@article { author = {میرمقتدایی, دکترمهتا}, title = {The criteria for evaluation of formation, remembering and recording of collective memory}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {37}, number = {0}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Collective Memory,Evaluation,Identity,TEHRAN}, title_fa = {معیارهای سنجش امکان شکل‌گیری، ثبت و انتقال خاطرات جمعی در شهر}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، یافتن معیار‌های کالبدی و اجتماعی تأثیرگذار در شکل‌گیری خاطرات جمعی در شهر، و تدقیق آنها با مطالعه موردی شهر تهران است. نتایج مبانی نظری نشان می‌دهد که معیارهای مذکور به دو دسته اصلی «امکان شکل‌گیری رویدادها و تعاملات اجتماعی» و «امکان ثبت و انتقال خاطره و تاریخ شهر» تفکیک می‌شوند. هریک از این دو گروه به دو بخش «ساختار اجتماعی و سیاسی» و «ساختار فضایی و کالبدی» تقسیم می‌شوند. معیارهای فرعی تأثیرگذار در «امکان شکل‌گیری رویدادها و تعاملات اجتماعی» مربوط به ساختار اجتماعی و سیاسی شهر، شامل امنیت اجتماعی و محیطی، تنوع قومی، طبقات اجتماعی، وقوع رویدادهای تاریخی، برگزاری مراسم؛ و معیارهای فرعی مربوط به ساختار فضایی و کالبدی شهر، شامل وجود انواع فضاهای عمومی و پاتوق‌ها در مقیاس شهر و محله‌های آن هستند. همچنین، معیارهای فرعی تأثیرگذار در «امکان ثبت و انتقال خاطره و تاریخ شهر» مربوط به ساختار اجتماعی و سیاسی شهر، شامل ثبات و تداوم سکونت، تعلق به مکان و جایگاه شهر در ادبیات و سینما بوده و معیارهای فرعی مربوط به ساختار فضایی و کالبدی شهر، شامل حفظ بناهای تاریخی و محلات شهر، احداث یادمان‌های شهری و حفظ نام‌ها و اسامی هستند. رابطه متقابل معیارهای فوق، در جدولی معرفی شده که می‌تواند مبنایی برای امتیازدهی و سنجش روابط میان معیارها باشد.}, keywords_fa = {ارزیابی,تهران,خاطره جمعی,هویت}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27944.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27944_6a7c5a62c3542b1f0267d1d0e9cf3a83.pdf} } @article { author = {کریمی, مهندس اسداله and دلاور, دکتر محمودرضا and محمدی, دکترمحمود}, title = {Modeling desirable urban density using land information systems}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {37}, number = {0}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Cadastre,Land Information System,modeling,urban density}, title_fa = {مدل تعیین تراکم مطلوب شهری}, abstract_fa = {تراکم شهری نامطلوب یکی از معضلات و مشکلات اساسی شهرهای امروز است و می‌تواند منشأ بسیاری از نابسامانی‌های دیگر نظیر توزیع نامتعادل خدمات شهری، ترافیک شدید، اشراف و غیره باشد. هدف این مقاله ارائه مدلی است که با استفاده از قابلیت ها و امکانات سیستم های اطلاعات زمینی و با فرض امکان شناسایی عناصر اصلی تراکم و بهره‌گیری از امکانات متعدد هندسی و توصیفی سیستم های مزبور در شفاف سازی عوامل تراکم شهری، تأثیر آنها را بسرعت و به دقت برای همه دست اندرکاران و مسئولین مربوطه آشکار و هویدا سازد. هرچند در پژوهش های قبلی در زمینه تراکم و رابطه ترافیک و فضای سبز با آن در محیط سیستم های اطلاعات زمینی موارد متعددی مورد بررسی قرار گرفته ولی در ارتباط با مدلسازی سیستم های فوق در رابطه با تراکم شهری به طور خاص اقدامی چشمگیر به عمل نیامده است. مدلی که تهیه شد به روش تحلیلی با کمّی ساختن عوامل اصلی کالبدی، اقتصادی و اجتماعی مؤثر در تراکم شهری و نرمالیزه نمودن آنها نتایج مفیدی را در تشکیل مدل تراکم ارائه داد به صورتی که از مقایسه دو ساختار تراکم شهری در این مدل (در وضعیت موجود و مدل پیشنهادی) مزایای آن آشکار به نظر می‌رسد. علاوه بر این مدل مزبور در شهری از استان اصفهان (خمینی شهر) به صورت موفقیت‌آمیز مورد آزمایش قرار گرفت.}, keywords_fa = {تراکم شهری,سیستم های اطلاعات زمینی,کاداستر,مدلسازی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27945.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27945_3b8f45d9ec6201f36e3b044a797f7626.pdf} } @article { author = {مسائلی, دکتر صدیقه}, title = {Hidden Plan, the Consequence of Religious Beliefs in Traditional Desert House of Iran}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {37}, number = {0}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Hidden Plan,Meaning of traditional house,religious beliefs,Traditional housing}, title_fa = {نقشه پنهان به مثابه دست آورد باورهای دینی در مسکن سنتی کویری ایران}, abstract_fa = {در تفکر اسلامی اصل، رسیدن به کمال مطلوب الهی است که در نهاد انسان فطرتاً وجود دارد. مسکن سنتی به‌علت جوابگویی به این نهاد فطری با انسان انس دارد. لذا مسکن سنتی را نمی‌توان تنها به لحاظ کالبدی، هندسی و فرمی توصیف کرد، بلکه معانی ورای آنها از اهمیت بیشتری برخوردارند. معانی پنهان ناشی از حقایق مکتوم در مشیت الهی و غیرقابل رؤیت است و تنها از طریق جلوه‌های جهان کون و مکان به‌وسیله خدا بر ما آشکار و قابل رؤیت می‌گردد. اجزای مختلف مسکن سنتی نه به کمک عملکرد فضاها و نه به دلیل اقلیم، اطراف حیاط قرار گرفته‌اند؛ بلکه براساس معانی حاصل از فراآگاهی معماران، شکل گرفته‌اند. معماران سنتی با در نظر آوردن معانی بی‌شکل و تجسم بخشیدن به آن‌ها در قالب اشکال معماری، تصورات خود را از عالم و در نتیجه مشیت الهی در بناها و دست‌ساخته‌های خود، به‌منصه ظهور رسانده‌اند. این معانی و ویژگی‌های درونی و فطری انسان که در مسکن سنتی تأثیر گذار است، عبارتند از گرایش به حقیقت‌جویی، خلاقیت و ابداع، خیر و فضیلت، جمال و زیبایی و عشق روحانی و پرستش. تحلیل گرایش‌های فوق می‌تواند نقشه‌ی پنهان را به‌مثابه دست‌آورد باورهای دینی در مسکن سنتی تبیین نماید و از طریق آن امکان دستیابی به لایه‌های پنهان تفکر را فراهم آورد.}, keywords_fa = {اعتقادات,باورهای دینی,سیرت مسکن سنتی,مسکن سنتی,نقشه پنهان}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27946.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27946_51105c6c0ee2c5d5936b7223577708fb.pdf} } @article { author = {امیرخانی, مهندس آرین and بقایی, مهندس پرهام and بمانیان, دکتر محمدرضا}, title = {A Survey on the Proportional and Numeral System}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {37}, number = {0}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {architecture,Climate,Ghajarid Era,Proportional and Numeral System,Timche,time}, title_fa = {بررسی دگرگونی تناسبات حاکم بر تیمچه های ایران در دوران قاجار}, abstract_fa = {پژوهش حاضر تغییرات تناسبات حاکم بر تیمچه‌های دوران قاجار را مورد بررسی قرار می‌دهد تا به این مسئله پرداخته شود که آیا هماهنگی یا سطوح معناداری در مراتب این رابطه تناسبی دیده می‌شود و آیا این تفاوت‌ها نسبت به ساختار اقلیمی و دوره زمانی ساخت بنا تغییراتی به خود دیده است؟ در این راستا، برخی ویژگی‌هایی کالبدی و ابعاد و تناسبات 12 تیمچه از 6 شهر به تفکیک در دو اقلیم سردوخشک و گرم‌و‌خشک و2 دوره زمانی (1270-1193) و (1347-1270) که با توجه به دوران 154 ساله حکومت قاجار در ایران تقسیم شده‌اند، به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش استفاده از شاخص‌های آماری میانگین و انحراف معیار با فاصله اطمینان 95% درصدی (2SD) بوده و خطای مطالعه به صورت (Pvalue}, keywords_fa = {اقلیم,تناسبات,تیمچه,دوران قاجار,معماری}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27947.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27947_36b5514d6df911f8860b0479281e018d.pdf} } @article { author = {نورمحمدی, مهندس سوسن}, title = {“Necessity of Understanding Essence of Architectural Space”}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {37}, number = {0}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Approaches,architectural space,Essence,Human nature,nature}, title_fa = {ضرورت درک ‘سرشتِ فضای معماری’}, abstract_fa = {این مقاله در پی آن است که با استناد به کیفیت رابطة امروز انسان و طبیعت، ضرورت طرح ‘سرشت فضای معماری’ را بیان نماید. بنابراین به ضرورت‌ها و رویکردهای اصلی اشاره خواهد شد که در درک این مفهوم مؤثر هستند. در سه بخش اصلی، نخست ضرورت‌های اصلی تفکر در این موضوع بیان می‌شوند و به‌طور چکیده به تحول معنایی طبیعت در دوره‏های تاریخی اشاره خواهد شد. در ادامة این بحث نسبت واژة سرشت با طبیعت بیان می‌شود و در بخش دوم به رویکردهای معماری که در درک این مفهوم مؤثر هستند اشاره می‌گردد. در بخش سوم، چگونگی جهت‌گیری مهم ترین رویکردهای معماری مبتنی بر طبیعت بازگو می‌شود. در این زمینه به برخی از ارجاع‌های مفهومی اشاره خواهد شد که هر یک به نحوی در ایجاد کیفیتی طبیعی و حقیقی در فضای معماری تأثیرگذار بوده‌اند. نتایج بدست آمده نشان می‌دهند که چگونه جستجوی کیفیتی حقیقی و خالص در فضا که برخاسته از هماهنگی فضای معماری با خواست‌های سرشتی انسان است، در برخی از رویکردهای معاصر به برداشت‌های ظاهری و در برخی دیگر به ارجاع‌های مفهومی عمیق نسبت به طبیعت تغییر یافته است. ادراک سرشت فضای معماری و شناسایی معیارهای تعریف‌کنندة آن زمینه‌ای را به‌جهت ارزیابی کیفی این رویکردها فراهم می‌کند.}, keywords_fa = {رویکردها,سرشت,سرشت انسانی,طبیعت,فضای معماری}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27948.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27948_247e72689d2a928cd83cdbbdcf11379b.pdf} } @article { author = {مقدم, مهندس گلرخ دانشگر}, title = {Comprehending Design Problem in Architectural Education}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {37}, number = {0}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Architectural Education,comprehending design problem,design problem,innovative problem_solving}, title_fa = {فهم مسئله طراحی در آموزش معماری}, abstract_fa = {آموزش طراحیِ معماری امری چالش بر انگیز است که وابسته به متغیرهای متعددی می باشد. از آنجا که شکل گیری شخصیت یک طراح و فراگیری مهارت های طراحی وابسته به این مقوله است، از حساسیت زیادی برخوردار بوده و لازم است روند آموزش معماری در مدارس معماری مورد توجه و مطالعه قرار گیرند. در این راستا گام های آغازین آموزش در فراگیری طراحی معمارانه در تربیت طراح اهمیتی بسزا دارد. این پژوهش در جهت کاوش چگونگی طرح مسئله طراحی و متغیرهای موثر بر فهم کافی از مسئله و درونی شدن آن به جهت تسهیل آغاز مسئله گشایی به توسط طراحان مبتدی انجام گرفته است. در این پژوهش مؤلفه ها ومتغیرهای ویژه ای همچون توضیح برنامه توسط معلم، مشاهده و جستار نمونه ها، کرکسیون های دیگر دانشجویان، تعامل های دانشجویی، درگیری مستقیم وآغشته شدن با دغدغه مسئله طراحی و... در امر فهم مسئله معماری شناسایی شده و وزن هر یک سنجش می گردد. نتایج این پژوهش چگونگی مواجهه طراح مبتدی با مسئله طراحی و مؤلفه های موثر بر فهم کافی از آن را مشخص نموده و نتایج می تواند راهبردهایی موثر به جهت تشخیص و سوگیری معلمین طراحی در امر آموزش طراحی و تسهیل درونی شدن مسئله طراحی نزد طراح مبتدی ارائه نماید.}, keywords_fa = {آموزش معماری,تفکر خلاق,فهم مسئله,مسئله طراحی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27949.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27949_b58a28b492310e7c46c40e02bb28a3ad.pdf} } @article { author = {پیربابایی, دکتر محمدتقی and امرئی, مهندس بابک}, title = {The Study of the Foundations of "Modular Products Designing"}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {37}, number = {0}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {flexible production,industrial,modular production,post,substitution and cooccurrence}, title_fa = {بررسی مبانی طراحی محصولات مدولار}, abstract_fa = {امروزه مصرف کنندگان در جوامع صنعتی و پساصنعتی شاهد عرضه محصولات مدولار هستند که ویژگی های منحصر به فردی دارند. محصولاتی که به صورت گروهی عرضه می شوند و دامنه انتخاب را به نحو چشمگیری وسعت می بخشند و برخی نیز به کاربر خود امکان می دهند تا طرح مورد پسند خود را ایجاد کند. محصولاتی از قبیل لوازم صوتی و تصویری، مبلمان، انواع گوشی موبایل، خودرو و ... که مصرف کننده می تواند از بین یک گروه با ویژگی های فرمی و هزینه ای متنوع، محصول مطلوب نظر خود را بدست آورد. بنابراین یک محصول مدولار عبارت است از محصولی که توسط کاربر از تولید خوشه‌ای همان محصول انتخاب و ایجاد می شود. این روش، برای تولید کننده نیز مزایای زیادی بوجودآورده و در هزینه های تولید صرفه جویی های زیادی به عمل می آورد. در این مقاله با هدف دست یابی به رویکردها و اصول طراحی محصولات مدولار سرچشمه های اصلی این پدیده که ریشه در تحولات دوران پساصنعت دارد مورد بررسی قرار گرفت و براساس روش تولید خوشه‌ای (منعطف)، اصل کاربر محور بودن و همچنین اصل روانشناختی بهره گیری از منش همنشینی و جانشینی قطعات در تولید به عنوان اصول اصلی طراحی این نوع محصولات حاصل گردید.}, keywords_fa = {پساصنعت,تولید منعطف,جانشینی و همنشینی,محصولات مدولار}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27950.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27950_8815112c748a05965be08c9d61548b1c.pdf} } @article { author = {مقدم, نسرین}, title = {The Process of Recognition a Product}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {37}, number = {0}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the contemporary world, the current of production of industrial goods and design of new products, are in close connection with marketing process.One of the main important factors for product success and it’s usefulness is the acceptable appearance of the object and a meaningful form. This research with it’s emphasis in linguistics, semiotics and product semantics, together with a specified field research has resulted to an understanding of effective factors in object perception. Moreover, the research has resulted into an effect of classification of objects in product semantics and creation of a semiotic table applied for industrial design. To summarize, the most important item in perception and identifying an object would be it’s form. Perception of product meaning would mean perceiving it’s utility and it’s function. Each object whose form expresses it’s function would be meaningful for the observer. Knowledge of elements and construction of a message in product language would create an effect in making a relation between form , meaning and it’s function. Tea-making instruments have been introduced as a case study for this research. Human need to the existence of object and it’s function defines the form of product and the compatibility of this function with the need of user would create a positive meaning and would improve the utility value of the product. To conclude a designer , with his reference to this research , can choose formal, lighting, sound ,graphical and other signs for his product with a better choice. To go more in details, every product can be analyzed from an aesthetic point of view and a work of art is consisted of a form and content which is inseparable and we can consider form as face( exterior) and content as meaning. Every object has two main sides, which is form and function, because every product has been made based on a specific need and a specific form must be given to the product to fulfill it’s form. The idea of every product would be an answer to the essential cause of the product, which has been named as Causa Essentialis or function by Aristotle. While we compare between form and meaning, form and content, form and function, we can see that content , meaning and function can be considered as the same. So we can say that a denotative meaning of a thing would be equal to function of a product. The main work of this research was also based on a comparative study between semiotics and functional view of product, which has it’s origin in German school of design, and it’s applications for industrial design has been considered in the paper. In categorizing different products, similarities can be traced which can register a mental picture of product in the mind of the observer. Any change in elements and constructs of the object would result to the change in mental picture of the object and can result in a change in perception and cognition of the product as well, and this can be viewed as an important matter of consideration for products which can have an effective part in human life.}, keywords = {Form,Function,Product Design,product semantics,Semiotics,tea makers}, title_fa = {فرایند شناسایی محصول}, abstract_fa = {در دنیای امروز سیل تولید کالاهای صنعتی و طراحی محصولات جدید در ارتباط مستقیم با بازاریابی است. موفقیت کالا در بازار به کاربردی و مفید بودن، ظاهر مقبول وفرم بامعنای محصولات بستگی دارد. شناخت زبان اشیاء و بکارگیری آن در طراحی برای موفقیت در تجارت بین المللی و ایجاد هویت محصول ضروری است. هدف ازاین تحقیق مطالعه عوامل موثر بر شناسایی چیستی محصول و ارتباط فرم و معنای آن است. مطالعات کتابخانه ای درعلوم زبان شناسی، نشانه شناسی و معناشناسی محصول همراه با مطالعات میدانی در این پژوهش منجر به شناخت عوامل موثر درادراک شیء – تاثیر طبقه بندی اشیاء درمعنی شناسی محصول و تدوین جدول نشانه شناسی انواع روش های ارتباطی گردید. به طور خلاصه مهم ترین مؤلفه در شناسایی شیء شکل آن است. معنای صریح محصول همان کاربرد یا عملکرد آن است؛ و هر شیئی که فرم آن به کاربردش اشاره کند برای بیننده بامعنا خواهد بود. شناخت عناصر و ساخت پیام در زبان اشیا موجب تاثیر آنها در ایجاد ارتباط بین فرم و عملکرد و معنی آنها می گردد. ظروف چای ساز به عنوان نمونه موردی این تحقیق ارائه شده است. با استفاده ازنتایج این تحقیق طراح می تواند باآگاهی بیشتری انواع نشانه های فرمی، نوری، صوتی، گرافیکی و غیره را درطراحی تجسمی محصولات انتخاب نماید.}, keywords_fa = {طراحی محصول,ظروف چای ساز,عملکرد,فرم,معنی شناسی محصول,نشانه شناسی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27951.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27951_2fe23088ef89af0a8ed76dd6b629ecea.pdf} } @article { author = {آژند, دکتر یعقوب}, title = {Ibrahim - Sultan’s Art and Artistic Achievement}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {37}, number = {0}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {calligraphy of Ibrahim sultan,Ibrahim sultan,Ibrahim sultan’s Qur’an,Ibrahim sultan’ s Shahnama,Zafarnama}, title_fa = {کارستان هنری و هنر پروری ابراهیم سلطان}, abstract_fa = {ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ تیموری از سال بر افتادن اسکندر سلطان پسر عم خود در شیراز یعنی سال 817 هجری تا سال 838 هجری که درگذشت، حاکم فارس و اصفهان بود. در زمان او مکتب نگارگری شیراز دوره دیگری از شکوفایی و کمال هنری را تجربه کرد و این شکوفایی بر اثر هنرپروری او بود. خود ابراهیم سلطان در هنر خطاطی مهارت ویژه ای داشت و آثاری از خوشنویسی او تا به امروز در شیراز و مجموعه ها و موزه ها باقی مانده است. در این مقاله تجربه های هنرپروری و هنرورزی وی از لابلای متون مکتوب و مصور فحص و ارزیابی می شود و کیفیت هنری مکتب شیراز مورد بررسی قرار می گیرد. نخست احوال وی در مقام هنرپرور و هنرمند روشن می گردد و سپس تشکیلات کارگاه هنری او با توجه به فرمان کلانتری کتابخانه خواجه نصیرالدین محمد مذهب بازسازی و بازنگری می شود و در نهایت آثار بازمانده از دورة هنرپروری او شناسایی و معیارها و موازین هنری آنها محل بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. حضور ابراهیم سلطان در شیراز سده نهم هجری این شهر را در مکتب نگارگری و هنرورزی آن جاودان کرد. در حقیقت بخش مهمی از مکتب نگارگری شیراز باز بسته به هنرپروری ابراهیم سلطان است که گاه از نظر مفاهیم و میدان فعالیت وی در این قلمرو به پای هنرپروری برادرش بایسنقر میرزا در هرات می رسد و در واقع بازتاب سر راست از نظام احساسی و هنری او در چارچوب نظام سیاسی اش در شیراز است.}, keywords_fa = {ابراهیم سلطان بن شاهرخ,شاهنامه ابراهیم سلطان,ظفرنامه ابراهیم سلطان,قرآن ابراهیم سلطان,کتیبه های ابراهیم سلطان}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27952.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27952_55eb4e5181b0e13f7a0ce88b6cd34604.pdf} } @article { author = {امیرخانی, غلامرضا}, title = {Bookbinding in Khurasan during 9th / 15th Century}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {37}, number = {0}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {هنر صحافی در خراسان قرن نهم هجری}, abstract_fa = {قرن نهم هجری، مصادف با قرن پانزدهم میلادی، دوران حکومت تیمور و جانشینان اوست که به رغم فراز و نشیب های فراوان در عرصه سیاسی و اجتماعی و وقوع جنگ ها و نزاع های بسیار، نزد صاحب نظران و محققان، دوره رشد و اعتلای هنرهای گوناگون ، به ویژه هنرهای نسخه پردازی و کتاب آرایی به شمار می رود. مرکز ثقل این حرکت هنری، سرزمین پهناور خراسان و کارگاه های هنری موجود درکتابخانه هاست. در این پژوهش، به صحافی و جلدسازی به عنوان یکی از هنرهای کتاب آرایی پرداخته شده و ویژگی های مکتب هنری خراسان مورد بحث واقع شده است. ابتکارات صحافان و مجلدان در آفرینش جلدهای معرق و کاربرد تکنیک های جدید در تزئینات داخل و روی جلد و همچنین استفاده از نقوش تزئینی جانوران و گیاهان از جمله ویژگی های بارز این مکتب است. بررسی متون تاریخی موجود نیز نشان از اهمیت کار و جایگاه والای این گروه از هنرمندان نزد دربار شاهان و شاهزادگان تیموری دارد. با وجود محدودبودن اطلاعات راجع به صحافان و جلدسازان و همچنین عدم ذکر نام ایشان روی آثار برجای مانده، به نام برخی از صحافان بنام خراسان در این مقطع زمانی و آثار برجای مانده از ایشان نیز مورد اشاره قرار گرفته است.}, keywords_fa = {}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27953.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27953_b7d9488fc3b95220eeea2c41232c2040.pdf} } @article { author = {کثیری, آتوسا اعظم and رهنورد, دکتر زهرا and دیباج, دکتر موسی}, title = {CONTRADICTION OF NATURE AND CULTURE IN MINIATURE “ZAL AND SIMURGH”}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {37}, number = {0}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Cultural Signs,semiotic analysis,Shahnameh of Shahtahmasp,Zal and Simurgh}, title_fa = {تقابل طبیعت و فرهنگ در نگاره‏‌ی " زال و سیمرغ"}, abstract_fa = {این مقاله تحلیلی نشانه‏شناختی است بر یک اثر نگارگری از شاهنامه طهماسبی شاهکار نگارگری ایران در مکتب تبریز صفوی که به‏دست خواجه عبدالعزیزنقش گردیده است. ابتدا روش ساختگرایانه‏ی فرهنگی (مکتب مسکو-تارتوکه واضع آن یوری لوتمان می‏باشد) و شیوه‏ی ساختگرایانه در تحلیل و بررسی نظام تصویری را، که بر بنیاد تقابل انسان و طبیعت و دو محور جانشینی و همنشینی و دلالت‏های صریح و ضمنی قرار دارد، شرح می‏دهد. آنگاه می‏کوشد با برخورداری از این روش، مطالعه‏ای تحلیلی بر نگاره‏ِی «زال و سیمرغ» را ارائه دهد. نتیجه این بررسی، در قالب نظام طبیعت و فرهنگ، تقابلی فضایی و کلی را میان بیان واقع‌گرا و اسطوره‏ای نشان می دهد. در انطباق نشانه‏های تصویری درنگاره‏‏ی عبدالعزیز و نشانه‏های کلامی شعر فردوسی، نیز آشکار می‏گردد که بنابر ماهیت ساختار تصویر نحو زمانی روایت به نحو مکانی تبدیل می‏یابد و نشانه‏های زبانی و صنایع بدیعی شعر به نشانه‏های تصویری سادهِ‏ی حالتی ترجمه می‏شود و نگارگر در حرکت از اثر ادبی به متن تصویری به شیوه‏ای تقلیل گرا دست می‏یازد. در آخر چنین عیان می‏گردد که گویا قهرمان صحنه‏ی نگاره و کنشگر اصلی روایت، یعنی زال، حلقه‏ی اتصال وجوه متضاد طبیعت و فرهنگ قرار گرفته و دو فضا را به هم پیوسته است.}, keywords_fa = {تحلیل ساختاری,زال و سیمرغ,شاهنامه‏ی طهماسبی,نشانه‏های فرهنگی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27954.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27954_ca529f0a9a6fdc521f1bb59b9a75e815.pdf} } @article { author = {لر, دکتر اشرف السادات موسوی and بخارایی, بهاره}, title = {Application of Plant Symbols in Designing Contemporary Iranian Signs}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {37}, number = {0}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Contemporary Signs,Eslimi,Iranian Graphic Design,Plant,symbol}, title_fa = {کاربرد نمادهای گیاهی در طراحی نشانه های معاصر ایران}, abstract_fa = {این مقاله با استفاده از منابع کتابخانه ای و روش تحلیل محتوای بصری به بررسی ابعاد گرافیکی نشانه ها پرداخته، کیفیت و کمیت پرکاربردترین نمادهای گیاهی در 30 ساله اخیر را نشان داده است. جامعه آماری مورد بررسی به صورت انتخابی، تعداد 236 نشانه معاصر ایرانی را در بر می گیرد. ویژگی مشترک آنها استفاده از نماد گیاهی در طراحی نشانه است. یافتن پرکاربردترین نمادهای گیاهی در طی سه دهه گذشته هدف این بررسی است. نتایج نشان می دهد که نمادهای گیاهی در بین نشانه های مورد بررسی، بیشتر به سبک طراحی تجریدی گرایش یافته اند. علاوه بر نقش گل ها، طراحان، دراستفاده از نقش اسلیمی، توان بالقوه آن را در انواع کاربردهای فرهنگی، اجتماعی، تولیدی، سیاسی، تجاری، به صورت حد اکثر و بالفعل ارائه کرده اند. همچنین بیشترین کاربرد این نمادها در زمینه های فرهنگی بوده و اکثراً به صورت تلفیقی با تصاویر یا نوشتار همراه شده اند. این نتیجه علاوه بر رصد جایکاه طراحی نشانه، برای بررسی سمت و سوی حرکت جریانات هنری گرافیک معاصر ایران هم می تواند شاخص باشد و احتمالآ به حوزه های دیگر هنر و علوم اجتمایی نیز تعمیم پذیر خواهد بود.}, keywords_fa = {اسلیمی,ایران,گیاه,نشانه های معاصر,نماد}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27955.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_27955_38a42abb4a0e1a165edf5b1935c7dbc5.pdf} }