per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2007-05-22
30
30
18051
اسلوب سیاه قلم در نگارگری ایران
-
دکتر یعقوب آژند
94988288
1
اسلوب سیاه قلم از شیوه های هنری نگارگری ایران است که از همان ابتدای رواج نگارگری شماری از نقاشان با این اسلوب شروع به کار کردند و آثاری پدید آوردند که امروزه جزو بازمانده های هنر نگارگری ایران به شمار می رود . از نقاشانی که با این شیوه کار می کردهی طوریکه به سیاه قلم هم شهرت یافتهی استاد محمد سیاه قلم? نگارگر مرحله نخستین مکتب هرات است . آثار متعددی از این نقاش به جای مانده و تفسیر ها و توجیه های گوناگونی را در بین هنر پژوهان جهان برانگیخته است. از اینها گذشتهی می توان منشاء نقاشی سیاه قلم را در کارگاه هنری آل جلایر یا مکتب تبریز – بغداد سده هشتم هجری جستجو کرد. در دیوان اشعار سلطان احمد جلایر که در سال 798 ه . به وسیله میر علی تبریزی - واضع خط نستعلیق – کتابت شدهی هفت تشعیر وجود دارد که با شیوه سیاه قلم کار شده است. این طراحی ها را به استاد عبدالحی? نقاش دربار آل جلایر? نسبت داده اند. نگارنده در این مقاله پس از ارائه تعاریف این اسلوب به سیر تاریخی و تکوینی این شیوه در نگارگری ایران پرداخته و آن را از سده هفتم تا سده دهم هجری که جای خود را به شیوه آب و رنگ کاری می سپارد? باز کاویده است. در این بازکاوی بعضی از آثار نقاشان ادوار مختلف بررسی و ارزیابی شده است.
https://jhz.ut.ac.ir/article_18051_4dbc6cfa2acd2bbaf0d21ff80cac7ce0.pdf
اسلوب سیاه قلم? استاد محمد سیاه قلم? استاد عبدالحی? تشعیرهای دیوان سلطان احمد جلایر? آب و رنگ کاری
hayy
siyah galam style
Brush drawing
Muhammad siyah galam
Topkapi saray museum albums
ustad Abd al
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2007-05-22
30
30
18052
بررسی و تحلیل نقش معماری داخلی در تجلی معنا در فیلمهای علمی تخیلی
-
دکتر سید مصطفی مختاباد امرئی
55499156
1
سیامک پناهی
99173588
2
در این پژوهش موضوع چگونگی تبدیل اندیشه و خیال به فضای معماری داخلی و نقش آن در تداعی و انتقال مفاهیم در فیلم مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. چارچوب نظری این تحقیق « نظریه طراحی معماری بر اساس اندیشه و خیال» است که عموماً به چگونگی تبدیل ایده به فرم مربوط می شود، که در این پژوهش سعی می گردد با به کارگیری مفاهیم، ابزارها و رویکردهای تحلیلی که این نظریه در دسترس ما قرار می دهد، طراحی معماری داخلی فضای فیلم و عناصر مرتبط با آن تحلیل شود. در این تحقیق با روش تحلیلی و توصیفی با تکیه بر روش نشانه شناسی بصری و تلفیقی از تحقیق کیفی( از تئوری به نمونه مورد مطالعه ) و کمی ( از نمونه مطالعه به تئوری ) مفاهیم بازشکافت می شوند. نوشتار فوق به بررسی تبدیل اندیشه و خیال به فضای معماری داخلی در فیلم و چگونگی ایجاد آن از روی اسکیس های معماران و طراحان صحنه می پردازد. فرایند حاصل از این تحقیق به این نتیجه دست یافته است که عناصر مشخصه فضاهای معماری داخلی در تجلی معنا و مفاهیم معنوی در فیلم از قبیل سقوط، سردرگمی، عروج، بازگشت به ریشه ها، عشق، نفرت و ..... نقش بسزایی دارد.
https://jhz.ut.ac.ir/article_18052_d5a130e806cbebd7d9c33bbbd17f71fc.pdf
سینما
معماری داخلی
طراحی صحنه
میزانسن
اندیشه و خیال
کن آدام
Cinema
en
scene
Concept
Interior Architecture
film production design
Ken Adam
mise
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2007-05-22
30
30
18053
هویت فرهنگی و نقش آن در طراحی محصولات
-
دکتر احمد ندائی فرد
98238176
1
طراحان صنعتی در کشورهای با تمدن و آداب و رسوم کهن همواره وظیفه سنگینی برعهده دارند. طراحان صنعتی کشورهای شرقی اغلب با این سئوال همکاران غربی خود مواجه میگردند که: چرا محصولاتی را که شما طراحی و تولید میکنید، هیچگونه مشخصه و ویژگی مربوط به کشور و فرهنگ خودتان را ندارند و بیشتر بیگانه به نظر میرسند. چرا این طراحان از هماهنگی با ویژگیهای زیبایی شناسانه منطقهای و فرهنگی کشور خویش ناتوان هستند؟ این سئوال اساسی را میتوان از جهات مورد بررسی و نقد قرار داد که پارهای از آنها به این شرح است: بحث رابطه بین سطح تکنولوژی و طراحی محصولات، ماهیت صنعتیشدن، روشها و شگردهای گوناگون رایج در مبادلات تجاری، ارتباطات و مناسبات بین محصولات، فرهنگها و آداب و رسوم. دراین نوشتار بیش از همه ارتباطات و تناسبات بین محصولات، فرهنگ ها و آداب و رسوم مورد توجه قرار می گیرد، اما این بدین معنی نیست که سایر دیدگاهها از نظر دور بمانند. در حال حاضر هیج شکی وجود ندارد که ویژگی های فعالیت طراحان صنعتی به گونه ای پرشتاب در حال دگرگون شدن است. در بررسی های انجام شده در این زمینه می توان به چهار شاخه زیر در جهت دسته بندی فعالیت های حرفه طراحی صنعتی اشاره نمود: طراحی محصول و روندهای مربوطه، برنامه ریزی در جهت طراحی محصول و روندهای مربوطه، مدیریت طراحی، پژوهش طراحی.
Unlike various other fields, in design it is occasionally quite difficult to define your own goals, the object of your work, and the methods entailed in due theoretical and scientific terms. And when several designers (in particular if they concern themselves not just with designing things, but also, for instance, with theoretical issues) then there is always a wrangle over finding that common definition as to what “design” means in the first place. This is all the more surprising if we bear in mind that at least since the end of the 1970s there has been a wide-ranging consensus that what is specific to design can be designated Using the concept of “product language”. Now and again, other concepts are used instead (e.g. design semiotics, product semantics, semantic surplus value, etc.). However, the methods used are more or less identical. So the question remains, what the objectives are today, or are again today – for precisely this seems to have become somewhat neglected. Reason enough to ask what the current state of things is in the domain of “product language” and what new perspectives are possibly emerging there. In the discussion of objectives, the focus is always on lending greater precision to scientific insights, differentiating them further and perfecting them, something that is then reflected in the specialist literature. There are substantial shortcomings in this regard in the field of design; indeed, on occasion one might be forgiven for thinking that actually we are witnessing retrogression. In this context, we must in particular ask what becomes of the “product language” if, as always claimed, its objects disappear - which they naturally do not - or only change, for example: hardware increasingly becomes software, the individual pro ducts become a pro duet pro gram or system, alongside the design of products, the development of concepts and strategies becomes more important, the image of the company and communication thereof seemingly becomes more important than the products themselves, and service are considered more important than the production of goods itself. Today, hardly anyone doubts that the brief for designers is changing. For example four areas are defined in which design is active: product and process design (this includes classical industrial design), product and process planning (this includes compiling design concepts, images, product lines, corporate design), design management (This includes, among other things, tying design into the innovation processes), design research (Including the application of new procedures and media, implementing insights from other disciplines). This shows clearly that developments requiring a differentiated, in-depth and expanded understanding of language are emerging at an increasing number of levels; and this is visible precisely in areas that have to date hardly been affected by such matters. Thus, product language of course no longer revolves solely on a discussion of the individual products and their design details. The tools of practical work today have little bearing as objects of research.
https://jhz.ut.ac.ir/article_18053_05bf9fb66bca9673dc0b5faecc0bd8e1.pdf
هویت
هویت فرهنگی
طراحی محصول
زیبایی شناسی
فن آوری
Identity
Cultural Identity
Product Design
Esthetics
and Technology
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2007-05-22
30
30
18054
نانو خانه ها، خانه های آینده
-
سمیرا عباسعلی پور
28556145
1
این مقاله بخشی از مطالعات نگارنده در ارتباط با تاثیرات نانوتکنولوژی بر آینده معماری را ارائه می دهد. در ابتدا جنبه های کاملاً علمی موضوع مورد بررسی قرار می گیرد و با جستاری در مبانی و مفاهیم پایدار معماری و گفتار بزرگان معماری جهان، درگیری موضوع با معماری روشن می شود و در آخر نیز با ارائه ی نمونه ای از دستاوردهای این تکنولوژی، به معرفی ویژگی ها و افق هایی که در پیش روی معماران است، می پردازد. همچنین، دراین نگارش علل اهمیت موضوع با نگاهی به تاثیرات مثبت و منفی و آثار جانبی این تکنولوژی از دید متخصصین امر بیان می شود. دانشمندان و محققین پیش بینی می کنند که نانو تکنولوژی محدودیت هایی مثل استانداردها و ترکیبات غیر قابل بازگشت، همانند بتن و آجر را از سر راه طراحان بر خواهد داشت و مفاهیم معماری را دچار دگرگونی خواهد کرد. با وجود این، مطالعات نشان می دهند نانو مواد که در مقیاس نانو قدرت پخش و واکنش پذیری بالایی دارند، بی خطر نیستند. نانوتکنولوژی نیز مانند هر فناوری پیشرفته دیگر نیز به خودی خود خیر یا شر محسوب نمی شود؛ بدیهی است هر چه قابلیت ها و توانایی های یک فناور بیشتر باشد، اهمیت کنترل و به کار گیری آن در جهت کمک به ارتقاء زندگی انسان ها نیز مهم تر خواهد بود.
https://jhz.ut.ac.ir/article_18054_96c072929861527567dc81298be87421.pdf
نانوتکنولوژی
طراحی معماری
معماری آینده
نانوخانه
Nanotechnology
Architectural Designing
Future Architecture
Nano House
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2007-05-22
30
30
18055
عملکردگرایی و معنای عملکرد
-
افرا غریب پور
81488939
1
مقال? حاضر به بررسی معنای عملکرد در گرایش عملکردگرایی در معماری و ریشههای آن میپردازد. این مقاله در سه بخش کلی تدوین شدهاست. در بخش نخست، پیشین? عملکرد در تاریخ نظریهپردازی معماری بهویژه در دور? باستان و ریش? مفهوم عملکرد در واژ? ’فایده‘ به اختصار مطالعه شدهاست. در بخش دوم، پیشین? عملکرد در معماری از آغاز کاربرد واژ? ’فانکشن‘ بررسی شدهاست. در این مرحله، ریش? معناهای متعدد واژ? عملکرد از اواسط قرن هجدهم تا اواخر قرن نوزدهم در قالب کاربردهای متعدد آن مطالعه شدهاست. در بخش سوم، به بررسی معنای عملکرد در آرای معماران و نظریهپردازان عملکردگرا یا علاقمندان به اصالت عملکرد در معماری پرداخته شدهاست. همچنین با مطالعه و تفسیر دو جمل? کلیدی مؤثر بر ادبیات عملکردگراییِ معماری و تأمل بر معنای عملکرد نهفته در آنها تلاش شدهاست تا معنای عملکرد در جریانهای عمد? عملکردگرا تبیین شود. در پایان، این مطالعه نشانمیدهد که تعاریف متعددی از واژ? عملکرد در عملکردگرایی حضور داشتهاند و معنای امروز عملکرد در معماری تنها برخی از معناهای گذشت? آن را دربر میگیرد. بدین ترتیب عملکردگرایی در قالب معناهای محدودی از عملکرد تعریف میشود. شناخت معناهای متعدد عملکرد در عملکردگرایی کمک میکند تا علاوه بر تدقیق معنای عملکرد و عملکردگرایی، زمینهای روشن برای مواجهه امروز ما با مفهوم عملکرد در معماری فراهم شود.
https://jhz.ut.ac.ir/article_18055_d9f2d347071e208f8c15ba34c7021ff0.pdf
عملکرد
عملکردگرایی
فایده
مقصود
کاربرد
خردگرایی
Function
Functionalism
Utility
Purpose
Use
Rationalism.
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2007-05-22
30
30
18056
ریشه های دیکانستراکتیویسم در فلسفه، هنر و معماری
-
دکتر سید رحمان اقبالی
54128796
1
اکنون می توان دیکانستراکشن را جزیی لاینفک از تاریخ، تئوری و تجربه معماری دانست. در حدود بیست سال پس از انتشار نخستین کتاب های فلسفی ژاک دریدا، ایده ها و اندیشه های وی توسط معماران و منتقدان معماری مورد توجه قرار گرفت و به مدت یک دهه از اواخر دهه 1980 تا اواخر دهه 1990 با اشتیاقی فراوان در دنیای معماری دنبال شد. مقاله حاضر به تبیین ریشه های "دیکانستراکتیویسم" در فلسفه، هنر و معماری و بررسی تاثیر دیکانستراکشن بر روند دگرگونی های معماری معاصر غرب اختصاص دارد. به این منظور با ارائه بعضی از تعاریف مربوطه، مساله اصلی دیکانستراکشن از طریق ارجاع به ژاک دریدا و مفسران درجه اول آن مورد معرفی و بررسی قرار گرفته است. این امر که لازمه درک مناسبت تسری و کاربرد دیکانستراکشن در معماری است، در ادامه با ملاحظه اختصاصی آن در هنر و معماری، ریشه ها و پشتوانه های هنری و معماری دیکانستراکتیویسم با ارائه نمونه های مرتبط دنبال می شود. در نسب شناسی دیکانستراکتیویسم تعدادی از جنبش ها و گرایشات هنری و معماری اوایل قرن بیستم شامل "دادائیسم"، "دستیل" و "کانستراکتیویسم" در ارتباطی بلافصل قرار دارند. لذا نمونه های معرفی شده با استفاده از روش مقایسه ای مبین همین واقعیت می باشند. در خاتمه مطالب، نکاتی در جمع بندی و در انتهای مقاله، مجموعه یادداشت ها و فهرست کامل منابع ارجاع شده در متن ارائه شده اند.
https://jhz.ut.ac.ir/article_18056_8add7179724c180651866c8609c9d296.pdf
دیکانستراکشن
ژاک دریدا
معماری معاصر غرب
دیکانستراکتیویسم
Deconstruction
Jacques Derrida
contemporary architecture
Deconstructivism.
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2007-05-22
30
30
18057
سیاستها، الگوها و نمونههای احیاء در بافت روستای میمند
-
دکتر پیروز حناچی
35358274
1
مهندس مهرداد مهران
13147777
2
پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری مستقر در روستای میمند در طول فعالیت 5 ساله خود در این روستا، در کنار مرمت و حفاظت از کالبد روستا، در زمینههای مختلف پژوهشی، همچنین پرورش استعدادهای کارشناسان بومی و غیر بومی در زمینههای مختلف پژوهشی و اجرایی نیز فعالیتهای عمدهای داشته است. سیاستهای مدیریتی در زمینه احیاء بافت میمند که به واسطه دستکند بودن آن، در ردیف بافتهای خاص قرار میگیرد، تأثیر بسزایی در معرفی بهتر روستا و خدمات رسانی بهتر به گردشگر و در نهایت رونق زندگی بومی در این روستا دارد. سیاستهای خاصی که پایگاه میراث فرهنگی (که نگارنده نیز عضوی از آن بوده) در این زمینه در پیش گرفته، به الگویی برای طراحی در بافت روستا و همچنین استفاده بهینه از فضاهای دستکند متروکه روستا گردیده است. این نتایج و مقاله پیش رو نتیجه پژوهشهای میدانی و روش آزمون و خطا، طی سالهای گذشته به دست آمده است و در نهایت گویای این مسئله است که با در نظر گرفتن الگوهای اصیل و بومی منطقه میمند، گامهای موثری در راه احیاء این روستای تاریخی برداشته شده است؛ و میتوان در بافتهای روستایی دیگر نیز از این الگوهای بومی الهام گرفت.
Biological basis of the village Maymand has been originally shaped in Kerman- Sahrbabak mountain one of the most prosperous cultural, historical and natural fields of the province inside it through interaction between man and nature. Little rain, , severe and dry climate, stingy natural context, fertile soil. wealthy mines have all contributed to creation of an elegant ecosystem providing local residents generously with its natural benefits and hallenging them to overcome natural difficulties as well during four thousand years of its existence on the planet. The history of human life in the central areas of the plateau goes back at least to four thousand years ago. Hence, all remainders of the past contain a noticeable amount of cultural and scientific heritage undoubtedly worth being studied, extracted and represented to the world by researchers. The heritage mentioned above is not only a rich intellectual wealth for the experts but something also devoted to the entire society and must be interpreted appropriately so as to be understood by the people of different ages and social classes. Since such an ancient source of knowledge could provide us with a eliable basis for scientific developments in the future, our efforts should not only be restricted to physical preservation of the remainders so as to delay their inevitable process of erosion. Instead,the central concepts that should necessarily be followed in this regard are awareness of the people over their ancestral resources of knowledge -always in harmony with their surrounding environment -and their application in our contemporary era. In its five year activity, the National Heritage and Tourism Organization’s base at the village of Maymand has been very active in training local and visiting trainees for various research and practical tasks, alongside restoration and protection of the building fabric of the village. Management policies in the area of the restoration of the building fabric of Maymad, which is categorized as a significant structure because of its carved out of rock architecture, has had considerable influence in providing a better introduction of the village, as well as improved provision of information to visitors, which ultimately leads to improvements in the local life. The policies that have been undertaken by the National Heritage base (in which the author is a member) have become the ingredients of a model for designing within the fabric of the village and optimum use of the deteriorated and derelict physical entities of the village.These results and the essay that will follow are the results of field studies and a trial and error method carried out for the past few years, which ultimately present the issue that by considering the authentic and vernacular models found in Maymand, effective steps can be taken towards the revitalization of this historic village; as well as adopting the same models as a guide for dealing with other rural fabrics.
https://jhz.ut.ac.ir/article_18057_716f80ff14111c935cc3c20dce0ee496.pdf
میمند
دستکند
مدیریت
الگوهای بومی
مرمت
احیاء
Maymand
carved out of rock
management
vernacular models
restoration
revitalization
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2007-05-22
30
30
18058
نظام فضایی پنهان معماری ایرانی و ساختار آن
-
دکتر ویدا تقوایی
65235362
1
این مقاله سعی دارد وجهی از معماری ایرانی را فراسوی علوم محض، بازخوانی کند. نظام فضایی همان واقعیت روحانی، نقش? پنهان و زیرنقشی بود، که در نسبت با آنچه «جا» می خواندیم «همه جا» بود. نظامی که به جای آنکه «قرار گیرد»، «قرار می داد» و «استقرار می بخشید». کاربردی بودن هنر معماری، تصور خیالی و «صورت» آن را بدون توجه به وجه ملموس و کارکردیش ابترا می نمایاند. نظام فضایی به عنوان حلق? واسط وجه ملموس و غیر ملموس معماری، سازمان یافتگی و الگوی فضایی بود، که واقعه ها و عملکردهایی که «هست بودن» در آنها تحقق می یافت، را قابل حصول می کرد. نظامی که بایدها و نبایدهای الگوهای حرکت و زندگی را نیز فراهم می ساخت. این نظام چیزی فراتر از عملکردگرایی را به ذهن متبادر می سازد. بر اساس مستندات، نظام فضایی معماری ایرانی که با برداشت و الگو پذیری از ساخت و نظام فضایی عالم شکل می گرفت، انواع و ساختاری سه گانه داشته است. انواع آن شامل سلسله مراتب مفهومی، مرکزی و محوری بوده و دارای ساختار جهت گیری، مرکزگرایی و محوریت عمودی بوده است.نظام فضایی پس از تجسد در وجه ملموس و کالبد معماری، «شکل» های مختلفی را می نمایانده است.
https://jhz.ut.ac.ir/article_18058_68b627813e612f3b98970c4ca4b9f10d.pdf
نظام فضایی معماری
نظام فضایی عالم
ساختار نظام فضایی معماری
جهت گیری
مرکزگرایی
محوریت عمودی.
architecture spatial order
centripetal
universe spatial order
vertical axis
structure spatial order
Hierarchical
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2007-05-22
30
30
18059
علل عدم پایداری ساختمان های مسکونی روستایی در برابر زلزله و ارائه الگوی ساخت بر اساس امکانات و تواناییهای محلی
-
دکتر محمود گلابچی
83229686
1
مهندس مجتبی طیبات
65182929
2
ریشه اصلی مشکلات ساخت و صدمات قابل نوجه ناشی از زلزله در شهر ها و روستاهای کشور، عدم آگاهی از روش های صحیح اجرای ساختمان ها میباشد، اما تنگناهای مالی نیز امکان اجرای چنین روشهایی را محدودتر می سازند. مشکلات مالی در روستاهای کشور که متحمل خسارت بالایی در زلزلهها میشوند، اجازه ساخت و سازهای مطابق با آیین نامه های اجرای ساختمان های مقاوم را نمیدهد. ضروری است روشهای اجرایی آسانتر و ارزانتری که علاوه بر مقاومت کافی در برابر زلزله، با اقتصاد مردم روستاها و سطح توانایی تکنولوژیکی- اجرایی آنها متناسب باشد، جایگزین روشهای پیشین شود. هرچند هماکنون، سازمانهای دولتی مشغول ساخت و ساز برای زلزله زدگان بم و روستاهای اطراف میباشند، ولی در سال های آتی که مردم خود باید به انجام این امر بپردازند، مجدداً همان مشکلات قبلی بروز خواهد کرد. بنابراین برای کاهش صدمات ناشی از زلزله ارائه و آموزش یک روش مقاوم و مطابق با اقتصاد این قشر از اجتماع امری اجتناب ناپذیر وحتی ضروری است. این مقاله به بررسی این سوال میپردازد که برای ساختن ساختمان در مناطق زلزله زده مانند زرند، باید روشهای موجود را مورد بازبینی قرار داد، یا باید به تغییر اساسی درروش های ساخت پرداخت و در صورت ضرورت این تغییر چگونه میتوان با توجه به ویژگیهای اقلیمی، اقتصادی و اجرایی چنین مناطقی، روش هایی متناسب با توانایی های محلی و امکانات این مناطق ارائه داد.
https://jhz.ut.ac.ir/article_18059_9168a161fc6d85234ab473ebe895c965.pdf
زلزله
مسکن روستایی
ساخت و ساز
زرند
دیوار مسلح
سقف سبک
earthquake
building and construction
rural area
Zarand
reinforced wall
light roof.
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2007-05-22
30
30
18060
ضرورت همسازی سازه و معماری در معماری معاصر
-
دکتر هاشم هاشم نژاد
87225516
1
مهندس سارا سلیمانی
59943982
2
آنگاه که تمدن بشر به وجود آمد، قبل از تولد هر حرفه دیگری معماری متولد شد و ایرانیان آن را چنان با فن آوری و هنر درآمیختند که نام و یاد آنها برای همیشه زنده باقی ماند. اتکا به این افتخارات کهن موجب گردیده که معمار معاصر چشم خود را به واقعیت های عصر خود ببندد. در وضعیت کنونی پیشرفت سریع فن آوری ساخت و ساز باعث گردیده که بدون دانش فنی و عدم اطلاع از اصول و قوائد طراحی، ساخت و ساز معمارانه برای افراد غیرمتخصص مقدور نباشد. از طرف دیگر معمار معاصر می بایستی نسبت به مهندسی، زیبایی شناسی، جامعه شناسی و نهایتا" برنامه ریزی آگاه و بصیر باشد، اما با این وجود معماران امروز تحت تأثیر سنت های قدیمی همانند یک هنرمند صرف آموزش می بینند. در دوران معاصر همراه با روش های آموزشی جدید در دانشکده های معماری، انفصال معماری و فن آوری و به طور خاص سازه در حوزه آموزش معماری و طراحی معماری به صورت مشهود به وقوع پیوسته و در بسیاری موارد این دو به مثابه دو مقوله مجزا در نظر گرفته شده اند. در این مقاله سعی گردیده ضمن اشاره به سیر تحول همسازی سازه و معماری در معماری به ضرورت همسازی فضا و سازه به صورت کاربردی، جلب توجه معماران و مهندسان سازه به این موضوع و نحوه همکاری نزدیک و واقعی بین آنها پرداخته شود.
When the civilization of man appeared, before any job, architecture was created and the persian combined this with their technology and their art, so that their name and reputation is always exist. According to these famous honors, the contemporary architects doesn’t pay attention to nowadays reality. Time is flying and just a nation can be successful that understand the needs of society and also could realize the age and location of his community in this position. With the advance of technology of creating and construction and the appearance of new forms of building that need very complicated competition of math, architecture has become for every one without technology knowledge, impossible.The contemporary architects should know about aesthetics, engineering, psychology, economics, biology and in general programming. But this architects have influenced the classic custom and have been trained just like an artist. He learns and most of the time his information about the first necessary instruments for using modern technology is limited. With shrinking technical capability important decisions regarding the design of the built environment are increasingly not made by architects, meaning that architects have increasingly less control and influence over the design of the built environment. Nowadays and with the new teaching at architecture universities (after creating industrial revolution and unconscious events that create at this age or at that past) the relation of architecture and technology specially new structures either in teaching area or planning area has happened and in many other cases these two area has considered as two separate areas. Also in teaching area, the structures curriculum is taught separately from the remainder of the architecture program. Structures instruction is rarely, if ever, fully integrated into the broader architecture curriculum. In particular, creative structural design and application is left out of most architecture design studio courses.In continuation, with consideration of the diversion of the paths of architecture and structure engineering, attempt in closing their paths began and continues until today. In the meantime, a number of architecture were able to create novel buildings compatible with the industry, technology and the modern life. In this way, architecture employed technology to allow architecture to be in harmony with the changing needs of the society as far as possible. In ancient Iran, architectural and structural experts were the same people and could have been called architect- engineers. How ever in contrast, in the modern times, architecture and structure engineers fallows completely in different paths. At this article, we try to imply changes of compatibility of structure engineering and architecture at west and Iran, also imply the necessary of compatibility of structure and space applicably, attract other architects and engineers of structure and the way to coordinate them as closely as possible.
https://jhz.ut.ac.ir/article_18060_b89c1d4c69d02ef847e6d4a59b790512.pdf
معماری
مهندسی سازه
همسازی سازه و معماری
معماری غرب
معماری ایران.
architecture
west architecture
Iranian architecture.
structure engineering
compatibility of structure and architecture
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2007-05-22
30
30
18061
ارزیابی دوره آموزشی دکترای شهرسازی دانشگاه تهران
-
دکتر سید حسین بحرینی
17616678
1
دکتر منوچهر طبیبیان
matabibian@yahoo.com.au
2
از بیش از یک دهه ی پیش، راه اندازی دوره های آموزشی دکترا در رشته های مختلف در دانشگاه های کشور اوج گرفت. هدف از این کار، تربیت استاد و محقق به منظور رفع نیازهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی در این زمینه ها بود. طی بیش از ده سالی که از آغاز به کار دوره ی دکترای شهرسازی در دانشگاه تهران می گذرد، دانشجویان متعددی وارد این دوره شده و پس از طی مراحل دوره ی آموزشی و پژوهشی موفق به کسب درجه ی دکترا گردیده اند. از نظر تحقق اهداف مورد نظر این برنامه آموزشی باید گفت که بیش از 75 درصد فارغ اتحصیلان این دوره در مراکز آموزشی – پژوهشی معتبر کشور به فعالیت در زمینه تخصصی خود اشتغال داشته و بقیه نیز به نوعی در زمینه های مرتبط حرفه ای و اجرایی فعالیت می کنند که این امر موفقیت کلی برنامه را نشان می دهد. لیکن علی رغم تجارب متعددی که در این زمینه به دست آمده و مسائل و مشکلات عدیده ای که دانشجویان و فارغ التحصیلان و اساتید طی سال های گذشته به آن اشاره کرده اند، هیچ گونه ارزیابی رسمی از اجرای این دوره به منظور شناخت کامل و دقیق تنگناها و رفع آنها به عمل نیامده است. تحقیق حاضر با استفاده از روش های معمول در این زمینه به ارزیابی دوره مذکور پرداخته، به طور کلی به این نتیجه دست یافته که علیرغم تحقیق نسبی اهداف دوره همواره با مشکلات و تنگناهایی روبرو بوده که نیاز به بازنگری در آن را به شدت ضروری می نماید. لیکن از طرف دیگر متاسفانه قوانین و مقررات موجود حاکم بر این دوره ها اعمال هرگونه تغییر اساسی در ساختار و محتوای برنامه را عملاغیرممکن می سازد. بنابراین پیشنهادات ارائه شده در این مقاله صرفاً در چارچوب ضوابط موجود صورت گرفته است.
The emergence and development of any profession or discipline is closely tied to concerns about the formal education and training of those who are to be identified as professionals and academicians. Thus great importance should be attached to the need for urban planning education, particularly doctoral education, to be evaluated periodically and not only to correct the structure and content of the program, but also to adapt to the changing demands and to propose a new education agenda to best reflect the changing and evolving nature of the field.In urban planning, there has been substantial doubt about the nature, mission, knowledge and skills among professionals, academicians and the public since the establishment of the profession almost a century ago. This has been the case all over the world and in all dynamic planning departments. Planners encounter epistemological challenge of various ways of knowing and mode of expression. Doctoral programs are the right place to take these dim issues of the field as epistemological debates and by finding plausible answers to the critical questions, clear the way for the profession, professionals, as well for the educators themselves. From time to time, researchers and academicians have assessed the state of planning education, characterizing developments, eras, and critiques and even projecting future direction. The assessment of a planning program—knowing its effectiveness in teaching and research and also its shortcomings—as well as changes necessary to improve its quality should be part of the education agenda.Establishment of the doctoral programs in various disciplines reached its highest level at the University of Tehran since the last decade. The purpose was to train high quality teachers and researchers to meet the increasing needs of the universities and higher education institutions, and to eventually decrease dependency on foreign countries for this purpose. One of these new programs was Ph. D. in Urban Planning. During the last ten years since the start of this program at the University of Tehran, some 40 students have joined the program, gone through several phases of education and research and all but a few graduated. It should be pointed out that over %75 of the graduates in this period are now actively employed by the accredited higher education/research centers of the country and the rests are also involved in the relevant professional and administrative activities of the field. On this basis a general conclusion can be made that the program has, to a large extent, achieved its primary goals. However, in spite of the extensive experiences gained, lessons learned, and various problems brought up by students, graduates, and instructors, no evaluation has ever been made of the program, to critically document the program's shortcomings, and propose necessary changes to improve its quality. This research intends to evaluate the performance of the Ph. D. program in Urban Planning by using appropriate methods and suggest changes needed to improve the quality of the education and research in the program.
https://jhz.ut.ac.ir/article_18061_ed61bcf9e42eb239f34e66594b7f8351.pdf
رشته شهرسازی
حرفه شهرسازی
آموزش شهرسازی
دکترای شهرسازی
دانشگاه تهران
urban planning education
Urban Planning practice
program evaluation
University of Tehran
Ph. D. Program
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2007-05-22
30
30
18062
از مدرسه صنایع مستظرفه تا دانشکده هنرهای زیبا
-
دکتر غلامحسین زرگری نژاد
21794232
1
دانشکده هنرهای زیبا یکی از نخستین دانشکدههای دانشگاه تهران است که فعالیت آن در سال 1319 خورشیدی به عنوان یکی از دانشکدههای اولیه دانشگاه آغاز شد. ملاحظه و تدقیق و تأمل در نخستین پروگرامها و برنامههای اولیه دانشکده به وضوح مبین آن است که دانشکدههای هنرهای زیبا با بهره برداری و بر اساس میراث مدارس هنری عصر قاجار، به خصوص میراث دوره مشروطه پدید آمد. مهم ترین این زیرساخت ها عبارت بودند از: مدرسه صنایع مستظرفه که در سال 1329 قمری/1289 شمسی، توسط محمد غفاری معروف به کمال الملک تأسیس شد؛ مدرسه موسیقی؛ مدرسه عالی موسیقار (هنرستان موسیقی)؛ هنرستان عالی هنرهای زیبا؛ پس از تأسیس مدرسه موسیقی شهنازی در سال 1308 و تصویب آن در شورای عالی معارف، آموزش نوین هنرهای زیبا آغاز شد و این شالودهی تاریخی دیگری شد برای دانشکدهی هنرهای زیبا. در این مقاله سعی شده است تا به صورتی فشرده و موجز، زمینههای شکلگیری دانشکده هنرهای زیبا، روند گسترش این دانشکده از درون مؤسسات هنری، بر اساس اسناد آرشیوی و بایگانی راکد دانشگاه و سایر منابع تاریخی بررسی و مورد تحلیل قرار گیرد. توجه به آموزش موسیقی، هنرهای مستظرفه و نمایشی در سطح عالی، از نکات برجسته ای است که به عنوان برنامه بنیان گذاران دانشکده هنرها در این مقاله بررسی شده است. گزارشی از اساسنامههای آموزشی و اسامی نخستین استادان این دانشکده، مروری بر اولین برنامههای درسی و برخی از آییننامههای اولیه این دانشکده از دیگر مباحث این مقاله است.
https://jhz.ut.ac.ir/article_18062_4f2ccd4f8ab150e91fadae609702c0bd.pdf
هنرکده
هنرستان موسیقی
صنایع مستظرفه
معماری
هنرهای زیبا.
school of Art
school of Music
Fine arts
Architecture.
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2007-05-22
30
30
18063
سمفونی در ایران
-
دکتر شاهین فرهت
86844588
1
-
https://jhz.ut.ac.ir/article_18063_6ca928c3632c13d34dcdf2e64fbb885b.pdf