آلودگی های محیطی منتج از تداخل فضاهای زیستی و معیشتی نیز میباشند تحول آگاهانه در این معماری مستلزم شناخت و اطلاع از این خصوصیات است در این میان شاخص های مسکن بومی می توانند نقش تعیین کننده ای در سمت و سو و جهت گیری نظام سیاست گذاری و برنامه ریزی مسکن و طراحی و اقداماتی که در این زمینه باید صورت پذیرد ایفا نمایند این مقاله با تعریف و تدوین شاخص های مسکن روستایی و شناخت عناصر کمیت ها و کیفیت های فضایی آن تفاوت های موجود در نیاز های کمی و کیفی مسکن در مناطق مختلف کشور را نشان داده و با تاکید بر ضرورت پرهیز از برنامه ها و اقدامات یکسان و مشابه در مناطق روستایی بستر لازم برای تصمیم گیری متناسب با قوت ها و ضغف های مسکن در پهنه های مختلف جغرافیائی کشور را مهیا سازدپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا222220050622-بازنگری اهمیت ایوان در خانه های سنتی ( با نگاه ویژه به بم )10738FAمهندس عبداللهمحمودیJournal Article19700101This essay undertakes a review of the role of the EIVAN in the traditional Persian and investigates its role as a semi-open space from the point of view of form, concept, and function.
Here the EIVAN is discussed as a space of the traditional house that contains a formal, conceptual, and functional quality, and whose presence next to the open space of the house enriches the spatial experience.
Therefore, at the outset an understanding of the origins of this space from the aspects of meaning and a semiological analysis is pursued, as well as from the history of its formation in the context of the architecture of Iran and in particular as related to the house. Next, the significance of this space
as a semi-open space will be examined; and finally a number of examples of the traditional houses of BAM will be looked at.
The essay concludes with a number of architectural proposals for designing houses in BAM that consider identity-related, conceptual, and functional prospects of the EIVAN for Iran.این مقاله به بازخوانی ایوان در معماری خانه های سنتی ایران و بررسی نقش آن بعنوان فضایی نیمه باز از نظر فرمی‘ مفهومی و عملکردی می پردازد و همچنین تاثیر گذاری و تاثیر پذیری آن را با فضاهای باز و بسته خانه بررسی می کند در این مقاله ایوان بعنوان فضایی از معماری خانه های سنتی مطرح می شود که دارای غنای فرمی و مفهومی و عملکردی است و وجود آن در خانه در کنار فضای باز به تجربیات فضایی نابی منجر میشود از این رهگذر ابتدا به شناخت ریشه های این فضا به لحاظ معنایی و نماد شناسی پرداخته می شود و همچنین تاریخچه پیدایش ایوان در معماری ایران و بالاخص معماری خانه پرداخته می شود در مرحله بعد اهمیت این فضا بعنوان فضائی نیمه باز تشریح می شود و در پایان چند مورد از ایوان های خانه های سنتی بم بررسی و تحلیل میگردند در نتیجه گیری مقاله با در نظر داشتن چشم انداز هویتی مفهومی و عملکردی ایوان در ایران و بخصوص شهر بم پیشنهاد ها و توصیه هایی معمارانه برای طراحی خانه های بم ارائه می گرددپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا222220050622-مسکن بومی در جوامع روستایی گیلان10739FAمهندس مژگانخاکپورJournal Article19700101The traditional village houses in north of Iran ,with their different appearances are the simple excerptions of the nature and geography of the north, and they are also reponsible to all the necessities of the people who their economoic and existing culture are completely different from the other parts of Iran. The current paper is not only trying to investigate about the general forms and the formation of the traditional village houses of Guilan , but also illustrating the influence of the popular culture, living activities and regional-geographic parameters on this kind of village architecture. The origins of the special architecture appearances of the region, and paying attention to the living and activity necessities of the residences of the
traditional houses are also farther studies of this paper. Additionally , a short study on the way of showing the physical development of the regional archtecture patterns of the Guilan villages is also presented.مساکن سنتی روستایی درشمال کشور‘ با ظاهر متفاوت خود اقتباسی ساده از طبیعت و جغرافیائی منطقه بوده و پاسخگوی نیازهای اساسی مردمانی است که فعالیتهای اقتصادی و فرهنگ زیستی آنان متفاوت با دیگر نقاط ایران می باشد در این مقاله سعی شده علاوه بر بررسی شمای کلی مسکن سنتی روستایی گیلان و چگونگی شکل گیری آن تاثیر عوامل جغرافیا و اقلیم نوع فعالیتهای معیشتی و فرهنگ عمومی منطقه بر این مساکن مورد مطالعه قرار گیرد علل تظاهر معماری ویژه منطقه و توجه به نیازهای رفتاری و سکونتی انسان ساکن در مساکن سنتی از جمله مطالبی است که به آن پرداخته شده است همچنین در این نگارش نگاهی کوتاه به شناخت روند توسعه فیزیکی الگوهای معماری بومی در روستاهای استان گیلان داردپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا222220050622-جایگاه آب و آبنما در پارک های شهری10740FAدکتر علی اصغرادیبیمهندس علیرضامنعاممهندس سیده ندا قاضی زادهJournal Article19700101In city parks, water has an effective role as one of the basic elements of aspect in forming city space. Recognition of water characteristics leads to distinction of suitable factors for
promotion of waterscape quality. The mental and visual characteristics of water would effect simultaneously in designing. Various manifestations of water have been presented in parks
with different froms originating from its characteristics.
For promotion of showing the quality of these manifestations one should pay attention to effective basics of its creation like form, color and the shape of water container.
In this plan, investigation on available waterscape in 3 parks; Jamshidieh, Saei & Shahr,
has been of importance, to characterize the effective elements on waterscape designing in addition to proceeding executive details.اب بعنوان یکی از اساسی ترین عناصر منظر در شکل گیری فضاهای شهری تاثیر به سزایی دارد شناخت ویژگی های آب به تشخیص معیارهای مناسب برای ارتقا کیفیت آبنماها منجر می گردد ویژگی های ذهنی و بصری آب به صورت همزمان در طراحی اثر گذارند جلوه های متفاوتی از آب در پارک ها ارائه شده که هر کدام بر اساس بخشی از ویژگی های آن شکل گرفته است برای ارتقا کیفیت نمایش این جلوه ها به اصول تاثیر گذار در به وجود آمدن ویژگی ها مانند فرم رنگ و بافت ظرف در بر گیرنده آب توجه باید کرد در این طرح بررسی آبنماهای موجود در سه پارک جمشیدیه‘ ساعی و شهر مورد نظر بوده تا علاوه بر پرداختن به جزییات اجرایی عوامل تاثیر گذار در طراحی آبنماها نیز به صورت عام در پارک های شهری مشخص گرددپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا222220050622-کتیبه نگاری در دوره قاجار ( بررسی کتیبه های 8 بنای دوره قاجاریه در شرایط و اصفهان)10741FAمهندس باوندبهپورJournal Article19700101In this survey, 169 inscriptions of eight distinguished Ghajarid buildings in Shiraz and Isfahan have been studied. The main focus has been on finding similarities, which can serve as clues to the methods and guiding patterns used in these inscriptions. This can help architecture historians in deriving accurate information from such, e.g. the exact year in which the construction has started or ended, the identity of the architect, craftsmen and artisans who have played a role in the construction or decoration of the building and their sponsor or client.
special attention has been given to contents of these inscriptions, which usually consist of poems and holy verses, and to the reasons of their selection.در این مقاله نتایج حاصل از بررسی 169 کتیبه در 8 بنای شاخص دوره قاجاریه در شیراز و اصفهان ارائه گردیده است در این بررسی سعی بر این بوده تا قواعد به کاررفته در نگارش این کتیبه ها باتوجه به شواهد آماری استخراج گردد از آنجائی که کتیبه ها غالبا اطلاعات مهمی را درباره تاریخ ساخت بناها و همچنین سازندگان وهنرمندان آنها به دست می دهند شناخت این قواعد می تواند به استخراج اطلاعات صحیح از کتیبه های این دوره کمک کند در ادامه به نقش کتیبه ها بعنوان عناصر تزئینی توجه گردیده و به نحوه نگارش خطوط محل نصب کتیبه ها محتوای آیات و احادیث و اشعار به کاررفته در آنها و دلیل انتخاب هر یک توجه شده است قسمتی نیز به ماده تاریخ در کتیبه ها و نحوه استخراج تاریخ از آن اختصاص یافته است.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا222220050622-بررسی تشابهات تغزیه امام حسین علیه السلام و فیلم مصایب مسیح( ساخته مل گیبسون)10742FAدکتر سید حبیب للهلزگیزهرانوحیJournal Article19700101This article is a comparative study between two dramatic works, the Ta’ziyeh of Imam Hussein (AS) and the film The Passion of The Christ (by Mel Gibson). Although the two works are different in regard to their dramatic styles and even their artistic and religious precedence, some similarities can plainly be observed between them that are not present in other dramatic works on the life of Jesus Christ. The article first refers to more general similarities including an account of the two characters’ pain and sufferings, the motive behind the resistance and martyrdom of Imam Hussein (AS) and Jesus, the significance of blood in both narrations, how friends betray the heroes and how the main characters are left alone. Then, more specific similarities are studied, for example a comparison is made between the characters Mary, Hazrat Zahra (AS), Hazrat Zeynab (AS), Pontius
Pilate, the Roman general, and Hor. Other events include how the two characters’ clothes are ripped and how the heavens and earth turn black. In fact, by raising comparisons between these works, the article aims to make readers aware of the common principle present among different religions and various narrations that have a religious root.این مقاله به مقایسه تطبیقی دو اثر نمایشی تعزیه امام حسین ع و فیلم مصایب مسیح( مل گیبسون) می پردازد هر چند که این دو اثر به لحاظ نوع ابزار نمایشی و حتی پیشینه هنری و دینی و اجتماعی تفاوت های قابل توجهی دارند اما در بسیاری موارد مشابهت هایی میان آنها دیده میشود که در دیگر آثار نمایشی که طبق زندگی حضرت مسیح ع ساخته شده اند و جود ندارد این مقاله در تلاش برای نشان دادن این شباهت ها ابتدا به شباهت های کلی تر می پردازد که از آن جمله می توان به شرح مصایب در این دو اثر دلیل و انگیزه مبارزه و شهادت این دو شخصیت اهمیت خون در این دو روایت خیانت یاران و تنها ماندن اشاره کرد که هر یک از این موارد در هر دو اثر بررسی شده اند سپس مقاله به شباهت های جزیی تر مانند شخصیت های مشابه و اتفاقات مشابه در این دو اثر می پردازد برای مثال شخصیت حضرت مریم‘ حضرت زهرا س‘ حضرت زینب س‘ پلاتیس سردار رومی‘ و حر از دیدگاه مقایسه ای بررسی میشوند. همچنین حوادثی مانند دریده شدن لباس بر پیکر این دو شخصیت‘ تیره شدن زمین و آسمان در هر دو روایت و دیگر شباهت های جزیی مورد توجه قرار میگرند. در واقع این مقاله می کوشد با مقایسه این آثار و درک شباهت هایی میان این گونه آثار که از وقایع دینی سرچشمه می گیرند توجه خواننده را به اصلی مشترک در ادیان مختلف و روایت مختلفی که ریشه دینی دارند جلب کند.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا222220050622-اسطوره و نمایش در هندوستان10743FAدکتر نعمهثمینیدکتر محمودطاووسیJournal Article19700101Most of the researches about the role of The Myth in Creation of Theatre, have Focused on Ancient Greece and Golden age of Theatre (5 B.C); While one may find some Very different rich types of the relation between Myth and Theatre in a Country with a very Old history of theatre Like India.
The main achievement of recent article is to realize how Mythical belief have been influential to build dramatic arts in India. Static culture of India and its Protraction into the contemporary periods, makes a Possibility to focus on some alive rituals in India which come from Mythical Stories.
As The result, concerning to the type of Myths - humanly, super Natural, with or without story - several models of relation between theatre and myth may be found.
Writing this article, the author has made use of being in India for three mouths as a researcher and also of referring to some books which most of them has been written by Indian Autors .در مباحث مربوط به نقش اسطوره در تکوین و تکامل هنر نمایش غالبا نگاه ها بر یونان باستان و عصر طلایی تراژدی نویسی (قرن 5 .پ. م) متمرکز می شود .حال آنکه می توان در هندوستان نیز الگوهایی غنی و متفاوت از رابطه اسطوره و نمایش جست و جو کرد مقاله ای که پیش روست در پی آن است تا با بررسی ماهیت اساطیر هندوستان در سه دوره تاریخی (پیشاودایی و دایی – برهمنی) نقش شان را در شکل گیری و استمرار هنر نمایش در هندوستان آشکار کند. هدف اصلی این مقاله رسیدن به این دریافت است که چگونه در یکی از غنی ترین فرهنگ هایی جهان باورهای اساطیری به طور مستقیم هنر نمایش را شکل می دهند فرهنگ ایستای هندوستان و امتداد این باورها تا زمان معاصر به مقاله امکان می دهد تا در بخش انتهایی با تمرکز بر آیین هایی که همچنان در شبه قاره زنده اند به نتیجه نهایی خود دست یابد در نتیجه گیری مقاله می توان دریافت که با توجه به نوع اساطیر انسان گرایی فرا زمینی بودن آمیختگی یا عدم آمیختگی با طرح داستانی می شود الگوهای ارتباطی متفاوتی میان نمایش و اسطوره در هندوستان کشف کرد نگارنده برای نگارش این مقاله از یافته های سه ماه تحقیق در هندوستان و منابعی که غالبا توسط پژوهشگران هندی نگاشته شده سود برده است.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا222220050622-زریاب و نقش او در انتقال موسیفی و رسوم ایرانی به اسپانیای اسلامی ( اندلس)10744FAدکتر سید احمدرضاخضریJournal Article19700101Ali Ebn – Nafe , know as ZIRYAB is a genious the in the field of Iranian music, who was envied by his own master, Ishak al – Mawsli , after entering
the Abbaside court so that he was forced to
go to the Islamic Spain (Andalusia)
Where he was welcomed by Abdurrahman
Omavi . After going to Andalusia, he promoted
Iranian customes and manners there and
through establishing a school, he managed to
transfer Iranian and Islamic musical styles,
registers, instruments and theories to Spain and other regions in Europe. This research aims to study ZIRYAB’S role in this great event of history of music.علی بن نافع معروف به زریاب یکی از نوابغ موسیقی ایران است که پس از راهیابی به دربار عباسی مورد حسادت استاد خود اسحق موصلی قرار گرفت و ناگزیر به اسپانیای اسلامی اندلس رفت و مورد استقبال عبدالرحمن اموی قرار گرفت وی پس از حضور در اندلس آداب و رسوم ایرانی را در آن دیار رواج داد و با تاسیس مدرسه ای برای آموزش موسیقی توانست با پرورش دهها هنرمند اسلوب ها و سبک ها ابزارها و تئوری های موسیقی ایرانی و اسلامی را به اسپانیا و دیگر نقاط اروپا منتقل نماید پژوهش حاضر در صدد بر آمده است تا نقش و سهم زریاب را در چگونگی و چرائی این رویداد مهم در تاریخ موسیقی بررسی نماید