پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
30
30
2007
05
22
اسلوب سیاه قلم در نگارگری ایران
FA
دکتر یعقوب
آژند
94988288
اسلوب سیاه قلم از شیوه های هنری نگارگری ایران است که از همان ابتدای رواج نگارگری شماری از نقاشان با این اسلوب شروع به کار کردند و آثاری پدید آوردند که امروزه جزو بازمانده های هنر نگارگری ایران به شمار می رود . از نقاشانی که با این شیوه کار می کردهی طوریکه به سیاه قلم هم شهرت یافتهی استاد محمد سیاه قلم? نگارگر مرحله نخستین مکتب هرات است . آثار متعددی از این نقاش به جای مانده و تفسیر ها و توجیه های گوناگونی را در بین هنر پژوهان جهان برانگیخته است. از اینها گذشتهی می توان منشاء نقاشی سیاه قلم را در کارگاه هنری آل جلایر یا مکتب تبریز – بغداد سده هشتم هجری جستجو کرد. در دیوان اشعار سلطان احمد جلایر که در سال 798 ه . به وسیله میر علی تبریزی - واضع خط نستعلیق – کتابت شدهی هفت تشعیر وجود دارد که با شیوه سیاه قلم کار شده است. این طراحی ها را به استاد عبدالحی? نقاش دربار آل جلایر? نسبت داده اند. نگارنده در این مقاله پس از ارائه تعاریف این اسلوب به سیر تاریخی و تکوینی این شیوه در نگارگری ایران پرداخته و آن را از سده هفتم تا سده دهم هجری که جای خود را به شیوه آب و رنگ کاری می سپارد? باز کاویده است. در این بازکاوی بعضی از آثار نقاشان ادوار مختلف بررسی و ارزیابی شده است.
اسلوب سیاه قلم? استاد محمد سیاه قلم? استاد عبدالحی? تشعیرهای دیوان سلطان احمد جلایر? آب و رنگ کاری
https://jhz.ut.ac.ir/article_18051.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_18051_4dbc6cfa2acd2bbaf0d21ff80cac7ce0.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
30
30
2007
05
22
بررسی و تحلیل نقش معماری داخلی در تجلی معنا در فیلمهای علمی تخیلی
FA
دکتر سید مصطفی مختاباد
امرئی
55499156
سیامک
پناهی
99173588
در این پژوهش موضوع چگونگی تبدیل اندیشه و خیال به فضای معماری داخلی و نقش آن در تداعی و انتقال مفاهیم در فیلم مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. چارچوب نظری این تحقیق « نظریه طراحی معماری بر اساس اندیشه و خیال» است که عموماً به چگونگی تبدیل ایده به فرم مربوط می شود، که در این پژوهش سعی می گردد با به کارگیری مفاهیم، ابزارها و رویکردهای تحلیلی که این نظریه در دسترس ما قرار می دهد، طراحی معماری داخلی فضای فیلم و عناصر مرتبط با آن تحلیل شود. در این تحقیق با روش تحلیلی و توصیفی با تکیه بر روش نشانه شناسی بصری و تلفیقی از تحقیق کیفی( از تئوری به نمونه مورد مطالعه ) و کمی ( از نمونه مطالعه به تئوری ) مفاهیم بازشکافت می شوند. نوشتار فوق به بررسی تبدیل اندیشه و خیال به فضای معماری داخلی در فیلم و چگونگی ایجاد آن از روی اسکیس های معماران و طراحان صحنه می پردازد. فرایند حاصل از این تحقیق به این نتیجه دست یافته است که عناصر مشخصه فضاهای معماری داخلی در تجلی معنا و مفاهیم معنوی در فیلم از قبیل سقوط، سردرگمی، عروج، بازگشت به ریشه ها، عشق، نفرت و ..... نقش بسزایی دارد.
سینما,معماری داخلی,طراحی صحنه,میزانسن,اندیشه و خیال,کن آدام
https://jhz.ut.ac.ir/article_18052.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_18052_d5a130e806cbebd7d9c33bbbd17f71fc.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
30
30
2007
05
22
هویت فرهنگی و نقش آن در طراحی محصولات
FA
دکتر احمد ندائی
فرد
98238176
طراحان صنعتی در کشورهای با تمدن و آداب و رسوم کهن همواره وظیفه سنگینی برعهده دارند. طراحان صنعتی کشورهای شرقی اغلب با این سئوال همکاران غربی خود مواجه میگردند که: چرا محصولاتی را که شما طراحی و تولید میکنید، هیچگونه مشخصه و ویژگی مربوط به کشور و فرهنگ خودتان را ندارند و بیشتر بیگانه به نظر میرسند. چرا این طراحان از هماهنگی با ویژگیهای زیبایی شناسانه منطقهای و فرهنگی کشور خویش ناتوان هستند؟ این سئوال اساسی را میتوان از جهات مورد بررسی و نقد قرار داد که پارهای از آنها به این شرح است: بحث رابطه بین سطح تکنولوژی و طراحی محصولات، ماهیت صنعتیشدن، روشها و شگردهای گوناگون رایج در مبادلات تجاری، ارتباطات و مناسبات بین محصولات، فرهنگها و آداب و رسوم. دراین نوشتار بیش از همه ارتباطات و تناسبات بین محصولات، فرهنگ ها و آداب و رسوم مورد توجه قرار می گیرد، اما این بدین معنی نیست که سایر دیدگاهها از نظر دور بمانند. در حال حاضر هیج شکی وجود ندارد که ویژگی های فعالیت طراحان صنعتی به گونه ای پرشتاب در حال دگرگون شدن است. در بررسی های انجام شده در این زمینه می توان به چهار شاخه زیر در جهت دسته بندی فعالیت های حرفه طراحی صنعتی اشاره نمود: طراحی محصول و روندهای مربوطه، برنامه ریزی در جهت طراحی محصول و روندهای مربوطه، مدیریت طراحی، پژوهش طراحی.
هویت,هویت فرهنگی,طراحی محصول,زیبایی شناسی,فن آوری
https://jhz.ut.ac.ir/article_18053.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_18053_05bf9fb66bca9673dc0b5faecc0bd8e1.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
30
30
2007
05
22
نانو خانه ها، خانه های آینده
FA
سمیرا عباسعلی
پور
28556145
این مقاله بخشی از مطالعات نگارنده در ارتباط با تاثیرات نانوتکنولوژی بر آینده معماری را ارائه می دهد. در ابتدا جنبه های کاملاً علمی موضوع مورد بررسی قرار می گیرد و با جستاری در مبانی و مفاهیم پایدار معماری و گفتار بزرگان معماری جهان، درگیری موضوع با معماری روشن می شود و در آخر نیز با ارائه ی نمونه ای از دستاوردهای این تکنولوژی، به معرفی ویژگی ها و افق هایی که در پیش روی معماران است، می پردازد. همچنین، دراین نگارش علل اهمیت موضوع با نگاهی به تاثیرات مثبت و منفی و آثار جانبی این تکنولوژی از دید متخصصین امر بیان می شود. دانشمندان و محققین پیش بینی می کنند که نانو تکنولوژی محدودیت هایی مثل استانداردها و ترکیبات غیر قابل بازگشت، همانند بتن و آجر را از سر راه طراحان بر خواهد داشت و مفاهیم معماری را دچار دگرگونی خواهد کرد. با وجود این، مطالعات نشان می دهند نانو مواد که در مقیاس نانو قدرت پخش و واکنش پذیری بالایی دارند، بی خطر نیستند. نانوتکنولوژی نیز مانند هر فناوری پیشرفته دیگر نیز به خودی خود خیر یا شر محسوب نمی شود؛ بدیهی است هر چه قابلیت ها و توانایی های یک فناور بیشتر باشد، اهمیت کنترل و به کار گیری آن در جهت کمک به ارتقاء زندگی انسان ها نیز مهم تر خواهد بود.
نانوتکنولوژی,طراحی معماری,معماری آینده,نانوخانه
https://jhz.ut.ac.ir/article_18054.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_18054_96c072929861527567dc81298be87421.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
30
30
2007
05
22
عملکردگرایی و معنای عملکرد
FA
افرا غریب
پور
81488939
مقال? حاضر به بررسی معنای عملکرد در گرایش عملکردگرایی در معماری و ریشههای آن میپردازد. این مقاله در سه بخش کلی تدوین شدهاست. در بخش نخست، پیشین? عملکرد در تاریخ نظریهپردازی معماری بهویژه در دور? باستان و ریش? مفهوم عملکرد در واژ? ’فایده‘ به اختصار مطالعه شدهاست. در بخش دوم، پیشین? عملکرد در معماری از آغاز کاربرد واژ? ’فانکشن‘ بررسی شدهاست. در این مرحله، ریش? معناهای متعدد واژ? عملکرد از اواسط قرن هجدهم تا اواخر قرن نوزدهم در قالب کاربردهای متعدد آن مطالعه شدهاست. در بخش سوم، به بررسی معنای عملکرد در آرای معماران و نظریهپردازان عملکردگرا یا علاقمندان به اصالت عملکرد در معماری پرداخته شدهاست. همچنین با مطالعه و تفسیر دو جمل? کلیدی مؤثر بر ادبیات عملکردگراییِ معماری و تأمل بر معنای عملکرد نهفته در آنها تلاش شدهاست تا معنای عملکرد در جریانهای عمد? عملکردگرا تبیین شود. در پایان، این مطالعه نشانمیدهد که تعاریف متعددی از واژ? عملکرد در عملکردگرایی حضور داشتهاند و معنای امروز عملکرد در معماری تنها برخی از معناهای گذشت? آن را دربر میگیرد. بدین ترتیب عملکردگرایی در قالب معناهای محدودی از عملکرد تعریف میشود. شناخت معناهای متعدد عملکرد در عملکردگرایی کمک میکند تا علاوه بر تدقیق معنای عملکرد و عملکردگرایی، زمینهای روشن برای مواجهه امروز ما با مفهوم عملکرد در معماری فراهم شود.
عملکرد,عملکردگرایی,فایده,مقصود,کاربرد,خردگرایی
https://jhz.ut.ac.ir/article_18055.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_18055_d9f2d347071e208f8c15ba34c7021ff0.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
30
30
2007
05
22
ریشه های دیکانستراکتیویسم در فلسفه، هنر و معماری
FA
دکتر سید رحمان
اقبالی
54128796
اکنون می توان دیکانستراکشن را جزیی لاینفک از تاریخ، تئوری و تجربه معماری دانست. در حدود بیست سال پس از انتشار نخستین کتاب های فلسفی ژاک دریدا، ایده ها و اندیشه های وی توسط معماران و منتقدان معماری مورد توجه قرار گرفت و به مدت یک دهه از اواخر دهه 1980 تا اواخر دهه 1990 با اشتیاقی فراوان در دنیای معماری دنبال شد. مقاله حاضر به تبیین ریشه های "دیکانستراکتیویسم" در فلسفه، هنر و معماری و بررسی تاثیر دیکانستراکشن بر روند دگرگونی های معماری معاصر غرب اختصاص دارد. به این منظور با ارائه بعضی از تعاریف مربوطه، مساله اصلی دیکانستراکشن از طریق ارجاع به ژاک دریدا و مفسران درجه اول آن مورد معرفی و بررسی قرار گرفته است. این امر که لازمه درک مناسبت تسری و کاربرد دیکانستراکشن در معماری است، در ادامه با ملاحظه اختصاصی آن در هنر و معماری، ریشه ها و پشتوانه های هنری و معماری دیکانستراکتیویسم با ارائه نمونه های مرتبط دنبال می شود. در نسب شناسی دیکانستراکتیویسم تعدادی از جنبش ها و گرایشات هنری و معماری اوایل قرن بیستم شامل "دادائیسم"، "دستیل" و "کانستراکتیویسم" در ارتباطی بلافصل قرار دارند. لذا نمونه های معرفی شده با استفاده از روش مقایسه ای مبین همین واقعیت می باشند. در خاتمه مطالب، نکاتی در جمع بندی و در انتهای مقاله، مجموعه یادداشت ها و فهرست کامل منابع ارجاع شده در متن ارائه شده اند.
دیکانستراکشن,ژاک دریدا,معماری معاصر غرب,دیکانستراکتیویسم
https://jhz.ut.ac.ir/article_18056.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_18056_8add7179724c180651866c8609c9d296.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
30
30
2007
05
22
سیاستها، الگوها و نمونههای احیاء در بافت روستای میمند
FA
دکتر پیروز
حناچی
35358274
مهندس مهرداد
مهران
13147777
پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری مستقر در روستای میمند در طول فعالیت 5 ساله خود در این روستا، در کنار مرمت و حفاظت از کالبد روستا، در زمینههای مختلف پژوهشی، همچنین پرورش استعدادهای کارشناسان بومی و غیر بومی در زمینههای مختلف پژوهشی و اجرایی نیز فعالیتهای عمدهای داشته است. سیاستهای مدیریتی در زمینه احیاء بافت میمند که به واسطه دستکند بودن آن، در ردیف بافتهای خاص قرار میگیرد، تأثیر بسزایی در معرفی بهتر روستا و خدمات رسانی بهتر به گردشگر و در نهایت رونق زندگی بومی در این روستا دارد. سیاستهای خاصی که پایگاه میراث فرهنگی (که نگارنده نیز عضوی از آن بوده) در این زمینه در پیش گرفته، به الگویی برای طراحی در بافت روستا و همچنین استفاده بهینه از فضاهای دستکند متروکه روستا گردیده است. این نتایج و مقاله پیش رو نتیجه پژوهشهای میدانی و روش آزمون و خطا، طی سالهای گذشته به دست آمده است و در نهایت گویای این مسئله است که با در نظر گرفتن الگوهای اصیل و بومی منطقه میمند، گامهای موثری در راه احیاء این روستای تاریخی برداشته شده است؛ و میتوان در بافتهای روستایی دیگر نیز از این الگوهای بومی الهام گرفت.
میمند,دستکند,مدیریت,الگوهای بومی,مرمت,احیاء
https://jhz.ut.ac.ir/article_18057.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_18057_716f80ff14111c935cc3c20dce0ee496.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
30
30
2007
05
22
نظام فضایی پنهان معماری ایرانی و ساختار آن
FA
دکتر ویدا
تقوایی
65235362
این مقاله سعی دارد وجهی از معماری ایرانی را فراسوی علوم محض، بازخوانی کند. نظام فضایی همان واقعیت روحانی، نقش? پنهان و زیرنقشی بود، که در نسبت با آنچه «جا» می خواندیم «همه جا» بود. نظامی که به جای آنکه «قرار گیرد»، «قرار می داد» و «استقرار می بخشید». کاربردی بودن هنر معماری، تصور خیالی و «صورت» آن را بدون توجه به وجه ملموس و کارکردیش ابترا می نمایاند. نظام فضایی به عنوان حلق? واسط وجه ملموس و غیر ملموس معماری، سازمان یافتگی و الگوی فضایی بود، که واقعه ها و عملکردهایی که «هست بودن» در آنها تحقق می یافت، را قابل حصول می کرد. نظامی که بایدها و نبایدهای الگوهای حرکت و زندگی را نیز فراهم می ساخت. این نظام چیزی فراتر از عملکردگرایی را به ذهن متبادر می سازد. بر اساس مستندات، نظام فضایی معماری ایرانی که با برداشت و الگو پذیری از ساخت و نظام فضایی عالم شکل می گرفت، انواع و ساختاری سه گانه داشته است. انواع آن شامل سلسله مراتب مفهومی، مرکزی و محوری بوده و دارای ساختار جهت گیری، مرکزگرایی و محوریت عمودی بوده است.نظام فضایی پس از تجسد در وجه ملموس و کالبد معماری، «شکل» های مختلفی را می نمایانده است.
نظام فضایی معماری,نظام فضایی عالم,ساختار نظام فضایی معماری,جهت گیری,مرکزگرایی,محوریت عمودی.
https://jhz.ut.ac.ir/article_18058.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_18058_68b627813e612f3b98970c4ca4b9f10d.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
30
30
2007
05
22
علل عدم پایداری ساختمان های مسکونی روستایی در برابر زلزله و ارائه الگوی ساخت بر اساس امکانات و تواناییهای محلی
FA
دکتر محمود
گلابچی
83229686
مهندس مجتبی
طیبات
65182929
ریشه اصلی مشکلات ساخت و صدمات قابل نوجه ناشی از زلزله در شهر ها و روستاهای کشور، عدم آگاهی از روش های صحیح اجرای ساختمان ها میباشد، اما تنگناهای مالی نیز امکان اجرای چنین روشهایی را محدودتر می سازند. مشکلات مالی در روستاهای کشور که متحمل خسارت بالایی در زلزلهها میشوند، اجازه ساخت و سازهای مطابق با آیین نامه های اجرای ساختمان های مقاوم را نمیدهد. ضروری است روشهای اجرایی آسانتر و ارزانتری که علاوه بر مقاومت کافی در برابر زلزله، با اقتصاد مردم روستاها و سطح توانایی تکنولوژیکی- اجرایی آنها متناسب باشد، جایگزین روشهای پیشین شود. هرچند هماکنون، سازمانهای دولتی مشغول ساخت و ساز برای زلزله زدگان بم و روستاهای اطراف میباشند، ولی در سال های آتی که مردم خود باید به انجام این امر بپردازند، مجدداً همان مشکلات قبلی بروز خواهد کرد. بنابراین برای کاهش صدمات ناشی از زلزله ارائه و آموزش یک روش مقاوم و مطابق با اقتصاد این قشر از اجتماع امری اجتناب ناپذیر وحتی ضروری است. این مقاله به بررسی این سوال میپردازد که برای ساختن ساختمان در مناطق زلزله زده مانند زرند، باید روشهای موجود را مورد بازبینی قرار داد، یا باید به تغییر اساسی درروش های ساخت پرداخت و در صورت ضرورت این تغییر چگونه میتوان با توجه به ویژگیهای اقلیمی، اقتصادی و اجرایی چنین مناطقی، روش هایی متناسب با توانایی های محلی و امکانات این مناطق ارائه داد.
زلزله,مسکن روستایی,ساخت و ساز,زرند,دیوار مسلح,سقف سبک
https://jhz.ut.ac.ir/article_18059.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_18059_9168a161fc6d85234ab473ebe895c965.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
30
30
2007
05
22
ضرورت همسازی سازه و معماری در معماری معاصر
FA
دکتر هاشم هاشم
نژاد
87225516
مهندس سارا
سلیمانی
59943982
آنگاه که تمدن بشر به وجود آمد، قبل از تولد هر حرفه دیگری معماری متولد شد و ایرانیان آن را چنان با فن آوری و هنر درآمیختند که نام و یاد آنها برای همیشه زنده باقی ماند. اتکا به این افتخارات کهن موجب گردیده که معمار معاصر چشم خود را به واقعیت های عصر خود ببندد. در وضعیت کنونی پیشرفت سریع فن آوری ساخت و ساز باعث گردیده که بدون دانش فنی و عدم اطلاع از اصول و قوائد طراحی، ساخت و ساز معمارانه برای افراد غیرمتخصص مقدور نباشد. از طرف دیگر معمار معاصر می بایستی نسبت به مهندسی، زیبایی شناسی، جامعه شناسی و نهایتا" برنامه ریزی آگاه و بصیر باشد، اما با این وجود معماران امروز تحت تأثیر سنت های قدیمی همانند یک هنرمند صرف آموزش می بینند. در دوران معاصر همراه با روش های آموزشی جدید در دانشکده های معماری، انفصال معماری و فن آوری و به طور خاص سازه در حوزه آموزش معماری و طراحی معماری به صورت مشهود به وقوع پیوسته و در بسیاری موارد این دو به مثابه دو مقوله مجزا در نظر گرفته شده اند. در این مقاله سعی گردیده ضمن اشاره به سیر تحول همسازی سازه و معماری در معماری به ضرورت همسازی فضا و سازه به صورت کاربردی، جلب توجه معماران و مهندسان سازه به این موضوع و نحوه همکاری نزدیک و واقعی بین آنها پرداخته شود.
معماری,مهندسی سازه,همسازی سازه و معماری,معماری غرب,معماری ایران.
https://jhz.ut.ac.ir/article_18060.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_18060_b89c1d4c69d02ef847e6d4a59b790512.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
30
30
2007
05
22
ارزیابی دوره آموزشی دکترای شهرسازی دانشگاه تهران
FA
دکتر سید حسین
بحرینی
17616678
دکتر منوچهر
طبیبیان
matabibian@yahoo.com.au
از بیش از یک دهه ی پیش، راه اندازی دوره های آموزشی دکترا در رشته های مختلف در دانشگاه های کشور اوج گرفت. هدف از این کار، تربیت استاد و محقق به منظور رفع نیازهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی در این زمینه ها بود. طی بیش از ده سالی که از آغاز به کار دوره ی دکترای شهرسازی در دانشگاه تهران می گذرد، دانشجویان متعددی وارد این دوره شده و پس از طی مراحل دوره ی آموزشی و پژوهشی موفق به کسب درجه ی دکترا گردیده اند. از نظر تحقق اهداف مورد نظر این برنامه آموزشی باید گفت که بیش از 75 درصد فارغ اتحصیلان این دوره در مراکز آموزشی – پژوهشی معتبر کشور به فعالیت در زمینه تخصصی خود اشتغال داشته و بقیه نیز به نوعی در زمینه های مرتبط حرفه ای و اجرایی فعالیت می کنند که این امر موفقیت کلی برنامه را نشان می دهد. لیکن علی رغم تجارب متعددی که در این زمینه به دست آمده و مسائل و مشکلات عدیده ای که دانشجویان و فارغ التحصیلان و اساتید طی سال های گذشته به آن اشاره کرده اند، هیچ گونه ارزیابی رسمی از اجرای این دوره به منظور شناخت کامل و دقیق تنگناها و رفع آنها به عمل نیامده است. تحقیق حاضر با استفاده از روش های معمول در این زمینه به ارزیابی دوره مذکور پرداخته، به طور کلی به این نتیجه دست یافته که علیرغم تحقیق نسبی اهداف دوره همواره با مشکلات و تنگناهایی روبرو بوده که نیاز به بازنگری در آن را به شدت ضروری می نماید. لیکن از طرف دیگر متاسفانه قوانین و مقررات موجود حاکم بر این دوره ها اعمال هرگونه تغییر اساسی در ساختار و محتوای برنامه را عملاغیرممکن می سازد. بنابراین پیشنهادات ارائه شده در این مقاله صرفاً در چارچوب ضوابط موجود صورت گرفته است.
رشته شهرسازی,حرفه شهرسازی,آموزش شهرسازی,دکترای شهرسازی,دانشگاه تهران
https://jhz.ut.ac.ir/article_18061.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_18061_ed61bcf9e42eb239f34e66594b7f8351.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
30
30
2007
05
22
از مدرسه صنایع مستظرفه تا دانشکده هنرهای زیبا
FA
دکتر غلامحسین زرگری
نژاد
21794232
دانشکده هنرهای زیبا یکی از نخستین دانشکدههای دانشگاه تهران است که فعالیت آن در سال 1319 خورشیدی به عنوان یکی از دانشکدههای اولیه دانشگاه آغاز شد. ملاحظه و تدقیق و تأمل در نخستین پروگرامها و برنامههای اولیه دانشکده به وضوح مبین آن است که دانشکدههای هنرهای زیبا با بهره برداری و بر اساس میراث مدارس هنری عصر قاجار، به خصوص میراث دوره مشروطه پدید آمد. مهم ترین این زیرساخت ها عبارت بودند از: مدرسه صنایع مستظرفه که در سال 1329 قمری/1289 شمسی، توسط محمد غفاری معروف به کمال الملک تأسیس شد؛ مدرسه موسیقی؛ مدرسه عالی موسیقار (هنرستان موسیقی)؛ هنرستان عالی هنرهای زیبا؛ پس از تأسیس مدرسه موسیقی شهنازی در سال 1308 و تصویب آن در شورای عالی معارف، آموزش نوین هنرهای زیبا آغاز شد و این شالودهی تاریخی دیگری شد برای دانشکدهی هنرهای زیبا. در این مقاله سعی شده است تا به صورتی فشرده و موجز، زمینههای شکلگیری دانشکده هنرهای زیبا، روند گسترش این دانشکده از درون مؤسسات هنری، بر اساس اسناد آرشیوی و بایگانی راکد دانشگاه و سایر منابع تاریخی بررسی و مورد تحلیل قرار گیرد. توجه به آموزش موسیقی، هنرهای مستظرفه و نمایشی در سطح عالی، از نکات برجسته ای است که به عنوان برنامه بنیان گذاران دانشکده هنرها در این مقاله بررسی شده است. گزارشی از اساسنامههای آموزشی و اسامی نخستین استادان این دانشکده، مروری بر اولین برنامههای درسی و برخی از آییننامههای اولیه این دانشکده از دیگر مباحث این مقاله است.
هنرکده,هنرستان موسیقی,صنایع مستظرفه,معماری,هنرهای زیبا.
https://jhz.ut.ac.ir/article_18062.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_18062_4f2ccd4f8ab150e91fadae609702c0bd.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
30
30
2007
05
22
سمفونی در ایران
FA
دکتر شاهین
فرهت
86844588
https://jhz.ut.ac.ir/article_18063.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_18063_6ca928c3632c13d34dcdf2e64fbb885b.pdf