پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا151520030923-مقدماتی درباره مبادی عرفانی هنر و زیبائی در اسلام با شاره به مثنوی معنوی10627FAدکتر شهرامپازوکیJournal Article19700101بر خلاف آنچه بسیاری از پژوهشگران در باب زیبائی و هنر در تفکر اسلامی می گویند نوعی تفکر و معرفت به زیبائی و هنر در اسلام وجود دارد که البته با آنچه در عالم غرب از قرن هیجدهم تحت عنوان aesthics رایج شد تفاوت اصولی دارد مبادی هنر و زیبائی در اسلامی کاملا عرفانی و تابع نگرش معنوی مسلمین به حقیت و هستی و آدم و عالم است از این رو فقط با ورود به عرفان اسلامی و انس با آن می توان درکش کرد مهم ترین این ارکان عبارتند از حسن و جمال الهی تجلی مقام احسان تشبیه و مقام نیستی و بی هنری از مهم ترین متون عرفانی که در آن تقریبا به تمامی ایرن نکات به اجمال و تفصیل اشاراتی شده است مثنوی معنوی است در این مقاله با استناد به مثنوی ارکان عرفانی زیبائی و هنر در عالم اسلامی بیان می شود و به دو هنر متفاوت شعر و نقاشی بعنوان مثال اشاره می گرددhttps://jhz.ut.ac.ir/article_10627_e6083a825b5a170a310c49ca7999e66d.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا151520030923-ضرورت ها و موانع ایجاد شهر هوشمند در ایران10628FAدکتر مصطفی بهزادفرJournal Article19700101Intelligent city is a community which has bean reinforced by information technology. It is supposed that many existing urban problems can be solved through usage of information technology. Iranian cities now are faced with variety of problems such as traffic congestion, air pollution, and irregular demographic distributions. These problems are mainly routed in land use & zoning systems which themselves are depended on the spatial development of work places, housing locations & the production facilities. In spatial terms, many countries have seen a greater mobility of residential areas, work places & production facilities by using information technology. Iranian planners, designers & developers have tried to use 1.1 to transform of traditional & existing cities into intelligent cities. But, compared to other countries, they are far from an acceptable situation. For at least two reasons, considerable work needs to be done to developed electronic infrastructure for Iranian city structures. First compared to industrial countries, Iran is far behind in regard to information infrastructure. Second, Iranian cities are suffering from mismanagement, and therefore, making I.T.as a crucial element in planning and development.مفهوم شهر هوشمند بر ساختار سامانه و هویت آبادی هایی دلات دارد که فن آوری ارتباطات از دور به آنها حیات می بخشد ار این مجتمع زیستی ارتباطات و فعالیت های متداول حقیقی و واقعی عمدتا مجازی می شوند نتیجتا فرم ها و فضاها نیز قالب های هندسی ادراکی و مفهومی جدید پیدا می کند کار از دور خرید از دور بانکداری الکترونیکی اموزش و درمان از دور نمونه عملی و مصداق فعالیت هایی هستند که ضمن فراهم آوردن زمینه آزادی بیشتر وقت مردم و فضاهای شهری سامانه های موجود واحد کلی شهر و عرصه های همگانی را دگرگون می ساند برنامه ریزان و طراحان شهری نه تنها با مسایل و پدیده های جدیدی در فرایند شهر سازی به ویژه طراحی محله های مسکونی شبکه را ه ها و مکان های همگانی مواجه می شوند بلکه به سوی مجازی کردن قالب فعالیت فرایند شهرسازی پیش می روند به کارگیری ساز و کارهای سخت افزاری و نرم افزاری شهر هوشمدن برای کشوری چون ایران که شهرهای آن بین مرحله گذار از الگوهای سنتی و مدرن و فرامدرن سرگردان هستند الزامی است اما زمینه های موجود برای حرکت در این مسیر از نارسایی های زیادی برخوردار است که می باید ضمن رسیدن به یک آگاهی درست از آن راهکاریابی سنجیده ای را پی گرفتhttps://jhz.ut.ac.ir/article_10628_d817215e7c8a9e3f374432b34f620edf.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا151520030923-در آمدی بر پایه های نظری وگونه بندی نظریه های برنامه ریزی با تاکید ویژه بر برنامه ریزی شهری10629FAدکتر زهرهدانشپورJournal Article19700101Within the domain of planning, whether concerned with different subject areas or different geographical levels, ‘knowledge’ and ‘action’ rest on a dialectical interaction. Thus any attempt at investigating ‘planning theory’ must not only be based on the search for the role of ‘planning action’ against ‘knowledge’, but should also answer the questions concerning the foundations of theories, approaches, actions and activities of planning.
In this paper an attempt has been made to study the specifications and the current classifications of planning theories in order to be able to propose an all-embracing classification of planning theories and their corresponding approaches.
A proposed three-tiered classification starts with, first, the orthodox theories and approaches which have been accepted as a norm and as a framework for planning action in different societies. The second involves radical theories, and the third concerns notions, conceptions and ideas put forward in planning since the early 1990’s, such as post-positivism, post-modernism, neo-pragmatism and environmental planning.https://jhz.ut.ac.ir/article_10629_42b87c99fdacf9412a8b6308181b3c9b.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا151520030923-ضوابط ساماندهی و معیارهای طراحی شهری برای مبادی ورودی شهرها10630FAدکتر فریدونقریبJournal Article19700101Not long ago when the limits and boundaries of the cities were specified by their gates, the points of entry to the cities had high spatial quality and wereconsidered as significant
elements of the city.
Due to growth and expansion of today’s cities, the points of entry have given way to express lanes and highways for vehicles passage and, in turn, their surrounding lands are being used for services and businesses which are incompatible with the environment, and are intensifying the visual irregularities of these spaces.
In order to determine the criteria for designing the new points of entry to the cities, this research studied the existing points of entry of two cities with different topographic characteristics “the points of entry of Jajroud-Tehran and Kashan-Qom”. The former is located in the mountainous and planted region while the latter is located in a flat and dry valley. Then, with respect to the existing limitations and potential facilities and opportunities, new measures, criteria and standards were developed and proposed to give identity to the aforementioned spaces through using artificial and natural elements and arranging for special services for the points of entry to the city.در گذشته های نه چندان دور که حد و مرز شهرها توسط دروازده ها مشخص میشد مبادی ورودی به شهر از کیفیت فضایی بالایی برخوردار بود و جزو عناصر شاخص و از ویژگی های بارز هر شهر به حساب می آمد امروزه با گسترش و توسعه شهرها مبادی ورودی آن به مسیرهای سریع السیر برای تردد وسایل نقلیه موتوری تبدیل شده است و زمین های مجاور آنها نیز به کاربری های مزاحم و ناسازگار با محیط اختصاص یافته است که بی نظمی و اغتشاش بصری این فضاها را تشدید می کنند به منظور ساماندهی و تعیین معیارهایی برای طراحی مبادی و ورودی شهر وضعیت موجود مبادی دو شهر با توپوگرافی متفاوت مبادی ورودی محور کاشان قم و جاجرود تهران که اولی در ناحیه ای کوهستانی و جنگل کاری شده ودیگری در دشتی هموار و خشک قرار دارد بررسی گردید سپس با توجه به محدودیت و امکانات بالقوه موجود ضوابط و معیارهایی با استفاده از عناصر مصنوع و طبیعی برای هویت بخشی به این فضاها تدوین شد و کاربری های خدماتی ویژه مبادی ورودی شهر برای آنها پیشنهاد گردیدhttps://jhz.ut.ac.ir/article_10630_7546035d8087ead172ed6b39b8357d0a.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا151520030923-الگوی حرکت سایه و طراحی سایت10631FAدکتر زهراقیابکلوJournal Article19700101Shadow pattern and its impacts on the neighboring property is one of the most important factors in site and community planning from energy conservation point of view.
Access to the winter sun and avoidance of the summer sun is greatly affected by many aspects of the site and should be considered in climatic design. Taking advantage of natural resources such as solar energy in buildings will not be possible unless an intelligent site planning takes place.
In this paper, calculating and drawing of the shadow pattern techniques of a single building in various latitude and also site planning guidelines are discussed.یکی از نکات قابل توجه در خصوص صرفه جویی در مصرف انرژی در رابطه با طراحی سایت و مجموعه های مسکونی - بررسی مسیر حرکت سایه بناها و تاثیر آن بر روی بناهای مجاور در یک مجموعه می باشد. دست یابی به آفتاب زمستانی و پرهیز از آن در تابستان در طراحی مجموعه های ساختمانی در یک سایت از جمله مواردی است که در طراحی اقلیمی باید به آن توجه ویژه ای مبذول داشت. طراحی اقلیمی و بهره مندی از مواهب طبیعی چون انرژی خورشیدی میسر نخواهد بود مگر اینکه این امکان در طراحی سایت فراهم شود.
در این مقاله روش محاسبه و ترسیم الگوی سایه تک بنا با توجه به توپوگرافی زمین در عرض های جغرافیایی مختلف و همچنین اصول طراحی سایت بر مبنای بهره مندی عادلانه بناها از نور خورشید ارایه شده است.https://jhz.ut.ac.ir/article_10631_64257c2954251abde245747c30785241.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا151520030923-آتلیه های فضانگاری و نقش آنها در آموزش معماری10632FAدکتر علی اصغرادیبیJournal Article19700101During the past few decades, the quality of architectural education has been improved in many European schools due to the advances in technology and the development of educational methods and educational equipment (i.e., the use of infography and video-graphy in architecture studios). In fact many architects in those countries have adopted these new systems in their professional practices.
Since the number of issues involved in an architectural problem are numerous today, just to mention the complicated issues of man and his environment, the utilization of the new educational equipment could provide a great assistance to the students and designers during the design process. The establishment of spaceio-graphic studios and the use of info-graphy and video-graphy equipment have provided a great opportunity for designers to improve their senses of understanding spaces and imagination.
In this article there has been an attempt made to introduce the use of spaceio-graphic studios and the educational achievements in some European countries. Students in those schools have developed a great sense of self-confidence in their works and there are promising signs of improving architectural educational experiences.https://jhz.ut.ac.ir/article_10632_33a05ca9ff1753d94086d4cbada24290.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا151520030923-عوامل موثر در شکل گیری محصولات سرامیکی لاله جین همدان10633FAدکتر محمد جوادثقفینسرینمقدمJournal Article19700101Iran’s Handicrafts industry has its roots in the history of various tribes of this spacious country. Among these handicrafts, clay and clay-making have a long history throughout the country-
from north (Azarbaijan) to south (Sistan and Balouchestan),and from east (Khorasan), to west (Kurdistan).
In addition to joining the various parts of the culture and strengthening the national identity, they play an important role in the economy, especially with regards to creating new jobs and their contribution to the Gross National Product.
Since the Iranian market is filled with foreign ceramic products in different forms and colors that attract many customers, similar Iranian ceramic products have not been able to attract as many customers. In this article, we have tried, through library and field and laboratory research, to define the status que of the ceramic industry with an emphasis on “Glass” in order to evaluate the existing causes of the present problems and suggest ways to remedy the situation.صنایع دستی ایران متشکل از صنایع و بدایع گوناگونی است که ریشه در تاریخ اقوام مختلف این سرزمین پهناور دارد. در این میان سفال و سفال گری سابقه ای دیرینه در اقصی نقاط کشور از خطه های شمالی (آذربایجان) تا جنوبی (سیستان و بلوچستان) و شرقی (خراسان) تا غربی (کردستان) دارد و علاوه بر پیوند و تحکیم بخشی به حلقه های اتصال فرهنگ و هویت ملی از نظر اقتصادی نیز نقشی بسزا در اشتغال زایی و تولید ناخالص ملی بر عهده دارد.
در حالی که بازار ایران انباشته از محصولات سرامیکی خارجی است که در اشکال و رنگ های گوناگون و تنوعی قابل توجه جلب نظر می کنند محصولات ایرانی مشابه آن کمتر توانسته اند جایگاهی مناسب در بازار این محصولات کسب نمایند. در این مقاله سعی شده است که با کنکاش های چند جانبه کتابخانه ای میدانی و آزمایشگاهی وضعیت شکل گیری ظروف سرامیکی موجود - با تکیه بر ظرفی خاص لیوان - به بررسی علل وجود مشکلات حاضر در این مقوله بپردازیم و در جهت رفع این موانع پیشنهادهایی ارایه دهیم.https://jhz.ut.ac.ir/article_10633_6c43f5763045dce28211835523e24e48.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا151520030923-خورنق کاخ بهزاد10634FAعلی اصغرشیرازیJournal Article19700101Without any doubt , a strong relationship exist between Persian litrature and persian painting and it’s obvious that the illustration and decoration of literary books were advanced through the centuries.
The splendid effects of both literal and visual culture, which come from different parts of the world and from various period in history have emerged from profound spiritual characteristics of the poets and painters.
On the other hand, such dependency and similarity of concepts within different thoughts are developed out of religious roots and Gnostic culture of Islam.
Athough the painters have often used the poets’ thoughts and poems, but some of them have gone beyond and that have allowed themselves to add their own thoughts and imaginations to their paintings. for example master of Persian painting the renowned has created the “khawarnaq palace” based on “Nizami’s poem”. Bihzad has moved to a higher meaning, above that of Nizami, and has shown points in his painting which goes beyond what Nizami had intended and visioned in his poem.بی شک ارتباط ادبیات غنی ایران با نگارگری ریشه هایی عمیق داشته است چنانچه تزئین کتب و مصور ساختن آن قرن ها در حال تحول و توسعه بود. هر دوی این جلوه های درخشان فرهنگ ما (ادبیات و نگارگری) فضولی جداگانه از تاریخ هنر جهان می باشند که به خاطر پیوند درونی و همخوانی ذاتی دو هنرمند (شاعر و نگارگر)ظهور یافتند. همچنین این پیوند و وابستگی هر دو به یکدیگر به جهت بینش یگانه و ذهنیتی مشابه است که از رهگذر حکمت دینی و عرفانی اسلام حاصل آمده است. اگرچه همیشه نگارگران در بند موضوعاتی بودند که شعرا تصویر می کردند اما تعدادی از نگارگران پا از ذهنیات شاعر فراتر گذارده و دلمشغولی های ذهنی و اعتقادی خود را بیان می کردند. چنانچه در نگاره خورنق اثر کمال الدین بهزاد چنین است. او در عبور از شعر نظامی زوایای جدیدتری را کنکاش کرده و اهداف والاتری را بیان می کند.https://jhz.ut.ac.ir/article_10634_00b7190b3709ce972f37059dd8173a5b.pdfپردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهرانهنرهای زیبا151520030923-هنر - عرفان - موسیقی10635FAمجتبی مطهریالهامJournal Article19700101Religion, arts, literature and mysticism have an unbreakable ties with our divine culture; however, sometimes sufficient attention is not paid to them.lts mystery appears when the
feeling and inspiration are awaken with in us that the human knowledge have an inner taste and divine vision. This is particulary true for both mysticism and music since in our traditional culture, mysticism always is accompanied with ecstasy, taste, mystic circle dances (Samae) and mediating pleasure and mod. The art of “Samae” and its mystic sounds has affected the Gnostic culture, literature and human spiritual journey. Sorrowful sounds and rhythms in this traditional /spiritual music have balanced a compatibility with the psychological and divine structure of self and its inside lost and sorrow and it is this very quality and inner compatibility of self with mystic music that unties him from ties scatter of mind. It gives unity, tranquility and peace of mind. From epistemological view, this Samae and mystic music has been based on a scientific philosophia Prennis and Gnosticism , reflecting the fixed and eternal facts taken from the invisible world.دین ‘ هنر‘ ادب ‘ عرفان‘ در فرهنگ الهی ما پیوندی ناگسستنی دارند که گاه به آن توجه کافی مبذول نمی شود‘ سر آن وقتی پدیدار می گردد‘ که این احساس و الهام در ما به وجود آید که این معارف انسانی جنبه ذوقی و شهودی دارند. به ویژه عرفان و موسیقی در فرهنگ سنتی ما همواره با وجد و ذوق و سماع و شور و حال عارفانه همراه بوده است : هنر سماع و نغمات روحانی آن در فرهنگ عرفانی و سیر و سلوک انسانی تاثیر داشته است اصوات و آهنگ های حزن آور در این نوع موسیقی سنتی و معنوی با ساختمان روانی و قدسی نفس و حزن درونی آن نوعی موازنه و تناسب برقرار کرده است و همین کیفیت انطباق باطنی نفس با نغمات آسمانی موسیقی عرفانی است که انسان را از کثرت تعلقات و تشتت خاطر می رهاند و باعث وحدت و ثبات و آرامش خاطر در نفس می گردد و از لحاظ معرفتی نیز این نوع سماع و موسیقی روحانی بر مبنای حکمت ذوقی (و عرفان علمی مبتنی است و منعکس کننده حقایق ثابت و ازلی برگرفته از عالم غیب) است.https://jhz.ut.ac.ir/article_10635_b32aa8122e2deac7024a3c5e8721ac40.pdf