پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
36
0
2008
12
21
معرفی رهیافت گام به گام "مشکل- یابی- مشکل- گشایی"، پیشنهاد ی مقدماتی برای آزمون شیوة تدبیر شده "مشکل - یابی" در شهر تهران
FA
دکتر زهره
دانشپور
56352163
این مقاله به مشکلات برنامهریزی شهری، چگونگی یافتن و چگونگی گشودن آن مشکلات می پردازد. فرضی اصلی این است که شهرها و مناطق شهری دارای مشکلات برنامهریزی شهری هستند که در صورت نگشودن آن مشکلات و باقی ماندن در یک وضعیت مشکل زا و تداوم مسیرهای عمل و رهیافت های موجود، نه فقط مشکلات جدیدی پدیدار خواهد شد، بلکه مشکلات موجود نیز تشدید شده و شهرها، به طور کلی، و شهر تهران – همچون نمونة مورد بررسی در این مقاله – بیش از پیش در یک دور باطل مشکلات خواهند افتاد. این مقاله با تاکید بر اهمیت آشنایی تحلیلگر شهری با اصول پایة بیانگر مشکلات شهری پیش از هرگونه فعالیت "مشکل- یابی" و "مشکل- گشایی"، بر اهمیت "مشکل- یابی" شهری و مبتنی نمودن شیوه های "مشکل- گشایی" بر اصول "مشکل- یابی"، به معرفی شیوه ای مناسب "مشکل- یابی" برای یک شهر می پردازد. سپس کوشش می شود که به شهر تهران همچون زمینه ا ی برای برقراری مناسبت بین چارچوبهای انگاشتی و جهان واقع نگریسته شود و بنابراین با معرفی شیوهای گزینه و جایگزین رهیافت های سنتی و جامعنگر برنامهریزی شهری – یعنی شیوه ای گام به گام و مبتنی بر اختیار یک "فرایند مشکل- یابی- مشکل- گشایی" که در عین رعایت اصول مشکل- یابی و مشکل- گشایی توان بهرهگیری از تفکر راهبردی را نیز دارا باشند، شیوة تدبیر شدة "مشکل- یابی" در مورد تهران بهکار می رود تا شرایط لازم برای پرداختن به "مشکل- گشایی" فراهم گردد.
رهیافت های سنتی برنامه ریزی شهری,رهیافت های گام به گام برنامه ریزی شهری,شهر تهران,فرایند مشکل_ یابی_ مشکل_ گشایی,مشکلات فضایی شهر,مشکل_ یابی و مشکل_ گشایی
https://jhz.ut.ac.ir/article_27344.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_27344_c50e9ec1bd41b515683c98e1d75e8580.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
36
0
2008
12
21
معماری با نگاهی به آسمان: سکونتگاه های روستایی - ساختاری ویژه در معماری روستایی زاگرس( منطقه کردستان)
FA
دکتر هاشم هاشم
نژاد
87225516
مهندس صلاح الدین
مولانایی
69911372
در این مقاله بخشی از ساختار معماری ساده اما باشکوه ایران در دامنه زاگرس (استان کردستان) با ویژگی های خاص خود در زمینه معماری روستایی مورد بررسی قرار گرفته است. شباهت ها و تفاوت های اساسی معماری زاگرس با سایر نواحی کشور جلوه ای از توان و استعداد معماران ایرانی است که هنر و دانش خود را در گستره ای پهناور از سرزمین ایران به منصه ظهور رسانده اند. معماری ناحیه غربی ایران در محدوده زاگرس از نظر کالبدی به دو بخش تقسیم می شود: الف- معماری اصیل ب- معماری تاثیر پذیر. معماری اصیل به جای مانده از نخستین دوره های تمدن ایران بوده و معماری تاثیر پذیر در سالیان متاخر از معماری مرکزی ایران الهام گرفته و مولفه های این معماری را درخود پذیرفته است. در این مقاله معماری اصیل منطقه در روستاهایی به صورت نمونه موردی بررسی شده و ساختار معماری این روستاها (در بخش مسکن و بعنوان محور اصلی) پس از معرفی، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. مهم ترین عوامل موثر در شکل دهی به مسکن روستائی زاگرس را می توان به این شرح بیان نمود: شکل شناسی زمین و بافت آن، اقتصاد مبتنی برمعیشت و شرایط شغلی، عوامل اقلیمی، وضعیت اجتماعی و فرهنگی مردم.
بافت,روستا,زاگرس,سکونتگاه,معماری کوهستانی
https://jhz.ut.ac.ir/article_27345.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_27345_34b2bb98ad4d4ece9c7dec55783142e5.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
36
0
2008
12
21
تحلیلی بر گونه شناسی معماری بادگیرهای یزد و یافتن گونه بهینه کارکردی
FA
دکتر مهناز
محمودی
mahnaz_mahmoody@yahoo.com
دکتر سید مجید
مفیدی
73636642
بادگیر بعنوان یک سیستم سرمایشی، تهویه مطبوع را با استفاده از انرژی تجدید پذیر باد فراهم میکند. این عنصر معمارانه در معماری بومی اقلیم های گرم ایران دیده میشود. در این تحقیق شهر یزد بعنوان نمونه مورد مطالعه از اقلیم گرم و خشک برگزیده شده است. در این تحقیق، برای اولین بار گونه شناسی بادگیرها و شناخت روابط حاکم بر معماری آنها ارائه گردیده است. نتایج ارائه شده برآمده از بررسی مشخصات کالبدی 53 بادگیر است که حاصل برداشت های میدانی بوده است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و روش انتخاب نمونهها خوشه ای تصادفی متناسب می باشد. گونه شناسی با تحلیل ساختاری و یافتن الگوها و درون مایه های مشترک بادگیرها صورت پذیرفته است. در ضمن گونه شناسی، تناسبات معماری حاکم بر بادگیرها نیز بیان شده است. چگونگی تأثیرگذاری معماری بادگیرها بر عملکردشان با تحلیل رفتار حرارتی سرنمون های بادگیرهای منتخب تبیین شده است. در این تحقیق از علم دینامیک سیالات محاسباتی و نرم افزار فلوئنت و تحلیل عددی بعنوان دقیق ترین روش تحلیلی بهره گرفته شده است. نتایج حاصله از این تحلیل ها مشخصات کالبدی بادگیر با کارکرد بهینه را معلوم ساخته است و شناخت مدل بهینه، راه را برای استفاده مجدد از بادگیرهای یزد با کارکرد بهتر فراهم می کند.
بادگیر,گونه شناسی,معماری ایران,نرم فزار فلوئنت
https://jhz.ut.ac.ir/article_27346.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_27346_31c76a5eb190a555e3801f38526e9d56.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
36
0
2008
12
21
معماری پایدار در برابر زلزله: طراحی یک مدرسه راهنمایی در تهران
FA
مهندس آزاده نوری
فرد
anoorifard@yahoo.com
دکتر محمد
فرضیان
78675431
در حال حاضر زلزله به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در مراحل شکلگیری معماری مورد بیتوجهی واقعشدهاست و تمام مسؤولیت پایداری ساختمان در برابر زلزله به عهده مهندس سازه میباشد. این امر طراحی ساختمانهای پایدار در برابر زلزله را مشکل، پرهزینه، در مواردی غیرممکن میکند. از آنجا که کلیه مسائل یک بنا به عهده مهندس معمار است، لذا پرکردن خلاء موجود به عهده او میباشد تا با دید وسیع خود بهینهترین راه را جهت پایداری ساختمان در زلزله ارائه دهد. بر این اساس هدف اصلی این مقاله تحت عنوان مشارکت طرح معماری با سازه بنا در تمام مراحل طراحی جهت پایداری در برابر زلزله تعریفشدهاست و محدوده آن با توجه به خلاءهای موجود، ساختمانهای معمول، با ارتفاع کوتاه تا متوسط و با تکنولوژی رایج کشور را در برمیگیرد. دربخش اول این مقاله تاثیر زلزله در پنج مرحله اصلی شکلگیری معماری به صورت چکلیستی جهت کنترل طرح ارائه شده و در بخش دوم این چکلیست به صورت عملی در طراحی یک مدرسه بهکارگرفتهشدهاست. به عنوان نتیجه کار میتوان ادعا کرد تنها درصورتی دستیابی به بنایی با بهترین کیفیتهای فضایی و بهینهترین سازه از لحاظ مقاومت در برابر زلزله امکانپذیر است که از مراحل اولیه طراحی تا جزییات اجرایی مشارکت نزدیک بین سازه و معماری وجودداشتهباشد.
https://jhz.ut.ac.ir/article_27347.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_27347_f4eb7cfeb51083d85c0f3fad4baedeac.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
36
0
2008
12
21
ارزیابی نقش درس طرح معماری4 در توان حرفه ای دانش آموختگان معماری دانشگاه یزد
FA
مهندس فرهاد شریعت
راد
fshariatrad@jsu.ac.ir
مهندس حسین مهدوی
پور
85878673
نزدیک به یک دهه از آموزش دروس طرح معماری دورة کارشناسی در دانشکده های معماری کشور می گذرد و سهم عمده ای در تربیت توانایی های طراحی دانش آموختگان این رشته، بر عهدة این دروس گذاشته شده است؛ بنابراین ارزیابی نقش تک تک این دروس در تربیت معماران حرفه ای، همواره حائز اهمیت می باشد. در این مقاله -در گام نخست-، درس طرح معماری4 مورد بررسی واقع شده است، چرا که این طرح جزء اولین تمرین های جدی طراحی دانشجو قبل از فراغت وی از تحصیل محسوب می شود. پرسش اصلی مقاله این است که با توجه به نیاز های واقعی جامعه و گذشت سال ها از آموزش این دروس در دانشکدة معماری یزد آیا دروس طراحی معماری (و در اینجا طرح معماری4) در توان حرفه ای دانش آموختگان معماری نقش داشته است؟ و بررسی کمی و کیفی تأثیر این درس در آیندة حرفه ای دانش آموختگان، هدف مقاله می باشد. در این نوشتار، ضمن بررسی تعریف سرفصل دروس معماری از درس طرح4، اطلاعات حاصل از پرسشنامه هایی که در اختیار دانش آموختگان قرار گرفته بود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در پایان با توجه به قیاس اهداف سرفصل و نتایج حاصل از پرسشنامه ها به بیان راه حلهای کلی در محدوده فرضیه تحقیق پرداخته شده است.
توان حرفه ای,حرفه ای شدن,دانش آموختة معماری,سرفصل دروس معماری,طراحی,طرح معماری4
https://jhz.ut.ac.ir/article_27348.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_27348_f4580811f0a622b58ecbced4e0c4fb04.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
36
0
2008
12
21
مهندسی کانسی: مطالعه موردی وسیله کمک حرکتی سالمندان
FA
دکتر یاسمن
خداداده
85252613
ناتا
طلوعی
77635321
توجه به نیازهای جسمی و احساسی کاربران جزء لاینفک طراحی صنعتی محسوب می شود. روش مهندسی کانسی از جمله روش هایی است که به طراحان در پاسخگویی به نیازهای احساسی کاربران کمک می کند. در این مقاله به مطالعه نحوه بکارگیری روش مهندسی کانسی در طراحی وسیله ای کمک حرکتی برای افراد سالمند پرداخته شد. از جمله اهداف این مطالعه، می توان به بررسی روش مهندسی کانسی به عنوان روشی مناسب جهت ایجاد ارتباط بین احساسات کاربر و ویژگیهای محصول اشاره نمود. هم چنین بررسی نقش کلمات در بیان احساسات کاربر و اهمیت آن در هدایت طراح، از دیگر اهداف اصلی این مطالعه بود. در این راستا پس از شناخت نیاز و جمع آوری اطلاعات مربوطه، طراحی محصول با رویکرد احساس گرا صورت پذیرفت. از بین ایده های اولیه چهار طرح برگزیده شد و به منظور انتخاب طرح برتر از روش مهندسی کانسی استفاده شد. 52 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند و با توجه به نتایج حاصل از مطالعه و تحلیل های صورت گرفته بر روی چهار طرح منتخب، ویژگی های طرح نهایی مشخص شد. بر مبنای این ویژگی ها طرح نهایی شکل گرفت. به منظور سنجش رضایت کاربران طرح نهایی روی 25 نفر مورد مطالعه قرار گرفت که نتایج آن حاکی از رضایت کامل آنان بود.
سالمندان,طراحی احساس گرا,طراحی محصول,مهندسی کانسی
https://jhz.ut.ac.ir/article_27349.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_27349_c2c579aab86cddcb38fc85312d0e8f72.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
36
0
2008
12
21
مضامین تصاویر انسانی در سقانفارهای مازندران بررسی تطبیقی نقوش سقانفارهای « شیاده » و « کُردکُلا»
FA
فتانه
محمودی
76932919
دکتر محمود
طاووسی
72272536
سقاتالارها نمونه ای از معماری بومی و به مثابه شاخص هویت فرهنگ و تاریخ مازندران هستند. مازندران از معدود سرزمین هایی است که هم در جهان اساطیری شأن و نشان ویژه ای دارد و هم در جهان واقعیت از نام و اعتبار برخوردار است. این بناهای مذهبی یادمانی آیینی و تاریخی بوده اند که در دوره قاجار تصویرگری شده اند. مقاله با تمرکز بر جنبه های هنری و فرهنگی این نقوش در دو سقانفار « شیاده » و « کُردکُلا » و با تطبیق نقوش این دو بنا به نقش آنها در تکوین هویت ملی و قومی ایران پرداخته است. نتایج بدست آمده از بررسی نقوش این مکان های مقدس حکایت از آن دارد که این نقوش از دو منبع مهم دینی و اسطوره ای نشأت می گیرند و این تعدد نقوش، نشان دهنده توجه مردم این خطه به هویت ملی و دینی آنهاست. نقوش بی شمار و طرح های گوناگونی سقاتالارها با توجه به مضامین، به دو دسته مذهبی و غیر مذهبی قابل دسته بندی اند. نظر به کثرت مضامین و تنوع نقوش، تمرکز این مقاله بر نقوش انسانی به کار رفته در دو سقانفار مذکور می باشد.
اسطوره,حماسه,سقانفارها,نقشمایه های تزیینی انسانی
https://jhz.ut.ac.ir/article_27350.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_27350_edb8ec577f7fa7fcdb5d03b73592b6f6.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
36
0
2008
12
21
اسنادی جدید پیرامون عکاسخانه اندرونی
FA
دکترمحمد
ستاری
sattari@ut.ac.ir
خدیجه محمدی
نامقی
76683445
در میان کارکردهای مختلف دوربین عکاسی در قرن نوزدهم در ایران، از همان ابتدا مسئله عکاسی از زنان و مغایرت آن با شیوه های بازنمایی در غرب به عنوان یک مسئله فرهنگی مطرح شد. ترس از قرارگیری زنان در مقابل دوربین عکاسی، عکاس نامحرم وافتادن عکس های آنها به دست دیگران، عکاسی از زنان را غیرممکن جلوه می داد. تفنن و موضع برتر ناصرالدین شاه، اولین گام ها را در جهت شکستن این تابوی فرهنگی برداشت و عکاسی او از بانوان حرمسرایش آغاز به تصویر کشیدن زنان بوسیله دوربین عکاسی در ایران شد. عکاسخانه همایونی، اولین مکانی بود که به طور رسمی و به دستور ناصر الدین شاه برای انجام امور عکاسی، ظهور و چاپ عکس ها تأسیس شد. این عکاسخانه در جنب شمس العماره واقع بود. اسناد جدید یافت شده که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند نشان می دهند که با توجه به ملاحظات اخلاقی که در مورد عکاسی از زنان و ظهور و چاپ عکس های بانوان حرم وجود داشته است و باتوجه به فاصله زیاد عکاسخانه همایونی تا اندرونی، ناصرالدین شاه مکانی را در اندرون ناصری به عکاسخانه اختصاص می دهد. عکاسخانه اندرونی به امور عکاسی از بانوان حرم اختصاص داشته و مدیریت آن به عهده امینه اقدس، یکی از بانوان برجسته و با نفوذ دربار بوده است.
عکاسخانه اندرونی,عکاسی از زنان,عکس,ناصرالدین شاه
https://jhz.ut.ac.ir/article_27351.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_27351_2360d6b57096e7b11e554122d56e03a0.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
36
0
2008
12
21
راهبردهای تبلیغات در اعلان
FA
دکتر زهرا
رهبرنیا
97453964
سمیه مهریزی
ثانی
71647247
هدف از تبلیغات در اعلان، معروفسازی و شناسایی موضوع و جلب مخاطبان به انتخاب، خرید و یا تبعیت است؛ یافتن راهبرد مناسب برقراری ارتباط در طراحی اعلان، محاسبات عقلانی، دستاوردهای علمی، دانشهای جامعهشناسی و روانشناسی را برای حصول به موفقیت میطلبد. روش پژوهش در این مقاله، اسنادی بوده متکی بر جامعهی آماری تعداد کثیری اعلان موفق در دههی اخیر جهان است. آمار استخراج شده و جمعبندی اطلاعات بر اساس شاخصههای هنری موجود در اعلانها میباشد و درصدهای ارائه شده، نشانگر نسبت کاربرد هر یک از این راهبردهای تبلیغاتی، در آنها است. نهایتاً به منظور معرفی راهحلهایی منسجم و اصولی، در بیانی فهرستوار راهبردهای فوق اینگونه معرفی شده است: راهبردهای رعایت سادگی، تکرار عناصر همگون، اغراق در یک خصوصیت، تحریف و آشناییزدایی، ارائهی توجیه منطقی، استفاده از اعتبار افراد معروف، اشاره به فواید همراهی، هماهنگی با شتاب زمان و انتزاعگرایی، بیان استعاره و غیرمستقیم، بیان نمادین، زیباییشناسی نوین با ارتباط نوشتاری- بصری، برانگیختن کودک درون، راهبرد ایجاد احساس نیاز، شکلگرایی و القای پدیدههای جدید، برانگیختن احساسات، ایجاد حس نشاط و طنز، ایجاد احساس ترس، رواج فرهنگ بومی، معرفی شخصیت تبلیغاتی، و راهبرد جذابیت رنگی برای بیانی سریع و صریح. نتیجه حاکی از تأثیر انتخاب راهبرد در موفقیت اعلانهای بررسی شده است.
اعلان و مخاطبان,تبلیغات,راهبرد,راهبردهای تبلیغات
https://jhz.ut.ac.ir/article_27352.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_27352_8a76b414a619239ad79d1c6e52dd1ce4.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
36
0
2008
12
21
جهانی شدن و جنبش های انتقادی در هنرهای تجسمی معاصر بعد از 1960
FA
بهرنگ
صمدزادگان
behrangsamad@yahoo.com
پیشرفت های روزافزون انسان درعصرمدرن چنان اغواگر بود که حتی هنرمندان را در سرخوشی غرق کرد. منیّت انسان مدرن بر پایه باورهای پسااومانیستی تا آنجا پیش رفت که ساختار اجتماع و فرهنگ نوین بر حول مرکز علم و نخبگان مدرن استوار شد. توده ها نیروهای منفعلی تلقی می شدند که موظف به تبعیت ازنخبگان حوزه های مستقل دانش وفرهنگ بودند. دراین راستا هنرتمامی پیوندهای خود با محیط پیرامونش را گسست و درمسیرفرمالیسم صرف پیش رفت. دیگر هنرمندان به مسائل و روایات همه فهم یا واقعیات اجتماعی نمی پرداختند. اکنون واقعیات درونی و نادیدنی در مرکز توجه قرار داشتند و به این ترتیب هنرهای تجسمی در مسیر ارتقای فرم و انتزاع پیش رفتند. اما جدایی حوزه های نخبگی مدرن ازامر اجتماعی تنها تا زمانی گسترش یافت که پسامدهای تمدن مدرن مردم را بدان بدبین نکرده بود وعلیه آن نشورانده بود. پس از آن حوزه های تولید فرهنگی آکنده از رویکردهایی شد که بشریت ومدرنیسم او را به نقد می کشیدند. این رویکردهای انتقادی رفته رفته بدل به جریان اصلی شده و بر پایه پیام های جهانیشان مرزهای بین ملل را درنوردیدند. جهانی شدن درهنرمعنایی وسیع و مهم یافت و بدل به میلی شد که ارضای آن پیامدهای خوب و بد بسیاری را برای هنرمعاصر به ارمغان آورد.
پست مدرنیسم,جنبش های انتقادی,جهانی شدن,رادیکالیسم,فرمالیسم,هنر معاصر
https://jhz.ut.ac.ir/article_27353.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_27353_dbd373453682efb5f2a3876c9bb94d0b.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
36
0
2008
12
21
بررسی تطبیقی منسوجات ایران دورة ایلخانی و منسوجات ایتالیا در قرون هفتم و هشتم هجری قمری/ سیزدهم و چهاردهم میلادی (از منظر طراحی نقش)
FA
فریناز
فربود
94665386
دکتر محمد
خزایی
18836779
دکتر زهرا
رهنورد
29456851
پیرامون نحوه و میزان تأثیرگذاری هنر نساجی ایران بر اروپا، نظریات گوناگونی از سوی پژوهشگران ابراز شده است. در بسیاری پژوهشها تأثیر صنعت نساجی دورة ساسانی بر نقوش امپراطوری بیزانس و بسط یافتن آنها در اروپا از همان راه به اثبات رسیده است. با این وجود دربارة تأثیرات هنر دورة اسلامی ایران بر اروپا اتفاق نظر چندانی وجود ندارد و بسیاری عقیده دارند که تأثیرات نساجی ایران بر اروپا از حد نقوش دورة ساسانی فراتر نمیرود. این مقاله با روش تطبیقی و با هدف جستجوی این تأثیرپذیری در زمینة نقوش، مضامین و ترکیببندی نشان داده است، با وجود سیطرة طولانی مدت نقوش ساسانی بر طراحی نقوش منسوجات ایران و اروپا، در دورة ایلخانی ایران، بهواسطة تغییر ارتباطات و مناسبات تجاری سرزمینهای غربی ممالک اسلامی و اروپا، بهویژه ایتالیا (که در این دوره دروازة تجارت منسوجات، میان شرق و اروپا محسوب میشود) منسوجات ایتالیایی در این دوره (از اواسط قرن سیزدهم میلادی تا قبل از طلوع رنسانس) از سبک اولیة خود، یعنی دورة بافت ابریشمهای سیسیلِ منشعب از هنر ساسانی و اسلامی مصر فاصله گرفته و تحت تأثیر پارچههای وارداتی از ایران تحت سیطرة ایلخانان قرار گرفتهاند و این تأثیرپذیری تا طلوع رنسانس حفظ شده است.
ایتالیای قرون13 و 14 میلادی,ایران دوره ایلخانی,منسوجات ابریشمی,نقش
https://jhz.ut.ac.ir/article_27354.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_27354_ecc14d93fa49f9c30a60e51e3724c0db.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
36
0
2008
12
21
مقدمه ای بر گونه شناسی انواع موسیقی در لرستان
FA
شهرام
منظمی
sh_monazami@yahoo.com
آثار وبناهای به جا مانده از روزگاران کهن، یادبودهای نسل توانمندی است که به هنگام حک کردن نقشی بر سنگی و یا تراشیدن پیکره وعلم نمودن بنایی و یا ساختن وسیله ای موسیقایی و صدادار، رمز و رازی را بر ما آشکار می نماید.در اغلب جنگ های ایران ،کلیه منابع موسیقی اعم از خط و مفتاح آن که توسط اساتید فن در کتب مختلفه مکتوب شده بود به کلی سوخت و از میان رفت وجنبه علمی بودن خود را از دست داد، بخصوص که پیرایه حرمت نیز بدان بسته شد و در دوره صفویه شدت یافت و طبقه ممتاز، خواه و ناخواه از آن دوری جستند. موسیقی علمی نیز جای خود را به نحوی پسندیده در تعزیه و روضه خوانی باز کرد وبه وسیله هنرمندان و هنرپروران با ذوق، سینه به سینه به دست ما و خط معمول موسیقی دنیا رسید و همین خط مانع محو موسیقی شد. فی الواقع موسیقی محلی و آوازهای مناطق که در قالب مقام ارایه می گردد همواره عنصر اولیهء آشنایی بیشتر و کامل تر با موسیقی سنتی می باشد. در سال های اخیر تعداد علاقه مندان به موسیقی محلی بیشتر از گذشته افزایش یافته است. امروزه عده کثیری از دانشجویان اصالت را در ارزش ها و معیارهای بومی و منطقه ای می بینند و سعی بر آن دارند که آن را دوباره بازسازی و احیاء نمایند. مقاله حاضر بر آنست باشناخت یکی از انواع موسیقی های محلی ایران زمین علاقه مندان به این موضوع را به واکاوی هر چه بیشتر اصالت گوشه های ردیفی وادار نماید.
تال,رامشگران,کولی(لوطی),لرولک,مقام,موسیقی محلی(فولک)
https://jhz.ut.ac.ir/article_27355.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_27355_52d21dd9e9238ee9ef58f6bac7718c0f.pdf