ORIGINAL_ARTICLE
والتربنیامین : دگرگونی تجربه و خاطره در عصر جدید و کلانشهر مدرن
مباحث تجربه و خاطره همواره موضوعاتی جذاب و قابل تامل در حوزه طراحی شهری بوده اند و ضرورت پرداختن به آنها در نظریه پردازی ها و طراحی ها امری اجتناب ناپذیر است. اما عموما در رویارویی با چنین مقوله هایی از یاد می بریم این وجوه خود در عصر جدید دستخوش دگرگونی گشته اند. والتربنیامین متفکر برجسته قرن اخیر اندیشمندی است که با موشکافی و تیزبینی بی نظیر خود این دگرگونی ها را در دوران مدرن و کلانشهرها مورد بررسی قرار می دهد. با تاکید بر این نکته که مباحث فوق واجد ارکانی پیچیده اند که در مروری محدود مجال پرداختن به آنها میسر نیست در مقاله حاضر به آرای بنیامین رجوع می کنیم تا عمده ترین پیامدهات و ویژگی های این تغییر شکل را دریابیم وجوهی چون تفوق تجربه زنده و خاطره غیر ارادی - پیوندهای دو سویه کلانشهر و مقوله های تجربه و خاطره و تجربه مدرنیته و زندگی کلانشهری به مثابه امری گذرا ناپایدار و تصادفی.
https://jhz.ut.ac.ir/article_10698_19dec30206321a2d56031807db9eec08.pdf
2004-12-21
ایماژ اندیشه
ایماژ دیالکتیکی
تجربه زنده لحظه حال
خاطره غیر ارادی
کلانشهر
گلناز تاج
بخش
55574418
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهی به تجربه مدرنیته در شهر و شهرسازی معاصر
بحث حاضر چکیده و بررسی گذریی است بر شهرسازی معاصر جهان شهر امروز تحولات و دگردیسی هایی را به خود دیده است که در این مختصر قصد اشاره به برخی از آنها را داریم. نحوه برخورد با مسئله شهر و شهرسازی در این مقاله با مباحث معمول درباره شهرسازی معاصر تفاوت هایی دارد اگر به طور معمول در صدد ذکر و بررسی نمودهای کالبدی تفکرات و نگرش های معاصر شهرسازی بوده ایم. در این جا به دنبال بر شمردن و بازخوانی ریشه ها و تقریر واقعیت های مبتلا به جهانی هستیم که چنین برآیند و محصولاتی را به ما معرفی کرده است بدون آن که بخواهیم به صراحت از مدرنیسم و یا پست مدرنیسم سخن بگوییم چرا که بر این باوریم که همه اینها به وقت خود دود خواهند شد و به هوا خواهند رفت. قاعده و بی قاعدگی مشخصه بارز شهر معاصر است. به همین دلیل هم هست که به اقصاد و جامعه اشاره بیشتری می کنیم و جستجوی خود را از ورای کالبد شهر ادامه می دهیم.
https://jhz.ut.ac.ir/article_10699_7c8bdbc6510db87e711e8ef788d311cc.pdf
2004-12-21
توسعه پایدار
جهانی شدن
خدمات شدن
شهر فراصنعتی
مدرنیته
نوزایی و کیفیت شهری
سهند
لطفی
34729423
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تفکر در طراحی
زمینه های فکری و قدرت تفکر طراح در حین فرآیند طراحی از جمله مباحثی است که امروزه تحت تاثیر روان شناسی شناخت گرایی مطرح می باشد. گونه های فکر کردن و رویکردهای اتخاذ شده از سوی طراح نقش مستقیمی در فرآیند تفکر سیر از سئوال به جواب داشته و نتیجه آن در محصول طراحی مشهود می باشد. در این بین ضرورت دارد تا مدرسین طراحی و برنامه ریزان آموزشی در رشته معماری با خصوصیات فکر کردن و چگونگی امکان بهره گیری از استعدادهای دانشجویان آشنا شده و در خصوص دستیابی به راه کارهای اموزشی اقدام نمایند.
این مقاله ضمن معرفی انواع حالت های فکر کردن بطور عام اقدام به معرفی فکر کردن بطور عام اقدام به معرفی فکر کردن در طراحی بطور خاص می نماید و در انتها نیز با معرفی الگوی تعاملی به اهمیت بهره گیری از این الگو در روش شناسی آموزش طراحی معماری می پردازد.
https://jhz.ut.ac.ir/article_10700_69ab694cc948764195da105437e2d7ca.pdf
2004-12-21
الگوی تعاملی
انواع تفکر
تفکر خلاقانه
روش شناسی طراحی
فرآیند طراحی
دکتر سید امیر سعید
محمودی
61162245
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اصول و راهکارهای طراحی منظر فرا صنعت
وجود صنایع آلاینده محیط در مجاورت بافت های مسکونی نه تنها عامل ایجاد مزاحمت ها و مخاطرات محیطی در زمان فعالیت آنهاست که فراتر از آن پس از انتقال صنایع به خارج از شهر نیز معضلات محیطیشان نظیر حضور زائدات و ضایعات و آلودگی های خاک و آب تا مدتها در منطقه باقی می مانند.هدف از مقاله حاضر ارائه راهکارهایی به منظور بستر سازی و طراحی مجدد محوطه های صنعتی متروک است. بررسی های انجام شده در طراحی منظر فرا صنعت به حفظ هویت صنعتی احیا زمین توسط روش های اصلاح گیاهی و تقویت شبکه اکولوژیکی با استفاده از شبکه شهری اشاره دارد. به منظور انطباق این اصول با ویژگی های محلی حوزه صنعتی منطقه 20 تهران که غالب صنایع آن مشمول قانون انتقال به شهرک های صنعتی اطراف شده اند. انتخاب شده است. از ویژگی های این منطقه تمرکز فعالیت های پیشین صنایع آلاینده محیط نظیر چرمسازی ها - دباغی ها و سنگبری ها - و حضور زمین های وسیع آزاد شده ایست که تبعات منفی محیطی آنها کماکان باقی است. دستاورد این پژوش راهکارهایی جهت احیا و طراحی این منطقه است که در جهت عملیاتی نمودن اصول کلی منظر فراصنعت ارائه شده و قابل تعمیم به موارد مشابه می باشد.
https://jhz.ut.ac.ir/article_10701_304dc5f45746961b6216cd8f4f5d7eb2.pdf
2004-12-21
آلاینده های محیطی
اصلاح گیاهی
شبکه اکولوژیک
منطقه جنوب تهران
منظر فرا صنعت
هویت صنعتی
دکتر بهناز امین
زاده
84611819
1
AUTHOR
مهندس پوپه
آریامن
59776845
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی پیرامون برنامه ریزی و طراحی اکوپارک های رود کناری .
رودخانه ها به دلیل وجود آب – خاک مناسب و پوشش گیاهی غنی از جمله اکوسیستم های طبیعی پایدار به شمار می ایند – تفریح و تفرج در حاشیه آنها – از قدیم الایام یکی از تمایلات بشر بوده و هست . لذا اخیرا مسئولین کشور به برنامه ریزی و ساماندهی مسیل ها و رود دره ها در قالب تفرجگاه های طبیعی توجه بسیار کرده اند .
این تحقیق – تحلیلی بردو نمونه از تجربیات جهانی موفق در غالب اکوپارک های رودکناری می باشد . در این راستا ضمن معرفی گروه طراحی مربوطه – این دو اکوپارک رود کناری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته – نکات ویزه برنامه ریزی و طراحی آنها استخراج شده است – سپس به بررسی طرح انجام شده یکی از رود دره های تهران به نام گلاب دره – به عنوان یکی از مکان هایی که دارای پتانسیل با لقوه در کشور – می باشد پرداخته شده و در نهایت با مقایسه نکات ویژه – نتیجه مطالعات به صورت الگویی برای برنامه ریزی و طراحی پروژه های مشابه با توجه به فرهنگ و راه حل های بومی طراحی منظر ارائه گردیده است
https://jhz.ut.ac.ir/article_10702_0b5fea93dfce3aa796f1b6be69adf969.pdf
2004-12-21
اکوپارک رود کناری
اکولوژی اکوسیستم و زندگی با طبیعت
محیط زیست
علیرضا
بزرگی
18151175
1
AUTHOR
دکتر محمد رضا
پورجعفر
36914599
2
AUTHOR
دکتر محمدرضا
بمانیان
13769921
3
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آنالیزارزش و جایگاه آن در طراحی صنعتی
آنچه درغنی سازی کارایی هر چه بیشتر متخصصان طراحی صنعتی می تواند موثر باشد – همانا برنامه ریزی و تدوین برنایه کاری تکمیل شده ای ست که جهت انجام پروژه های تحقیقاتی و پروژه های طراحی محصول به کار گرفته می شود . از این رو این مبحث سعی برآن دارد تا آنالیز ارزش را به عنوان یکی از روش های موجود جهت هر چه بهتر رسیدن طراحان به پاسخی ایده آل مطرح سازد .
مقاله حاضر در دو بخش اساسی ارایه گردیده است . اولین بخش آن به تشریح کلیات روش آنالیز ارزش و به ویژه مباحثی چون تعاریف – مراحل اجرا – زمینه های کاربردی و مزایای آنالیز ارزش پرداخته است . دومین بخش بر دلایلی متمرکز است که استفاده از انالیز ارزش در مراحل نظری ( تحقیقاتی ) و عملی پروژه های طراحی صنعتی را امکان پذیر می کند . در این قسمت اهداف مشترکی که در دو روش طراحی صنعتی و آنالیز ارزش وجود داشته و دربر گیرنده اصل تامین خواسته های استفاده کننده از یک سوء و تولید کننده از سوی دیگر می باشد – مورد تحلیل قرار گرفته است .
https://jhz.ut.ac.ir/article_10703_c33dd93f94fbcf80e35e8e7298f7e9df.pdf
2004-12-21
آنالیز ارزش
خلاقیت
( روش شناسی ) انجام پروژه
طراحی صنعتی
کاهش هزینه تولید
دکتر سید هاشم
مسدد
84963328
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ویژگی های نقاشی دیواری
پژوهش حاضر تلاش دارد تا ضمن بررسی کارشناسانه تعاریف و عوامل موثر در این شاخه هنری – درک واقعی تری از هنرنقاشی دیواری به عنوان هنری چند رسانه ایی را ارئه دهد . این هنر به لحاظ ماهیت اررتباطی خود – قابلیت های فراوانی در ساختارهای زیبا شناختی – جامعه شناختی – روانشناختی و مسائل فرهنگی – هنری – سیاسی و ... یک جامعه دارد . از این منظر – بررسی فوق تلاش می کند تا با تجزیه و تحلیل عوامل اصلی ( صوری و بیانی ) در آفرینش نقاشی دیواری و مصادیق آن – توجه به زیر ساخت های این گرایش هنری را – به عنوان ضرورت در خلق اثر دیواری معرفی نماید . سپس در قالب این ضرورت – ویژگی هایی را از قبیل ارتباط اثر دیواری با دیوار – معماری – محیط و مخاطب را برای اجرای یک اثر دیواری بر می شمارد . بررسی اهمیت این ویژگی ها در مقام اجرا و آموزش این گرایش هنری به عنوان ضرورت تا بدانجا پیش می رود که می تواند میان هنر دیواری و غیر دیواری فاصله ایی به نسبت هنر و غیر هنر ایجاد نماید.
https://jhz.ut.ac.ir/article_10704_ccf044d7c479e437d7e7549943087204.pdf
2004-12-21
ترومپ لویل
دیوار
دیواری
فرسک
موزائیک
نقاشی دیواری
دکتر اصغر کفشچیان
مقدم
91859768
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزش های زیبا شناسی منبت کاری ایران در دوران شاه طهماسب صفوی
این مقاله به بررسی و معرفی ویژگی های زیبا شناسی منبت کاری سبک صفویه می پردازد . از انجا که منبت کاری صفویان در دوران شاه طهماسب به کمال خود می رسد لذا در این تحقیق آثار منبت شده مربوط به زمان وی به طور مشاهده میدانی مورد تحلیل قرار گرفته است .
اصول زیبا شناسی منبت کاری صفویه نه تنها از لحاظ مفاهیم ریشه در باورهای هنرمندان آن دارد بلکه به لحاظ تجسمی نیز توانسته با ایجاد تحولات و ابداعات و وحدت و جاذبه بصری این رشته هنری بیافزاید . این ویژگی نه تنها سبک مذکور را به وجود آورده بلکه می تواند در هر زمان جهت بالابردن کیفیت هنری این رشته بکار آید .
هنر منبت کاری ایران در زمان حکومت شاه طهماسب مانند اوضاع سیاسی و اجتماعی آن در طی چند مرحله شکل گرفته و رشد نمود . از این رو می تواند هنر منبت کاری این دوره تاریخی را از نظر میزان رشد و تحولات هنری به سه مقطع زمانی تقسیم نمود .
https://jhz.ut.ac.ir/article_10705_42d992282ff9ed398288047dc3c5dcb6.pdf
2004-12-21
منبت کاری دوران طهماسبی
منبت کاری صفویه
منبت کاری ملی ایران
قباد
کیانمهر
61639255
1
AUTHOR
دکتر مجتبی
انصاری
76571962
2
AUTHOR
دکتر محمود
طاووسی
72272536
3
AUTHOR
دکتر حبیب الله آیت
اللهی
31254312
4
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ایتالیایی ها در سرآغاز عکاسی ایران
عکاسی در اروپا در کشور فرانسه اختراع شد . از حدود سال های 1858م/ 1272ق . به بعد – سال های رواج جدی و آغاز شکوفایی عکاسی در ایران است . حمایت ناصر الدین شاه – ( 1895- 1830م/ 1313-1246ق ) چهارمین پادشاه از سلسله قاجار – که شیفته هنرهای و از جمله عکاسی بود – سبب شد تا بسیاری از کاربرد های سود مند این پدیده مدرن قرن نوزدهم – توسط عکاسان ایرانی و خارجی شناخته و به کار گرفته شود .
کوشش- تجربه وماجراجویی های افرادی از کشورهای روسیه – فرانسه – ایتالیا و اتریش نیز در کشف و پیشبرد برخی کاربردهای فن عکاسی در ایران بسیار شایان توجه است . از میان اروپاییان که در سال های نخست رواج عکاسی در ایران تاثیر قابل توجهی داشته اند – سهم ایتالیایی ها از برخی نظرها بیشتر است . در این گفتار – تلاش شده است تا فعالیت های مربوط به عکاسی ایتالیایی ها در ایران – در فاصله زمانی سال های 1862-1853م/1279-1270ق. مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد .
https://jhz.ut.ac.ir/article_10706_d157b183eecbc7ec2e17f8bc4b4549a7.pdf
2004-12-21
آلبوم خانه
ایتالیایی ها
دارالفنون
عکاسی ایران
قاجار
محمدرضا طهماسب
پور
11938984
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نمایش در قم
مقاله با بررسی نظر علنا و مراجعین دینی نسبت به هنر و تئاتر آغاز می شود . قسمت بعدی به فعالیت های تئاتری در شهر قم پرذاخته شده است . این بخش به پنج دوره های تاریخی تقسیم می شود :
1- قبل از 1354- بیشتر فعالیت های تئاتری در سطح دبیرستان ها و مناسبت های خاص بوده است .
2- 1354 تا 1357 – با تشکیل گروه های تئاتری خارج از سطح دبیرستان ها و شرکت در جشنواره های تئاتری – تئاتر قم جایگاه خاصی را در سطح کشوربه خود اختصاص داد.
3- 1357 تا 1360- گروهای فعال و علاقمند به هنر تئاتر – تشکیل وبه فعالیت های اجرایی هنر تئاتر در سطح شهر قم پرداختند .
4- 1362 تا 1375 – سازمان های فرهنگی و هنری چون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی – دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم – حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت تئاتری داشتند . تئاتر قم در این دوره در سطح جشنواره ها حضوری فعال و چشمگیر داشته است .
5- 1375 تا 1382-در این دوره جشنواره تئاتر استانی قم برگزار گردید و در 10 فستیوال خارج از کشور شرکت نموده و تعداد دانش آموختگان رشته تئاتر به 51 نفر رسید .
https://jhz.ut.ac.ir/article_10707_1f72562d0d070a0720d06ac696175a9c.pdf
2004-12-21
دین
قم
مراجع دینی
نمایش
دکتر سید حبیب الله
لزگی
37541637
1
AUTHOR
محمد علی
خبری
82915549
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
میاسکوفسکی این نابغه نا شناخته
https://jhz.ut.ac.ir/article_10708_de7aedb40a178075db65437732864161.pdf
2004-12-21
دکتر شاهین
فرهت
86844588
1
LEAD_AUTHOR