2024-03-28T15:13:12Z
https://jhz.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3180
هنرهای زیبا
1384
21
21
مکان یابی مراکز امداد رسانی ( در شرایط وقوع زلزله ) با استفاده از GIS و روش ارزیابی چند معیاری AHP
دکتر اسفندیار زبر
دست
عسل
محمدی
مقاله حاضر با هدف مکان یابی مراکز امداد رسانی ( جهت انجام عملیات نجات در شرایط وقوع زلزله ) به مطالعه موردی یکی از منابع پر تراکم و مرکزی شهر تهران ( منطقه 11) و میزان آسیب پذیری آن در مقابل زلزله احتمالی می پردازد . به همین منظور با تدوین معیارهایی که متاثر از شرایط طبیعی و کالبدی محدوده مورد نظر می باشند وبا بکارگیری سیستم های اطلاعات جغرافیایی ((GIS نقشه های امکانات و عوامل محدوده کننده منطقه با یکدیگر ترکیب شده و بدین سایت های مورد نظر جهت استقرار مراکز امداد تعیین می شوند پس از آن جهت مشخص کردن بهترین سایت از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی ((AHP که خود نیازمند به کارگیری معیار های دیگری می باشد ‘ به منظور تصمیم گیری نهایی استفاده می شود .
مقاله پیش روی درصد ارایه سیستمی منعطف ‘ ساده ‘ منطقی و قوی جهت مکان یابی مراکز امداد برای شهرهایی با ویژگی های متفاوت می باشد .
بحران
چند معیاری
زلزله
مراکز امداد
مکان یابی
2005
03
21
https://jhz.ut.ac.ir/article_10721_a17a76058c2cb5f612f036164fba8bf2.pdf
هنرهای زیبا
1384
21
21
نقش شهرسازی مدرن در تخلفات ترافیکی پیاده بافت قدیم تبریز
رحمت محمد
زاده
دکتر فیروز
جمالی
دکتر محمدرضا پور
محمدی
مقاله حاضر به بررسی نقش شهر سازی مدرن در بروز تخلفات ترافیکی عابرین پیاده بافت قدیم شهر تبریز می پردازد . روش این مطالعه ‘ علاوه بر مطالعات کتابخانه ای در بر گیرنده مشاهدات محلی‘ تطبیق نقشه موجود بافت و تحلیل های عقلانی می باشد . بررسی ها حاکی از آن است که در این بافت ‘ تخلفات عابرین پیاده به گسستگی بافت فیزیکی‘ تراکم فعالیت های شهری ناشی از موقعیت مرکزی‘ تحدید قلمرو فضایی و مکانی واحد های زیستی ‘ پیوستگی ضعیف شبکه های پیاده و نظایر آن بستگی دارد . از آنجا که بروز تخلفات‘ پیش از آنکه ناشی از فرهنگ تخلف باشد عمدتا به طراحی غیر اصولی بافت و عدم انطباق شبکه های قدیم شهر برمی گردد . بنابراین وجود آنها نه تنها امری طبیعی بلکه غیر قابل اجتناب نیز می باشد . بر اساس نتایج این بررسی ‘ لازمه اصلاح یا کاهش فرهنگ تخلف در وهله اول انجام اصلاحات طراحی و در مراتب بعدی آموزش و فرهنگ سازی می باشد .
بافت قدیم تبریز
تخلفات ترافیکی
شهرسازی مدرن
عابرین پیاده
2005
03
21
https://jhz.ut.ac.ir/article_10722_a185dada0683887b389ac5df128a691e.pdf
هنرهای زیبا
1384
21
21
تحلیل فرمال فضای شهری و پایه های فلسفی آن
مهرناز
مولوی
موضوع این مقاله ‘روندی است که به تحلیل زیبا شناختی فضای شهری می انجامد . این روند بر پایه نظریه های مطرح فلسفه هنر قرار دارد و بدین ترتیب است :
پس از اثبات عینی بودن زیبایی ومشترک بودن داوری زیبا شناختی در مردم نظریه فرمالیسم مطرح می شود . تاثیر پذیری فرمالیسم از روانشناسی در نظرات آرنهایم دیده می شود و او با درآمیختن نظرات مزبور با روانشناسی گشتالت ‘ رویگرد فرمگرای زیبایی شناسی را مطرح می کند . زیبایی شناسی فرمی در تحلیل زیباشناختی کالبد فضای شهری ‘ نقشی پایه ای دارد ‘ کالبد فضای شهری با توجه به ساختار بصری محیط به دو بخش در نهایت به تحلیل زیبا شناختی کالبد فضای شهری منجر خواهد شد . بدیهی است که به دلیل ضرورت ایجاز ‘ مباحث مطروحه در حد مروری گذرا به رئوس مطالب هر بحث مطرح می شوند و روشن کامل هر مبحث به عهده رساله خواهد بود .
تحلیل زیبا شناختی
عناصر بصری
عینی بودن زیبایی
فرمالیسم
گشتالت
معیار زیبایی
2005
03
21
https://jhz.ut.ac.ir/article_10723_48182b6b3d7461abea038fbb48d7ac61.pdf
هنرهای زیبا
1384
21
21
شهرگرایی و شهرسازی شتابزده الگوی فاوستی توسعه
دکتر سید محسن
حبیبی
مهندس مرتضی هادی جابری
مقدم
قریب به یک و نیم قرن از شهرسازی مدرن در گستره گیتی می گذرد و سیر تحولات صورت گرفته و اندیشه ها و نظریات متعدد در این حوزه و سرعت تغییرات امکان دستیابی به ویپگی ها و اصول ثابت در این دوران را سلب نموده است. بروز نحله های مختلف در این عرصه و شکل گیری پی در پی طرح های اجرایی ناشی از این تفکرات فرصت داشتن یک جمع بندی مناسب را فراهم نیاورده است. با مراجعه به آراء و نظریات نوآوران آغازین‘ این امکان فراهم می گردد تا اصول ثابت و معنایی روشن از مفاهیم نو حاصل گردد. در این مقاله با کاوشی جدی در اثر سترگ اندیشمند شهیر آلمانی یوهان و لفگانگ فون گوته یعی نمایشنامه فاوست ‘ سعی شده تا الگویی در این رابطه معرفی گردد و سپس شواهد موجود بر اساس این الگو دسته بندی شود. الگویی که در این نوشتار از آن تحت عنوان الگوی فاوستی توسعه سخن به میان آمده است.
آرمان معنوی نووارگی (مدرنیته)
تحول درونی و برونی شهر جدید
رویابینی و شیفتگی
مضمون (سوپه)
موضوع (ابژه)
نوپردازی (مدرنیزاسیون)
2005
03
21
https://jhz.ut.ac.ir/article_10724_d07e8ade7eca9002b81ca31e0a0ce313.pdf
هنرهای زیبا
1384
21
21
آفرینش اثر معماری بنیان ها و سویه ها
حمیدرضا
انصاری
منوچهر
معظمی
پرسش از چگونگی آفرینش اثر معماری ما را به ورطه ی گسترده ای از معانی مفاهیم و راهبردهایی می کشاند که دستیابی به پاسخی مناسب را نیازمند نگاهی ژرف به بنیانهای هر یک از آنها بر می شمارد این نوع نگاه ها می تواند ترسیم گر سویه های مختلفی باشند که با بهره گیری از آنها آدمی به موضع و جایگاه خویش واقف می گردد در راستای دستیبای به چنین هدفی مقاله ابتدا به بررسی مفهوم زمان و تاثیر آن بر چگونگی تعریف چرخه آفرینش نزد فرهنگ های گوناگون پرداخته و آن را زمینه ساز یافتن مواضع آدمی در هستی قرار می دهد و در ادامه آفرینش اثر معماری را در گردونه ی تعامل میان کشف و خلق تعریف مینماید تمام تلاش این مقاله در نهایت ما را بدانجا راهبر میگردد که بتوانیم مسیری دقیق و روشن را برای بررسی ها و مطالعات آتی در باره ی بحث آفرینش آثار معماری بیابیم تدوین این مسیر و سیرگام های مورد نیاز در طول انجام چنین مطالعه ای از یافته های اصلی این تحقیق به شمار می آید
آفرینش اثر معماری
ابداع
خلاقیت
راز گشایی
طراحی معماری
2005
03
21
https://jhz.ut.ac.ir/article_10725_ea24349789ac7d68f952fc2f7dfc7af8.pdf
هنرهای زیبا
1384
21
21
آفرینشگری و روند آموزش خلاقانه در طراحی معماری
مهندس محمد جواد مهدوی
نژاد
به منظور تدوین مبانی آفرینشگری در فرایند طراحی معماری در گام نسخت به تعریف واژه های محوری چون خلاقیت هوش و حافظه پرداخته شده است رویکرد های اصلی آفرینشگری عبارتند از آفرینشگری با محوریت شخص خلاق فرایند ذهنی محیط و انجام عمل شیوه های پرورش آفرینشگری عبارتند از خودشکوفایی و اعتماد بخود پذیرا بودن تجربه آموزش مقتضی و آموزش خلاق پرورش خلاقیت درونی دانشجویان آموزش فرایندها و تدابیر اندیشه ی خلاقانه ایجاد بستر و محیط مناسب برای بروز خلاقیت در کنار تکرار هدفمند فرایند طراحی از راهبردهایی است که می توان به کمک آنها توانمندهای بالقوه ی دانشجویان را در زمینه ی طراحی معماری بهبود بخشید استفاده از قدرت استدلال و منطق دانشجویان در کنار تحریک توانایی های ایشان در ارایه ی ایده های بدیع پرورش هم زمان و متعامل هوش فضایی و خلاقیت از مسایلی است که باید به صورت هوشیارانه از طرف اساتید محترم برنامه ریزی شده در برنامه آموزشی مستقیم و غیر مستقیم دانشجویان قرار بگیرد
آفرینشگری
آموزش معماری
پرورش خلاقیت
فرایند طراحی معماری
هوش فضایی
2005
03
21
https://jhz.ut.ac.ir/article_10726_1cfa47a0dfda95a986626f7e42efee3e.pdf
هنرهای زیبا
1384
21
21
مدرسه محله : کانون فرهنگی و اجتماعی سازماندهنده محله
مهندس مریم غروی
الخوانساری
در معماری امروز گرایش به کالبدهای چند عمکلردی و چند وجهی مجددا مورد توجه قرارگرفته است دیدگاهی که خصوصا در معماری سنتی ما از بدیهیات طراحی بوده است مدرسه از جمله عملکردهایی است که با ویژگی های خاص خود نه تنها پتانسیل مناسبی در پذیرش عملکردهای مختلف دارد بلکه می تواند نقش های متفاوتی در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی ایفا نماید در این مقاله سعی بر آن است که پتانسیل های ویژه مدرسه ای در خدمت محله تحت عنوان مدرسه محله معرفی شده خصوصیاتی نظیر تمرکز منابع و چگونگی مکان یابی بهینه در محله با توجه به نظریه های برنامه ریزی و طراحی شهری مورد بررسی قرار گیرد و مشهصات دیگری نظیر مقطع تحصیلی آن پیشنهاد شود تعیین مکان مناسب برای مدرسه محله تاثیر این مکان یابی بر چگونگی سازماندهی مرکز محله و سلسله مراتب عملکرد های آن و هم چنین تاثیر احداث مسیر پیاده محلی و میدان محلی در جوار مدرسه محله بر شور و سرزندگی محله از موارد پرداخته شده در مبحث نهایی می باشد
دبیرستان
محله
مدرسه
مرکز محله
میدان فرهنگی
میدان محله
2005
03
21
https://jhz.ut.ac.ir/article_10727_ae0c84d94fded2e14b17a6cc83df3b3f.pdf
هنرهای زیبا
1384
21
21
رضا آقا رضا و رضا عباسی ( سه اسم و رقم در قالب یک قلم )
دکتر یعقوب
آژند
امروزه نزدیک به یک قرن است که هنر پژوهان جهان درباره رضا عباسی هنرمند نقاش در باره شاه عباس مطلب می نویسند و هنر پژوهان در نیمه اول قرن 20 رضا آقا رضا و رضا عباسی را سه تن مجزا فرض و درباره او و آثارش قلم فرسایی کرده اند در نیمه دوم این قرن آثار هنر پژوهانی چون سچوکین و انتونی ولش و شیلا کنبی منتشر میشود و این محققان به رفع اشتباهات محققان پیشین می پردازند و این نتیجه حاصل می شود که این سه تن یک نفر هستند در قالب سه اسم و رقم بخصوص تک نگاری محققانه کنبی در باره آثار و احوال رضا عباسی به طور مستوفی کارستان و زندگی او را می پژوهد و نتایح در خور شایسته پیش رو می نهد در این مقاله نگارنده از برای اثبات یکی بودن این سه تن به شواهد تاریخی و تاریخنگاری دیگری نیز اشاره می کند و بر این نظر تاکید می ورزد که رضا آقارضا و رضا عباسی سه اسم و رقم هستند در قالب یک قلم.
خلدبرین
رضا
ر ضا و رضا عباسی
شیلا کنبی
عالم آرای عباسی
گلستان هنر
2005
03
21
https://jhz.ut.ac.ir/article_10728_f53bc85cab28b8db4f0c8aa3194894e9.pdf
هنرهای زیبا
1384
21
21
بررسی ابعاد مدیریت هنری کمال الدین بهزاد
اشرف السادات موسوی
لر
دکتر حبیب الله آیت
اللهی
دکتر محمد
خزایی
دکتر مجتبی
انصاری
یافته های این تحقیق حاصل پژوهش های میدانی ‘ تجربی و تخصصی نویسنده در رشته گرافیک و مطالعه کتابخانه ای و تاریخی بوده و به روش تحلیلی و تطبیقی سعی در توصیف ابعاد مهم مدیریت هنری کمال الدین بهزاد در دوره طلایی تاریخ هنر ایران را دارد.
هدف از این تحقیق بررسی شیوه و الگوی مدیریت هنری کمال الدین بهزاد است . فرضیه های تحقیق عبارتند از :
1- شرایط تجربی و هنری کمال الدین بهزاد متناسب با تصدی مدیریت هنری بوده است. او از نظر هنری استادی تمام و از نظر مدیریتی تجربه موفق مدیرادن قبلی را درک کرده بود و شایسته این مقام بود.
2- شیوه مدیریت کمال الدین بهزاد را می توان از نگاره های وی و فرمان استیفاء کلانتری کتابخانه همایونی به اسم استاد کمال الدین بهزاد استنباط کرد.
3- بر اساس نظام آموزشی حاکم بر آن دوره نظام آموزشی (استاد – شاگردی) می توان نتیجه گرفت که تبیت شده آن نظام کمال الدین بهزاد شیوه مدیریتی از نوع رهبری را اعمال می کرده است.
دوره تیموری
کمال الدین بهزاد
مدیریت هنری
نگارگری
2005
03
21
https://jhz.ut.ac.ir/article_10729_d885226b3cfa18f4d386851320c1968d.pdf
هنرهای زیبا
1384
21
21
تاثیر معماری ایرانی در بناهای دوره بهمنیان در جنوب هند (748-934)
محسن
معصومی
بهمنیان نخستین حکومت مستقل مسلمان در جنوب هند بودند که در قرون 8 و 9 و 10 هجری بر این منطقه حکومت کردند بنیان گذار این خاندان اصل و نسبی ایرانی داشت و به همین دلیل وی و جانشینانش توجه فراوانی به فرهنگ و تمدن ایرانی و به کارگیری ایرانیان در مناصب مختلف سیاسی و اجتماعی از قبیل وزارت و صدرات نشان دادند در این دوره بسیار از دانشمندان و معماران و صنعت گران ایرانی به دکن مهاجرت کردند و باعث رونق فرهنگ و تمدن ایرانی به ویژه در زمینه هنر و معماری در این سرزمین گردیدند بناهای ساخته شده در دوره بهمنیان اغلب به دست معماران ایرانی و تحت تاثیر سبک معماری رایج در ایران به ویژه در دوره تیموریان بود برخی از بناهای موجود در بیدر چون مدرسه گاوان تقلید کاملی از مدارس چهار ایوانه ایرانی است این مقاله به بررسی تاثیر معماری ایرانی در برخی از بناهای این دوره پرداخته است
بهمنیان
بیدر
دکن
گلبرگه
معماری
2005
03
21
https://jhz.ut.ac.ir/article_10730_2a630d12ac9b2a9af9d8b09388e92b9e.pdf
هنرهای زیبا
1384
21
21
نقش قطب های علمی و معاماری در ارتقا کیفیت آموزش معماری
دکتر سید امیر سعید
محمودی
2005
03
21
https://jhz.ut.ac.ir/article_10731_60418c7dcf6f5888659f939cd075601c.pdf
هنرهای زیبا
1384
21
21
رومئو و ژولیت در موسیقی
دکتر شاهین
فرهت
2005
03
21
https://jhz.ut.ac.ir/article_10732_b27c49bbb6ebe3020b5ca06db2e63e74.pdf