پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا181820040621-نقش دانایی در احساس زیبایی10675FAمهرنازمولویJournal Article19700101Aesthetic experience is a rich and pleasing one. The factors that involve in this experience constitute the base of discourse between two schools of thought in contemporary aesthetics. Integrationists, one of these two, believe that factors such as scientific knowledge and cultural conditions are combined with sensational qualities and make the aesthetic experience. The philosophers of the second school disagree with the integrationist position by emphasizing that the perception of beauty is dependant solely on the sensations of the observer (how it looks, sounds, or feels) and not knowing the history or cultural frame-
work of a scene or object. Perhaps the origins of these debates are in the form/content distinctions that formalism claims.
This article, tries to describe the aesthetic experience and its difference with the cognitive experience in the light of some examples. At the end it would suggest that form/content conflict would lead to incoherence in aesthetic object and so it is rejected.تجربه زیباشناختی تجربه ای غنی و لذت بخش است. این بحث که چه عواملی در این تجربه دخیل می باشند اساس مباحثات میان دو نحله فکری در زیبایی شناسی معاصر را تشکیل می دهد. تلفیق گرایان برآنند که دانش و پیش زمینه های اطلاعاتی در کنار درک کیفیات حسی تجربه زیباشناختی را می سازند و مخالفین آنها تنها برخوردی حسی و غریزی را برای درک لذت زیبایی کافی می دانند. ریشه این مباحث را می توان در تمایز میان فرم و محتوا در نظریه فرمالیسم دید. در این نوشته سعی شده با کمک مثال هایی ‘ تجربه زیباشناختی و تفاوت آن با تجربه شناختی مطرح شود و در نهایت وجود یا نبود مرزی قاطع و آشکار میان فرم و محتوا به چالش گذارده شود.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا181820040621-مروری بر ناکارامدی طرح های تفصیلی متداول در بافت ارگانیک مسکونی10676FAسهندلطفیدکتر محمدرضاپورجعفرمجتبیانصاریJournal Article19700101Imposing an inappropriate circulation pattern or network on an organic residential urban fabric is a typical problem of urban plans in Iran, which have been supposed as detailed plans. The interventions applied to these areas have not been of a planned origin but a civil
engineering vision. The unfortunate consequences of such approach have been more disastrous in organic areas and old fabrics. According to the study accomplished in Imamzadeh Qassem (a northern quarter of Tehran), the conventional “detailed plan” is
incapable to provide the area with a better quality of urban life and even increases the conflict points in the existing circulation and pedestrian network.
In this study, the principle aim was to prove that these kind of conventional plans damage the valuable fabrics which have other potentials rather than becoming simple passages for cars and daily traffic. Transforming such areas to calm neighborhoods by using the contemporary approaches was the base of a proposal for the studied zone. In this proposed “plan”, making a walk- space, reducing the car access, creating new neighborhood centers, providing enough peripheral parking spaces and establishing an efficient public transportation system with a local scale were the main axes.گذربندی و تحمیل بی مطالعه آن بر کالبد شهر از ایرادات اصلی وارد بر طرح های شهری است که سال ها بدون آن که مشخصات و ملاحظات لازم را در بر داشته باشند نام طرح تفصیلی را یدک کشیده اند. مداخله ای که صرفا برای ایجاد دسترسی در بافت های قدیمی صورت گرفته یک اقدام شهر سازانه نبوده و بیشتر از ویژگی پروژه های راهسازی که مناسبتی با این بافت ها ندارند پیروی می کند. وخامت حرکت هایی از این دست در بافت های ارگانیک مسکونی صدمات بیشتری را به همراه داشته است. مطالعه انجام شده روی یک بافت ارگانیک مسکونی (محله امامزاده قاسم در شمال تهران) ناکارآمدی طرح تفصیلی سنتی را در چنین بافتی نشان میدهد.
در مطالعه حاضر سعی شده تا برای بافت ارگانیک یک محله قدیمی از طریق به کارگیری آموزه های شهرگرایی نوین و معاصرسازی شهری یک طرح پیشنهادی مطرح گردد. در این طرح محدود کردن دسترسی های سواره ایجاد یک محیط پیاده مکانیابی مراکز جدید محله ای تاکید بر حمل و نقل عمومی و... به عنوان راهکارهایی جایگزین در مواجهه با این گونه بافت ها مد نظر بوده است.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا181820040621-آموزش خلاق - تجربه10677FAدکتر عیسیحجتJournal Article19700101This Article is the result of one-year experience in basics courses of architectural education. The theory that the experience rises from it, names edification, learning, and wisdom as three necessary steps for architectural education. According to this theory, education should focus on refinery and training the minds and talents of trainees as the first steps of learning and insight.
Explaining the theoretical basis of the experience is the first part of the article, then it discusses about the quality of passing from usual high school education to an appropriate architectural education. It requires refining the student’s minds from wrong imaginations
of pre-university education, which is without any enthusiasm. Then the article discusses about the methods of education that shows the interaction between teacher, students, and program that always reviews and critiques itself.
The body of the article contains weekly programs and some of the students’ works. Reviewed and critique of this one year experience is the last part of article that is written by students and can shows the quality of reaching the goals.ان مقاله محصول تجربه ای یک ساله در آموزش دروس پایه معماری است. نظریه پشتیبان این تجربه آموزش معماری را در سه عرصه تزکیه - تعلیم و حکمت قابل حصول می داند. این نظریه بر آنست که مراتب اولیه آموزش معماری باید به پالایش و پرورش ذهن و استعداد شاگردان بپردازد تا راه آنان را برای طی مراتب بعدی (کسب دانش ها و درک بینش های معماری) هموار سازد. با این رویکرد مقاله پس از بیان مبانی نظری خود به تشریح روش های اتخاذ شده برای تدریس و پرورش استعداد دانشجویان می پردازد روش هایی که حکایت از تعامل دایم بین استاد شاگرد - و برنامه درسی داشته و هر لحظه در حال بازبینی نقد و تکمیل خویش می باشد.
نگاهی کوتاه به چند تمرین و آنگاه بازنگری و نقد این فرایند یک ساله از دیدگاه دانشجویان پایان بخش این گزارش خواهد بود این نگاه نقادانه می تواند محکی باشد برای دریافتن میزان تقرب به اهداف و موفقی در روش های اتخاذ شده.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا181820040621-بررسی نقش معماری در تداعی معانی و انتقال مفاهیم10678FAدکتر راضیهرضازادهJournal Article19700101This study has concentrated on the role of architecture in revealing meanings and concepts using an experimental approach. Due to the importance of mosque architecture in urban social life, as well as the issues on requirement of compatibility of form and function in mosque architecture, the exterior mosque architecture has become the issue of study. 14 cases, 7 traditional and 7 innovative are chosen for the study. Four respondent groups are chosen to measure the meanings and concepts revealed through architecture. The Semantic differential test is the basis for measurement of meanings. Personal construct psychology is used for development of the bipolar adjectives needed for the semantic differential test.
The early results of this research show that the two architectural types are well distinguishable by all the respondent groups. Also in all the cases, except for the youth respondents, the traditional type is preferred for mosque architecture. Due to the length of the present article, the recognized dimensions of meanings and their relation with the environmental preferences as well as the cases representing and revealing meanings are presented in another article.در این پژوهش موضوع نقش معماری در تداعی معانی و انتقال مفاهیم مورد بررسی تجربی قرار گرفته است و طرح مسئله ضرورت تناسب فرم و عملکرد معماری و همچنین اهمیت مسجد به لحاظ نقش خاص آن در نظام اجتماعی زندگی شهری و اهمیت معانی تداعی شده آن. زمینه ساز بررسی معماری بیرونی مسجد به تفکیک دو تیپ سنتی و نوآورانه در جهت تداعی معنا و انتقال مفهوم شد. 14 مسجد - 7 نمونه سنتی و 7 نمونه نوآورانه انتخاب شده اند. 4 گروه پاسخ دهنده به منظور سنجش مفاهیم انتقالی مورد استفاده قرار گرفته اند. آزمون افتراق معنایی ابزار سنجش معانی انتقالی بوده و از روانشناسی ساختار ذهنی فردی برای تدوین صفتهای دو قطبی مورد نیاز در این آزمون بهره جسته شده است.
نتایج اولیه پژوهش نشان می دهد که دو تیپ معماری سنتی و نوآورانه برای استفاده کنندگان قابل تشخیص بوده و در غالب موارد به استثنای گروه جوانان - تیپ سنتی از مطلوبیت بیشتری برای معماری مسجد برخوردار بوده است. ابعاد معنایی شناسایی شده و رابطه آن با ترجیحات محیطی و مصداق ها و نمونه های محیطی آنها به دلیل طولانی شدن مطلب در مقاله ای دیگر ارائه خواهد شد.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا181820040621-تاثیر آراء و اندیشه های در یدا بر معماری10679FAحمیدرضاانصاریJournal Article19700101تاثیرگذاری مستقیم فلسفه بر معماری از ویژگی های دوره معاصر می باشد که در پی فروریزی یکپارچگی معماری رخ نموده است. پیوند بخشیدن مستقیم میان این دو دانش جای بسی تعمق دارد و انتقادات بسیاری برآن وارد است. لیکن این مقاله قصد ارزش گذاری بر این پیوند را نداشته و تنها به بررسی چگونگی تاثیرگذاری یکی از نحله های اخیر فلسفی بر معماری می پردازد و سعی می کند تا نسبت تاملات ژاک دریدا را با معماری دیکانستراکشن روشن نماید. بررسی اندیشه های ساختارگرایان - شرح وضعیت فضای پیدایش جریان دیکانستراکشن در غرب شناخت مبانی شکل گیری این اندیشه نظرات دریدا درباره نقد متافیزیک حضور - لوگوس محوری - زبان - نوشتار - متن و نیز راه کارهایی که وی در انجام این مهم از آنها بهره جسته است از موارد مورد مطالعه در این نوشتار می باشند. بخش دیگر مقاله نیز به بررسی آغاز گاه معماری دیکانستراکشن پرداخته و سعی در ارائه اصول این معماری از منظر نمایندگان آن داشته است و در ادامه به تبیین نسبت میا این معماری با اندیشه های دریدا می پردازد.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا181820040621-جنبش نقاشی دیواری در مکزیک10680FAدکتر محمدکاظمحسنوندJournal Article19700101It is generally that the Mexican Muralism had its roots in the 1910 revolution. The Mexican Muralists produced the greatest public revolutionary art of twentieth century, and their influence throughout Latin America has been far reaching and continuous. The muralists were the most vigorous and creative of cultural vanguard of revolutionary Mexico, with a powerful sense of the social value of their art. The mural movement was increasingly concentrated in the hands of “Los Tres Grandes”: Rivera , Orozco and Siqueiros. The muralists demanded, at least in principle, to eradication of bourgeoisie art (easel painting), and pointed to the
native Indian tradition as their model for the socialist ideal of an open, public art:” a fighting educative art for all”. These artists utilized the elements of European classic art, modern twentieth century art and combined to their own native art. They have created a magnificent and effective art in the open-air mural painting arena. This paper tries to investigate the origin of mural painting in Mexico and also works of Orozco, Rivera, and Siqueiros.وقوع حادثه بزرگ انقلاب در سرزمین مکزیک سبب شکل گیری انقلابی در زمینه نقاشی دیواری در جهان معاصر گردد. طلایه داران نقاشی مکزیک اوروزکو - ریورا و سیکیه روس می باشند که در فرهنگ مکزیک به (گروه سه بزرگ) مشهور می باشند. آنها بانقاشی سه پایه ای مخالفت ورزیده و سرانجام نقاشی دیواری را جایگزین آن نموند. این هنرمندان با استفاده از عناصر هنر کلاسیک اروپا - هنر نوین قرن بیستم و هنر بومی سرزمین خویش موفق به خلق هنری زیبا - شکوهمند و موثر در عرصه نقاشی دیواری را جایگزین آن نمودند . این هنرمندان با استفاده از عناصر هنر کلاسیک اروپا - هنر نوین قرن بیستم و هنر بومی سرزمین خویش موفق به خلق هنری زیبا - شکوهمند و موثر در عرصه نقاشی دیواری فضای باز گردیدند.
هنرمندان مکزیکی سعی در انتقال مفاهیم و آرمان های انقلاب در قالب نقاشی نمودند و در این راه علاوه بر استفاده از سبک های گوناگون هنری از فنون و شیوه ها سنتی و تکنولوژی جدید در خلق آثار خویش بهره جستند. اگرچه سه هنرمند بزرگ مکزیکی دارای آرمان های مشترک بودند اما هر کدام به طرزی خاص و شخصی به ارایه آن پرداختند این مقاله علاوه بر بررسی خاستگاه هنر نقاشی دیواری در مکزیک آثار اوروزکو - رورا - و سیکیه روس را مورد بررسی قرار داده است.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا181820040621-آشنایی با طریقت چان (ذن)10681FAمعصومه (مهستی)عباچیJournal Article19700101In the turbulence world , the entity of man is more empty than before, and he feels emptiness , fright and stress from inside. He has separated from his originality, and his God and environment ; and he has to fill this spiritual emptiness, looking for physical and material of world. And “Chan” is a path that lead the man to freedom and release from captivities, making him united with himself as well as the whole universe, leading him towards inner peace and absolute truth.
“Chan” is a spiritual path and the Chan monks’ thoughts and ideas in China left an impressing effect on the entire arts of Far East, specially painting, calligraphy, drama, martial art, and
garden arrangement; thus, these arts changed into tools for thinking, meditation and guidance of those who face them, and lead them to the spiritual insight.
In this article, the Chan’s spiritual path , which is a combination of Buddhism and Daoism would be studied. The great influence of this path was on Chinese painters in south sung court ( 1127-1279A.C.). The author has tried to study the influence of this path on Works of painters in this era.در این دنیای پرهیاهو وجود انسان هر روز خالی تر و تهیه تر از روز پیش شده و از درون احساس بیهودگی - ترس و اضطراب می کند او از اصلیت خود و از خدای خود و هر آنچه که در اطراف اوست جدا گشته و ناچار برای پر کردن این خلا معنوی خود را به ظواهر دنیوی و متعلقات آن وابسته نموده است و چان طریقی است که انسان را به سوی آزادی و رهایی از اسارت ها و یگانگی با خود و تمام هستی سوق می دهد و او را به آرامش درونی و حقیقت مطلق رهنمون می کند.
چان یک راه معنوی و روحانی است و افکار و اندیشه های راهبان چان در چین تاثیر بسزایی بر تمامی هنرهای شرق دور به خصوص نقاشی خوشنویسی - نمایش - هنر چای نوشی - هنرهای رزمی و باغ آرایی گذارد - به گونه ای که این هنرها وسیله ای شدند برای تفکر و مراقبه و هدایت آنانی که با آنها روبرو می شدند و آنها را به اشراق رهنمون می کرد.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا181820040621-فضای فیزیکی در نمایش یونانی از آغاز تا دوره هلنی10682FAدکتر مجیدسرسنگیJournal Article19700101The physical spaces of Greek plays were among the most important issues that impacted on the quality of the performances. In spite of some differences, they all cross each
other in some main characters. One of the main characters of those spaces was this fact that they all were constructed near to a sacred place. All the features of those “theatres” could
be explained based of religious worldview of the Greeks and their relationship with the gods. During the time, when the Greeks began to change their views of the gods and religion, the architectural features of the theatres became different from the past. The new Greek philosophy based on man’s power instead of gods’ authority presented new physical spaces where
there was no sign of religious elements. These new theatres served only as spaces for theatrical purposes.فضاهای فیزیکی نمایش های یونان باستان جزو شرایط مهم بودند که توفیق این اجراها را تعیین می کردند. علی رغم تفاوت های ظاهری این فضاهای فیزیکی - همگی آنها در چند اصل اشتراک داشتند. از مهم ترین این اصول بنا شدن در جوار فضایی مقدس بود تمام خصوصیات معماری این تماشاخانه ها و بخش های مختلف آنها به نوعی با توجه به نگرش مذهبی یونانیان و نسبت آنها با خدایانشان قابل تفسیر است.
با گذشت زمان و هنگامی که نوع نگرش یونانیان نسبت به خدایان و مذهب تغییر کرد نوع معماری تماشاخانه ها نیز با تغییرات چشمگیری روبرو شد. دور شدن تفکر و فلسفه یونانی از سیطره خدایان و اعتقاد به قدرت انسان در برابر خدایان باعث شد و جوهات مذهبی تماشاخانه های یونانی جای خود را به وجوهات هنری صرف داده و معابد که روزی به عنوان نشانه بارز و برجسته این تماشاخانه ها محسوب می شد جای خود را به فضاهایی دادند که فقط کاربردی هنری و خدماتی داشتند.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا181820040621-زنان در سینمای ایران10683FAمهدی سلطانیگردفرامرزیJournal Article19700101Iranian cinema, has experienced basic and visible changes concerning attitudes toward women In several past decade. These changes are so great that show a developing feminist view is prevailing in the scene. These changes can be observed in situations and roles of women in Iranian cinema before and after Islamic revolution. I try in this research to analysis the quality of representation of women in Iranian films made from 1340 to 1370. My target in the research is evaluation of process of changes concerning attitudes towards women. The theoretical framework of essay is gender oppression theory, the concepts and hypothetical approach of this theory are analyzed in
Iranian cinema. The research methods in study are qualitative content analysis as chief method and documentary method as complementary method. For example; some indexical Iranian films are analyzed through content analysis method and documentary method that has been used for general description of gender relationship and situation of women in Iranian cinema for the past four decades. The main finding of the research is that prevailing attitudes toward women discernible in Iranian movies have changed from a patriarchal to a more feminist view.در چند دهه گذشته تغییراتی محسوس و اساسی در نحوه نگرش نسبت به زنان و بازنمایی آنها در سینمای ایران تحلیل شود ... روش تحقیق در این مطالعه - تحلیل محتوای کیفی به عنوان روش اصلی و روش اسنادی به عنوان روش مکمل بوده است. این تحقیق به این نتیجه به دست یافته که نگرش نسبت به زنان در فیلم های ایرانی در خلال چهار دهه گذشته از یک نگرش پدرسالارانه به نوعی نگرش فمینیستی تغییر یافته است.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا181820040621-بررسی نماد رنگ در تئاتر و ادبیات و در آیین ملت ها10684FAدکتر شهنازشاهینJournal Article19700101Colors have an important influence on our ways of life and spiritual moods. They also have a symbolic significance in the rituals of nations. Some colors, such as the color of red, have different meanings in different societies but others like the color of green signify a more or less similar meaning.
In literature also colors convey various feelings and messages. In Maupassant’s story, the color of white denotes fear and horror. In Stendhal’s story the colors of red and black bespeaks of the clergy and the army. In Baudelaire’s poetry one can observe a soft blend
of color, fragrance and sound. The color of green in Ionesco’s Rhinoceros or the “gray-golden” color in Giraudoux’s play are symbolic colors.
In theater also color plays a significant role in stage decoration , lighting, costume and make up. It conveys a specific message and influences the audience. From the psychological perspective, the choice of colors reveal the personality of people. The color of green bespeaks of constancy and perseverance.رنگ ها در شیوه زندگی و حالات روحی ما تاثیر بسزایی دارند و در آیین ملت ها از جایگاه نمادینی برخوردارند. پاره ای رنگ ها مانند رنگ سرخ در جوامع مختلف مفهومی متفاوت دارند و پاره ای دیگر مانند رنگ سبز - معمولا دارای معنایی کمابیش مشابه اند.
در ادبیات نیز رنگ ها احاساسات و نشانه های گوناگونی را القا می کنند. در داستان موپسان رنگ سفید ترس و وحشت را تداعی می کند در داستان استاندال سرخ و سیاه بر جامه روحانیان و ارتشیان اشاره دارد و در شعر بودلر - رنگ و عطر و صدا با لطافت هرچه تمام تر به هم می آمیزند. رنگ سبز کرگدن ها در نمایشنامه یونسکو یا رنگ طلای خاکستری در نمایشنامه ژیرودو - رنگ هایی نمادین اند.
همچنین در دنیای نمایش - رنگ در دکور و نورپردازی در لباس و چهره آرایی حضوری آشکار دارد. منظوری خاص را بیان می کند و بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد. از دیدگاه روانشناسی انتخاب هر یک از رنگ ها معرف شخصیت افراد است و رنگ سبز - بیانگر ثبات قدم و پایداری است.پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا181820040621-درباره سمفونی 5 چایکوفسکی10685FAدکتر شاهینفرهتJournal Article19700101-