پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
7
0
2000
06
21
نوآوری و تجدد در هنر صفوی
FA
دکتر یعقوب
آژند
94988288
از روی کار آمدن شاه صفی در سال 1038 ه . تا فروپاشی حکومت صفوی در سال 113 ه. نزدیک به یکصد سال طول کشید. در این دوره هنرهای ایران در کنار سایر تحولات آن، دگرگونی قابل ملاحظه ای را از سرگذراند. آن عواملی که بخصوص در دوره شاه عباس اوّل، هنرهای ایران را در مسیر نوآوری و تجدد قرار داد، در این دوره یکصد ساله به بار نشست و یکی از ویژگیهای هنر نقاشی دوره صفوی تجدد و رویکرد به عناصر جدید هنری شد. دراین مقاله این رویکرد و گرایش به تجدد و تقابل آن با سنت نگارگری ایران ارزیابی شده و عوامل و علل و وجوه گوناگون تجدد و نوآوری بررسی گردیده است.
دیوار نگاره,شیخ عباسی,شیوه نقاشی اروپایی,علینقلی جبادار,فرنگی سازی,محمد زمان,معین مصور,نقاشی گل و مرغ,نگارگری,یکه صورت
https://jhz.ut.ac.ir/article_13931.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_13931_d060c8911d40441e27631c698ed7e191.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
7
0
2000
06
21
قبه سبز،
قدیمیترین نمونه کاشیکاری معرق در ایران
FA
دکتر شهره
جوادی
26679521
آجرکاری,تزیین,سلجوقی,قبه سبز,قراختائی,کاشیکاری معرق,کرمان
https://jhz.ut.ac.ir/article_13932.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_13932_4798cee1cfec79305926dcbe383cb86a.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
7
0
2000
06
21
جامعه مدنی و حیات شهری
FA
دکتر سید محسن
حبیبی
18283295
بحث جامعه مدنی و پیوند آن با حیات شهری امری است که بخصوص در چهار دهه آخر قرن بیستم میلادی ، بعد از تجربیات جهانی تفکر «مدرنیسم» در زمینه شهر و شهرسازی و معماری و معماری شهری بروز کرده، بالنده شده و امری جهانی گردیده است. با این اعتبار گو اینکه می توان امر حیات مدنی ، جامعه شهری و فضای شهری را تا دوره رنسانس – قرن هفدهم میلادی – بالا برد و حتی ریشه های آن را در تفکر یونانی دوران باستان بازشناخت، اما آنچه به عنوان جامعه مدنی و حیات شهری در جامعه « پسامدرن» و « پسامدرنیسم » تعریف می شود تفاوتی بسیار با آنی دارد که در «مدرن» و «مدرنیته» جهان رنسانس و جهان صنعت شناسایی می شود. این مقاله در پی تحلیل از تعاریف جامعه مدنی و حیات شهری در جامعه پسامدرن و ارتباط آن با شهر و شهرسازی است.
جامعه مدنی,حیات شهری,خاطره جمعی,شهر سوم,فردباوری,فضای شهری,قانونمداری,کثرت گرایی,گفتمان,مشارکت
https://jhz.ut.ac.ir/article_13933.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_13933_250dfd0f6d16dd807d5006135a6e3727.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
7
0
2000
06
21
شهر : کانون فرهنگ
FA
مهندس محمود
توسلی
29548473
بسیاری از مورخان غربی و شرقی پیشرفت در تولید اقتصاد کشاورزی را عامل اصلی پیدایش شهرهای نخستین می دانند. این نظریه مورد پذیرش کسانی که «شهر اسلامی» را مورد بررسی قرار داده اند ، نیز قرار گرفته است. آنچه نوشته حاضر برآن تأکید دارد، جنبه فرهنگی و مداقه در فضای شهر از دیدگاه نظام ارزشها است. بسیارند شهرهایی که به برکت ارج نهادن به فرهنگ قرن ها دوام یافته و کانون انتقال ارزش ها به نسل های آینده شده اند. یک نمونه شهر اسکندریه است که می توان از ان بمنزله میراث فرهنگی تمدن باستان به جهان اسلام نام برد. گذشته از منابع تاریخ شهر، متونی که با جنبه های معرفت شناسی و ادب پارسی سرو کار دارند، اطلاعات ارزشمندی درباره این شهر به دست می دهند که نوشته حاضر مقدمتاً به طرح برخی از آنها نظر داشته است.
اسکندریه,پیدایش شهر,شهر:کانون فرهنگ,فرهنگ
https://jhz.ut.ac.ir/article_13934.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_13934_7caa4b3f6af8ebd71bd427f039c9f328.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
7
0
2000
06
21
سیر تحول سیاستهای مداخله
در بافتهای کهن شهری در ایران
FA
دکتر محمد مهدی
عزیزی
47979883
از جمله سیاستهای مؤثر و حساس توسعه شهری را می توان برنامه های مداخله در بافتهای کهن شهری دانست که در ابعاد مختلف اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،اقتصادی،زیست محیطی و کالبدی قابل تجزیه و تحلیل هستند. در حالی که شالوده و بافت کهن بسیاری از شهرهای ایران با ارزشهای تاریخی،فرهنگی و اجتماعی کشور همخوانی دارند،تدوین سیاستهای منسجم و جامع مداخله در این بافتها به شدت مورد غفلت قرار گرفته است. اقدامات پراکنده صورت گرفته از دوران قاجار تا دوران پس از انقلاب اسلامی را به هیچ وجه نمی توان پاسخ گوی نقش،اهمیت و جایگاه این بافتها در توسعه شهری ایران دانست. بررسی تطبیقی سیاست های اعمال شده در ایران با سیاستها و تجربیات جهانی، حاکی از فقدان مبانی نظری و فرآیند علمی در سیاستگزاری و برنامه ریزی این بافتها است. ارزش و اهمیت این بافتها فراتر از آنست که برنامه ها و قوانین پراکنده ای براین مقوله مترتب شود. تدوین سیاست و برنامه ای کارا در ابعاد مختلف را داشته باشد. نیازمند طی فرایندی است که در آن سیاستها و اقدامات گذشته مورد ارزیابی جامع قرار گیرند، چشم انداز جایگاه این بافتها در توسعه شهری آینده کشور ترسیم شود، و اصول و معیارهای هنجاری این مداخله بر اساس تحقیقات بنیادی و کاربردی تدوین گردند.
ایران,بافت کهن,سیاست,شهر,فرایند,مداخله
https://jhz.ut.ac.ir/article_13935.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_13935_08ab238a2952710a90d32a3239d5c6e8.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
7
0
2000
06
21
پژوهشی در ربع رشیدی
FA
مهندس احمد
سعیدنیا
15288748
مجموعه وقف ربع رشیدی مانند دانشگاه بزرگی است ، که در قرن هشتم ه.ق بدست رشیدالدین فضل الله همدانی وزیر فرزانه پادشاهان مغول(ایلخانیان) ساخته شد و با مدیریتی بی بدیل و کارآمد اداره می شد.
ربع رشیدی شامل عملکردهای مختلف مذهبی ،عرفانی ،آموزشی،درمانی و اجتماعی بوده است؛ که برای هر عملکرد فضا و مکان مناسبی طراحی شده و حتی برای اقامت و پذیرائی کارگزاران و معلمین و متعلمین آن محلی معین تعیین شده بود.
در این تحقیق بر اساس دقت در محتوای وقفنامه ربع رشیدی و با ساختن فرضیه های متعدد ؛ مکان و محل هر یک از عملکردها و فعالیتهای ربع رشیدی تعیین گردیده و سرانجام طرحی فرضی بر اساس داده های دقیق وقفنامه توسط نگارنده ترسیم شده و برای اولین بار به میان گذاشته می شود.
طرح فرضی ربع رشیدی نشان می دهد که این مؤسسه علمی از نظر کالبدی دارای سازمانی منسجم و یکپارچه است و تمام عناصر خدماتی مجموعه در پیرامون هسته مذهبی و علمی آن تشکل یافته اند.
این طرح تصویری از اندیشه بلند شهرسازی و معماری وزیر فرزانه رشیدالدین فضل الله همدانی می باشد.
ایسر,ایمن,باب الابواب,باز آفرینی,تابخانه,دهلیز,ربع,رواق المرتبین,روضه,سرای,سرایچه,سردرگاه,شبکه,صفه,مفتح الابواب,ممر
https://jhz.ut.ac.ir/article_13936.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_13936_b9d6703a0ab81265010dd6c594d518d9.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
7
0
2000
06
21
تفاوت تعاون وتعاونی
در بخش مسکن شهری
FA
دکتر فرشاد
نوزیان
51944743
تعاونی های مسکن در برخی از کشورهای صنعتی در بهبود وضعیت مسکن موفق بوده اند، اما در کشورهای در حال توسعه ، تعاونی ها نقش مهمی در بخش مسکن ایفا نمی کنند . « تعاونی» در ظاهر اشاره به جمعیتی دارد که با ایجاد و اداره تشکیلات مناسب و در چارچوب مقررات مشخص می تواند به منافع و مقاصد اقتصادی تعریف شده ای دست یابد. در حالی که هر عضو از آن جمعیت به تنهایی نمی تواند به همان مقاصد برسد. از طرف دیگر، «تعاون» به ایده و اقدامی اشاره دارد که سرانجامش همکاری و اخوت بین تعاون گرایان است. در این مقاله به این سؤال پاسخ داده می شود که کدام عامل در شکل گیری این تفاوت در کشورهای مختلف مؤثر بوده است. فرضیه مورد بررسی این است که آن دسته از تعاونی های مسکن موفق تر هستند که اصول «تعاون» را بیشتر رعایت می کنند.
اصل تعاون,اصول راچدیل,تعاونی مسکن,دولت های مرکزی,کشورهای در حال توسعه
https://jhz.ut.ac.ir/article_13937.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_13937_a859bc75de75c7f9d42263a0abccfbc3.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
7
0
2000
06
21
آسیب شناسی دیوارهای نگهبان
آسیب های ناشی از افزایش فشار،« فشار هیدرواستاتیک»
FA
دکتر محمد جواد
ثقفی
96388934
در میان عناصر مختلف ساختمان که به شکل مجرد و یا بخشی از ساختمان ساخته می شوند باید از دیوارهای نگهبان (حائل )یاد کرد. دیوار نگهبان که در هر دو شکل یاد شده در معرض فشار خاک پشت دیوار قرار دارد، با تغییراتی که در فشار خاک می تواند بوجود آید در معرض فشارهای جدیدی قرار می گیرد که ممکن است برای آ‹ میزان فشار طراحی نشده باشد. از جمله عواملی که می تواند موجب تغییرات یاد شده گردد حضور ناخواسته آب در اطراف و بویژه در خاک پشت دیوار است. حضور آب موجب افزایش فشار خاک پشت دیوار تا حتی سه برابر فشار خاک موجود می شود و می تواند عواقب زیانباری بدنبال داشته باشد. حضور ناخواسته آب نیز خود می تواند ناشی از عدم وجود سیستم دفعذ آب در دیوار و یا عدم کارآیی آن در کوتاه مدت و یا دراز مدت باشد که لازم است با در نظر گرفتن برخی تمهیدات و توجه به دستوالعمل های مربوطه میزان آسیب را تا حد امکان کاهش داد.
آسیب شناسی,اندازه های تجربی,پیشنهاد,تغییرات فشار خاک,تمهیدات لازم,دیوار نگهبان,عدم کفایت تمهیدات,عوامل تغییرات فشار,فشار آب,محاسبات
https://jhz.ut.ac.ir/article_13938.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_13938_830308e6bc2e4d3e371fb8efc5410e4c.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
7
0
2000
06
21
روش نقد معماری
ملاحظاتی در راه ترسیم روش نقد معماری
به طور همه جانبه و با معیارهای روشن
FA
دکتر سید امیر
منصوری
33529274
معماری ، از برترین جلوه های تمدن بشر است. نقش معماری والا در نمایان ساختن دلبستگیهای اقوام و ساختن محیط مناسب برای زندگی انسان به غایت روشن است.در زندگی امروز، معماری نیز، بر خلاف رویه گذشته خود ، در عداد علوم درآمده و از طریق تحلیل و آموزش پاره های آن رشد و نمو می نماید. وضعیت معماری امروز ایران به گونه ای است که اغلب مورد عتاب متفکرین و اهل فن است در حالی از گذشته پرباری بهره می برد. در دوره معاصر و از یکصد سال قبل تا کنون، بناهای بسیاری ساخته شده اند. در سال های پس از انقلاب اسلامی ، علی الخصوص اعتباراتبسیاری برای ساخت و ساز صرف گردیده است. اما همچنان میهمانان خارجی را برای دیدن تمدن پرشکوهمان به شیراز و اصفهان می بریم تا تخت جمشید و میدان نقش جهان را تماشا کنند. چرا چنین شده و علاج این درد چیست، در میان تمام مؤلفه هایی که در توصیف بیماری معماری امروز ایران به کار می آید و از خیل مراتب گوناگون روشهای درمان آن، یک مقوله خودنمایی می کند: نقد معماری.
چنانچه نقد ما از معماری روشن، علمی ، ضابطه مند، همه جانبه و معقول باشد، می توان گفت که اصلی ترین قدم برای تفاهم برسر تعریف بیماری معماری و راه علاج آن برداشته شده است. چه، اکثر موارد عدم تفاهم ناشی از تعاریف ناقص، یک بعدی و قضاوت های مشخص در ابعاد متفاوت معماری است.
مقاله حاضر کوششی است اولیه در راه تعریف ضرورتها و موانع نقد معماری از یک سو و ارائه عرصه های نقد و معیارهای آن از سوی دیگر. گستردگی دامنه های بحث و نو بودن زمینه آن در ایران مانع از آن شده اند تا وزن معیارها در فرآیند داوری تعیین گردد.
نتیجه مقاله، ماتریسی است که سطر آن عرصه ها و ستون آن را معیارهای نقد تشکیل می دهد.داعیه مقاله، نیز ارائه روش جامع و واحدی است از نقد معماری به طور همه جانبه و با معیارهای روشن.
تجزیه و تحلیل معماری,عرصه های نقد,معیارهای نقد,نقد جامع,نقد معماری
https://jhz.ut.ac.ir/article_13939.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_13939_85e33555636abcc22d34a9efb283c210.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
7
0
2000
06
21
رابطه هویت «سنت معماری ایران»
با
«مدرنیسم» و «نوگرایی»
FA
دکتر محمد نقی
زاده
65755377
تأملی در ادبیات متذکر به مفاهیمی چون «سنت »، «نوگرایی» و «مدرنیسم» درمعماری ایران بیانگر خلط برخی مباحث و معادل گزینی های ناکارآمدی است که همچون همیشه ناشی از مستور بودن و یا مستور نگه داشتن مبانی نظری و فکری آثار معماری و شهری برای جامعه است. در جهت ارائه درآمدی بر تعیین مرزها و حدود و چگونگی تأثیر آراء و نظریات مختلف بر معماری گذشته و معاصر ایران ، مقاله حاضر به بررسی موضوعاتی در ارتباط با مفاهیم فوق الاشاره می پردازد. اهم عناوین مورد بحث عبارت از مبانی معماری سنتی ایرانی ، مبانی مدرنیسم، نوگرایی و تأثیر تفکر مدرنیسم بر معماری ایران می باشند که در نهایت با نتیجه گیری و ارائه پیشنهاداتی ختم می گردد.
سنت,شهر سازی,مدرنیسم,معماری,معماری ایرانی,هویت
https://jhz.ut.ac.ir/article_13940.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_13940_f24ebcb2f7159e3a358fbd9effcfbf9b.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
7
0
2000
06
21
آهنگسازی
براساس نظم های از پیش ساخته
FA
علیرضا
مشایخی
94338656
«نظم » یکی از مسائل اصلی مورد توجه آهنگسازان قرن بیستم بوده است. در نوشته حاضر «نظم» به عنوان «متد برخورد» با «تن» بررسی شده. چنین متدی طبیعی است که نظم دوازده نتی را نیز دربر می گیرد و مقدمه ای است بر تعمیم بحث «نظم » به سایر پارامترهای آهنگسازی.
آلبان برگ,دوازده نتی,روش افقی,روش عمودی,روند,نظام صوتی,یلینک
https://jhz.ut.ac.ir/article_13941.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_13941_ad4b03e07ee4b7b4909c57db01e85a77.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
7
0
2000
06
21
سینمای اقتباسی
1357-1377
FA
دکتر محمد باقر
قهرمانی
97573179
نغمه
ثمینی
94342494
اقتباس هنر مهم و تثبیت شده ای در فیلمسازی است . بزودی پس از تحول تکنیک ضبط و پخش تصاویر متحرک، داستانگویی جزو این پدیده جدید گردید و مجموعه تجارب ادبی – انسانی ، منبع اصلی الهام و اقباس برای نویسندگان فیلم شد.
نگارش فیلمنامه های منطبق بر مطالبی که قبلاً چاپ شده است به عنوان یک بخش رسمی توسط آکادمی هنرها و علوم شناخته شده و جایزه دریافت میکند و اکثر فیلمهاس سال که جایزه اسکار دریافت کرده اند اقتباسی هستند. تاریخ سینما شاهد حتی اقتباسهای متعدد از یک منبع بوده است. بعضی از داستانها و نمایشنامه ها از سوی دیگر آثار بعضی از نویسندگان مناسبت بیشتری برای تبدیل شدن به فیلم یافته اند.
فیلمسازی و ادبیات چنان تأثیرات متقابل گذاشته اند که اصالت هر کدام تحت الشعاع قرار گرفته است. این مقاله علاوه بر توضیحاتی که در مورد تأثیرات فیلم و ادبیات ارائه می دهد، مروری بر محدوده اقباسی در فیلم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دارد و بالاخص به مقوله قتباس در فیلمهای پس از انقلاب می پردازد. اطلاعات مربوط به اقتباس و فیلمها کلاسه بندی شده و تحلیل شده اند.
ادبیات,اقباس,سینما,فیلم,فیلمسازی,فیلنامه
https://jhz.ut.ac.ir/article_13942.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_13942_714dbf6da3f9d0620ef0474d29a0ae3b.pdf
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
7
0
2000
06
21
بررسی وضعیت کتابهای هنر
منتشر شده در طول برنامه پنجساله دوم توسعه
(1377-1373)
FA
سعادت احمد
زاده
58968154
هدف در این بررسی ، مطالعه چگونگی نشر کتب فارسی رشته هنر می باشد که در طول برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران( شامل سالهای 1373 تا پایان سال 1377 ) منتشر شده اند. تعداد کتابها ، گرایش موضوعی ، مؤلفین و مترجمین زن و مرد، نسبت تألیف و ترجمه، نوبت چاپ، تیراژ و سهم ناشرین دانشگاهی در تألیف کتابهای این حوزه از نکات مورد توجه این مقاله است.
ترجمه,مؤلف,ناشر,نوبت چاپ
https://jhz.ut.ac.ir/article_13943.html
https://jhz.ut.ac.ir/article_13943_9c9e806b54ce51764425b3e90bf69e04.pdf