per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2000-06-21
7
0
13931
نوآوری و تجدد در هنر صفوی
-
دکتر یعقوب آژند
94988288
1
از روی کار آمدن شاه صفی در سال 1038 ه . تا فروپاشی حکومت صفوی در سال 113 ه. نزدیک به یکصد سال طول کشید. در این دوره هنرهای ایران در کنار سایر تحولات آن، دگرگونی قابل ملاحظه ای را از سرگذراند. آن عواملی که بخصوص در دوره شاه عباس اوّل، هنرهای ایران را در مسیر نوآوری و تجدد قرار داد، در این دوره یکصد ساله به بار نشست و یکی از ویژگیهای هنر نقاشی دوره صفوی تجدد و رویکرد به عناصر جدید هنری شد. دراین مقاله این رویکرد و گرایش به تجدد و تقابل آن با سنت نگارگری ایران ارزیابی شده و عوامل و علل و وجوه گوناگون تجدد و نوآوری بررسی گردیده است.
Early Safavid painting combined the Traditions of Timurid Herat and Turcoman Tabriz to reach a peak of technical excellence and of emotional expressiveness which for many a_ the finest hour of Persian painting.
The Safavid dynasty lingered on until Nadir shah crowned himself in 1736. but was in decline after death of' Shah Abbas I in 1629. Shah Safi I died in 1941 and was succeeded by Abbas II, who Reigned until 166(i. He inherited his grandfather, interest in arts and appriciated fine things. Shah Suleiman I succeeded Abbas II in 1666
and reigned until his death in 1694. His successor sultan Husain reigned to 1722, by which latter date the Afghans had occupied Isfahan.
European Modes of representation in a novel and a
pealing style the set the direction for later Iranian painting on both small
https://jhz.ut.ac.ir/article_13931_d060c8911d40441e27631c698ed7e191.pdf
دیوار نگاره
شیخ عباسی
شیوه نقاشی اروپایی
علینقلی جبادار
فرنگی سازی
محمد زمان
معین مصور
نقاشی گل و مرغ
نگارگری
یکه صورت
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2000-06-21
7
0
13932
قبه سبز،
قدیمیترین نمونه کاشیکاری معرق در ایران
-
دکتر شهره جوادی
26679521
1
-
https://jhz.ut.ac.ir/article_13932_4798cee1cfec79305926dcbe383cb86a.pdf
آجرکاری
تزیین
سلجوقی
قبه سبز
قراختائی
کاشیکاری معرق
کرمان
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2000-06-21
7
0
13933
جامعه مدنی و حیات شهری
-
دکتر سید محسن حبیبی
18283295
1
بحث جامعه مدنی و پیوند آن با حیات شهری امری است که بخصوص در چهار دهه آخر قرن بیستم میلادی ، بعد از تجربیات جهانی تفکر «مدرنیسم» در زمینه شهر و شهرسازی و معماری و معماری شهری بروز کرده، بالنده شده و امری جهانی گردیده است. با این اعتبار گو اینکه می توان امر حیات مدنی ، جامعه شهری و فضای شهری را تا دوره رنسانس – قرن هفدهم میلادی – بالا برد و حتی ریشه های آن را در تفکر یونانی دوران باستان بازشناخت، اما آنچه به عنوان جامعه مدنی و حیات شهری در جامعه « پسامدرن» و « پسامدرنیسم » تعریف می شود تفاوتی بسیار با آنی دارد که در «مدرن» و «مدرنیته» جهان رنسانس و جهان صنعت شناسایی می شود. این مقاله در پی تحلیل از تعاریف جامعه مدنی و حیات شهری در جامعه پسامدرن و ارتباط آن با شهر و شهرسازی است.
The subject of civil society and its relation to city life has been flourished particularly during the last four decades of the twenty century. This has emerged after the universal experience on ..Modernism» in city, city planning, architecture and city architecture. With this regard, in spite of that civil life, urban society and urban space can be reffered to the "Ronesance» period - The seventeenth century - and even its roots can be found in the Greec
school of taught, but the civil society and city life in the "post modern» and "post post modern» societlies and dcfine_1ifferently from the Ronesancc definitions. This paper aims to analyze the definition of civil society and city life in a post modern society and its relation to city and city planning.
https://jhz.ut.ac.ir/article_13933_250dfd0f6d16dd807d5006135a6e3727.pdf
جامعه مدنی
حیات شهری
خاطره جمعی
شهر سوم
فردباوری
فضای شهری
قانونمداری
کثرت گرایی
گفتمان
مشارکت
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2000-06-21
7
0
13934
شهر : کانون فرهنگ
-
مهندس محمود توسلی
29548473
1
بسیاری از مورخان غربی و شرقی پیشرفت در تولید اقتصاد کشاورزی را عامل اصلی پیدایش شهرهای نخستین می دانند. این نظریه مورد پذیرش کسانی که «شهر اسلامی» را مورد بررسی قرار داده اند ، نیز قرار گرفته است. آنچه نوشته حاضر برآن تأکید دارد، جنبه فرهنگی و مداقه در فضای شهر از دیدگاه نظام ارزشها است. بسیارند شهرهایی که به برکت ارج نهادن به فرهنگ قرن ها دوام یافته و کانون انتقال ارزش ها به نسل های آینده شده اند. یک نمونه شهر اسکندریه است که می توان از ان بمنزله میراث فرهنگی تمدن باستان به جهان اسلام نام برد. گذشته از منابع تاریخ شهر، متونی که با جنبه های معرفت شناسی و ادب پارسی سرو کار دارند، اطلاعات ارزشمندی درباره این شهر به دست می دهند که نوشته حاضر مقدمتاً به طرح برخی از آنها نظر داشته است.
This paper considers the cultural aspect of the city. The meaning of culture here is an everlasting characteristic or a system of values which continues through the history of a city, and integrates anthropological, sociological and philosophical thoughts.
Alexandria in Egypt, located on the Nile at the crossroi1dE of three continents as one of the most important places CI'1d as a bridge between western and eastern philosophy am] culture, is mainly distinguished as a place for the development of Neoplatonism philosophy from the second century AD.
Physically the city was first rectangular in shape with enormous boulevards, focal points and rich powerful and active urban social spaces.
https://jhz.ut.ac.ir/article_13934_7caa4b3f6af8ebd71bd427f039c9f328.pdf
اسکندریه
پیدایش شهر
شهر:کانون فرهنگ
فرهنگ
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2000-06-21
7
0
13935
سیر تحول سیاستهای مداخله
در بافتهای کهن شهری در ایران
-
دکتر محمد مهدی عزیزی
47979883
1
از جمله سیاستهای مؤثر و حساس توسعه شهری را می توان برنامه های مداخله در بافتهای کهن شهری دانست که در ابعاد مختلف اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،اقتصادی،زیست محیطی و کالبدی قابل تجزیه و تحلیل هستند. در حالی که شالوده و بافت کهن بسیاری از شهرهای ایران با ارزشهای تاریخی،فرهنگی و اجتماعی کشور همخوانی دارند،تدوین سیاستهای منسجم و جامع مداخله در این بافتها به شدت مورد غفلت قرار گرفته است. اقدامات پراکنده صورت گرفته از دوران قاجار تا دوران پس از انقلاب اسلامی را به هیچ وجه نمی توان پاسخ گوی نقش،اهمیت و جایگاه این بافتها در توسعه شهری ایران دانست. بررسی تطبیقی سیاست های اعمال شده در ایران با سیاستها و تجربیات جهانی، حاکی از فقدان مبانی نظری و فرآیند علمی در سیاستگزاری و برنامه ریزی این بافتها است. ارزش و اهمیت این بافتها فراتر از آنست که برنامه ها و قوانین پراکنده ای براین مقوله مترتب شود. تدوین سیاست و برنامه ای کارا در ابعاد مختلف را داشته باشد. نیازمند طی فرایندی است که در آن سیاستها و اقدامات گذشته مورد ارزیابی جامع قرار گیرند، چشم انداز جایگاه این بافتها در توسعه شهری آینده کشور ترسیم شود، و اصول و معیارهای هنجاری این مداخله بر اساس تحقیقات بنیادی و کاربردی تدوین گردند.
One of the major urban development policies is the intervention plans in urban old sites. These plans can be analyzed from social, cultural, economic, environment and physical aspects. When the structure of many Iranian cities are in consistence with the historical, cultural and social values of the country, integrated and comprehensive policies have been neglegted. Dispersal efforts from the Gajor period until the post revolution period can not be responsive. Policy making and planning have not been based on theoretical framework and scientific process. The values of these sites are too important that dispersal plans and acts are initiated. Effective and efficient policies need evaluation of previous policies, future perspective and formulation of principles and normative criteria.
https://jhz.ut.ac.ir/article_13935_08ab238a2952710a90d32a3239d5c6e8.pdf
ایران
بافت کهن
سیاست
شهر
فرایند
مداخله
city
Intervention
Iran
old site
Policy
process
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2000-06-21
7
0
13936
پژوهشی در ربع رشیدی
-
مهندس احمد سعیدنیا
15288748
1
مجموعه وقف ربع رشیدی مانند دانشگاه بزرگی است ، که در قرن هشتم ه.ق بدست رشیدالدین فضل الله همدانی وزیر فرزانه پادشاهان مغول(ایلخانیان) ساخته شد و با مدیریتی بی بدیل و کارآمد اداره می شد.
ربع رشیدی شامل عملکردهای مختلف مذهبی ،عرفانی ،آموزشی،درمانی و اجتماعی بوده است؛ که برای هر عملکرد فضا و مکان مناسبی طراحی شده و حتی برای اقامت و پذیرائی کارگزاران و معلمین و متعلمین آن محلی معین تعیین شده بود.
در این تحقیق بر اساس دقت در محتوای وقفنامه ربع رشیدی و با ساختن فرضیه های متعدد ؛ مکان و محل هر یک از عملکردها و فعالیتهای ربع رشیدی تعیین گردیده و سرانجام طرحی فرضی بر اساس داده های دقیق وقفنامه توسط نگارنده ترسیم شده و برای اولین بار به میان گذاشته می شود.
طرح فرضی ربع رشیدی نشان می دهد که این مؤسسه علمی از نظر کالبدی دارای سازمانی منسجم و یکپارچه است و تمام عناصر خدماتی مجموعه در پیرامون هسته مذهبی و علمی آن تشکل یافته اند.
این طرح تصویری از اندیشه بلند شهرسازی و معماری وزیر فرزانه رشیدالدین فضل الله همدانی می باشد.
Rabae' Rashidi is the most distinguished endowed institution and the greatest scientific and cultural center of the m hanian era that was constructed by Rashidedin Fazllolah (15th century AD), the prudent prime minister of Khazan Khan; but after his assassination by Abu Saied, Rabae' Rashidi was ruined down to the earth. Today, the ruins are located in Tabriz.
Many valuable studies on the educational and administrative organization of Rabae' Rashidi has since been carried out; nevertheless, the physical planning and architectural organization of which has remained vague. Although, in the deed of endowment all constructional details and urban elements are written down, but no one has sought to recreate its image. On the other hand, no archeological excavation is done in the ruins of Rabae' Rashidi.
In this study, it has been sought to illustrate the spatial and locational organization of Rabae' Rashidi through analyzing the content of the deed of endowment and by building up various hypothesis and finally achieving an imaginary design which is presented here.
The mentioned design is documented with the accurate information given in the deed of endowment and shows that Rabae' Rashidi has had a coherent and concrete physical organization, emerging from sophiticated thoughts of Rashidedin Fazllolah, that could be used as an Islamic planning pattern today.
https://jhz.ut.ac.ir/article_13936_b9d6703a0ab81265010dd6c594d518d9.pdf
ایسر
ایمن
باب الابواب
باز آفرینی
تابخانه
دهلیز
ربع
رواق المرتبین
روضه
سرای
سرایچه
سردرگاه
شبکه
صفه
مفتح الابواب
ممر
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2000-06-21
7
0
13937
تفاوت تعاون وتعاونی
در بخش مسکن شهری
-
دکتر فرشاد نوزیان
51944743
1
تعاونی های مسکن در برخی از کشورهای صنعتی در بهبود وضعیت مسکن موفق بوده اند، اما در کشورهای در حال توسعه ، تعاونی ها نقش مهمی در بخش مسکن ایفا نمی کنند . « تعاونی» در ظاهر اشاره به جمعیتی دارد که با ایجاد و اداره تشکیلات مناسب و در چارچوب مقررات مشخص می تواند به منافع و مقاصد اقتصادی تعریف شده ای دست یابد. در حالی که هر عضو از آن جمعیت به تنهایی نمی تواند به همان مقاصد برسد. از طرف دیگر، «تعاون» به ایده و اقدامی اشاره دارد که سرانجامش همکاری و اخوت بین تعاون گرایان است. در این مقاله به این سؤال پاسخ داده می شود که کدام عامل در شکل گیری این تفاوت در کشورهای مختلف مؤثر بوده است. فرضیه مورد بررسی این است که آن دسته از تعاونی های مسکن موفق تر هستند که اصول «تعاون» را بیشتر رعایت می کنند.
Cooperatives, everywhere, are propagated on the basis of cooperation. In Practice, however, the end result is less than desired. In this article, the housing Cooperatives in the developed nations are compared with those in the Third World in order to find the differences and similarities. It is argued here that when cooperatives are treated separately from the concept of «cooperation», they tend to become nothing but private corporations or public institutions. The comparison mentioned above indicates that the housing cooperatives in developed countries are formed and managed by the people while in the less developed nations, they are forced and directed by the governments or are viewed and treated as commodities that can be sold or speculated upon.
https://jhz.ut.ac.ir/article_13937_a859bc75de75c7f9d42263a0abccfbc3.pdf
اصل تعاون
اصول راچدیل
تعاونی مسکن
دولت های مرکزی
کشورهای در حال توسعه
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2000-06-21
7
0
13938
آسیب شناسی دیوارهای نگهبان
آسیب های ناشی از افزایش فشار،« فشار هیدرواستاتیک»
-
دکتر محمد جواد ثقفی
96388934
1
در میان عناصر مختلف ساختمان که به شکل مجرد و یا بخشی از ساختمان ساخته می شوند باید از دیوارهای نگهبان (حائل )یاد کرد. دیوار نگهبان که در هر دو شکل یاد شده در معرض فشار خاک پشت دیوار قرار دارد، با تغییراتی که در فشار خاک می تواند بوجود آید در معرض فشارهای جدیدی قرار می گیرد که ممکن است برای آ‹ میزان فشار طراحی نشده باشد. از جمله عواملی که می تواند موجب تغییرات یاد شده گردد حضور ناخواسته آب در اطراف و بویژه در خاک پشت دیوار است. حضور آب موجب افزایش فشار خاک پشت دیوار تا حتی سه برابر فشار خاک موجود می شود و می تواند عواقب زیانباری بدنبال داشته باشد. حضور ناخواسته آب نیز خود می تواند ناشی از عدم وجود سیستم دفعذ آب در دیوار و یا عدم کارآیی آن در کوتاه مدت و یا دراز مدت باشد که لازم است با در نظر گرفتن برخی تمهیدات و توجه به دستوالعمل های مربوطه میزان آسیب را تا حد امکان کاهش داد.
One of the elements utilized in construction, as an indepentent element or as a part of an integrated structure, is the «support wall». In both cases, this wall resists the pressure exerted by the soil that is behind it. Changes in the soil pressure could introduce new forces that may not have been taken into account in design calculations.
The presence of unwanted water around the wall, especially in the soil behind the wall, is one of the causes affecting this change. The presence of water increases the soil pressure up to even triple original soil pressure, which could have disastrous consequences.
The lack of a drainage system or the ineffectivess of such systems in the short run or long run, would affect the presence of undesirable water. The amount of damage should be reduced as much as passible by following the relevam guidelines and taking necessary precautions.
https://jhz.ut.ac.ir/article_13938_830308e6bc2e4d3e371fb8efc5410e4c.pdf
آسیب شناسی
اندازه های تجربی
پیشنهاد
تغییرات فشار خاک
تمهیدات لازم
دیوار نگهبان
عدم کفایت تمهیدات
عوامل تغییرات فشار
فشار آب
محاسبات
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2000-06-21
7
0
13939
روش نقد معماری
ملاحظاتی در راه ترسیم روش نقد معماری
به طور همه جانبه و با معیارهای روشن
-
دکتر سید امیر منصوری
33529274
1
معماری ، از برترین جلوه های تمدن بشر است. نقش معماری والا در نمایان ساختن دلبستگیهای اقوام و ساختن محیط مناسب برای زندگی انسان به غایت روشن است.در زندگی امروز، معماری نیز، بر خلاف رویه گذشته خود ، در عداد علوم درآمده و از طریق تحلیل و آموزش پاره های آن رشد و نمو می نماید. وضعیت معماری امروز ایران به گونه ای است که اغلب مورد عتاب متفکرین و اهل فن است در حالی از گذشته پرباری بهره می برد. در دوره معاصر و از یکصد سال قبل تا کنون، بناهای بسیاری ساخته شده اند. در سال های پس از انقلاب اسلامی ، علی الخصوص اعتباراتبسیاری برای ساخت و ساز صرف گردیده است. اما همچنان میهمانان خارجی را برای دیدن تمدن پرشکوهمان به شیراز و اصفهان می بریم تا تخت جمشید و میدان نقش جهان را تماشا کنند. چرا چنین شده و علاج این درد چیست، در میان تمام مؤلفه هایی که در توصیف بیماری معماری امروز ایران به کار می آید و از خیل مراتب گوناگون روشهای درمان آن، یک مقوله خودنمایی می کند: نقد معماری.
چنانچه نقد ما از معماری روشن، علمی ، ضابطه مند، همه جانبه و معقول باشد، می توان گفت که اصلی ترین قدم برای تفاهم برسر تعریف بیماری معماری و راه علاج آن برداشته شده است. چه، اکثر موارد عدم تفاهم ناشی از تعاریف ناقص، یک بعدی و قضاوت های مشخص در ابعاد متفاوت معماری است.
مقاله حاضر کوششی است اولیه در راه تعریف ضرورتها و موانع نقد معماری از یک سو و ارائه عرصه های نقد و معیارهای آن از سوی دیگر. گستردگی دامنه های بحث و نو بودن زمینه آن در ایران مانع از آن شده اند تا وزن معیارها در فرآیند داوری تعیین گردد.
نتیجه مقاله، ماتریسی است که سطر آن عرصه ها و ستون آن را معیارهای نقد تشکیل می دهد.داعیه مقاله، نیز ارائه روش جامع و واحدی است از نقد معماری به طور همه جانبه و با معیارهای روشن.
Architecture is one of the prominant manifestation of civilisation. The role of architecture in the creation of the enivronment is quite clear. Nowadays, Architecture, in contrast with the past, is a scientific disipline and grows through analysis. While Iranian architecture has a valuable history, it is often criticisied. In the post Islamic revolution period, a masive construction has been occured in the country, however, the cities of Shiraz and Esfahan are still the main destinations for tourism. What is the reason? Among the various dimensions of the problem, architectural criticism is a major chalange. This paper tries to define the necessities and architectural criticism
obstacles, also present its principles through a matrix.
https://jhz.ut.ac.ir/article_13939_85e33555636abcc22d34a9efb283c210.pdf
تجزیه و تحلیل معماری
عرصه های نقد
معیارهای نقد
نقد جامع
نقد معماری
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2000-06-21
7
0
13940
رابطه هویت «سنت معماری ایران»
با
«مدرنیسم» و «نوگرایی»
-
دکتر محمد نقی زاده
65755377
1
تأملی در ادبیات متذکر به مفاهیمی چون «سنت »، «نوگرایی» و «مدرنیسم» درمعماری ایران بیانگر خلط برخی مباحث و معادل گزینی های ناکارآمدی است که همچون همیشه ناشی از مستور بودن و یا مستور نگه داشتن مبانی نظری و فکری آثار معماری و شهری برای جامعه است. در جهت ارائه درآمدی بر تعیین مرزها و حدود و چگونگی تأثیر آراء و نظریات مختلف بر معماری گذشته و معاصر ایران ، مقاله حاضر به بررسی موضوعاتی در ارتباط با مفاهیم فوق الاشاره می پردازد. اهم عناوین مورد بحث عبارت از مبانی معماری سنتی ایرانی ، مبانی مدرنیسم، نوگرایی و تأثیر تفکر مدرنیسم بر معماری ایران می باشند که در نهایت با نتیجه گیری و ارائه پیشنهاداتی ختم می گردد.
Reviewing literature of contemporary Iranian archi1ecture dealing with the specific concepts of «tradition» (sunnat) and «modernism» (having two faces: one as, a school of thought and the other as seeking new ways of responding to the society's problems without chaning its fundamental principles and values) demonstrates a confusion of subjects, and irrelevant translation of foreign words. This is because of the fact that the theoretical basis of architecture is hidden from the 3OCiety. This article is written to represent an introduction to the determination of boundaries and meaning of the concepts and to recognize the effects of ideas and points of view en the past and present architecture of Iran.
The main headings in this article are as follows: basis of Ira aian traditional architecture, basis of modernism, effects of modernism of Iranian architecture,6 and conclusion.
https://jhz.ut.ac.ir/article_13940_f24ebcb2f7159e3a358fbd9effcfbf9b.pdf
سنت
شهر سازی
مدرنیسم
معماری
معماری ایرانی
هویت
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2000-06-21
7
0
13941
آهنگسازی
براساس نظم های از پیش ساخته
-
علیرضا مشایخی
94338656
1
«نظم » یکی از مسائل اصلی مورد توجه آهنگسازان قرن بیستم بوده است. در نوشته حاضر «نظم» به عنوان «متد برخورد» با «تن» بررسی شده. چنین متدی طبیعی است که نظم دوازده نتی را نیز دربر می گیرد و مقدمه ای است بر تعمیم بحث «نظم » به سایر پارامترهای آهنگسازی.
Proceeding the era of tonality, in the first half of 20th crntury, composers looked for new alternative systems. One of the most important methods or alternatives in this process was developed in the Vienna Second School as the dodecaphonic or twelve-tone system. This article reviews this process and introduces a path to the young composers, a way that is not limited to the twelve-tone system, but can embody it as well: «composition based on pre-designed systems».
https://jhz.ut.ac.ir/article_13941_ad4b03e07ee4b7b4909c57db01e85a77.pdf
آلبان برگ
دوازده نتی
روش افقی
روش عمودی
روند
نظام صوتی
یلینک
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2000-06-21
7
0
13942
سینمای اقتباسی
1357-1377
-
دکتر محمد باقر قهرمانی
97573179
1
نغمه ثمینی
94342494
2
اقتباس هنر مهم و تثبیت شده ای در فیلمسازی است . بزودی پس از تحول تکنیک ضبط و پخش تصاویر متحرک، داستانگویی جزو این پدیده جدید گردید و مجموعه تجارب ادبی – انسانی ، منبع اصلی الهام و اقباس برای نویسندگان فیلم شد.
نگارش فیلمنامه های منطبق بر مطالبی که قبلاً چاپ شده است به عنوان یک بخش رسمی توسط آکادمی هنرها و علوم شناخته شده و جایزه دریافت میکند و اکثر فیلمهاس سال که جایزه اسکار دریافت کرده اند اقتباسی هستند. تاریخ سینما شاهد حتی اقتباسهای متعدد از یک منبع بوده است. بعضی از داستانها و نمایشنامه ها از سوی دیگر آثار بعضی از نویسندگان مناسبت بیشتری برای تبدیل شدن به فیلم یافته اند.
فیلمسازی و ادبیات چنان تأثیرات متقابل گذاشته اند که اصالت هر کدام تحت الشعاع قرار گرفته است. این مقاله علاوه بر توضیحاتی که در مورد تأثیرات فیلم و ادبیات ارائه می دهد، مروری بر محدوده اقباسی در فیلم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دارد و بالاخص به مقوله قتباس در فیلمهای پس از انقلاب می پردازد. اطلاعات مربوط به اقتباس و فیلمها کلاسه بندی شده و تحلیل شده اند.
Adaptation is an important and a well established art in in filmmaking. Soon after the emergence of the technique of preseving and exhibiting moving pictures, storg telling became an integral part of this new phenomenon and the bulk of human imagination as well as experiences preserved in words became a source of inspiration and adaptation for film writers.
History of cinema has witnessed many adaptations of even one single source. Some novels and plays and for that matter some writers have been more popular among filmmakers and it seems that certin literary forms can more easily be adapted into films.
Screenplays based on a material, already pvblished, is looked upon a category which, for instance the Academy of Motion fictore Arts and saiences gives awards for. In addition, the majority of films with Oscars for the Best
Film 'of the Year are those that have adapted screenplays.
Filmmaking and literature are so intertwined that they are somehow inseparable. This article covers the many aspects that literature and inflvence one another, lightly reviews the extent of film adaptations before the victory of Islamic Revolvtion in Iran, and in particular delves into film adaptations in post revolotionary in Iran.
https://jhz.ut.ac.ir/article_13942_714dbf6da3f9d0620ef0474d29a0ae3b.pdf
ادبیات
اقباس
سینما
فیلم
فیلمسازی
فیلنامه
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2000-06-21
7
0
13943
بررسی وضعیت کتابهای هنر
منتشر شده در طول برنامه پنجساله دوم توسعه
(1377-1373)
-
سعادت احمد زاده
58968154
1
هدف در این بررسی ، مطالعه چگونگی نشر کتب فارسی رشته هنر می باشد که در طول برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران( شامل سالهای 1373 تا پایان سال 1377 ) منتشر شده اند. تعداد کتابها ، گرایش موضوعی ، مؤلفین و مترجمین زن و مرد، نسبت تألیف و ترجمه، نوبت چاپ، تیراژ و سهم ناشرین دانشگاهی در تألیف کتابهای این حوزه از نکات مورد توجه این مقاله است.
The present study aims to survey on Persian books in Art science During the 2nd. Development Plan in Iran 1373-1377 (1993-1997). This Article has focused on subject field, number of books, writing and translation, male and female Authors and translators and university publishers.
https://jhz.ut.ac.ir/article_13943_9c9e806b54ce51764425b3e90bf69e04.pdf
ترجمه
مؤلف
ناشر
نوبت چاپ
Art Books
circulation
publisher
Translation
Writing