@article { author = {حبیبی, دکتر سید محسن and اهری, دکتر زهرا}, title = {Lalehzar – A Promenade,From Garden to Avenue}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {34}, number = {0}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Gas Lightning,Lalehzar Avenue,Lalehzar Garden,New Plan,tram,westernization}, title_fa = {لاله زارـ عرصه تفرج، از باغ تا خیابان(شکل گیری خیابان به سبک اروپایی در دوره ناصرالدین شاه)}, abstract_fa = {گسترش روابط ایران با غرب در زمان ناصرالدین شاه، زمینه را برای ورود افکار، الگوها واشیاء فرنگی باز کرد. گرته برداری از الگوهای فرنگی در شهرسازی خود را در طرح توسعة شهر تهران و تبدیل آن به دارالخلافه ناصری و ایجاد فضاهایی با حال و هوای فرنگی نمایاند.خیابان لاله زار که در بخشی از باغ لاله زار ( باغ تفرجگاهی سلطنتی بیرون شهری دوران فتحعلیشاه) ایجاد گردید، از جمله شاخص ترینِ این فضاها است. این خیابان با تجهیز شدن به تأسیسات جدید شهری و آراسته شدن با سبک های جدید معماری و فراهم آوردن مکانی نو، دروازه ای به غرب و ویترین نمایش نووارگی شد. نمودهای زندگی مدرن شهری مانند پارک و باغ وحش که مفهوم اوقات فراغت را به گونه ای نو مطرح می کردند، در آن ایجاد شدند. تجهیزات نوین مثل چراغ گاز و واگن اسبی شباهت شکلی آن را با نمونه های اروپایی کاملتر کردند. هرچند مقصودی مشابه شهر اروپایی از ایجادشان دنبال نمی شد. حضور زنان برای تفرج و گردش آغاز عصر جدیدی در حیات شهری بود که تا آن زمان بی سابقه بود. این مقاله شرح ظهور خیابان لاله زار در دوران ناصری و خصوصیات آن از جنبه های گوناگون کالبدی، فضایی و حیات شهری است.}, keywords_fa = {باغ,تراموا,چراغ گاز,خیابان,طرح نو,فرنگی مآبی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19405.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19405_6cbb7113c3d5fd40359c1090d6099893.pdf} } @article { author = {زاده, بختیار فیضی and جعفری, فیروز and فر, حسین نظم}, title = {Application of Remote Sensing Data In Change Detection Of Urban Land Uses}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {34}, number = {0}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Change detection,city of Tabriz,Green space,Object Oriented Classification,remote sensing}, title_fa = {کاربرد داده های سنجش از دور در آشکارسازی تغییرات کاربری های اراضی شهری (مطالعه موردی فضای سبز شهر تبریز)}, abstract_fa = {امروزه فضای سبز شهری به عنوان یک عنصر مهم و حیاتی در برنامه ریزی شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همزمان با رشد شهرها، فضای سبز موجود در آنها به نفع اراضی مسکونی در حال کاهش است. ارزیابی نسبت تغییرات فضای سبز در طی دوره های زمانی متفاوت میزان و پراکندگی این تغییرات را آشکار می سازد. در حال حاضر با پیشرفت های انجام گرفته در تکنولوژی سنجش از دور و تولید تصاویر ماهواره ای با قدرت تفکیک طیفی و مکانی بالا و همچنین توسعه تکنیک های پردازش تصویر، امکان ارزیابی تغییرات برای کارشناسان فراهم شده است. مقاله حاضر نمونه ای از کاربردهای تکنولوژی سنجش از دور در مدیریت منابع شهری است که در آن تغییرات فضای سبز شهر تبریز در طی یک دوره زمانی 16 ساله (1368-1384) مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای انجام این پژوهش از تصاویر سنجندهTM ماهواره لندست و سنجنده HDR ماهوارهSPOT 5، استفاده و نقشه تغییرات با اعمال روش طبقه بندی شیءگرا تهیه شد. ارزیابی نتایج نشان می دهد فضای سبز شهری تبریز در طی دوره مورد مطالعه بیش از 46 درصد کاهش داشته است و سرانه آن از حدود 14 متر مربع در سال 1368 به 5.7 متر مربع در سال 1384 رسیده است.}, keywords_fa = {روش طبقه بندی شیءگرا,سنجش از دور,شهر تبریز,فضای سبز,کشف تغییرات}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19406.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19406_2a8e7cc266fe5f82072aca9c11561691.pdf} } @article { author = {عزیزی, دکتر محمد مهدی and اکبری, مهندس رضا}, title = {Urban Planning Issues in Earthquake Vulnerability}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {34}, number = {0}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Despite many advances in sciences and knowledge regarding the reduction of earthquake vulnerabilities, such as technical and management sciences, urban planning can also be considered as an effective knowledge that covers a vast society. The recent earthquake experiences have shown that a dominant portion of damages have occurred as a result of neglecting urban planning principles and criteria. The design of urban structure and form, spatial distribution of urban land use and road networks are some urban planning issues that can reduce earthquake vulnerabilities. In the context of urban planning, vulnerability issues and indicators can be considered in vulnerability possibilities by natural and artificial factors, emergency rescue during and after the earthquake, emergency aids and post earthquake reconstruction. The location of urban activities is a very important issue in land use planning. Population and construction densities are challenging issues in urban planning as a whole. While higher density can be considered as an efficient plan in the context of sustainable development, it can be inefficient in the context of earthquake vulnerability. Higher density may result in vast human damages because of the problems in emergency rescue and aids. This research has tried to examine urban planning principles and criteria in Farahzad region, located in the north-west of Tehran. Historically, Farahzad has been an organic and village-based district that is now an internal district of Tehran. The district is located in an inclined area and in the vicinity of one of the Tehran’s faults. Most buildings are deteriorated and the road network is deficient. All these characteristics indicate that Farahzad is a vulnerable area in Tehran. It is notable that there are many similar areas in Tehran that are vulnerable to earthquakes. Moreover, Iran is a country located in the global earthquake zone with many historical outbreaks. Technical methods including GIS (Geographical Information System) and AHP (Analytical Hierarchy Process) have been used to determine probable earthquake vulnerabilities. The results of research show that increasing the amount of variables such as land slope, population and construction densities, building age and distant from open spaces, can increase the amount of vulnerability. All these negative indicators were seen in Farahzad region. In contrast, increasing some other variables can reduce the vulnerabilities, including distance from faults, lot areas, access based on road wideness, and harmonies in adjacent land use. Although the reduction of earthquake vulnerability should be considered on the basis of many aspects, the process of urban planning can be seen as the most effective factor. The results indicate that consideration and decision taking based on only one variable can not be effective. It is necessary that a complex system of variables, principles, criteria and indicators must be taken into account in the process of urban planning in order to reduce earthquake damages. In this regard, dangerous areas must be determined; guidelines for land subdivision must be enacted; sufficient open spaces must be allocated for emergency rescue and aids; and unsuitable land uses must be transferred to outside of residential areas.}, keywords = {earthquake,Farahzad,TEHRAN,Urban Planning,vulnerability}, title_fa = {ملاحظات شهرسازی در سنجش آسیب پذیری شهرها از زلزله (مطالعه موردی، منطقه فرحزاد، تهران)}, abstract_fa = {در کنار بسیاری از علوم و دانش های مطرح در جهت کاهش آسیب های ناشی از زلزله، دانش شهرسازی را می توان از جمله علوم و دانش های موثری دانست که جامعه گسترده تری را تحت پوشش خود قرار می دهد. در تحقیق حاضر تلاش گردیده است تا از طریق به کارگیری معیارهای شهرسازی و نیز دانش ها و روش های نوین GIS و AHP پیشنهادهایی برای تعیین آسیب های احتمالی نواحی شهری از زلزله ارائه شود. برای تدقیق این پیشنهادات، محدوده فرحزاد به عنوان نمونه موردی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد افزایش مقدار متغیرهایی چون شیب زمین، تراکم جمعیت، تراکم ساختمانی، عمر ساختمان ها و فاصله از فضاهای باز باعث افزایش میزان آسیب‌پذیری می شود. در مقابل، افزایش مقدار متغیرهایی چون فاصله از گسل، مساحت قطعات، دسترسی بر اساس عرض معبر، و سازگاری کاربری ها از نظر همجواری باعث کاهش آسیب‌پذیری می‌گردد و بالعکس. کاهش آسیب پذیری شهرها در برابر زلزله در بلند مدت، زمانی محقَّق خواهد شد که ایمنی شهر در برابر خطرات زلزله به عنوان یک هدف در تمامی سطوح برنامه ریزی مدّ نظر قرار گیرد. در این میان، سطح میانی یعنی شهرسازی و برنامه ریزی شهری، از جمله کارآمدترین سطوح برنامه ریزی برای کاهش آسیب پذیری در برابر زلزله خواهد بود.}, keywords_fa = {تهران,زلزله,سنجش آسیب پذیری,شهرسازی,فرحزاد}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19407.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19407_cd9b7cd5ce14c458006f963ccb44156c.pdf} } @article { author = {حاجی‌پور, خلیل}, title = {Examination of Effective Causes and Factors}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {34}, number = {0}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Metropolitanization,metropolitan regions,Political Fragmentation,Restructuring,Sprawl}, title_fa = {بررسی علل و عوامل اثرگذار در فرایند شکل‌گیری و تکوین مناطق کلانشهری}, abstract_fa = {«مناطق کلانشهری» یکی از مهم ترین پدیده‌های نوظهور قرن بیستم است که الگوهای متفاوتی از شهرنشینی، نظام اسکان، اندازه شهر، ساختار و سازمان فضایی را عرضه کرده است. این پدیده از نیمة‌ دوم قرن بیستم به الگوی غالب شهرنشینی بدل شده و به ویژه در حوزه کشورهای «جنوب» نمود بیشتری داشته است به گونه‌ای که روند فزاینده کلانشهری شدن در کشورهای «جنوب» چه به لحاظ تعداد و چه از جنبه مقیاس، کشورهای پیشرفته را تحت‌الشعاع قرار داده است. این مناطق کلانشهری، تحت تاثیر مجموعه‌ای از نیروها و عوامل طبیعی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و فنآوری شکل‌گرفته و در ابعاد مختلف دگرگون یافته‌اند. نیروها و عوامل مختلف در طول زمان و بنا به مقتضیات مکانی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، مکانیزم و فرایند خاصی را در شکل‌گیری و تکوین مناطق کلانشهری طی نموده‌اند. پژوهش حاضر نشان می دهد که مجموعه‌ای از عوامل و نیروهای بیرونی همچون جهانی شدن، بازساخت اقتصادی(محو صنعت از شهرها، ظهور اقتصاد خدماتی و دانش‌پایه و ...) و انقلاب فنآوری اطلاعات همراه با عوامل درونی همچون رشد جمعیت، مهاجرت، پراکنده‌رویی، اسکان غیررسمی و سکونتگاه های خودروی پیرامون کلانشهرها، حومه‌شهرنشینی، جنبه‌های نهادی(تفرق سیاسی، سیاست های ادغام و الحاق)، سرمایه‌گذاری زیرساختی و ساختار شبکه(حمل و نقل کلانشهری) از مهم ترین عوامل اثرگذاری هستند که در طی یک فرایند مشخص به سازمان‌یابی فضایی و تکوین مناطق کلانشهری منجر می‌گردد.}, keywords_fa = {بازساخت,پراکنده‌رویی,تفرق‌سیاسی,فرایند کلانشهری‌شدن,مناطق کلانشهری}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19408.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19408_a2f075f851c58383e193bdf466cd1316.pdf} } @article { author = {حیدری, محمد مهدی}, title = {A re-search on minaret}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {34}, number = {0}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Minaret is a specific physical element in Islamic architecture, which has an ancient record in pre-Islamic Iranian architecture. A host of theories concerning the initiation of minaret could be found in contemporary debates of Architecture. In this article, ziggurats, huge buildings in Mesopotamian civilization and one of essential religious constructions of civilization history, are considered as the progenitors of our minarets. As a consequence of the changes in human perceive of religion and also in association with domestic architectural patterns, this architectural element has faced various changes, both in form and function, in different regions and different rituals; eg. Some experts believe that Minaret had been a sort of milestone used as a guiding symbol in ancient routes of pre-Islamic Iran or it could have been the sign of huge traditional sacred fireplaces in that era. On the other hand there could be find some ideas that insist on the religious role of Minaret even in pre-Islamic Iran as the main trait of it, not its function as a milestone. This element has achieved an important roll in Islamic architecture, to the point that along with domes and gates, minarets have been considered as the main landmarks to enhance the legibility of Islamic cities. Kiani believes that the oldest samples of Minaret are the Iranian pre-Islamic milestones such as Firouzabad milestone and Mamasani milestone in southern Iran and some others in central mosques of Damishgh, Syria and Samerah, Iraq. It could be inferred from the various ideas and approaches towards the initiation and role of Minaret in Iranian architecture and that of its adjacent regions, that Minaret as a symbol of function and specific religious concepts and rituals, is rooted in pre-Islamic eras and has achieved its enhanced status merging with the new concept of the new religion, Islam. Hence, two essential questions may rise: 1-What’s the main stem of these emblematic and gigantic structures in ancient Iran or early Islamic Iraq and Syria? 2-What’s the main incentive of Minarets concentration in this region of the world? The present research intends to assess historically, the overall background and evolution process of minaret in architecture and its status in Islamic architecture in order to provide a reliable response to these sorts of questions. To achieve this objective, the general concept of Minaret, the historical background of this architectural element and evolution in form and function of Minarets in Islamic era are assessed as the major fields of survey. As a result, a diagram of the evolution process, from the ancient ziggurats to the most recent urban landmarks, is presented. The evolution trend of minaret position from the out door to the indoor spaces of the mosque and its transformation trend from a marginal element near the mosque to an essential one with key function in symbolic, geometric, constructional and urban aspects are also assessed and analyzed in this article.}, keywords = {milestone,Minaret,Mosque,religious building,urban landmark,ziggurat}, title_fa = {جستاری در باب «منار»}, abstract_fa = {منار یکی از عناصر کالبدی ویژه در بناهای مذهبی اسلامی است که پیشینه‌ای کهن در معماری ایران قبل از اسلام داشته است. در خصوص ریشه شکل‌گیری منار نظرات مختلفی مطرح شده است. در این پژوهش زیگورات, یکی از بناهای شاخص تمدن بین‌النهرین و یکی از بناهای مذهبی عمده در تاریخ تمدن, سرمنشاء و نمونه نخستینِ منار امروزین به شمار رفته است. این عنصر در طی تاریخ و در پی تغییر درک انسان از مفهوم دین و همچنین در ترکیب با الگوهای معماری سرزمین‌های مختلف, اشکالی مختلف یافته و با اهدافی متفاوت مورد استفاده قرار گرفته است. در معماری اسلامی نیز استفاده از عنصر منار اهمیتی جدی یافته است تا جایی که این عنصر در کنار گنبد و سردر, به عنوان مهم‌ترین و معمول‌ترین نشانه‌های شهری جهت معرفی مسجد و مرکز شهر اسلامی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در این جستار تلاش شده است به بررسی کلی پیشینه و روند تحول عنصر منار در طول تاریخ معماری پرداخته شود. همچنین سیر تحول جایگاه منار از خارج از محوطه مسجد به درون آن و روند بدل شدن آن از بنایی حاشیه‌ای در کنار مسجد تا عنصری کلیدی و پایه‌ای از جنبه‌های مختلف نمادین, هندسی, سازه‌ای, شهری و ... مورد بررسی قرار گرفته است.}, keywords_fa = {بنای مذهبی,زیگورات,مسجد,منار,میل,نشانه شهری}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19409.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19409_d522965b82fb8ff327bdfc24f1c20ee0.pdf} } @article { author = {زاده, دکتر کتایون تقی}, title = {Functional Planning in Structure and It's Influence on Architectural Design}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {34}, number = {0}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Aesthetics,Architectural Design,Structural Efficiency,Structural Planning}, title_fa = {طراحی عملکردی در مهندسی سازه‎ و تاثیر آن بر طراحی معماری}, abstract_fa = {هرآنچه در دنیا وجود دارد، دارای سازه‏ است. از قرون وسطی تاکنون، همواره معماران و سازندگان راهکارها، شیوه‏ها و مصالح جدیدی را برای اجرای ساختمان‏ها و ترکیب سازه با معماری به منظور رسیدن به راه‏حل‏های بدیع و نو اختراع کرده‏اند. یک بخش غیرقابل تفکیک در طراحی معماری، درنظرگرفتن نوع پوشش فضا، پی‏ها، دال‏ها، ستون‏ها و سقف‏هاست. تلفیق معماری و سازه، ترکیبی است از هنر، ارزش‏های زیبایی‎شناسی، تکنولوژی، مصالح و رفتار آنها، عملکرد و اجرا. طراحی سازه‏ای را می‎توان به عنوان فرآیندی از مرتب کردن مصالح در سه بعد فضا درنظرگرفت، به‎طوری که بعضی از اهداف از قبل تعیین شده را در حداکثر کارآیی ممکن تامین نماید. بسیاری از افراد با عبارت " فرم از عملکرد پیروی می‏کند" آشنا هستند. همه افراد می‏توانند نوع سازه بکار رفته را در ارتباط با عملکرد مورد نظر آن در ساختمان‏هایی مانند پل‏ها، سدها، عملکردهای ورزشی، نیروگاه‏ها، بیمارستان‏ها، سیلوها و ... تشخیص دهند. اما هنگامی که فقط روش‏هایی که در آن نیازهای عملکردی تعیین کننده هنر مهندسی سازه‎اند، درنظرگرفته شود، نتایج قابل توجهی حاصل می‎شود. در این مقاله ابتدا عوامل موثر در طراحی سازه‎ای بررسی و تبیین شده و سپس تاثیر این عوامل بر عملکرد، زیبایی شناسی و فرم معماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می‎گیرند.}, keywords_fa = {زیبایی شناسی,طراحی سازه‎ای,طراحی معماری,کارایی سازه‎ای}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19410.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19410_f5c72a3875fc9a40b4d24c2b08e43d54.pdf} } @article { author = {محمودی, فتانه and لزگی, دکتر سیدحبیب الله}, title = {Semiotics in Product Design}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {34}, number = {0}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {aesthetic of procduct,identity and language of products,Product Design,semiotic}, title_fa = {نشانه شناسی درطراحی محصول}, abstract_fa = {تحقیق حاضر سعی در تعریف زبان وبیان درمحصولات تولید شده توسط هنرمندان و صنعتگران با کمک ابزار های نشانه شناسی و تکنولوژی فنی پیشرفته دارد در این راستا به چگونگی کاربرد این زبان در مراحل طراحی محصول اشاره نموده است. در ابتدا کلیاتی در مورد نظریات نشانه شناسی از نشانه شناسان بنام (پیرس1 و سوسور2) مطرح نموده و سپس به نشانه شناسی در طراحی محصول پرداخته است و اینکه چگونه این عناصر جهت فهم جنبه هایی از ارتباطات در تولید محصول استفاده می شود. و با ذکر چند محصول صنعتی و انطباق عناصر نشانه شناختی با خواص آن محصولات، ارتباط اجتناب ناپذیر آنها را با نشانه شناسی بیان داشته است. سپس به زبان محصولات و اینکه چطور می توانند هویت و ساختار خود را از طریق مواد اولیه، فرم، ساختار و بافت به اجتماع تفهیم نمایند پرداخته می شود. زیبایی شناسی در واقع مطالعه تأثیر گشتالت محصول بر احساس انسان و شامل این است که چطور مردم قسمت یا تمامی محصولات را می خوانند و می فهمند. با این ملاحظه کاربر در محصول آنچه را که می بیند، می بوید، می چشد، می شنود و حس می کند، مربوط به گشتالت، نشانه های محصول وعلم نشانه شناسی است.}, keywords_fa = {تجزیه و تحلیل زیبا شناختی,طراحی محصول,نشانه شناسی,هویت و زبان محصول}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19411.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19411_1a66a465f0ba6851a33ac72ad83d1e86.pdf} } @article { author = {مختاباد, دکتر سید مصطفی}, title = {Postmodernism and Theatre}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {34}, number = {0}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Antonin Artaud,Aristotelian,modernism,Postmodernism,Ritual,Textual Theatre}, title_fa = {پست‌مدرنیسم و تئاتر}, abstract_fa = {جریان فکری پست مدرن در میان? قرن بیستم میلادی جوانه زد و تا به امروز از رشد، تحول و زایایی برخوردار بوده است. در مورد خاستگاه، تبار و دیرین? پست مدرنیسم شک و تردید بی‌شماری موجود است، زیرا گروهی از نظریه‌پردازان میراث آن را به مدرنیسم یا حتی ضدمدرنیسم ربط می‌دهند و عده‌ای نیز آن را نحل? فکری، فلسفی مستقل، یگانه و خودجوش برمی شمرند. با وجود این، بدون تردید بایستی پست‌مدرنیسم را به عنوان گفتمان مسلط در اندیشه و هنر دنیای امروز پذیرفت. آن‌چه لازم است مورد توجه بیشتری قرارگیرد، جست‌وجوی تأثیرات پست‌مدرنیسم در زیست اجتماع کنونی ماست که به واسط? رسانه‌های ارتباطی نوین به شکل دهکده‌ای کوچک اما جهانی در آمده است. پست مدرنیسم مکتب فلسفی و هنری چندوجهی است که باید آن را چهارراه تداخل و تماس عناصر متفاوت و متضاد فرهنگ‌ها نامید. پست‌مدرنیسم موج نویی است که از تفسیر و تأویل دستاوردهای پیشین و ترکیب آن با تأملات کنونی پدیدار گشته است و به همین دلیل تأثیر مطالعاتی این پژوهش به بازشناسی پست‌مدرنیسم در تفـکر معاصـر و سپس چگونگـی نفوذ آن بر جریان تئاتر پیشرو می پردازد و با تکیه بر بازخوانی اندیشه‌های آنتونن آرتو، هنرمند نظریه‌پرداز فرانسوی تئاتر آیینی، به پیشگامی او برای ایجاد تئاتر پست‌مدرن اشاره دارد.}, keywords_fa = {آنتونن آرتو,پست‌مدرنیسم,تئاتر آیینی,مدرنیسم}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19412.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19412_12d3ffae9147cf01806c77c18405106f.pdf} } @article { author = {صدیقی, بنفشه حساس}, title = {Satyrical Effects in Dramatic Literature}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {34}, number = {0}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Comedy,Fantasy,Grotesque,Parody,Pastoral,Satyr}, title_fa = {جلوه های ساتیری در ادبیات نمایشی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر پیرامون یکی از گونه‌های نمایشی یونان باستان، تحت عنوان نمایش ساتیری،است. ساتیر، همراه با تراژدی و کمدی، سه گونه‌ی اصلی هنر نمایش در یونان باستان به‌شمار می‌رفته است. با این همه، شاید به دلیل رواج و موفقیت عمده‌ی کمدی و تراژدی، به گونه‌ی ساتیر، به اندازه‌ی کافی اهمیت لازم داده نشده و در قیاس با آن دو گونه، درباره‌ی ساتیر پژوهش و نقد انجام نشده است. و حال آن‌که به باور پژوهشگر ساتیر گونه‌یی نمایشی، مستقل و ارزشمند است که از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های نمایشی بسیاری برخوردار بوده و بر شگردها، شیوه‌ها و گونه‌ها و سبک‌های ادبی- نمایشی دیگر تأثیر به‌سزایی داشته است. در دوران جدید نه تنها با الگوبرداری از نمایش‌های ساتیری یونان باستان نمایشنامه‌هایی نوشته شده، بلکه دو نمونه به‌جای مانده از آن دوره، یعنی «ساتیرهای جوینده» (The Searching Stayr)اثر «سوفوکل» (ق.م. 406-496 , Sophocles) و «سیکلوپ» (Cyclops) اثر «اوریپید» (ق.م.406-484 Euripedes, )، در دوران معاصر مورد توجه بعضی از نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان جهان قرار گرفته، نو- نویسی نمایشنامه‌ی «ساتیرهای جوینده» توسط «تونی هریسون» (Tony Harrison) شاعر و نمایشنامه نویس، مترجم و کارگردان معاصر انگلیسی، و همچنین نگارش نمایشنامه‌ی ساتیری « گوش‌های مایداس» (Ears of Maidas) توسط «گون‌گور دیلمن» نمایشنامه نویس ترک، نمونه‌ای از رویکردهای مدرنیستی و پست‌ مدرنیستی به ساتیرهای یونان باستان به‌شمار می‌رود.}, keywords_fa = {پارودی,پاستورال,ساتیر,فانتزی,کمدی,گروتسک}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19413.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19413_c8085f951dce7c3a1f31e922b676776d.pdf} } @article { author = {مسک, دکتر احمد کامیابی and برزوئیان, مرضیه}, title = {"Family" and "couples" as reflected in a selection of Iranian plays:}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {34}, number = {0}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The relationship between art and the society is an established relationship. Creation of an artistic work has a direct relation with the social and cultural atmosphere in which the work is to be created. Even if the work of art does not directly deal with the issues of the society around it, it is inevitably affected by them. The relations and the problems of the "couples", is a theme which has drawn the attention of the Iranian playwrights. Given the fact that most of such plays with the theme of the couples' relations take place in the cultural, economical, political, psychological and traditional venues of the society, this study hopes to shed some light on an almost dark corner of the social criteria of the Iranian people during the current century. Naturally, the issues which pave the way, or extend, the relations among a husband and a wife, cover a much larger field of approaches, which contain the fields of biology, psychology, and anthropology. But it seems that among all these approaches, a sociological approach provides us with the most comprehensive results. This research uses the "reflection" theory as its basis, because it provides a vast panorama of the social structures of today's life through the artistic works. In this work, the most important aspect of "couples" is briefly studied, which is the social status of this institution. Afterwards, based on the different data concerning the different relational aspects of the couples, we have concentrated on those Iranian dramatic works who reflect these relations. We believe that the extraction of the social facts from these works and explaining them within a sociological framework is important and necessary. Therefore, with taking a social and psychological approach, the selected plays have been analyzed. The clearest result of the analysis is the picture provided from a society, which faces the aspects of modern life within a traditional framework. Couples are one of the institutions which are greatly affected by this struggle. On one hand, people are forced to observe the norms and respect the traditional values, and on the other hand, their idealistic spirits call them towards the new horizons in life. The result of this challenge in the relationships of the couples, is the suppression of the idealistic wishes, and the personal aspects of each members of the couple within their family relations. Iranian dramatic literature, regardless the quality or quantity of its success, has always been a committed literature, and has always been affected by the social situations of its time. As opposed to the early assumptions, the number of the plays which have clearly dealt with couples issues are so little. The couples' issues may be placed in two categories, by the use of a delicate boundary: 1-The couple and their internal and family problems (such as familial brutality, physiological problems, and…). 2- The couple facing the social attacks (such as poverty, class struggle, and historical crises).}, keywords = {Couples,family,Iranian dramatic literature,Society,sociology,sociology of art}, title_fa = {بازتاب مسائل زوج و خانواده در نمایشنامه های ایرانی با رویکردی جامعه شناختی}, abstract_fa = {روابط‌ و مسائل‌ "زوج"، (زن‌ و مرد) مضمونی‌ است‌ که‌ مورد توجه‌ نمایشنامه‌نویسان‌ ایرانی‌ بوده‌ است. با توجه‌ به‌ اینکه‌ اغلب نمایشنامه‌های‌ ایرانی‌ با محور روابط‌ "زوج" در بستر ویژگی های‌ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، روانی‌ و سنتی‌ شکل‌ گرفته‌ و واقعیت های‌ اجتماعی‌ را انعکاس‌ می‌دهند، بررسی این‌ مضمون‌ مدخلی‌ است‌ برای‌ ارائه‌ چشم‌اندازی‌ از مناسبات‌ و معیارهای‌ اجتماعی ایران در قرن اخیر. در این پژوهش، نظریه "بازتاب" که بیشترین امکان دستیابی به ساختارهای اجتماعی از طریق آثار هنری را فراهم می‌کند مبنای مطالعة جامعه شناختی مضمون "زوج" در نمایشنامه‌های ایرانی قرار داده ایم. مهم‌ترین‌ وجه‌ نهاد "زوج" که‌ کارکرد اجتماعی‌ آن‌ است‌ از جنبه‌های‌ مختلف‌ به‌ اختصار بررسی‌ شده‌ و بر اساس‌ داده‌های‌ مربوط‌ به‌ جنبه‌های‌ گوناگون‌ روابط‌ زوج، به‌ آن‌ دسته‌ از نمایشنامه‌های‌ چاپ‌ شدة‌ ایرانی‌ پرداخته‌ایم که‌ این روابط را منعکس کرده‌اند. استخراج‌ واقعیات‌ اجتماعی‌ بر آمده از این‌ نمایشنامه‌ها و تبیین‌ این‌ واقعیت ها از منظر جامعه‌شناسی، می تواند در شناخت‌ بیشتر جایگاه‌ روابط‌ زوج‌ به‌ عنوان‌ یک‌ پدیدة‌ اجتماعی، مؤ‌ثر باشد. جامعه‌شناسی، دانش پدیده‌های اجتماعی است که از رفتارهای انسان‌ها ناشی شده‌اند و شناخت رفتارها بدون کمک روانشناسی امکان پذیر نیست، بنابراین ما با نگرشی جامعه‌شناسانه و با تکیه بر دانش روانشناسی به تحلیل نمایشنامه‌های منتخب پرداخته‌ایم.}, keywords_fa = {ادبیات‌ نمایشی‌ ایران,جامعه,جامعه‌شناسی,جامعه‌شناسی هنر,خانواده,زوج}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19414.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19414_e5e28a3be191c266e0b5053463e44edd.pdf} } @article { author = {خاکی, دکتر محمدرضا}, title = {Appearance of Modern Acting MethodsIn 19th Century and First Half of the 20th Century}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {34}, number = {0}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Most theoreticians consider the 20th century's theatre the theatre of directors. It is in this century that performance theories became especially important, and the place of the main elements of theatrical creativities (play script, actor, director, design, costumes …) were studied and evaluated from different points of view. One of the most interesting theatre debates in this century deals with the place of actor in theatre; having a variety of schools and methods, the subject of the actor's work has developed to a point that is considered a classical debate. One of the first theatre practitioners who had theories about acting and actors, was Denis Diderot in 18th century. His books, especially Paradox sur le Comedien (The Paradox of Actor ), were collections of his theories about imitation and acting, which were used until the end of 19th century and it is under discussion even today. The 19th century was a period of forming and developing theatre in its modern sense, and the re-evaluation of the importance of actor's role was essentially rooted in theoretical approaches to theatre in that century. Some of the influential directors who had affected the way of acting in theatre were Andre Antoine, Firman Gemier and Logne-Poe in France, and also Constantin Stanislavski, Nemirovitch Danchenko and Vesvolod Meyerhold in Russia. Among them, Stanislavski was the most important one, whose books (An Actor Prepares, Building a Character and Creating a Role) about his actor training system, made a real revolution in theatre and acting method. Between the two world wars, theatre theoreticians, like Antonin Artaud and Bertolt Brecht, proposed new ways in acting, which were very different from realistic acting. For example, in Stanislavski’s system, the actors must imagine a fourth wall (an invisible wall) between themselves and the audience, while in Brechtian theatre "alienation" (verfremdung), meaning putting away the forth wall, imitation and illusion of reality, was introduced. In the beginning of 20th century, many directors paid attention to some old acting styles like "comedia del arte" and also Oriental acting methods. One of them was Meyerhold, who using some of these obsolete styles in his works innovated a new acting style called "Biomechanical Constructivism". Edward Gordon Craig was another director and theoretician who in referral to oriental actors, wished to substitute Sur-marionnettes instead of actors in order to free theatre from literature, music and painting. This article is an attempt to reflect such approaches of those directors while studying the conditions of actors at the end of 19th and beginning of 20th century, and also the effect of the 19th century directors' theories on the thought of the directors of the 20th century, especially where it relates to the work of actor. As a result, we can not name one specific method of acting in contemporary theatre. We have many styles and methods, and to obtain a new definition of actor’s work, we would have to put together and mix many different styles from different directors.}, keywords = {Actor,actor's paradox,Director,Identification,imitation,living,re,self}, title_fa = {ظهور شیوه‌های نوین بازیگری در قرن نوزدهم و نیمه‌ی اول قرن بیستم}, abstract_fa = {بسیاری از نظریه‌پردازان، تئاتر قرن بیستم را تئاتر کارگردانان می‌دانند. در این قرن است که جایگاه و پایگاه نظریه‌های اجرایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌گردد و جایگاه عناصر اصلی خلاقیت‌های تئاتری (متن، بازیگر، کارگردان، دکور، طراح صحنه و لباس و ...) از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. یکی از پرجاذبه‌ترین این بحث‌ها، به جایگاه و نقش بازیگر توجه داردزیرا در اجرای تئاتر بازیگر تنها عنصر واقعا زنده است و به همین دلیل بیش از سایر عناصر اجرا در همزمان کردن موضوع نمایش نقش دارد؛ بازیگر به وسیله بدن و بیان،و ریتم و حرکتی که در صحنه می آفریند جهان نقش خود و احساس تماشاگران را در هم می آمیزد، یگانه‌می کند و جهانی سرشار از تخیل و باور می آفریند . موضوع کار بازیگر، امروزه آن‌چنان گسترشی یافته که دارای روش‌ها و مکتب‌های گوناگون گردیده و به بحثی کلاسیک تبدیل شده است. با توجه به آن که قرن نوزدهم میلادی، دوره‌ی شکل‌گیری و توسعه‌ی تئاتر به مفهوم جدید آن است، و از آن رو که بازشناسی اهمیت نقش بازیگر در تئاتر، اساساً، ریشه در رویکردهای نظری تئاتر قرن نوزدهم دارد، در مقاله‌ی حاضر کوشش شده است تا به‌منظور بازنمایی این رویکردها، به بررسی وضعیت بازیگران در اواخر قرن نوزدهم پرداخته و تأثیر و انعکاس نظریه‌های کارگردانان اواخر قرن نوزدهم در اندیشه و افکار کارگردانان قرن بیستم را، خصوصاً در مورد جایگاه و کار بازیگر در تئاتر، مطرح نماییم.}, keywords_fa = {بازیگر,تقلید,تناقض بازیگر,زندگی دوباره,همذات‌پنداری}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19415.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19415_39768b9c908f10284cb25971e2c7e4ca.pdf} } @article { author = {پیرنیاکان, داریوش}, title = {A Study on the Schools of Tar-playing}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {34}, number = {0}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {oral culture,playing,School,style,t?r,traditional music}, title_fa = {بررسی مکتب‌های تارنوازی}, abstract_fa = {ساز تار یکی از آلات خوش طنین و خوش صدا بین سازهای دیگر موسیقی ایرانی است و برای نشان دادن حالات مخصوص موسیقی ایرانی بهترین اسباب است. در این مقاله سعی شده است که نکات تاریک و ناگفته پیرامون مکتب، شیوه و سبک های تارنوازی در 150 سال اخیر که آثار ثبت و ضبط شده از استادان بنام فن نوازندگی تار در دست داریم باز شده و به بحث و بررسی بگذاریم. در این مقاله سعی شده است تا از آثار صوتی باقی مانده از استادان دوره قاجار همچنین اوایل دوره پهلوی استفاده شده و بر روی نواخته های این استادان تحقیق و بررسی انجام گیرد. تا افتراق بین مکتب و شیوه نوازندگی باز نمایانده شود. لذا جهت پژوهش در این زمینه آثار سه تن از استادان بنام و صاحب مکتب که در عرصه موسیقی و نوازندگی تار تاثیر گذارترین استادان گذشته بوده اند تم اصلی این پژوهش قرار گرفته است. همچنین تحولاتی که بعد از انقلاب مشروطه در زمینه های مختلف هنری و اجتماعی و سیاسی بوجود آمد باعث پیدایش مکتب خاصی شد که از طرف استاد علینقی وزیری مطرح گردید و این مسئله خود سرآغاز جدا شدن شیوه های مختلف نوازندگی از مکتب استاد وزیری شد. که دراین پژوهش به نکات تخصصی و هنری هر کدام ازمکاتب و شیوه های جدا شده از این مکتب ها اشاره شده است.}, keywords_fa = {تارنوازی,شیوه,فرهنگ شفاهی,مکتب}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19416.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_19416_57fe813b414993843aab33b27840a6dd.pdf} }