per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2003-06-22
14
14
10809
تحول و دگرگونی گروه های آموزشی دانشکده هنرهای زیبا
-
دکتر محمد مهدی عزیزی
47979883
1
هنر - معماری و شهرسازی ایران از دیرباز جایگاه ویژه ای در محدوده فرهنگی جهان داشته و دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهان به عنوان پایه گذار این رشته ها در نظام آموزش عالی کشور از سابقه درخشان شصت ساله برخوردار است. این دانشکده با عملکرد خود تاثیر عمیقی در فضای هنری و کالبدی مملکت بر جای گذاشته و صاحب نظران و هنرمندان بسیاری را چه در مقیاس ملی و چه در مقیاس جهانی در خود پرورانده است. به موازات تحولات در ابعاد مختلف توسعه کشور رشته ها و گروه های آموزشی دانشکده هنرهای زیبا نیز با تحولات و دگرگونی هایی مواجه بوده است. در حالی که شصت سال پیش این دانشکده با سه رشته معماری - نقاشی و مجسمه سازی تاسیس گردید اینک با بیش از بیست رشته و در مقاطع مختلف کارشناسی - کارشناسی ارشد و دکتری رسالت خود را در ابعاد آموزشی و پژوهشی همچنان ادامه می دهد. عزم و اراده دانشگاه و دانشکده برای ارتقای دانشکده و ایفای نقش رسالتی آن فراهم است که این امر ناشی از تاریخ هویت و نیز توان بالای علمی موجود در آن است و این خود به سادگی قابل کسب نیست. با این حال چالش های فراروی دانشکده قابل تامل هستند و پویایی و ارتقای آن نیازمند ابزاری است تا بتواند در قالب برنامه و طرح یکپارچه و مطمئن تداوم در ایفای نقش ملی آن را به دنبال آورد که هنر معماری و شهرسازی در تنظیم توسعه کشور در ابعاد مختلف فرهنگی - اجتماعی - اقتصادی - زیست محیطی و کالبدی - نقش کلیدی و تعیین کننده دارند.
https://jhz.ut.ac.ir/article_10809_bf5cd2fe7a2409035001d348679957c2.pdf
تحول
دانشکده هنرهای زیبا
دانشگاه تهران
دگرگونی
شهرسازی
معماری
هنر
architecture
Art
Changes
Faculty of Fine Arts
Transformation
University of Tehran
Urban Planning
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2003-06-22
14
14
10810
نوآوری در خوشنویسی در روند مراسلات - تجارت و تبلیغات
-
زهرا رهنورد
74133995
1
در این مقاله محقق در پی بررسی روند تحولات نوآورانه خط در روند مراسلات تبلیغات و تجارت است در این مسیر خط کوفی به عنوان خمیر مایه و جوهر خوشنویسی در خطوط بعدی تلقی گردیده و محقق برآنست که همه تغییر و تحولات خط در روند هزار و چهار صد ساله تاریخ اسلام از خط کوفی بهره مند شده با این تفاوت که در روند تاریخ تحول خوشنویسی خط دارای نقش کارکردی و در جهت زیبایی و سهولت مراودات و مراسلات و امور دیوانی بوده اما در دنیای معاصر خوشنویسی خط بر اساس زیبایی بصری و در مسیر تبلیغ و تجارت و گرافیک و نقاشی و فناوری سامان یافته است. نکته مهم اینست که در حالت اول - هماهنگی و تطابق شکل و محتوی حفظ شده و شکل بدون کمک از عناصر دیگر بصری محتوی را بیان می دارد.
و در حالت دوم و در دنیای متجدد به ویژه قرن بیستم تطابق شکل و محتوی قطعی و حتمی نبوده و شکل به کمک عناصر بصری دیگر و با مشارکت فعال خواننده محتوی را بیان و ارسال پیام را انجام می دهد.
The present article addresses innovative calligraphy transformations in the trend of correspondences, commerce and propaganda. In this Path, Kufic calligraphy is considered as the origin and essence of fine calligraphy. The author attempts to investigate that during the 1400 years of Islam’s history, all calligraphy transformations have benefited from Kufic calligraphy. The only difference is that transformations in calligraphy have played an efficient role for achieving beauty and ease in communications, correspondences and governmental affairs. Meanwhile, The contemporary world of calligraphy revolves around visual beauty and the process of propaganda, commerce, graphic, painting and technology. The important point is that: -In the former, the coordination and harmony in form and content is preserved and form expresses content without the help of other visual elements. -In the latter and modern world- especially in 20th century- the agreement between form and content is not absolute and form conveys message while employing other visual elements and addresses’ active participation.
https://jhz.ut.ac.ir/article_10810_22a278abc9c0d194e3f8bdc76a36ecce.pdf
تبلیغات
تجارت
خط کوفی
خوشنویسی
دنیای معاصر
فناوری
calligraphy
Commerce
Contemporary World
Kufic calligraphy
propaganda
technology
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2003-06-22
14
14
10811
اصل ارتباط در طراحی شهری
-
مهندس محمود توسلی
29548473
1
این مقاله به اصل ارتباط به مثابه اساسی ترین مفهومی که در تمام اصول و قواعد طراحی شهری جریان دارد. می پردازد. در مقدمه به هدف طراحی شهری و مراتب اصول از ساده و سنجش پذیر گرفته تا دشوار و پیچیده اشاره شده است. سپس به مفهوم ارتباط که با برخی مفاهیم دیگر مانند جزء و کل پیوند دارد توجه شده است در اشاره تاریخی ضمن مرور بر مفهوم ارتباط در برخی آثار برجسته جهان بر نظرات دو چهره برجسته تاریخ معماری و هنر و شهرسازی یعنی ویتروویوس و کالن تاکید شده است و یکی از مهم ترین ویژگی های اندیشه کالن در طرح های پیاپی که از نظر تحلیل گران غربی پنهان مانده نشان داده شده است. سرانجام مقدمتاً دو رهنمود مطرح شده و با آوردن شواهد تصویری مفهوم ارتباط در شهرهای تاریخی ایران و ترکیب بدنه خیابان توضیح داده شده است.
This article is an introduction to relationship in urban design, and is structured into four parts. First the introduction, covering the role of relationship as the central concept within
the urban design principles. The second part covers meaning and concept of the term, identifying its connection with the two other concepts: part and whole. Part three describes briefly the appearance of relationship within historical precedents of urban structure and space. In order to make the meaning clear, an emphasis has been given to Cullen’s Serial Vision. The relating forms in his drawings have been extracted and presented separately, a matter, which until now has been disregarded. The concluding remarks summarizes two guiding principles that gradually can accomplish relationship within the old historic fabric and street space.
https://jhz.ut.ac.ir/article_10811_c06034bd245bd77c4341150ba1fae5de.pdf
ارتباط جزء و کل
دیدهای پیاپی
دیده های پیاپی
ساختار شهر
طراحی شهری
فضای شهری
Part and Whole
Relationship
Serial Vision
urban design
urban space
Urban structure
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2003-06-22
14
14
10812
مکان و بی مکانی رویکردی پدیدار شناسامه
-
دکتر پروین پرتوی
15947814
1
نوشته حاضر از سنخ مقالات مروری تحلیلی می باشد و لذا سعی شده با تکیه بر منابع معتبر و مرتبط با موضوع و با تکنیک مطالعات کتابخانه ای مقوله های مکان و بی مکان با رویکردی پدیدار شناختی مورد بررسی و چالش قرار گیرند بحران بی مکانی و بی هویتی فضاهای شهر ی معاصر از مباحث پایه ای معماری و شهرسازی بوده و صرف نظر از قلمرو جغرافیائی کشور ها از نیمه دوم سده بیستم تا کنون مورد توجه بسیار بوده است.
در این مقاله ابتدا به طور اجمالی نقش تفکر پدیدار شناسی در حل و یا تعدیل بحران مکان بررسی شده سپس مفاهیم پدیده مکان - ساختار مکان و بی مکانی در پرتو نظرات مارتین هیدگر تجزیه و تحلیل شده و در نهایت تغییر نگرش انسان نسبت به خود و نظام هستی و ارتباط از هم گسیخته و فرادستی او با محیط به عنوان یکی از علل عمده بحران مکان در عصر حاضر مورد بحث قرار گرفته است.
The Present article is among the analytical review articles and the research based on library research using reliable and related resources. In this study place and placelessness issues are analyzed with a phenomenological approach.
The lack of identity and the crisis of the placelessness in contemporary urban spaces have been among the basic arguments in architecture and urban planning, and apart from the geographical situation of countries, have always been the center of attention, since the second half of the 20th century.
In this article, at first the role of phenomenological thoughts in decreasing or making a balance in the crisis of place has been discussed briefly, and then the phenomenon of place, structure of place and placelessness under the Heidegger’s thoughts have been analyzed and at the end, the change in human’s vision about himself and the world and his/her present-at-hand relation with the environment are discussed as one of the major reasons of place crisis in our era.
https://jhz.ut.ac.ir/article_10812_f3b2a54aa7eec6b8c867543283dd3a31.pdf
بی مکانی
پدیدار شناسی
فضا
کاراکتر
مکان
Character
phenomenology
place
Placelessness
Space
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2003-06-22
14
14
10813
پدیدار شناسی نمای ساختمان های مسکونی و سیر تکوینی توقعات از آن
-
دکتر جهانشاه پاکزاد
66637351
1
فرضیه محوری این مقاله مبین آن است که نابسامانی نماهای ساختمان های ما ریش در عدم پاسخگویی مناسب به توقعاتی دارد که در طول تاریخ نسبت به نما ایجاد شده است. توقعاتی چون محافظت از ساکن در مقابل تهدیدهای خارجی ایجاد ارتباط میان درون و بیرون معرفی شخصیت و اعتبار مالک و طراح - و بالاخره عدم تکروی و قبول مسئولیت در عضویت واحد بزرگتری بنام فضای شهری.
نابسامانی نما - منحصر به ساختمان های مسکونی نیست و کلیه ساختمان ها را در بر می گرد. ولی ساختمان های مسکونی کثیر العده ترین عناصر و تاثیرگذارترین عوامل منظر یک شهر می باشند لذا برای جلوگیری از اطاله کلام و خلط مبحث صرفا به بررسی نماهای ساختمان های مسکونی بسنده شده است.
مقاله ابتدا به طرح علل مطرح شده توسط منتقدین پرداخته برای ارزیابی بهتر مسایل مورد انتقاد به ارایه سیر تکوینی نما پرداخته است. این بررسی برای هر توقع به صورت موازی در جوامع غربی و شرقی به ویژه ایران انجام پذیرفته است.
در بخش جمع بندی ارزیابی مختصری از علل مطرح شده توسط کارشناسان صورت پذیرفته و نیاز به ملحوظ کردن همزمان توقعات چهارگانه مورد تاکید قرار گرفته است.
https://jhz.ut.ac.ir/article_10813_4b54fb927af494a64b9f3af68b933414.pdf
برون گرایی
ضای شهری
فاساد
منظر شهری
نما
وقع فضایی
ون گرایی
Phenomenology of Residential Building Façade and the Evolution Process of its Expectations
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2003-06-22
14
14
10814
آموزش معماری و بی ارزشی ارزش ها
-
دکتر عیسی حجت
36514437
1
ورود جهان به روزگار پست مدرن و کم رنگ شدن تمامی اصول و ارزش های پیشین اعم از سنتی و مدرن و سرکشی حقیرترین باورها و پندارها در برابر اصیل ترین آنها آموزش معماری را در برابر معضلی فلسفی قرار داده است :
در روزگار بی ارزشی ارزش ها وظیفه مدرسه معماری چیست و آموزش کدام اصول و مبانی را باید در دستور کار خویش قرار دهد؟
این مقاله ابتدا به تشریح زمینه های لازم جهت تحقق آموزش معماری و نیز پرورش معمار پرداخته و در این رابطه بنیادهای معماری پیشین و معماری امروز ایران را در چهار راستای کارایی پایایی . زیبایی و والایی مورد تحلیل و مقایسه قرار می دهد. آنگاه با تلاشی جهت یافتن پاسخ این سئوال که مدرسه معماری باید معماری بسازد یا معمار ؟ ادامه یافته و ضمن تشریح وظیفه مدرسه معماری در اعطای توانش - دانش و بینش به شاگرد - گذر ا سه منزل تزکیه - تعلیم و حکمت را جهت تربیت معمار پیشنهاد می نماید.
The emergence of Post-modern era, and the wane of previously cherished values and principles has confronted architectural education with a crucial problem. What is the mission of the school of architecture at the time of waning values, and the promotion of which principles should be on the agenda?
The paper first describes the necessary grounds for: 1) teaching architecture, and 2) educating an architect. In that regard, the fundamentals of the past and present Iranian architectur are analyzed and compared from four viewpoints of utility, firmness, beauty, and exaltedness. Whether the school of architecture should produce architecture or architect is discussed later
Emphasizing the importance of the issues of knowledge, skill, and value to be addressed by schools of architecture, the paper proposes the experience of three consecutive stages of purification, training, and wisdom by students during their course of architectural education.
https://jhz.ut.ac.ir/article_10814_f3a02776bedd878b421dfa07763b7cbb.pdf
آموزش
پایایی
پرورش
تزکیه
تعلیم حکمت
زیبایی
کارایی
معمار
معماری
والایی
architect
architecture
beauty
Education
Exaltedness
firmness
purification
Training
Utility
wisdom
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2003-06-22
14
14
10815
روش های عایق کردن حرارتی مسکن
-
مهندس حسین مظفری ترشیزی
29255393
1
در این مقاله جهت تکمیل مبحث عایق بندی حرارتی به عایق بندی و ایجاد سد بخار و جلوگیری از تعریف در ساختمان ها اشاره شده و بعضی از جزئیات اجرایی مورد نیاز نیز معرفی گردیده است.
جزئیات معماری ارایه شده با استفاده از مصالح ساختمانی رایج در کشورهای آمریکا و کانادا و دانش و تکنولوژی جدید مطرح در آن کشورها تهیه گردیده است که اگر چه مستقیما قابل استفاده برای مهندسین معمار و مجریان ساختمانی نمی باشد. اما ضرورت دارد که شناخت بیشتری نسبت به تکنولوژی ها و مصالح ساختمانی جدید ایجاد شود. تا مقدمه ای باشد برای تحول هرچه بیشتر در فن آوری ساختمانی در ایران.
This paper provides an extensive review on issues such as thermal insulation, insulation and steam barrier and prevention of condensation in building. Several essential operational details
are also specified.
The architectural details are stated with regard to conventional construction materials used in the United States of America and Canada and also the latest knowledge and technology in these countries, which may not be applicable directly for construction engineers, but comprehensive knowledge regarding new construction technologies and materials is necessary so that construction technology in Iran can begin to transform.
https://jhz.ut.ac.ir/article_10815_4da2bbcb3aede59afb33b0b98426ab28.pdf
جریان هوا
رطوبت
ساختمان
سد بخار
سد هوا
عایق حرارتی
مسکن
Air Barrier
air Current
Building
Houses
moisture
Thermal insulation
Vapour Barrier
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2003-06-22
14
14
10816
مکتب نگارگری بغداد (آل جلایر)
-
دکتر یعقوب آژند
94988288
1
مکتب نگارگری بغداد در دوره آل جلایر تمامی تجاربی را که پیشتر مکتب تبریز ایلخانان و مکتب بغداد سده ششم هجری بدست آورده بودند به ارث برد و با بهره گیری از این تجارب نگارگری به نوآوری ها و دستاوردهای درخوری دست یافت. در این مکتب نگارگری بود که خط نستعلیق از برای بهره گیری هرچه زیباتر از خوشنویسی برای کتب ادبی غنایی یا تغزلی بوسیه میرعلی تبریزی اختراع شد. در این مکتب نگارگری بود که تحولی چشمگیر در ترکیب بندی نگاره ها به وقوع پیوست و رنگ بندی درخشانی در آن ها به کار رفت. برای نخستین بار برای القای مفاهیم عرفان از تشعیر یا حاشیه نگاری استفاده شد و دیوان سلطان احمد حلایر از کهن ترین آثاری است که در آن تشعیر به کار رفته است. کلا آنچه در مکتب نگارگری بغداد مطمح نظر هنر پروران و هنرمندان قرار گرفت صحنه های عاشقانه و غنایی از مثنوی های تغزلی همچون خمسه خواجوی کرمانی و نظامی گنجوی بود. در شکل گیری و پیشرفت آن مکتب کوشید و افرادی چون شیخ اویس و فرزند او سلطان احمد که علاوه بر خطاطی در نقاشی و تصویرگری هم مهارت در خور داشتند با حمایت از هنرمندانی چون شمس الدین عبدالحی و جنید در غنای این مکتب نقشی قاطع بر عهده گرفتند. در این مقاله این کوشندگی ها و بازمانده های مکتب نگارگری بغداد به بحث و فحص گرفته شده است.
The Jalayirids were one of the several petty principalities that emerged as the successors to the IIkhanids . They controlled the territories of Iraq for most of their reign (c. 1336-1410), occasionally extending their power into Azerbaijan. The accounts of contemporary historian suggest that the Jalayirids in particular were a dynasty unusually noted for their artistic interests, chief among them being the art of the book. Having examined the written evidence for this, we can turn to the manuscripts themselves for the further light they shed on these and other matters. Baghdad had remained an important center of book production in Jalayirids time, and to it we can add Tabriz, exercising such a degree of importance as Baghdad. In this article we can see how a tradition of illustrating manuscripts gave way in the thirteenth century to the production of illustrated books for a varied audience.
https://jhz.ut.ac.ir/article_10816_6a1efebb8c0b73d99594ce2a63ad2847.pdf
تشعیر
جنید
خط نستعلیق
دیوان سلطان احمد
سلطان احمد
شیخ اویس
همای و همایون خواجو
Junayd
Nasta’lig
Shykh Uways
Tash’ir
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2003-06-22
14
14
10817
جایگاه معنوی موسیقی در وضعیت کنونی ایران
-
مجید کیانی
84155167
1
برای شناخت جایگاه معنوی موسیقی ایران ابتدا نیازمند مراجعه به متون قدیم موسیقی هستیم و بعد نیاز به شناخت انواع موسیقی از لحاظ جغرافیایی - تاریخی - فلسفی - علمی - آموزشی و کاربردی آن داریم و سپس از طریق تقسیم فلسفی آن در دو وجه موسیقی عامه پسند و موسیقی جدی بتوانیم وضعیت کنونی موسیقی ایرانی را از جهت تولید و اجرا مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم.
For understanding of Spiritual Position of Iranian Music, firstly we should refer to ancient books of Iranian Music and then it is necessary to know all types of music in
terms of: geography, history, philosophy, science, instruction and application. Then, in order to study the status quo of Iranian Music in terms of production and performance, we should divide the Iranian Music based on philosophic division by two groups: Popular & Savant Music
https://jhz.ut.ac.ir/article_10817_1d609ef96bb9ed1b1014b1f190bb758c.pdf
تسبیح
جایگاه معنوی
جدی
داود (ع)
دستگاهی
ردیف
زبور
عالمانه
عامه پسند
کلاسیک
متعالی
مزامیر
مقامی
نواحی
Classic Music
David
Folklore Music
Gloria
Learned
Music
Popular
Psalter Modal Music (Radif)
Savant
Spiritual Position
Transcendental
per
پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
هنرهای زیبا
2003-06-22
14
14
10818
بر هم کنش موسیقی ایران و موسیقی مسیحی
-
مهندس محمدجواد مهدوی نژاد
12377667
1
مسیحیت دینی شرقی است‘ هرچند که امروزه اغلب پیروان آن در نیمکره غربی قرار گرفته اند. تعریف تشریفات مذهبی و مناسک کلیسایی بدون موسیقی امری غیر ممکن خواهد بود و تلاش عده ای از راست کیشان مسیحی در باز تولید آیین های مذهبی مسیحی بدون دخالت موسیقی به سرعت به شکست گرایید. آیین مسیحیت مانند سایر ادیان آسمانی در بدو پیدایش دارای موسیقی خاصی نبوده است. به عبارت دیگر دیانت مسحیت یا موسیقی متولد نشده است. موسیقی مسیحی که امروزه بازه ی متنوعی از آن قابل بازشناسی است در ساخته از موسیقی یهودی موسیقی ایرانی و موسیقی رومی است. موسیقی یهودی به سبب مشابهت آیینی و حضور در اولین مراسم های آیینی مسیحی به آیین های کلیسایی راه یافته است.موسیقی رومی تنها منبع غالب در گستره امپراطوری روم و تعیین کننده زمینه فکری موسیقی شناسان اروپایی بوده است و موسیقی ایرانی به عنوان اولین منبع بازتولید آیین های کلیسایی نقش بسیار مهمی در تولید موسیقی بر عهده گرفته است. مبادی موسیقی مسیحی نشانی از تعامل فرهنگ هاست.
Christianity is one of the eastern religious although the most part of its followers are in the west. It is impossible to define Christian ceremonies without music and the tenet of some sects of Christianity to rebuilt Christian ceremonies without music was failed.
Most of main religious as well as Christianity did not have particular music in the beginning times and the music that called Christian music is the integration of Iranian music, Jewish music and Roman music. Jewish music was the base method of worship of Christianity, Roman music was the geopolitical base of Christian music and Iranian music was the first resources of Cathedral ceremonies. This case is the sample of cultural interaction.
https://jhz.ut.ac.ir/article_10818_9b8a1d254c54853c7f11cd4ef0664bde.pdf
تاریخ مسیحیت
موسیقی رومی
موسیقی مسیحی
موسیقی یهودی
موسیقی یونانی
Christian history
Christian music
Greco music
Iranian Music
Jewish music
Roman music