پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا6020000220-نور ، سرعت، رنگ
(نگاهی به امپرسیونیسم)14000FAدکتر عبدالمجید حسینیرادJournal Article19700101A Summary of the Article: Impressionism School of Painting was born in the middle of nineteenth century amongst French painters. These artists were strongly opposed to the painting styles of their time based on classic 'art and realism.
According to them the classic and realist painters had taken a wrong path in painting the realities surrounding them and had succeeded in only showing a general understanding of reality.
These young painters who were later known as the
Impressionists tried to paint their imagination free and instantaneous understanding of their surrounding nature on canvas relying on some innovations in chemistry and physics on light and paint.
The number of Impressionism followers gradually
grew and numerous artists joined the school but not all stayed faithful to the end and following their last joint exhibition in 1886, each one chose his own style.
In fact many of the tendencies of Post Impressionists and Modernists rooted in the movement which was initiated by the Impressionists.مکتب نقاشی امپرسیونیسم در نیمه دوم سده نوزدهم در میان نقاشان فرانسوی زاده شد. این هنرمندان به طور عمده با شیوه رسمی رایج نقاشی روزگار خود که بر پایه هنر کلاسیک و واقع ما استوار بود،مخالف بودند. از نظر آنها نقاشان قدیمی در ترسیم واقعیت پیرامون خود به راه خطا رفته بودند و تنها توانسته بودند برداشتی کلی از واقعیت پیرامون خود به راه خطا رفته بودند و تنها توانسته بودند برداشتی کلی از واقعیت پیرامون خود به راه خطا رفته بودند و تنها توانسته بودند برداشتی کلی از واقعیت را به نمایش بگذارند. این نقاشان جوان که بعدها به «امپرسیونیست»معروف شدند، با تکیه بر برخی دستاوردهای علم شیمی و فیزیک در زمینه نور و رنگ، کوشیدند دریافت لحظه ای و عاری از خیال پردازی خود را از طبیعت پیرامون بر بوم نقاشی بیاورند. شیوه امپرسیونیسم به تدریج پیروانی یافت و هنرمندان متعددی به آن پیوستند اما همه آنها تا آخر به آن وفادار نماندند و پس از آخرین نمایشگاه مشترک در سال 1886 ، هریک راه خود را پیش گرفتند. به واقع ریشه بسیاری از گرایشهای بعد از امپرسیونیستها و نقاشی مدرن در جنبشی بود که امپرسیونیستها آغاز کردند.https://jhz.ut.ac.ir/article_14000_f67d79810464424736ac7bc8a233414a.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا6020000220-اندوه داوینچی
درلبخند ژوکوند14001FAمرتضییمانیJournal Article19700101Mona Lisa is one of the most famous paintings in the world. This famous and mysterious portrait has mesmerized contemporary painters and graphic designers. The painting is too complicated in the sense that the viewer explores new images within the portrait.
The recent studies on this artistic work is pencil
design matching the persona in the portrait with the artist's own images. The glory and mystery hidden in
this portrait has inspired many artists to contemplate and conduct research studies on it.
They have duplicated the portrait and the designers manipulated the work in order to establish stronger bonds with the painting and its audience.
There have been various interpretations of Mona Lisa. On the one hand, it looks sad and full of sorrow and on the other hand, it smiles to you. Truly, what is it that lies behind this painting and has made the
world spell-bound when they look at it?
Why among the portrait wearing a smile on their faces, this smile known as La Giconda is distinguished and glorified as a masterpiece.
Mona Lisa: During 1503-1504, Leonardo Da Vinci occasionally Worked on Madonna Elizabeth's portrait (Mona LIsa). She was the third wife of Franchescodel Juckondoe. It seems that she has lost her child in 1499. Maybe this sorrowful loss has made her to pose in this way. One can read a very deep, meaningful melancholy in the background of
seemingly charming smile in La Gioconda.
Leonardo has performed his best to intergrate innate nature, spirit, art, and science in a piece of one portrait.
Mon_ Lisa is not strikingly pretty in complexion. It is only her magnificent smile that has most interested the portrait's advocates. Probably the smileتابلو مونالیزا با عنوان لبخند ژوکوند ،پر آوازه ترین نقاشی در جهان است که با حالتی اسرارآمیز ، فکرنقاشان و طراحان گرافیک را مسحور خود نموده است و هرچند گاه با طرح یکی از نمادها و کشف رمزی از نشانه های نهفته در آن، موجی نو آغاز می گردد. جدیدترین مبحث انطباق پرتره مدادی خود خالق اثر با شخصیت این تابلو به کمک رایانه است. جاذبه و رمز و راز نهفته در این چهره، کنکاش و مطالعه تمامی هنرمندان را برانگیخته و موجب گردیده اکثر نقاشان از روی آن کپی برداری نموده و یا طراحان گرافیک با دخل و تصرف در آن برای ارتباط بیشتر با مخاطب یاری بجویند. در محافل هنری از این اثر نقدها و تفاسیر متفاوت ارائه می گردد. در یک نگاه غم و اندوه و در نظری دیگر لبخندی ملایم بر لبان دارد. به راستی چه رمز و رازی در آن نهفته است که تاکنون هزاران هزار آن را نقاشی، چاپ و تکثیر نموده اند؟
باید دی چرا در میان عموم چهره های متبسمی که تاکنون نقاشی شده است، این تبسم به خصوص با عنوان «اسرارآمیز» از دیگران متمایز شده است.
ماهنامه «ساینتیفک آمریکن» اخیراً اعلام داشت، متخصصان رشته گرافیک رایانه ای، با انطباق تابلو لبخند ژوکوند و تصویر داوینچی به وضوح نشان داده اند که تمام خطوط چهره اصلی مونالیزه به طور کامل بر خطوط اصلی چهره «لئوناردو» منطبق می شود و اجزای دو چهره از قبیل چشمها ،بینی، ابروها،کناره صورت و چانه کاملاً یکدیگر را می پوشانند.
این مقاله تلاش می نماید تا با بررسی زندگی داوینچی از تولد تا مرگ و با به رخ کشیدن فراز و نشیب های این دوران، اندوهی را که در پایان عمر ، آن هنگام که داوینچی بر روی مونالیزه کار می کرد را بیان نماید. اگر عقیده متخصصان گرافیک کامپیوتری را نپذیریم، اندوه تحمل عنوان کودک نامشروع و حرام – قرن پانزدهم اروپا – زندگی با نامادری،ملامتهای رقبا به خصوص میکل آنژ که شکست و عدم موفقیت طرحهایش را به رخ می کشید، انزوا و غم تنهایی، دائماً روح پر شورش را در اندیشه متفکرانه و آرام وی سایش و رنج می داد.
تراوش این روح اندوهگین بر اثری که در حال خلق است تأثیری غمگینانه نهاده و این غم راتا ابد در نهاد مونالیزه فرو ریخت. از دیدگاهی دیگر، اثر هنری آئینه دل هنرمند است و تصویر در آئینه متأثر از هنرمند است. و اوج اندوه و خلاقیت به صورت انعکاس در این چهره افسونگر متجلی گردیده است.https://jhz.ut.ac.ir/article_14001_292ea317b80a3ef8edd10217ea0c43f7.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا6020000220-مفهوم قلمرو در فضاهای شهری
و نقش طراحی شهری خودی در تحقق آن14002FAدکتر سید حسینبحرینیمهندس گلناز تاجبخشJournal Article19700101-https://jhz.ut.ac.ir/article_14002_ba44465923b25b1f3b5766df67c1231d.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا6020000220-مقدمه ای بر مفهوم توسعه شهری پایدار
و نقش برنامه ریزی شهری14003FAدکتر حسنعلیلقاییمهندس حمیده محمدزادهتیتکانلوJournal Article19700101Sustainable urban development is the important part in country's sustainable development.
One of the important points in Agenda 21 was about human settlement and a sheltr for all and also
having 3 sound and sustainable development with knowing the envitonments capacity. These items were disscussed in the Habitat 2 converence (Istanbul
1996).
IN this papr sustainable development and its points, Agenda 21 with its important sections and also subjects which concern with sustainable ciy planning will be discussed.
By having a literature review and a brief on the important points we Can find a sustainble planning issue.یکی از ارکان اساسی توسعه پایدار ، اسکان پایدار است و توسعه شهری پایدار را در همین چارچوب می توان مطرح نمود. به نظر می رسد مفهوم توسعه شهری پایدار( به طور خاص) و پی بردن به نقش برنامه ریزی شهری در ارتباط با آن ، مستلزم توجه به اصول و ارکان توسعه پایدار (به طور عام) می باشد. هدف از این نوشتار ابدا طرح و جمع بندی تعاریف توسعه پایدار و مشخص کردن ویژگیها و جایگاه توسعه پایدار شهری و آنگاه دستیابی مقدماتی به مفاهیم و اصول کلی آن است. به مقوله پایداری شهری و نحوه استفاده از ابزارهای برنامه ریزی شهری برای تأمین آن نیز در این مقاله اشاره گردیده و در پایان ضمن توجه به اصول مصوب دستور کار21 ، بیانیه «ریو» ، نظرات موجود و همچنین واقعیت ها و معضلات زیست محیطی: حاصل از شهرنشینی؛ملاحظات کلی در جهت برنامه ریزی برای توسعه پایدار شهری(با تأکید بر ملاحظات کالبدی) به صورت پیشنهادی ارائه شده است.https://jhz.ut.ac.ir/article_14003_ae816e7164071f736b24df657abf1147.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا6020000220-توسعه صنعتی مناطق و عوامل مؤثر
در مکانیابی فعالیت های صنعتی بزرگ14004FAدکتر اسفندیارزبردستJournal Article19700101This paper attempts to identify the factors that influnence the location of large manufacturing industries (LMIs) loeated in regions with different level of industrial development in Iran, to find out if there is a differentiation in the factors influencing the loeational decisions of LMls loeated in regions with different level of indudtrial development, and, finally to investigate the effectiveness of the government polilies in the loeational behavior of LMIs in these regions.
The analysis is based on data from a survey of 263 large manufacturing establishments (LMEs), drawn from the 2520 existing LMEs of the country, using stratified random sampling technique (Neyman's Alloeation Method). A questionnaire was sent to the owner / managers of the selected LMEs. They were
asked to identify the relative importance of factors that had influenced the choice of their current location.
The result of this study shows that the following factors were critieal in the loeational decisions of LMls loeated in industrially active, Semi - active, less - active and least - active regions of the country: easy access to industrial electricity, availability of land for expansion, availability of cheap lands, easy access to sources of energy, economic growth potential of the region, and easy access to sources of raw materials. That the factors influencing the loeational decisions of the LMls loeated in industrially active regions are considerably different from those in the industrially least-active regions. This study also shows that the
government's policy measures (incentive and control measures) were not considered important in the loeational decisions of LMls loeated in industrially active regions, however they were considered important in the loeational decisions of LMIs loeated in industrially least-active regions.این مطالعه برای شناسایی عواملی که در مکانیابی فعالیت های بزرگ صنعتی در مناطق مختلف از نظر توسعه صنعتی در ایران، بررسی اینکه آیا تفاوتی بین عوامل مؤثر مکانیابی فعالیت های بزرگ صنعتی واقع در مناطق مختلف از نظر توسعه صنعتی وجود دارد یا خیر، و نهایتاً بررسی اثرات سیاست های دولت در مکانیابی صنایع بزرگ واقع در مناطق مختلف از نظر توسعه صنعتی انجام یافته است. برای دستیابی به اهداف این مطالعه، کل کارگاههای بزرگ صنعتی کشور(50 نفر کارکن و بیشتر) یعنی 2520 کارگاه به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده و از بین آنها 263 کارگاه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده(روش تخصیص نیمن) به عنوان نمونه انتخاب گردیده است. برای دریافت اطلاعات مورد نیاز و تجزیه و تحلیل آنها پرسشنامه ای تنظیم و برای مدیران یا صاحبان کارگاههای بزرگ انتخاب شده ارسال گردید. نتایج بدست آمده نشان می دهد که از میان عوامل مؤثر در مکانیابی فعالیت های بزرگ صنعتی در مناطق مختلف از نظر توسعه صنعتی ، دسترسی آسان به برق صنعتی، وجود زمین و امکانات کافی برای گسترش آتی کارگاه، قیمت ارزان زمین ، سهولت دسترسی به منابع انرژی و سوختی، پتانسیل رشد اقتصادی منطقه و دسترسی آسان به مواد اولیه مورد نیاز در مکانیابی فعالیت های صنعتی بزرگ در کلیه مناطق چهارگانه از دیدگاه صنعت (فعال ،نیمه فعال، کم فعال و کمتر فعال) مهم بوده اند. تفاوت قابل توجهی بین عوامل مهم در مکانیابی کارگاههای بزرگ صنعتی واقع در مناطق فعال و کمتر از نظر توسعه صنعتی وجود دارد. این مطالعه همچنین نشان می دهد که عوامل مربوط به سیاست های تشویقی و کنترلی دولت در مکانیابی فعالیت های بزرگ صنعتی در مناطق فعال از دیدگاه صنعت مهم نبوده اند اما این عوامل در مناطق کم توان بعنوان عامل مؤثر در مکانیابی فعالیت های صنعتی بزرگ مورد توجه قرار گرفته اند.https://jhz.ut.ac.ir/article_14004_1bcb3abdce6423f11cc0bde6c22baf8d.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا6020000220-حسینیه ها و تکایا
بیانی از هویت شهرهای ایرانی14005FAدکتر بهناز امینزادهJournal Article19700101One of the mainifestations of the Shi'ie thought about Unity is reflected on the Ashura culture and its hidd_n values. Iranian Husayniehs and Tekyehs are the most legible interpretations of such a culture in the _ patial structure of the shi'ie communities. According to this hypothesis, this article has been studJed the importance of Muharram rituals, and generally described the places using for these rituals in the shi'ie communities in India, Turky and Arbic citie1;. Then the study is focused on analyzing the Iranian Husayniehs and Tekyehs according to their spatial and visual qualities as well as the symbolic meanings they hold. It has demonstrated the vitality, diversity and originality of these unique urban spaces in the Islamic world, so important a part of the traditional Iranian {Owns and cities which give them unity and identity. Clearly they have a continuing role to play in future developments and it is to be hoped that this study will help to perpetuate their -importance as manifesting the popular faith of ordinary people.یکی از مصادیق تفکر توحیدی شیعیان در فرهنگ عاشورا و ارزش های نهفته در آن متجلی شده است. حسینیه ها و تکایای ایرانی گویاترین تجلی کالبدی ماهیت و پیام چنین فرهنگی در ساختار فضای شهری می باشد. بر اساس این فرضیه در مقاله حاضر پس از بررسی اهمیت مراسم ماه محرم و شناسایی اجمالی مکانهایی با عملکرد یکسان در سایر جوامع شیعه نشین، به تحلیل ویژگی های خاص حسینیه ها و تکایای ایرانی تحت عناوینی از قبیل مفاهیم نمادین و کیفیات فضائی و بصری واهد پرداخت. حسینیه ها و تکایای ایرانی که مظهر پیوند بین زمان، مکان و مردم می باشند به دلیل ویژگی «فضای شهری بودنشان» نه تنها در قیاس با مکانهای هم عملکرد خویش در سایر کشورها ، هویتی متمایز می یابند. بلکه به عنوان تنها فضاهای بازشهری با عملکرد مذهبی در فرهنگ شهرسازی مسلمین منحصر بفرد می باشند.با شناخت و بکارگیری هرچه بیشتر اصول طراحی چنین فضاهایی از قبیل مکانیابی،انعطاف پذیری در فرم و عملکرد و مفاهیم غنی نمادین می توان به تداوم بیان کالبدی یک فرهنگ در محیط و هویت بخشی به شهر ایرانی کمک مؤثری نمود.https://jhz.ut.ac.ir/article_14005_127ba06ee94ebebdaf6d6d2cefa7f5da.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا6020000220-تأثیر نماهای شیشه ای دوجداره
بر شرایط حرارتی داخل ساختمان14006FAدکتر محمد تقی رضاییحریریریمافیاضJournal Article19700101Glazed facades are in use since the «Modern Movement» of architecture. If proper shading devices are not considered for these type of facades, during hot and mild seasons, in case of solar radiation the inside temperature will rise rapidly, and the cooling load of the building will extremly exceeds.
During the cold periods, because of high thermal conductivity of the glazed facade, There will be too much heat loss to outside. In this paper themal behavior of a brick wall and two different glazed envelopes are compared, and the effects of each one on the inside temperature is studied. In addition with a data logger, thermal behavior of an existing double .. glazed facade and its impact on inside temperature have been examined. The results show that afazed facades are not at all suitable for sunny or cold
climates. If desiqners intend to use them, special construction details should be considered to save energy and maintain the rmof comfort conditions inside the rooms.نماهای تماماً شیشه از دوران معماران مدرن در بناها بکار گرفته شدند. در صورتی که در این قبیل نماها سایه بان مناسب پیش بینی نشده باشد، در اثر تابش آفتاب به درون طی اوقات گرم و معتدل سال، دمای داخل از د آسایش خارج می شود و بر بار برودتی ساختمان افزوده می گردد. در اوقات سرد نیز به علت ضریب هدایت حرارتی زیاد نماهای شیشه ای ، اتلاف حرارت به بیرون صورت می گیرد و بر بار گرمایش ساختمان می افزاید. در مقاله حاضر ضمن مقایسه وضعیت حرارتی یک دیوار آجری ودو جدار شیشه ای مختلف، تأثیر استفا ده از نماهای شیشه ای بر دمای داخل مورد بررسی قرار گرفته است. به همین منظور به کمک یک دستگاه ثبات، وضعیت حرارتی یک نمای شیشه ای موجود مطالعه شده است. نتایج مطالعات نشان می دهد که استفاده از نماهای تماماً شیشه در اقلیم های آفتابی یا سرد مناسب نبوده ، و طراحان تمایل به استفاده از نماهای مزبور باید جزئیات اجرایی خاصی را پیش بینی نمایند تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود و شرایط آسایش حرارتی در فضای داخل تأمین گردد.https://jhz.ut.ac.ir/article_14006_f192259bdef16407d23fb0c2a9430ab3.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا6020000220-سازه های غشایی14007FAJOHNTHORNTOYحسین مظفریترشیزیJournal Article19700101This paper covers a discussion of various structures as well as introducing membrane structures with respect to the loads and the performance of its structural elements. The main idea for this type of structures was obtained from6 ordinary tents.
The primary design basis for membrane structures as well as an explanation for various shapes and conditions of this type of structures has been considered. Also the design method and the difference between a membrane structure and a simple building with respect to, various material, effective working life of different material and specially the resistance to fire has been introduced and discussed.
In other parts of this paper, lighting problems, heat insulations, types of connections, installation problems with respect to membrane structures, and a required time for a specified structure as an example has been discussed and the eventual total cost of a structure at the time of this paper has been stated.در این مقاله ضمن بحث در باره انواع سازه، از نظر بارهای وارده و عملکرد عناصر سازه، سازه غشائی معرفی گردیده، و بیان شده است که ایده اصلی این سازه ها از چادرهای معمولی گرفته شده است.
اصول اولیه طراحی سازه های غشائی بیان گردیده و حالات گوناگون پوشش غشائی و یک ساخت ساده مطرح و انواع مصالح مصرفی در سازه غشائی، عمر مفید انواع مصالح و بخصوص مسئله مقاومت در مقابل آتش سوزی بحث گردیده است.
در قسمت دیگر از مقاله مسائل مربوط به نور، عایق حرارتی، نحوه اتصالات،مسائل مربوط به نصب یک سازه غشائی و زمان مورد نیاز جهت یک سازه معین به عنوان نمونه بحث و بررسی شده و در نهایت قیمت تمام شده یک سازه را در زمان مقاله ارائه نموده است.https://jhz.ut.ac.ir/article_14007_a6440d67f739e9e8ef74f4ea2fbfb51e.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا6020000220-مسجد چهار ایوانی14008FAدکتر حشمت اللهمتدینJournal Article19700101Most Iranian mosques under the influence of Abbasid architecture were buit with an emphasis on the sanctuary space. However, during the seljuks Empire, in the elevnth century AD., a new trend of mosque design took place in four-iwan (four-porches) mosque concept. In this design four porches surrounded the main courtyard.
This article will review the reasons for such a change in the design of Abbasid mosques which resulted the new concept of Four-iwan mosque in the Iranian Islamic architecture.در ایران قبل از عهد سلجوقیان مساجد مختلفی ساخته می شوند که اغلب به تقلید از مساجد عباسی بصورت شبستانی می باشند. ولی از قرن پنجم هجری و در قلب کویر مرکزی ایران نقشه ای بوجود می آید که ریشه در معماری قبل از اسلام ایران دارد. از این زمان به بعد گونه عام چهارایوانی به عنوان نمادی از فضای ایرانی، الگو نقشه مساجد این خطه می گردد.
چرا و چگونه چنین الگوئی طرح مساجد عباسی را متحول می سازد؟ در این مقاله ضمن مطرح کردن دیدگاه های مختلف و ارائه نظریه ، به پاسخگوئی به این سئوال خواهیم پرداخت.https://jhz.ut.ac.ir/article_14008_b6670905c7a97c4dedd1ff2e7eb2b91b.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا6020000220-مرمّت، از معنا تا شکل14009FAمهندس سید بهشیدحسینیJournal Article19700101-بررسی روند تحول یک عنصر معماری بدون تحول جزئیات آن امکان پذیر نیست و بازگشت به زمان و مکان تولید اثر زمینه کافی را در درک از اثر بدست می دهد. در این متن تلاش بر آن است مراحل شکل گیری گنبد و معناهای دیروزین عین دیروز درک شوند.
نگرش بر عنصری چون گنبد در چارچوب دانش معماری به طور عام و دانش مرمت به گونه خاص با زمینه و ابعاد مختلف روبرو می گردد، در بعد معماری فهم سویه های شکل و معنای این عنصر بر حسب زمان و مکان و در قلمرو دانش مرمت چگونگی برخورد با این عنصر از پیچیدگی برخوردار است، این پیچیدگی بستری را به منظور پژوهش درموضوع رویارویی پژوهنده قرار می دهد. طرح موضوع از آنجا ناشی می شود که عنصر گنبد از بعد شکل نسبت به نوع دیروزین خود دارای تفاوت چندانی نیست و در بعد معنایی نیز در موقعیت ا و مقیاس های متفاوت در بنا مرکز ثقل فضاهای معماری حکومتی و عمومی بوده است، برای مثال اگر عبادت در هر فضای عبادی را غیر واحد ندانیم موقعیت گنبد در مقیاس بزرگتر در بنا، نقطه عطف و قطب و محراب و قبله در معابد بوده است.
در تعریف هندسی، گنبد مکان هندسی نقاطی است که از دوران چغدی مشخص حول یک محور قائم بوجود می آید،در زبان معماری گنبد پوششی است که بر روی زمینه ای گرد برپا شود از نقطه نظر فنی سیستم هایی هستند که در آنها انتقال نیروی وزن و سایر نیروها با مکانیزم فشاری و کمی نیروی خمشی توسط عناصر گوه ای شکل آجری یا خشتی یا سنگی انجام می گیرد.
در این نوشتار نگارنده ضمن عبور از مراحل شناخت عنصر مورد بررسی به دنبال تدوین مبانی نظری مرمّتی در رابطه با خلق فضا و نحوه استفاده جدد از شکل عنصر معماری می باشد.https://jhz.ut.ac.ir/article_14009_3812e4fd650af0c16654492ef952f4a2.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا6020000220-از پس پرده نمایش در ایران14010FAدکتر یعقوبآژندJournal Article19700101-در این مقاله سیر شکل گیری و تکوینی تئاتر کشورمان بازنمایی شده است. برای پیگیری آن چهار مرحله را در نظر گرفته ایم و معتقدیم که تئاتر کشورمان از این چهار مرحله گذر کرده و به افق های جدیدی دست یافته است. مرحله اول را از «برانگیختگی تا نوشکفتگی» عنوان بندی کردم که مرحله آغازین و طلیعه آشنایی ایرانیان با تئاتر جدید است. مرحله دوم را « از ناآزمودگی تا آزمودگی» نام نهادم که قصدم ناآزمودگی فنی و تکنیکی در نمایش جدید و بخصوص در نمایشنامه نویسی است که رفته رفته به آزمودگی می رسد. این دوره، دوره پر تلاطم مشروطه را در برمی گیرد که خود نیز نوعی ناآزمودگی سیاسی بود و ایرانیان در این زمینه سنتی نداشتند تا اینکه بتدریج به آزمودگی سیاسی دست یافتند. مرحله سوم را «از پذیرندگی تا پروردگی» نامیدم، چون صحنه نمایش ایران در این زمان بیشتر شگردها و فنون نمایش غرب را می پذیرد و به پرورش آنها در آثار و اجرای خود می پردازد. دوره ای است که پر از کوشندگی و در عین حال تجربه. این مرحله راه را برای مرحله چهارم یعنی « از پختگی، فرهیختگی» می گشاید و این مقوله مفصلی است و بحث در آن به مقاله دیگری احاله دادم.https://jhz.ut.ac.ir/article_14010_7798b6f989c500bf15429d95f2328937.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا6020000220-کوانتین تارانتیو و سینمای خشونت14011FAدکتر علیرضا سمیعآذرJournal Article19700101-روایت کوانتین کوانتیو از خشونت متکی بر نمایش جنبه های هجو و جنون آمیز آن در رفتار انسان های تبهکار، اما دلپذیر است. آثار این فیلمساز جوان از سویی ریشه در سینمای سیاه فرانسه و سینمای کلاسیک گانگستری آمریکا داشته و از سوی دیگر بازتاب روشنفکرانه خشونت و بیرحمی فزاینده در جامعه مدرن آمریکایی است.
نخستین فیلم او«سگ های پوشالی» به پوچی و بیرحمی دنیای تبهکاران توجه دارد. درحالی که فیلم بعدی او « داستان فرومایه» که از سه قصد جداگانه تشکیل یافته ، جنبه های هجوآمیز و عصیان زده این دنیا را به تصویر می کشد. فیلم سوم تارانتیو «جکی براون» با طرح داستانی پیچیده تر فرجام ملالت بار دنیای خشونت زده انسان های خارج قانون را برملا می سازد.https://jhz.ut.ac.ir/article_14011_78eb8570f250b66dc2bde07f877ef3c4.pdf