per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15819
نگاهی به نقد هنر
-
پل اوری
95489279
1
دکتر یعقوب آژند
94988288
2
-
https://jhz.ut.ac.ir/article_15819_003874d81c85be5957f66073947b75cd.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15820
خاستگاه هنر انسانی وهنراسلامی
-
سید محمد فدوی
66582352
1
The historical development of the arts may be divided into two major categories:
divine art and secular or worldly art.
Believing that art by its very nature is an intrinsically divine resource for the artist whose sacred mission is to modify or express what “is” in the direction of what “4s desired” the above categorization merely implies two types of content in an art work which influences people differently.
Non-secular art is concerned with expressing the manifestations of God, namely the beauties of life and nature which are considered to be divine qualities in religion.
Secular art does not deal with its subject divinely or even philosophically. It gives the impression that the work in hand is a creation of an aimless, nomadic, worldly artist whose lost soul heightens his indecisiveness. This state of mind resembles a false euphoria whose duration is as limited as its depth.
https://jhz.ut.ac.ir/article_15820_c35c16a77cab7f974f482072035dc69a.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15821
رئالیسم
-
ابوالقاسم کاخی
78775474
1
One of the most contemporary phenomena of world theatre, examining the society and the individual through drama,is Realism.
During the current age and slightly prior to it, Realism, inspired by the industrial revolution and the following social political upheaval, was incorporated into drama and inspired a great many intellectuals on a wide spectrum. This articale will introduce a new definition for realism in literature and drama
This new phenomenon, concerned with the “apparant” and the “visible” qualities in its outlook, posed serious challenges to such prior orders as Classicism and Romanticism and try to offer an innovative interpretation of the subject based upon selective works of great masters as well as prominent researchers.
https://jhz.ut.ac.ir/article_15821_a62c446082ba7a539ef1db2cfbe757aa.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15822
سمبولیسم وهنر
-
علیرضا نوروزی طلب
42716163
1
بحث سمبولیسم در هنر‘ یکی از مهمترین مباحثی است که اندیشه صاحبنظران را همیشه به خود معطوف ومشغول ساخته است .همان گونه که از عنوان بحث بر می آید‘ نخست مقوله هنر و سمبولیسم هر کدام باید به تنهایی مورد شناسایی واقع شوند ودر مرتبه بعد‘ رابطه آن دو با یکدیگر موردمداقه و بررسی قرار گیرد.
روش شناخت وکشف حقایق در حوزه مسایل نظری ‘مبتنی بر منطق وعقل است و دوستدار دانش (فیلسوف) ‘ با چون و چرا ونفی و اثبات قضایا‘ بسته به وسع وجودی و طاقت بشری در جستجوی کشف حقیقت بر می آید.
بحر را غواص باید ای پسر
بدیهی است که چون عقل بشر دارای محدودیت است ‘ شناخت او از حقایق نیز محدود خواهدبود.
عقل جزیی تنها با ارتباط با عقل کل ومعرفت عرفانی مبتنی برشهودحقیقی ‘ که همان شهود معصوم است . به دلالت فطری به اذن الهی و عنایت و رحمت واسعه او‘ به قد رظرف وجودی خود می تواند حصار مدیریت را اندکی فراختر کند.
نظربه اینکه قبل از شناخت مقوله سمبولیسم ‘ بحث در ارتباط آن با هنر و چگونگی ظهور سمبول در قالبهای مختلف هنری- که بحث روش شناسی در هنر (متدولوژی) را طلب می کند- راه به جایی نخواهد برد‘نخست عنوان سمبولیسم را مطلع بحث قرار می دهیم‘ تا انشاءالله چنانچه مجالی حاصل آمد و توفیق حق همراه شد ‘ در دیگر مباحث مرتبط با سمبولیسم نیز بحث کنیم.
از منابع سودمندموجود در این زمینه ‘ کتاب انسان وسمبولهایش نوشته «کارل گوستاوبونگ» است. یونگ می نویسد: «چون اشیاء بی شماری درورای فهم انسانی قرار دارند ‘ما پیوسته اصطلاحات سمبولیک را به کار می بریم . تا مفاهیمی را نمودار سازیم که نمیتوانیم تعریف کنیم یا کاملا بفهمیم»
درفرهنگ معین‘ جلد 5 (اعلام) ‘ سمبولیسم چنین تعریف می شود:
«سمبولیسم شیوه ای است که حدود سال 1880 م.در ادبیات پیدا شد . شاعران سمبولیست معتقد بودند که شعر بایداز راه آهنگ کلمات‘ حالات روحی و احساسات راکه امکان بیان مستقیم آنها نیست به خواننده یا شنونده القاء کند. شیوه سمبولیسم همواره به این سه اصل کلی که عبارت است از :1- آهنگ کلام و رمز بیان2- هیجان3- استقلال ‘ توجه دارد. گروهی در آن اثری از عرفان پیشین شرق وغرب می بینند‘ عده ای آن را راهی برای پدید آوردن زبانی تازه در شعر می شمارند؛ وگروهی نیز وسیله ای برای بیان مطالب یا استفاده های دیگر می دانند‘ چنانکه اغلب سمبولیستها از اینکه می توانند با موسیقی رقابت کنند افتخار می نمایند. در سال 1880م.عده ای از شاعران جوان درعین وابستگی به جریان پارناس از چها رچوب خشک شعر پارناسیان قدم فراتر گذاشتند و هم بر ضد اشعار خشن پارناسیان برخاستند وهم با قاطعیت «فلسفه تحققی»(positivisme) وادبیات رئالیستی (واقع بینی ) و ناتورالیستی (طبیعت گرایی) ستیزه کردند. درآن زمان با اینکه فلسفه تحققی با عنوان مکتب ادبی ناتورالیسم برعرصه رمان و تئاتر فرمانروایی داشت. عصیان شاعرانه جدید به صورت کاملا تازه ای در برابر آن قد بر افراشت . فلسفه تحققی تنها به واقعیت متکی بود‘ اما سمبولیست ها از واقعیت گریزان و روگردان بودند و در حقیقت منکرواقعیت بودند. در نظر اغلب شاعران سمبولیست بیان واقعیت حال یا گذشته کار نفرت آوری بود.سمبولیست ها آنارشیست بودندو با همه مظاهر هنری‘ادبی وفلسفی گذشتگان سرناسازگاری داشتند .نخستین پیام آور سمبولیسمدرمیان شعرا «بودلر» بود که از طرفداران هنر برای هنر بود ولی با پیدا کردن این راه تازه ‘ شیوه نوی را بنیان گذاشت. بودلر با انتشار کتاب شعرش به نام گلهای شعر (les fleurs du mal) دنیای شعر را تکان داد ونسلی که درخلال سالهای 1857 تا 1880 م. می زیست ‘ بودلررا پیشوای خودشمرد. آنچه را که سمبولیست ها اساس مکتب خودقرار دادند . بودلر دراشعار کوچکی از قبیل مکاتبات (correspond-dances) وحیات پیشین la vie ) antArirure) بیان کرد. در نظر او دنیا جنگلی است پر ازعلایم و اشارات؛ وحقیقت ا زنظر مردم عادی پنهان است .فقط شاعر باید با قدرت ادراکش به تعبیر وتفسیر این علایم بپردازد . از دیگر پیشوایان بزرگ این شیوه می توان «ورلن» (p.verlaine) ‘«رمبو» (A.Rimbaud) و «مالارمه»(s.Mallarme) را نام برد.
Symbolism was born into literature in 1880 A.D. Symbolic expression is indirect and somewhat beyond the ordinary level of communication. Its relation to existence is similar to that of an angle to its sides. An angle is ascertainable so long as the two sides exist. Without them, it has no meaning. Likewise, a person’s shadow can possibly exist or is perceived only in relation to and in the light of the person’s presence. Symbols do not inherently exist and are dependant on and connected to their associative, conceptual source
https://jhz.ut.ac.ir/article_15822_2ffd18c3590b67e0583cc7a2e68f6ce4.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15823
فرهنگ هنرمندان تجسمی جهان
-
دکتر یعقوب آژند
94988288
1
شناخت هنرمندان هنرهای تجسمی جهان ‘ چند مدتی است که درکشور ما بطور جدی و آکادمیک شروع شده است . ترجمه چند اثر معتبر تاریخ هنر و تنظیم چند فرهنگنامه در زمینه هنرهای تجسمی و ترجمه زندگینامه برخی از هنرمندان نام آور جهان از جمله تلاشهایی است که در سالهای اخیر باب تفحص و پژوهش را در این مقوله گشوده است ولی متأسفانه هنوز هم فرهنگنامه ای که حاوی اسامی هنرمندان تجسمی جهان و تلفظ صحیح آنها باشد‘ در دست نیست.
مدتی بود که یک دانشنامه هنرهای تجسمی ترجمه و تدوین می کردیم . یکی از مشکلات ما تلفظ صحیح اسامی هنرمندان بودکه گاه با صور گوناگون در تواریخ هنر ثبت و ضبط شده است. تنظیم و تدوین این فرهنگنامه از همین نیاز برخاست. در تنظیم آن تلاش شد تا تلفظ صحیح نامها با توجه به ملیت هنرمندان ارائه شود. سال تولد و مرگ آنها و زمینه فعالیت هنرپیشان هم مشخص گشت تا مقطع و دوره فعالیت آنها روشن گردد. این فرهنگنامه برای تسهیل کار با حروف الفبای لاتین تنظیم و تدوین شده است.
Learning about the world’s prominent visual artists has been an active academic trend in our country in it’s recent past. A number of major art history books have been translated, several glossaries and encyclopedias of visual arts have been published, and some of the world’s prominent artists’ biographies have been translated as well. Namely, these are some of the steps taken to cultivate research and investigation in the field. Unfortunately, however, in our country there has not yet been an encyclopedia containing the names, as well as their correct pronounciations, of the world’s prominent visual artists.
While translating and editing an art book, I realized the lack of any publication with such specific listings and information. The need motivated me to organize and edit such an encyclopedia.
In this work, the listings of the correct pronounciations originate from and are consistent with the artist’s native language. I have listed the dates of birth and death while I have included each artist’s field of concentration so that the period and the nature of the artistic activity are clearly defined for the reader. To further facilitate such examinations, the alphabetical listings are organized and edited in latin.
https://jhz.ut.ac.ir/article_15823_b9349921b292ba486999957da2ac814f.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15824
در اندیشه راهی نو
-
صداقت جباری
22741522
1
Calligraphy, an Islamic phenomenon, is considered by Moslems to be the noblest of all arts; it has been the most influential art form in developing and cultivating Islamic cultural talents.
Iranian Moslems have been the most progressive in the development of various methods and styles of elegant handwriting. They have carried the elegance and the beauty of the art towards unprecedented horizons and have placed it beyond a mere form of transforming concepts and ideas.
By breaching Arabic concepts of the art, they have acquired distinct characteristics, and in beautifying it, they have pushed beyond the usual boundaries of patience, tirelessness, intrigue and fascination.
These artists, throughout the history of their art have invested all their time in creating the craft, and have not scrutinized it theoretically or academically. It is of crucial necessity to survey critically and expertly the attributes and peculiarities of this art from’s different periods so that credible sources of research are attained.
https://jhz.ut.ac.ir/article_15824_8ec40220fa49f5bb2e7ffd37dbd8ac45.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15825
شهر سازی (اندیشه های خام شهر سازی)
-
مهندس احمد سعید نیا
39212833
1
ماهیت مسائل شهری
مسائل امروز شهرهای ایران‘ از سرشت پیچیده شهر سرچشمه می گیرد. این سرشت دارای دووجه است: یکی فرایند شهر نشینی مانندمسائل اجتماعی ‘اقتصادی ‘ زیست محیطی ‘ ارتباطات ومانندآن‘ و دیگری فرایند خرد و اندیشه شهرسازی‘ که برای مسائل شهر نشینی و شهر سازی راه حل ارائه می دهد. پژوهشگران و تحلیل گران مسائل شهری بنیان هر دو جنبه را به چهار عامل اساسی زیر نسبت می دند:
1. پویشهای اجتماعی – اقتصادی
2. رشد شتابان شهر نشینی
3. تحول فرهنگ مادی (تکنولوژی) و فرهنگ عقل (اندیشه)
4. مدیریت اجتماعی (سیاسی)
عوامل ذکر شده همه نیروهای مؤثر در ایجاد مسائل شهری هستند . اما در یک تحلیل منطقی ‘ عوامل یاد شده آنچنان در سلسله علت ومعلول به همدیگر مرتبط اند ‘ که هر یک می تواند هم علت دیگری وهم معلول دیگری به شمار آید. چنین تحلیلی سرانجام دور و تسلسل به وجود می آورد. برای خروج از چنین دور باطلی کسانی مانند : «انگلس»‘ «اشپنگلر» و «هانری لافور» مسائل شهری را تجلی اقتصاد سیاسی دانسته اند.و برخی مانند«میشل فوکو» از آن تعبیر قدرت گرفته اند و «مانوئل کاسل» آن راتعبیر به «سیاست» کرده است.
برخی نویسندگان ‘ براساس نظرات «نیچه» و «هایدگر» ‘ جامعه صنعتی عصرما و به تبع آن مسائل شهری کنونی را به طور کلی به «مدرنیته» یا «مدرنیسم » نسبت می دند و حجابی از مفاهیم خردباوری و فرهنگی را بر چهره ماهیت شهر می کشند. رواج مباحث مدرنیته در چندسال اخیر چنان هزار تویی پدیدآورنده که خروج از آن آسان نیست. برخی مانند «کولاکوفسکی » می گویند. «ابهام وگوناگونی کاربرد مفهوم مدرنیسم آن را به برچسبی بدل کرده که فاقد کاکرد که فاقد کارکرد و دقت تبینی است.»
اما بنا به گفته «بنه ولو» شهرسازی نه از طریق این استنتاجها وبکار بردن تئوری آرمانگرایی ‘ بلکه از راه استقراء و از تجارب مکرر مشکلات وتصادمهایی صورت گرفت که برخی از افراد متعهد تر – مانند موریس وسپس گلدیس را وادار می سازد تا سلسله علت ها و معلول ها را بپیماید وتعهد خود را گسترش دهند ورابطه گمگشته میان سیاست و فن را بازیابند.
آنچه مسلم است. شهر سازی نوین همزاد توسعه تمدن صنعتی است. تحولات ناشی از صنت جدید‘ ساختارهای اجتماعی ‘ اقتصادی و فرهنگی جوامع را دگرگونه کرد و باعث توسعه شهرنشینی شد ؛ ونیز همراه با رشد نظام سرمایه داری ‘ ثروتهای کلان و همزمان با آن فقر و بیچارگیهای عظیم پدید آمد. از آن پس پدیده هایی مانند محلات فقیر نشین چشمگیر شدند. و بالاخره اتومبیل پیکر شهر را دگرگون ساخت.
افکار و ایده های شهر سازی برای مسائل شهر ی با تأخیر یک قرن پس از وقوع این تحولات به تدریج شکل گرفت. در طول این یک قرن ‘ «اتوپیسم» اروپایی برای شهرها ‘ طرحهای آرمانی ارائه می داد‘ و دولتها به اقدامات موضعی دست می زدند. «هوسمن» در پاریس و «آنسپاش» در بروکسل خیابانکشی می کردند. دولتها نیز مانند صاحبان اندیشه همواره از توسعه و تحول عقب بودند وکارهای آنها حالت علاج واقعه بعد از وقوع راداشت. بررسی شهرسازی در ایران نیز گویای همین عقب ماندگی اندیشه و عمل به علت دوری از واقعیتها بوده است‘ البته جریا ن توسعه شهرنشینی در ایران با تأخیر یک قرن نسبت به جوامع صنعتی رخ داد وهر چند فرایند و حتی خصوصیات شهر نشینی در کشورهای توسعه نایافته بکلی با کشورهای صنعتی متفاوت است و در واقع یک جریان «برونزا» است. اما حاصل کار در اصل دارای تفاوت ماهوی نیست.
حاصل توسعه ‘ شکل گرفتن تجمعات عظیم انسانی و اسکان در مجموعه های بی انتظام شهری است. تحولات شهر سازی دویست سال گذشته جهان صنعتی و صد سال گذشته ایران‘ تفاوتی جز تفاوت زمانی ومکانی ندارند. مشکل اصلی در هر دو؛ تأخیر در ادراک ضرورت واقعیت وخامی در تدبیر و اندیشه های شهر سازی است. چیزی که در اول قرن بیستم‘ شهرهای اروپایی – به شهادت مفاد منشور آتن- با آن رو به رو بودند. ماهم اکنون با آن مواجه هستیم.
در این مقاله قصد آن را نداریم که منشاء این مسائل و تحولات را بیابیم ‘ بلکه منظور این است که در وهله اول به جریان تأخیر در تدابیر شهرسازی ایران اشاره ای بشود و دروهله دوم مسائل ناشی از چنین تدابیری را به اجمال بررسی کنیم.
Many experts attribute the city dwelling problems of present-day Iran to the swift, large-scale migration from rural to urban areas, as well as to rapid socio- economic conversions. Yet, others identify such problems with variables such as politics, power, and cultural traits.
While a correlation may exist between the city dwelling problems and the aforementioned, it is certainly the obsolete aspects of our city structural designs that should be accounted for as well.
When the prevailing “System Theory” was revealing “Experiential Holism’s” weaknesses and “Comprehensive plans” were being replaced by “Structural plans”, it was the “Comprehensive plans” which were formally adopted in the development and the expansion of Iranian cities in 1970.
Furthermore, while today’s structural designs are internationally leaning towards the “Strategical approach”, and while almost twenty five years have passed, we still continue with the same old approach.
In practice (and not in theory, of course), our cities have turned into greatly condensed masses of people and buildings which has resulted in complications on many levels and which in turn should prompt us to abandon the obsolete “Comprehensive plans” in exchange for a “Structural-Strategical plan.”
https://jhz.ut.ac.ir/article_15825_d0e646b63b2a89ae193d8800c0a80424.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15826
فضای معماری شهر ایرانی در برابر غرب
-
مهندس محمود توسلی
29548473
1
این نوشته مقدمه ای است درباره فضای معماری و شهر ایرانی ومسایل آن در حال حاضر‘ به همراه اشاره ای تطبیقی با شرایط جهانی . این بحث مختصر در سه دوره تاریخی عنوان شده است. 1- دوره پیش از تسلط مدرنیسم یا نوگرایی؛ 2- دوره تسلط مدرنیسم ؛ 3- دوره سرگشتگی حاضر. همچنین پیرامون این سوال که : آیا در شرایط استحاله فضاهای شهر ایرانی در فرهنگ غربی امکان شکوفایی دوباره فضای شهر ایرانی میسر است؟ سخنی به میان خواهدآمد.
This article explores Iranian metropolitan architecture prior to and during the domination of modernism as well as the confused present era.
During the Islamic period hundreds of years prior to modernism, the architectural style dominating the design and atmosphere of cities was an essential channel of expression for Iranian arts. Traditional culture was concretely visualized through the means of architecture, although its cultivation was strongly diminished during the era of Modernism.
Today, the street layouts, renovations in old structures, preplannings and the construction of high-rises, are a clear reflection of the confusion ensued from and embeded in present architectural and metropolitan muddled plannings.
https://jhz.ut.ac.ir/article_15826_650434c28aede6cbb3b5a05a2763c4f3.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15827
«معماری»رویاروی مرمت
-
دکتر لطیف ابوالقاسمی
23751638
1
Renovation or “Marammat” has been a focal issue in our country since long ago. However, what we identify as renovation today is a European phenomenon shaped in the course of the past two centuries in Europe.
Renovation is a cultural matter. It is one of the purest and most humane fascinations to preserve the culture of the past. It serves for cultural relics what human rights serve for the individual.
In Farsi, renovation has been interpreted as repairing or correcting a building, and though the word is somewhat synonomous with repair, it is the spirit and not the literal meaning which implies respect for cultural heritage, preservation of historical relics, and safe-depositi’ng the past for the future. In short, it is a cultured treatment of cultural matters.
https://jhz.ut.ac.ir/article_15827_aed43d63ba779e735ce518df23021a43.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15828
مرمت پنهان در معماری ایران
-
پیروز حناچی
92162329
1
The theory underlying this article argues that Iranian architecture before and after Islam pursued a unifying spirit.
If we assume the mode of expression for arts and human feelings to be architecture, then major conceptual transformations will not be unmarked by history, though the mode would neither be suppressed nor ravaged and will always move towards further fulfillment.
“Renovational” intentions have often been employed byIranian architects during the history of the art. For example, “JamA” mosque of Isfahan, during its 1200 yearhistory, has been renovated several times. Ali-ghapou has undergone major restorations during the past 200 years as many other edifices have been restructured in a similar fashion
https://jhz.ut.ac.ir/article_15828_f25dd5ae7701cba7ea73a1d4474db56d.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15829
مروری بر معماری معاصر جهان و مسأله هویت
-
دکتر داراب دیبا
24319935
1
Studying world architectural trends of the current century can be quite enlightening in the summation of contradictions and drawbacks inherent in the direction this art has taken.
Modernism, along with new construction technologies, new sociological orders and theories, and a general atmosphere towards rationalism appeared in the twentieth century.
“Modern” architecture and Modernism are inherent in the western apporoach; the manifestations of which are seemingly apparant worldwide.
In this article and in direct relation to the foregoing, I will address the importance of an independent style of expression closely connected with the indigenous cultures in those Islamic countries who strive to safeguard their unique heritage and identity.
https://jhz.ut.ac.ir/article_15829_43f746d9a22ae953bffdecf5fdce0f50.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15830
قالب ومحتوا در معماری اسلامی
-
مهندس محمد کاظم سیفیان
92176653
1
Generally speaking, architectural styles are inspired and often propelled by a nation’s cultural and utilitarian values. Studying a nation’s architecture serves to explore certain aspects of their desires, ceremonies, dispositions and attitudes.
As such is the “external/inttnal” sectioning of old houses in our country signifying a closed culture much concerned with privacy.
On the other hand, when nations are distanced from their traditions and become alienated from their values, their architecture suffers a qualitative decline.
Such cultural emptiness clearly occurred during Rem Khan’s rule in Iran. In fact, during the latter part of the Qajar dynasty, this cultural depletion started and it heightened during the Pahlavi rein thereafter. During Mohammad Rem’s rule, this fruitlessness was at its peak and the architecture, despite its glittering appearance, lacked a national identity.
In this article, we have endeavoured to discuss the architectural relation between content and its mold, particularly from an Islamic viewpoint.
https://jhz.ut.ac.ir/article_15830_3235e179dbd2a7c171997cde4ebe9fc8.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15831
پیوند با گذشته
-
مهندس حامدمظاهریان
29826962
1
This article deals with the issue of identity and the critical role it plays in a nation’s destiny.
Identity, formed by elements such as language, history, religion and culture, creates certain outlooks and values for the individual and will distinguish him from the rest of the world and other groups or nations.
One’s attachment to his past gives him as much impulse as his aspiration for the future.
A sense of identity provides the individual with a psychological base upon which a connection is made between the individual and his self concept, self-image and sense of self-worth.
https://jhz.ut.ac.ir/article_15831_88a94f45009020bd6f89624878a7e499.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15832
موسیقی
ابن زیله اصفهانی (یکی از نخستین موسیقی شناسان بزرگ دوران ایران)
-
دکتر تقی بینش
28162382
1
Abou Mansour Hossem, who, after his great grandfather, is known as “Ebn E Zeile,” was a music expert of the earliest Islamic centuries.
Although much of his life is not known to us, it is believed that he was one of “Ebn E Sina’s” most distinguished students and passed away in 1048 A. D.
Like his mentor, “Ebn E Sina”, “Ebn E Zeile” had only a great interest in music and was not a professional.
“Alkamal,” his only writing on music that has been recovered, is a theoretical as well as a philosophical examination of music.
In his writings, he has alluded to the Persian music of his time, has categorized instruments, and has expanded upon “notation,” and in fact is a continuation of the work done by the great Iranian music theorist, Farabi
https://jhz.ut.ac.ir/article_15832_31909d4ef91e69d1cd53241360ac0194.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15833
همبستگی هنرها در زیر گنبد مینا
-
فرهاد فخرالدینی
99291549
1
-
https://jhz.ut.ac.ir/article_15833_4f906eee9e1e24b68a03fc81ea9490a3.pdf
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15834
جایگاه موسیقی ایران درجهان
-
دکتر شاهین فرهت
86844588
1
https://jhz.ut.ac.ir/article_15834_3c34c7d6e213321a4fd82e26b57c39c3.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15835
موسیقی ایران در حال و آینده
-
مجید کیانی
84155167
1
) Contemporary music:
“Dastgahe Radif” (Row Order divisions). The thirteenth Islamic century saw the advent of “Row Order” music in Iran, which presently consists of seven “Dastgah” (musical divisions) and five “Avaz” (singings, vocalities).
According to expert opinions, the best radif versions were performed by past renowned masters such as Mirza Abdollah, Agha Hosseinali, and Abdollah Davami. Today, in terms of teaching potentials, performance, and preservation of traditional Iranian music, these ways are unparalleld.
B) Performing Persian row order music:
Performing this music is propelled by a desire for variation as well as a motivation to safeguard the preserration and continuance of Iranian traditional music
https://jhz.ut.ac.ir/article_15835_6186595865aabe723c52c1a81340f481.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15836
کارگردان تئاتر در جامعه و عصر حاضر
-
امیر حسین جبینی
83721621
1
یک فروغ رخ ساقی است که درجام افتاد
هدف از به رشته تحریر د رآوردن مطالبی چند پیرامون موقعیت کارگردان و ارائه روشی دیگر در خصوص آن ‘ نیاز جامعه تئاتری ایران به بررسی شیوه کارگردانی و نقش کارگردان در تئاتر است . شناخت و به کارگرفتن روش و شیوه کارگردانی به نظر نگارنده یکی از ضروریات تئاتر ایران است.
تئاتر به معنی آنچه که امروزه در بین صاحبنظران این هنر متداول است . قبل از شروع نگارش تاریخ آغاز شده است. بشر اولیه با ایفای نقش و بازی در طبیعت و جامعه خود به شکار می پرداخته وحرکاتی که از وی سر می زده‘ دارای جنبه های نمایشی شناخته شده بوده است. از آغاز زندگی بشر همیشه افرادی وجود داشته اند که وظیفه شان درقبال جامعه خود رهبری وهدایت و آفرینش نمایش به منظور انتقال تجربیات و یافته ها و اندوخته ها بوده است. (مانند رئیس یا بزرگ قبیله) .
An examination of the present-day stage director and the demands which his job places upon him in Iranian society is thi main focus of this investigative article.
Relating to the arts in a broader ;ense may provide us with an insightful foundation in referring to the art of directing.
Art is the medium through which an artist is inspired and induced to draw upon his thoughts, perceptions and feelings where he symbolically and in accordance with artistic structure tells the realities of life in his society.
Art is endowed with secrets, needs, love and advice, and should serve our lives with opulent moral, philosophical, sociological and pedagogical applications.
The director, as an artist and through his craft, should implement different variables (such as costume, make up, decor, light, sound, music and even composition and picturization) to fulfill the critical mission demanded of him.
https://jhz.ut.ac.ir/article_15836_6b99eb545abd9b0ba8300a8c26bd06bb.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15837
کارگردان وهدایت بازیگر
-
تاجبخش فنائیان
36199183
1
بسیاری از نظریه پردازان معتبر تئاتر جهان بر این عقیده اندکه تئاتر بیش از هر چیز عبارت از بازی بازیگر است. این ادعا متکی بر استدلال قابل قبولی است ‘ مبنی بر اینک نمایش را می توان بدون دکور‘ بدون تنظیم نور‘ بدون لباسی طراحی شده و بدون گریم و بی نیاز از موسیقی اجرا کرد. اما نمی توان تئاتری را تصور نمود که در آن بازیگر نقش نداشته باشد. اگر این واقعیت را بپذیریم که جوهر نمایش همانا در بازی است ‘ باید بیندیشیم که کار اصلی کارگردان تئاتر چیست؟ آیا کار اصلی اومنحصر به ایجاد فضایی زیبا و دلنشین از طریق دکور‘ نور‘ وسایل صحنه‘ ترکیب صحنه ‘ موسیقی و... یا انتقال یک پیام کلی از طریق مجموعه این عناصر است؟ اگر چنین است آیا می توان نمایشی ترتیب داد که د رآن بازیگر نقش نداشته باشد؟ باید گفت که بی تردید حاصل چنین تلاشی هر چه باشد تئاتر نیست!
پس تئاتر با بازیگر به وجود می آید .و مهمترین و اصلیترین وظیفه کارگردان د رتئاتر همانا هدایت بازیگراست.
This article examines the different methods of leading the actor, presumed to be the most crucial aspect of a director’s craftsmanship. In exploring and creating a role’s thoughts, emotions, and behavior, certain points are of critical importance. They are as follows:
1. Appropriate casting is the first major directorial step taken to ensure a smooth flow of rehearsals for creating the role.
2. Thorough analysis is of and familiarization with the play, the characters, and the story during the “preliminary readings” are of utmost importance.
3. Implementing the text and “key words” during the improvisational stage of rehearsals in order to remind the actors of the author’s “intention” and the play’s “basis” can be of great help.
4. Discovering the “subtexts” and doing improvisatory work with to build the emotions and the behavior of the character may prove to be quite helpful.
5. Additional appropriate practices to bridge the actor’s emotions and perceptions with those of the character are necessary
6. When appropriate, “impersonating” animals by the actors whose roles bear resemblance to certain animals are helpful in further shaping the character.
7. And finally, discovering and summarizing the “beats” and the “sections” of the text and doing additional improvisations on these “identified” elements are necessary so that further and deeper understanding may be achieved.
https://jhz.ut.ac.ir/article_15837_44cf1264d7f08e3c325b0ffda8270f1e.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15838
ساخت و پرداخت «فضا و حالت» درهنر نمایش (تئاتر)
-
دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی
15877132
1
1- پیش آشناییها
عنصر «فضا وحالت»atmosphere and mood)) یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده «بیان تئاتری» (theatrical expression) است. ساخت و پرداخت «فضا و حالت» درهنرنمایش ازنمایشنامه آغاز می شود؛ زیرا نمایشنامه نه فقط عنصر آغازین و سلسله جنبان عناصر دیگر هنر نمایش است‘ بلکه در آن بیشتر عناصر هنر نمایش هر چند به صورت بالقوه وجود دارند. از این نظر نمایشنامه به مثابه بذر گیاهی است که به طور بالقوه اکثر خصوصیات گیاه را درخود نهفته دارد. شاید بتوان نمایشنامه ای را که به اجرا در آمده به بذری مثل زد که به صورت گیاه ‘ رشد ونمایافته است. بنابراین احتمالا می توان چنین نتیجه گرفت که در بسیاری از موارد‘ عنصر «فضا وحالت» به طو رنهفته و سربسته و گاهی نیز آشکارا ‘ در تمام عناصر هنر نمایش جاری و ساری است؛ به صورت کلمه در می آید و یا به طور نهفته و درونی در آن حضور می یابد.
یادآوری می کنیم که علاوه بر «نمایشنامه» سایر «عناصر تشکیل دهنده هنر نمایش» (elements of theatre) عبارتند از : «بازیگری» ‘ «طراحی صحنه»‘ «لوازم صحنه»‘ «نورپردازی»‘ «چهره پردازی و گریم»‘ «موسیقی»‘ «حرکات موزون»‘ «لباس»‘ «معماری تماشاخانه» ‘ «کارگردانی»‘ تماشاگری... و «جلوه های ویژه» . و همان طور که گفته شد‘ بیشتر «عناصرهنر نمایش» درنمایشنامه آشکارا و یا نهفته حضور دارند؛ ونیز بر بنیاد و با وساطت «عناصر تشکیل دهنده هنر نمایش»است که «بیان تئاتری» که انوا ع بیان هنری است –زاده و پرورده می شود؛و «عناصر هنر نمایش» به کار گرفته می شوند تا «بیان تئاتری» پدید آورنده شود. «فضا وحالت» که از عناصر «بیان تئاتری» به شمار می رود . در واقع بنیادو به وساطت کلیه «عناصر تشکیل دهنده هنر نمایش » زاده و پرورده می شود. پژوهش حاضر را با چنین زاده و پرورده می شود. پژوهش حاضر را با چنین پیش آشنائیهایی آغاز کرده‘ سپس به بررسی عنصر «فضا وحالت» در هنر نمایش می پردازیم.
In a play there floats a “mood,” a “tone,” or a “feel,” if you will, that can, more or less be detected in all of the comprising elements of a dramatic work.
The director is to find such a “mood” and to stage it before the audience. It is he with the help of the designers (setting, light, costume, make up, props, etc.) and the collaboration of the actors, creates an atmosphere encompassing that “mood/tone/feel.”
Such a “mood” may either be accentuated or barely implied in a play.
To communicate such a “mood”, thedirector has at his disposal a number of artifice both visual and aural.
The sum total of affairs and the artifice visualized before the audience by the director are accounted for as the “visuals”, while all of those that are heard by the audience comprise the “aural” counterparts.
There are directors who favor appeal to other human senses as well in the course of their play taking advantage of touch, taste,
and sense of smell in creating the dramatic “mood”.
The indigenous setting of a coffee-shop, where theatre-goers may assemble to see a traditional play, provides the director with the opportunity to serve tea to his patrons as an extension of the play.
Having actors shake hands with the audience reinforces the friendly atmosphere and enables the director to explore another channel of communication, the sense of touch.
Burning aromatic plants and spices will appeal to the sense of smell and introduces an atmosphere to the audience from a slightly different angle of sensation.
It is the visual and the aural communication, however, that have most pervasively been utilized by stage directors. “Mood” and “atmosphere” are the foremost means of theatrical expression, uniquely accentuated and centrally devised by the schools of Symbolism, Expressionism, and Impressionism.
https://jhz.ut.ac.ir/article_15838_09ab6714ce1d0ea525c53a81fb33e287.pdf
-
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15839
اعطای نخستین دکترای افتخاری در رشته معماری دانشگاه تهران
-
استاد محمد کریم پیر نیا
95764588
1
All editorial submissons and inquiries should be addressed to Faculty of Fine Arts. Articles and letters to the editor repersent the views of their authors and are not necessrily those of the editor of the Fine Arts magazine.
Material in this publication may not be reproduced in any form witnout permission. Please send permission requests to Faculty of Fine Arts.
Articles for publication may be submitted for review to the Faculty of Fine Arts. All articles should be typed, double space and include an abstract. Please allow 4-6 weeks for a reply.
Fine Arts magazine will not return the mailed material.
https://jhz.ut.ac.ir/article_15839_a0d04f4fe892b15f50f31c3348a9fd10.pdf
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15840
در سوگ مش اسماعیل
-
unknown
99843965
1
-
https://jhz.ut.ac.ir/article_15840_beaddf9d1fe6768bb5edc3c9a83e3a8f.pdf
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
1995-03-21
1
0
15841
از آغاز تا پایان – از پایان تا آغاز
-
unknown
99843965
1
نظر به اهمیت ویژه ای که امرتحقیق د رنهادهای دانشگاهی دارد. این مجله بر آن است تا در هر شماره ضمن لیستی از پایان نامه های ارائه شده دانشجویان رشته های مختلف دانشکده هنرهای زیبا‘ اقدام به معرفی برخی از پایان نامه های برتر هر نیمسال تحصیلی کند.
لازم به تذکر است که درانتخاب پایان نامه های برتر دو ضابطه در نظر گرفته شده است: یکی امتیاز پایان نامه ها در مرحله قضاوت و دیگری اهمیت آن از لحاظ جنبه های تحقیقاتی وکاربردی.
امید است که با این عمل‘ محققین و پژوهشگران رشته های مختلف هنری بتوانند کمال استفاده را از پایان نامه های تحصیلی دانشجویان ببرند و از این طریق دانشکده هنرهای زیبا نیز بتواند به بخشی دیگر از رسالت خودعمل کند.
-
https://jhz.ut.ac.ir/article_15841_a0d6a0488ff8bc4c0db2770b0c4a7a36.pdf