@article { author = {حلیمی, دکتر محمد حسین}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {3}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {No one is unaware of the stutus and significance of art-education in the sphere of academics, and special in this regard, is its sole in economic, social and cultural developments, The Continual study and evaluation of educational and training know-how and ways of conveying 'the technical - artistic experiences is one of the principal Conditions of Upgrading the level of art education in both quantitave and qualitative aspects, and yet, carry 0' out of the new educational experiences is a necessity for the development and improvement of the educational models. In this essay, the author has approached to just one of the educational curriculum of M.A program in illustration arts, of which he has been in charge and so, the quantitative - qualitative evaluations are not of his concern, But, whatever emphasized here, is a blueprint of a new educational curriculum and outline of new experiences in design, image creation and proper use of modern means of drawing, specially Computer-generated facitites, By Conducting scientific image-making and Communicating with reseaschers of other disciplines of science, students and designeirs in this field have been oble to go beyond the limitis of image- making in traditional sense, and acquire a Comprehensive undustanding of natural phenomena through theoretical and experimental studies. As a result of these abilities, they have now a more effective presence in Contemporary scientific and artistic activities. Doing the research work is one of the educational objectives in graduate studies, especially in art programs; thus, by presenting a research model in 5 stages, namely: facing the problem, accumulation and testing, organization and analysis of research process, the author has considered an important discourse ahich is essential for research in art. Despite the old times when artists generally did their art wok individually, today- regarding the multiplicity of the expertise and the need for ewployment of all spheres of science and technology - introduction of group endeavaurs have found its significance. The artists also, slould familiarize thewselves with group enderouss; thus, in scentific image-waking program, as suggested by the authar, cooperation of research in other scientific disciplines is considered as essential. Acquiring the specalist's capabilities and talents, in addition to being familiar with new tools and means of drawing enables the artist to participate actively in artistic and cultural interaction scenes and gives him the required self-esteem and abilities.}, keywords = {}, title_fa = {ضرورت تجربه های نوین آموزشی}, abstract_fa = {اهمیت و جایگاه آموزش هنر در عرصه آموزش عالی بر کسی پوشیده نیست و بخصوص نقش آن در روند توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور حائز اهمیت است. در این راستا ، بررسی و ارزیابی متداوم چگونگی تعلیم و تربیت و شیوه های انتقال تجربه های فنّی – هنری یکی از شرایط اصولی ارتقاء سطح علمی آموزش هنر از لحاظ کمّی و کیفی است، و انجام تجربه های نوین آموزشی ، یکی دیگر از ضروریات اصلاح و تکامل الگوهای آموزشی است. در این مقاله ، نگارنده تناه به یکی از برنامه های آموزشی دوره کارشناسی ارشد تصویرسازی مه خود مجری آن بوده، پرداخته است و ازریابی کمّی و کیفی تمام دوره کارشناسی ارشد مطرح نمی باشد و طرح برنامه های آموزشی جدید و اشاره به تجربه های تازه طراحی و شکل آفرینی و استفاده مناسب از امکانات و ابزارهای جدید طراحی ، خصوصاً رایانه، مورد تأکید قرار گرفته است. با اجرای تصویرسازی علمی و ارتباط با محققین رشته های دیگر علوم، دانشجویان و طراحان این زمینه، توانسته اند فراتر از محدوده تصویرسازی کاربردی سنتی ، با انجام تجربه های مختف تصویر سازی ومطالعات نظری و آزمایشگاهی ، درک جامع تری نسبت به پدیده های طبیعی بدست آورند و به نوبه خود در فعالیت های علمی و هنری معاصر، حضور مؤثرتری داشته باشند. انجام کار پژوهشی از اهداف آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی ، خصوصاً در رشته های هنری است؛ بدین جهت با ارائه یک الگوی پژوهشی ، در پنج مرحله به صورت: مقابله با مسئله ، جمع آوری و آزمایش، ساماندهی و بالاخره تحلیل فرآیند تحقیق، به مبحث مهمی که مورد نیاز تحقیقات هنری می باشد اشاره نموده است. برخلاف گذشته که معمولاً هنرمندان به صورت فردی به کار هنری می پردازند، اینک با توجه به تعدد تخصص ها و نیاز بهره مندی از همه زمینه های علوم و فنون ، آشنایی با کار گروهی اهمیت پیدا کرده است. هنرمندان نیز می بایست با کار گروهی آشنا شوند؛ به همین جهت در برنامه تصویرسازی علمی ، همکاری با محققین رشته های دیگر علوم را ضروری شمرده است. کسب توانایی های تخصصی و مهارت و آشنایی با ابزارها و وسایل جدید طراحی، هنرمند معاصر را برای حضور فعال در صحنه های تبادلات فرهنگی و هنری آماده تر می کند و به او توانایی و اعتماد به نفس بیشتری می دهد.}, keywords_fa = {}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13678.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13678_0fd5748fa8b8095b4917b157150a0469.pdf} }