@article { author = {صمیم, رضا and فاطمی, دکتر ساسان}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {32}, number = {32}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {We use goods such as housing, clothing, food and music not only for comfort and survival but to make statements about ourselves our feelings, who we are and how we are similar to or different from other people. Some of sociologists, show how people use music and art to display social status which could be defined as a system of classify based on symbolic differences. They all suggest that cultural consumption and taste can be seen as symbolic communication and as a mean to establish social relationships, networks and status groups. It has also been argued that the symbolic communication or status is much more important in modern times and urban environments because of the frequency of superficial social contacts in these locations. This article studies music in its social context. Main goal of this article is to study musical consumption among people with different social statuses.Musical consumption in this article is a part of cultural consumption and writers study two types of musical consumption: Musical exclusion and musical tolerance which is defined as a behavior in consumption for people who limit themselves in their choices for all different kinds of music and for those people who does not restrict their choices in different kinds of music respectively. The distinguishing mechanism of status culture may be musical exclusion and musical tolerance. According to the mentioned details above, basic assumptions in this article can be considered as: 1)The relationship between social status and musical tolerance is a positive and significant relationship (Statistically). 2)The relationship between social status and musical exclusion is a negative and significant relationship (Statistically). To study these assumptions, firstly we have classified general kinds of music to six categories: 1)Persian classical music, 2)Persian popular music, 3)Western classical music, 4)Western popular music, 5)Persian local music, 6)World music. These 6 categories are divided into nineteen more detailed kinds in the next step. Secondly we have gathered data through survey method among two districts of Tehran (Ekhtiaryie and Javadyie) as two districts that show high and low status symbols. Sample size of this survey is 360 people that include people with the age range over fifteen years old. In addition to the survey method and the questionnaire, the library method was also used for determining some of the references concerning the relationships between social stratification and cultural consumption. We mainly focused on an argument in this field which is widely known as Omnivore- Univore argument. The Findings show that relationship between social status and musical tolerance is a positive and significant relationship (Statistically) and relationship between social status and musical tolerance is a negative and significant relationship (Statistically). If we divided the social statuses to three different low, medium and high levels, by comparing the average of these three different we can conclude that the average score of low level musical exclusion is higher than other levels, or comparison also proves that the average score of the high level musical tolerance is higher than the other levels.}, keywords = {Cultural consumption,musical consumption,Musical Exclusion,Musical Tolerance,social status}, title_fa = {پژوهشی جامعه شناختی در باب مصرف موسیقایی در بین افرادی با پایگاههای اجتماعی متفاوت}, abstract_fa = {شناخت سلیقه ها و ترجیحات افراد جامعه در مصرف کالاها و به خصوص کالاهای فرهنگی می تواند مشخص کنندة نوع و ساختار روابط اجتماعی و میزان تعامل افراد حاضر در قشرهای مختلف اجتماعی باشد. این تحقیق با تمرکز بر مصرف موسیقایی به عنوان یکی از گونه های مصرف فرهنگی، سعی در شناخت و تبیین ارتباط میان پایگاه اجتماعی و انحصارطلبی و تساهل موسیقایی به عنوان گونه هایی از مصرف موسیقایی دارد. روش غالب در تحقیق حاضر پیمایش است و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. تحقیق در میان 360 نفر از ساکنان دو محلة اختیاریه و جوادیه از محلات شهر تهران، به عنوان نماد دو پایگاه اجتماعی بالا و پایین انجام پذیرفته است. نتایج نشان می دهد میان پایگاه اجتماعی و تساهل موسیقایی رابطة مثبت و معنادار و میان پایگاه اجتماعی و انحصارطلبی موسیقایی رابطة منفی و معنادار وجود دارد. به بیان دیگر هرچه پایگاه اجتماعی بالاتر باشد میزان تساهل موسیقایی بیشتر و هرچه پایگاه اجتماعی پایین تر باشد میزان انحصارطلبی موسیقایی بیشتر است. مقایسة میانگین نمرات انحصارطلبی و تساهل موسیقایی در بین سه پایگاه پایین، متوسط و بالا نشان می دهد، میانگینِ نمرة انحصارطلبی موسیقاییِ پایگاهِ پایین از بقیة پایگاه ها بیشتر است. همچنین میانگین نمرة تساهل موسیقاییِ پایگاهِ بالا از بقیة پایگاه ها بیشتر می باشد.}, keywords_fa = {انحصارطلبی موسیقایی,پایگاه اجتماعی,تساهل موسیقایی,مصرف فرهنگی,مصرف موسیقایی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18856.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18856_cad9849d4ca769577e5c74e5df155d88.pdf} } @article { author = {فر, دکتر محمدرضا آزاده and فر, دکتر محمدرضا آزاده}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {32}, number = {32}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Cyclic time,Iqa,linear time,metre,Rhythm}, title_fa = {بررسی تطبیقی چرخه ی زمان و تجسم ادوار ایقاعی}, abstract_fa = {این مقاله به ویژگی “دور“ در سیستم های قدیم آوانگاری ریتم در موسیقی ایران می‌پردازد. روش های متنوعی برای آوانگاری نغمات و ایقاعات در آثار علمی موسیقی دانان ایران طرح گردیده است که بخش قابل ملاحظه ای از آنها مشترکاً مورد استفاده موسیقیدانان ایرانی و عرب بوده است. وجه مشترک در اساس ساختار کلیه‌ی این روش ها آن است که تفکر “دور“ یا “چرخه” را به انحای مختلف تداعی می‌کنند. در این مقاله چگونگی انطباق آخرین دستاوردهای برخی موسیقی‌شناسان جهان از جمله آثار Zucker Kandl, Jeff Pressing, Stanley Brain Hoffman, Olivier Lartillot and Mondher Ayari در ارائه دورهای ریتمیک با تفکر “دور“ یا “چرخه” ایقاعی ارائه شده در رسالات کهن دانشمندان ایرانی مقایسه می‌شود. دورها یا چرخه‌های ریتمیک در دست نوازنده‌ی ایرانی به عنوان ماده‌ی بنیانی ریتم در آفرینش مورد استفاده قرار می‌گرفته است. برای یافتن راه حلی که پیوند زننده‌ی حرکت خطی و حرکت چرخه‌ای باشد، دانشمندان تلاش های فراوانی کرده اند. از جمله‌ی این تلاش ها نظریه‌ی جف پرسینگ در نمایش حرکت متریک موسیقی در دو بردار است که در این مقاله با شیوه‌ی صفی‌الدین اُرموی در نمایش ادوار ایقاعی در کتاب الادوار تطبیق داده می‌شود. این تطبیق مبین آن است که شیوه‌های سنتی ارائه‌ی دایره‌های ریتمیک درک بهتری را از چرخه‌ی ریتم برای نوازنده به ارمغان می آورده است.}, keywords_fa = {ایقاع,ریتم,زمان چرخه‌ای,زمان خطی,متر}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18857.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18857_fe6cd12ac256bf41e945c9da24c3fdea.pdf} } @article { author = {دادور, دکتر ابوالقاسم and بوبان, نگار}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {32}, number = {32}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Among the many sources to explore virtues in contemporary and ancient cultures ,there are the works about art and myths that belonging to this culture and era. Myth is mostly emphasis through mediums like poems or stories, carvings or drawings, etc; though not ordinary ones. This fact that can make myth similar to art works. In this article, our research focus on a poem in Pahlavi language called "Assurik Tree" which is thought to be the oldest one found in Iran. In "Assurik Tree", a tree (and very probably a palm tree) have tough that has quarrel with a goat, in which each of them boasts about himself and points out its characteristics and productions that should be taken as better. They also threaten each other in different ways. The threat and the boast both are much longer and more sophisticated for the goat side of the quarrel; a fact that can mean a sort of tendency from the poets toward the character of the goat in the story. So, it is not surprise to announc the victory for the goat in the end. But why and how is this victory expressed and understood? Is it just a piece of literature that dramatically brings its characters to life in order to let its readers enjoy or think or learn some lesson? Could there be other hidden parts, planned or developed among and for a certain group of people? Why does goat stands for what or who? And the same question about the tree. There have been a number of interpretations for the characters of the tree and the goat. To whom these two characters belong? Some have suggested that they are symbols of Iranians and Sumerians, the goat stands for Iranians and the tree for Sumerians. Some preferred Zoroastrians (the goat) against Pagans (the tree). Some others, believe that there are symbols of two kind of living, that are farming and photorealism. Here we have reanalyzed the elements in the poem that are or could be acceptable as a reason to the victory of the goat. Many of them are related to religion and spiritual life, including various Zoroastrian cults. Many of the goat's productions are either used by Ahura Mazda and its rituals, or used to provide a higher quality of life and even for luxury. While the products that the tree is boasting are mostly related to the human's basic needs and nothing more than that. From the side of religious perspective, the goat refers to some cultural elements such as musical instruments, costume, perfume, warlords, etc. There is also a list of mythical creatures and gods that mentioned by the goat that are partly common with Zoroastrian believes. The whole set of the elements that belong to character of the goat all seem cultural and spiritual factors , in comparison to the poor spiritual presentation of the tree, the main point that can explain is why the goat can be announced as the winner of the quarrel in the end.}, keywords = {ancient Iran,myth,Pahlavi language,Poem,Tree and Goat}, title_fa = {عنـاصــــر اسـطــــوره ای در منـظومـــه ی درخت آســــــــــوری}, abstract_fa = {ارزش ها و ضدارزش های جاری در هر فرهنگ، از مؤلفه هایی هستند که می توان در اسطوره ها و برخی آثار هنری بازجست. در پژوهش حاضر، که به روش اسنادی انجام شده، محتوا و دیدگاه های مختلفِ موجود درباره ی منظومه ی درخت آسوری که به زبان پهلوی است و به احتمال زیاد به پیش از اشکانیان هم برمی گردد، معرفی شده است. عناصری را که در متن منظومه دلایل برتری یک طرف بر طرف دیگر و به عبارت دیگر ارزش تلقی شده اند، استخراج و در ارتباط با یکدیگر بررسی نموده ایم. بخش اعظم این عناصر که در مجادله ای نمادین میان درخت خرما و بز مطرح شده، مربوط به مقولات فرهنگی و عمدتاً اسطوره های ایران و آیین زردشت است که بز نماینده ی آن هاست؛ در مقایسه با اشاره های مبهمی که به فرهنگ و آیین های انواع پرستی بین النهرین با نماد درخت خرما از منظومه برداشت شده است. در پایان مجادله، بز به صراحت پیروز میدان اعلام می شود. عناصر اسطوره ای و آیینی که در پیروزی بز بر درخت نقش مؤثر دارند، حاکی از اهمیت و ارزش این مقوله ها در فرهنگ جامعه ی ایران آن دوره است.}, keywords_fa = {اسطوره,ایران باستان,درخت و بز,زبان پهلوی,منظومه}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18858.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18858_1318cd3368b69a98e3be5e821b883ad2.pdf} } @article { author = {فنائیان, دکتر تاجبخش}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {32}, number = {32}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Characterr,Iran,Shabih (similar),Ta'ziye,tragedy,West}, title_fa = {بررسی مقایسه ای «شبیه» و «شخصیت»}, abstract_fa = {اشتباه مصطلح در باره همسانی تراژدی و تعزیه، درخصوص شخصیت و شبیه نیز تکرار می شود. بدین سبب اشخاص حاضر در نمایش تعزیه به عنوان شخصیت های نمایش مذکور قلمداد می شوند. مثلا گفته می شود: شخصیت امام حسین (ع)، شخصیت حر، شخصیت حضرت زینب (س) و.... در حالی که اطلاق کلمه ی شبیه به اسوه های تاریخی به ویژه در نمایش تعزیه درپی مقصودی فلسفی و مبتنی بر استدلالی عقلی صورت گرفته است، که تشکیل دهنده ساختاری ویژه و قواعدی معین در عناصر گوناگون اجرای نمایش تعزیه به شمار می رود. پرداختن به ویژگی های این واژه، مستلزم مقایسه علمی شبیه و شخصیت( عنصر محوری نمایش غربی ) می باشد. تعریف علمی شخصیت، از نظر روانشناسانی چون فروید ویونگ وکیفیت پردازش شخصیت درنمایشنامه های غربی، اعم از نمایشنامه های: دوران باستان، نمایشنامه های کلاسیک، نمایشنامه های رئالیستی و نیز نمایشنامه های غیررئالیستی، نشان می دهد که این واژه بار مفهومی ویژه ای دارد، که مبتنی بر جزءنگری است. «شبیه» اما واژه ای است که از نظر معنی و نوع به کارگیری در تعزیه، کل نگر است. در ارائه این تفاوت ریشه ای نکات افتراق دیگری را از جمله: رابطه آنها با مقوله زمان و مکان، نقش تضاد در هر یک از این دو واژه، آگاهی و عدم آگاهی از آینده، تکثرگرایی و وحدت گرایی، خاص بودن و عام نمایی می توان پیگیری نمود.}, keywords_fa = {ایران,تراژدی,تعزیه,شبیه,شخصیت,غرب}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18859.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18859_e96500a5356f5f2a5328ca3f6af6d336.pdf} } @article { author = {محمودی, فتانه}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {32}, number = {32}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Coding,connotation,Iconicity,metaphors,pictorial text}, title_fa = {از متن تا تصویر: زیبایی شناسی نشانه های تصویری بارویکردی به «گرنیگا»}, abstract_fa = {متن دربردارنده واژگان یا نشانه های بصری است که ذهن خواننده را به رمزگشایی، ترکیب وساخت معانی هدایت می کند. یک «متن» معمولاً به گزارش یک پیام اشاره دارد و به طور فیزیکی مستقل از فرستنده و گیرنده اش است. آن می تواند به صورت یک کتاب، تصویر، برنامه تلویزیون، فیلم یا محصول (کالا) باشد. در واقع متضمن علائم، کیفیات، تصاویر، صداها و اشارات است و توسط قراردادهای ارتباطی طبقه ای خاص قابل تأویل می باشد. هدف این تحقیق بررسی اشارت معنایی و پتانسیل نهان در واژگان و فرم های تصویری دارد. نشانه شناسی یک چارچوب نظری و روان شناختی جهت تجزیه وتحلیل سطوح معنایی زبان، متون وعکس یا نقاشی به مثابه متون تصویری به مدد دلالت ها، مفاهیم نظری وفلسفی ارائه می کند. ابتدا به نشانه شناسی متن و سپس با به کارگیری عناصر مشترک متن و تصویر و با ابزارهای نشانه شناسی به نقد تصویرپرداخته است. گرنیکا، شاهکاری برجسته و کار بزرگ سیاسی قرن بیستم، همانند یک متن، مجموعه ای از عناصر منحصربه فرد را در خود دارد که معنا و مفهوم عمیقی را در بر دارند. ساختار معنایی متن تصویری با ارائه دیدگاه مناسب نشانه شناسی جهت تأویل وتفسیر «گرنیکا» اثرمعروف پیکاسو استفاده شده ومعنا ومفهوم در سطوح چندگانه عمل می نمایند.}, keywords_fa = {استعاره,دلالت های ضمنی,رمزگان,شمایل نگاری,متون تصویری}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18860.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18860_4c96997027f505d4dd2f19875885d7da.pdf} } @article { author = {شرفی, حسن}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {32}, number = {32}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The extensive struggles that have been done in recent decades for improving the curriculum quality have also influenced the art education as well. The most preeminent ones which we can refer to are revising subject centered curriculum, emphasizing on social constructivism learning, integrating the subjects that were essentially separated (integration approach), and focusing on brilliant aesthetic capabilities, artistic production and learning in real life, that has been taken place recently, has an effective impact on reduction of the distance between art education and learning in the classroom. Art interferes many aspects of intelligence because it is a complex and multifaceted phenomenon, and a source of different experience in the home, society and school environment for this reason, In art education curriculum, in one hand, all the mentioned areas, human industrial products, history traditions, daily events organizations, people, values, life styles and so on are used as a raw material (a secondary product), and in the other hand, art interferes individual in a process of reflection perception, imagination, construction, expression, information and communication, and interactively enriches the art student experience therefore, fine art education along with reading, writing and arithmetic is considered as a basis and one of the informational and visual literacy forms. This article will pay attention to art educational approaches such as art production, aesthetic and so on. Nowadays art is not only considered as serving subject matters and their concepts, but by an integrative organization in art classes, all activities and curriculum contents can be engaged in developing creativity, aesthetics and better relation between hand and mind. Imagine the real and subject matter concepts as materials and the art as tool that is used for working with those materials and concepts. Reproduction and representation of the lesson concepts (social, scientific, religious and… studies) cause the art production. This artwork is a form of representative and a way for creation of art that is explicable through words and concepts and explains the realities. All things around us are sources of creation of art. There fore engage an individual thinker and observer in thoughtful, conceptual, imaginative, constructive, expressive, informative and communicative process. Picaso creates a representative form (real, conceptual, subjective) from real components; for example by using saddle and handlebar (objective),creatively engagement, developing idea and exploring characteristics of those two, he makes a live creature, like a bull subjective. One of the goals of art education is to help us think better about purposes and concepts that students learn on art and through art. So it causes us to change our ideas, and consequently, art education will change too. If searching is the base of new ideas that provide useful ideas, so art education can be changed positively. In educational fields of art university, psychology and educational science schools and teacher training colleges, two unites are provided about art education and the subjects of what is are education, why and how; and teachers as well as some graduated students from art schools are teaching art in educational levels. So this essay has been prepared to increase their awareness with art education and its new approaches.}, keywords = {aesthetic capabilities,Art production approaches,Constructivism,integrative}, title_fa = {آموزش هنر متناسب با فعالیت‌های زیبایی‌شناسانه، تولید هنری و مفاهیم وابسته}, abstract_fa = {تلاش‌هایی که در دهه‌های اخیر برای بهبود کیفیت برنامه‌های درسی صورت گرفته است بر آموزش هنر هم تأثیرگذار بوده است. از برجسته‌ترین آن می‌توان به تجدیدنظر برنامه درسی موضوع محور؛ تأکید بر یادگیری ساختن‌گرایی؛ یک‌پارچه‌سازی موضوع‌هایی که بیشتر به‌صورت مجزا وجود داشته است (رویکرد تلفیقی) و نظایر آن، اشاره کرد. تمرکزی که به‌تازگی بر فعالیت‌های زیبایی‌شناسانه، تولید هنری و یادگیری در زندگی واقعی صورت گرفته است در کاهش فاصله میان آموزش هنر و یادگیری در کلاس درس مؤثر بوده است. هـنر بسیاری از جنبه‌های هوش را درگیر می‌کند زیرا پدیده‌ای پیچیده و چند وجهی و منبعی از انواع گوناگون تجربه در محیط خانه، اجتماع و محیط مدرسه است، از این رو در برنامه آموزش هنر از یک‌سو از محیط‌های پیش‌گفته، مصنوعات بشر، تاریخ، سنت‌ها، ‌وقایع‌روزانه، نهادها، مردم، ارزش‌ها، شیوه‌های زندگی و نظایر آن به عنوان ماده خام بهره گرفته می‌شود (کارکرد ثانویه) و از سوی دیگر، هنر فـرد را در فرایند تفکری/ ادراکی، تخیلی،‌ سازندگی، بیانی، اطلاعاتی و‌ ارتباطی درگیر می‌کند، و به صورت تعاملی برغنای تجربه هنرجو می‌افزاید. به این ترتیب، آموزش هنرهای زیبا در کنار خواندن، نوشتن و حساب کردن به عنوان پایه و یکی از اشکال سواد اطلاعاتی و بصری محسوب می‌شود که در این نوشتار به بیان رویکردهای آموزش هنر همچون تولید هنری، زیبایی‌شناسی و نظایر آن پرداخته می‌شود.}, keywords_fa = {تلفیقی,رویکردهای تولید هنری,ساختن‌گرایی,قابلیت‌های زیبایی‌شناختی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18861.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18861_8d91eb58b17d49849d1d0ab592a50d4f.pdf} } @article { author = {نوروزیان, گیتی}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {32}, number = {32}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {din Ali Yazdi,din Bihzad,Kamal al,Nameh 935H,Sharaf al,Shiraz school,Tabriz School,Zafar}, title_fa = {بهزاد و نسخه ظفرنامه تیموری 935 هجری}, abstract_fa = {ظفرنامه تیموری، کتابی است مدیحه سرایانه راجع به زندگی، جنگ ها و پیروزی های تیمور گورکانی. اولین ظفرنامه به دستور شخص تیمور و به قلم نظام الدین شامی تألیف گردید و دومین آن به فرمان ابراهیم سلطان، نوه تیمور و به دست شرف الدین علی یزدی، از تاریخ نگاران بنام دوره شاهرخ نوشته شد که از مطالب ظفرنامه شامی کمک گرفته بود. ظفرنامه 935 هجری که محور بحث در مقاله پیش روست، یکی از استنساخ های تألیف وی به شمار می رود. این نسخه که در اوایل حکومت شاه تهماسب صفوی تهیه و اجرا گردید، با داشتن 24 نگاره منتسب به کمال الدین بهزاد، نسخه ای نفیس شمار می آید. نگاره ها بر اساس اطلاعات انجامه کتاب به بهزاد منسوب است. فرضیه نگارنده در این مقاله مبتنی بر این مطلب است که ذکر نام کمال الدین بهزاد در صفحه پایانی نسخه ظفرنامه 935 هجری، دلیلی بر انتساب قطعی تمامی 24 نگاره این نسخه به وی نیست. برای اثبات این فرضیه، در ابتدا موقعیت بهزاد را در دربار شاه تهماسب صفوی و در مقام ریاست کتابخانه-کارگاه سلطنتی مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. سپس به نسخه ظفرنامه 935 هجری، ویژگی های آن و نگاره هایش پرداخته خواهد شد. در نهایت از سه جنبه به وجود نام بهزاد در انجامه این نسخه، پرداخته می شود و صحت آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.}, keywords_fa = {ظفرنامه 935 هجری,ظفرنامه شرف الدین علی یزدی,کمال الدین بهزاد,مکتب تبریز,مکتب شیراز}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18862.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18862_533710c1b661dabd6d5478564408f338.pdf} } @article { author = {نژاد, مهندس سمیه فدایی}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {32}, number = {32}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Marvi,Reconstruction,rehabilitation,Renovation,udlajan}, title_fa = {بهسازی، نوسازی و بازسازی در گذر مروی}, abstract_fa = {گذر مروی با دارا بودن پیشینه تاریخی و اهمیت فراوان به لحاظ کالبدی و عملکردی از دوره قاجار تا به امروز مورد توجه بوده است، این گذر از طرفی نقش مفصل ارتباطی بین مجموعه کاخ های ارگ سلطنتی و محله عودلاجان را داشته و از طرفی دیگر حلقه ارتباطی بازار با محله عودلاجان به شمار می آمده است. در مقاله حاضر ضمن شناسایی کلی گذر مروی، به بررسی سیر تحولات کالبدی آن نیز پرداخته شده است و در ادامه با بررسی مشکلات و امکانات موجود در محدوده مورد مطالعه به ارائه راه حل های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و سپس بیان اهداف اصلی بر اساس آنها و ارائه راهبردهای عملیاتی در قالب جداول سوات( Swot ) پرداخته شده است و در انتها نیز با توجه به بررسی های شهری انجام گرفته در محدوده، به چگونگی مرمت شهری و انواع مداخلات مربوط به آن پرداخته شده است. در این پژوهش، علاوه بر مطالعات کتابخانه ای و بررسی نقشه ها و عکس های قدیمی، برداشت های میدانی نیز انجام گرفته است که ماحصل آن همراه با نتایج حاصله از تطبیق و تحلیل نقشه ها در این مقاله ارائه شده است .}, keywords_fa = {بازسازی,بهسازی,گذر مروی,مرمت شهری,نوسازی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18863.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18863_b13777520f9dac9188ccbe9802f80b47.pdf} } @article { author = {حناچی, دکتر پیروز and دیبا, دکتر داراب and نژاد, مهندس محمدجواد مهدوی}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {32}, number = {32}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The challenge of development and conservation is one of the most controversial issues in contemporary Iranian architecture and historic fabric safeguarding. Our comprehensive studies show that there are two main approaches in contemporary Iranian experiences. The first one persists in change and development, and the second in authenticity and Conservation. 1- The first one is development-dominated approaches, which have a considerable tendency in dismantling valuable historic districts. These approaches are focused on reconstruction, renewal, redevelopment and direct macro interventions in urban fabrics, instead of conservation and safeguarding. There is a tendency for and flagship, prestigious and large-scale projects. They look historic buildings and valuable fabrics as intimidating factors, and urban regeneration plans as the most liberating occasions.2- The second is conservation-dominated approaches, which have a considerable tendency in preserving all the buildings which is located in historic districts. These approaches are focused on the conservation of old settings. There is tendencies for preserving all the buildings those are located in old fabrics, either they are a part of national heritage or not; either they are valuable or not. They look development plans as the most intimidating factors, and try to freeze the urban fabrics to reduce the speed of regeneration projects. The challenge and conflict of these two approaches have always resulted in bafflement and disorientation. Urban fabrics and its valuable assets are worth preserving, values such as cultural, historical, social, esthetical, architectural, etc. However urban fabrics are in need of new buildings and up-to-date infrastructures to be livable and suitable for today’s urban life. The past experiences show that our policies were unfair, illegitimate, cursory, impetuous, in-unbalances manner and economically motivated. In this article we shall attempt by reviewing the most influential developments in contemporary Iranian architecture and historic districts safeguarding, in order to show the side effects of these opposing approaches. It seems that the conflict of these two approaches has result in chaotic situation and disorder in valuable historic districts, and we should look for complementary approaches. New buildings and urban projects in historic settings should be development-dominated as well as conservation-dominated. They should commit their selves to the protection of the historical values, as well as looking for an encouraging and hopeful future. Conservation and development might play a complementary role in historic districts. For example, historic buildings have been helpful in many regeneration projects through adding cultural quality and place distinctiveness to schemes. From one hand, preserving the most valuable buildings in urban fabrics could be considered as a development stimulus. On the other hand, historic districts should be adapted for today’s needs and requirements. The heritage sector has become key in the promotion of the conservation-led regeneration or regeneration through conservation agenda. Conservation might take place as part of development processes that make conservationists deeply undesirable. This article briefly explores the history of the relationship between conservation and development in the case of valuable Iranian treasures.}, keywords = {Conservation,Contemporary Iranian Architecture,Development,Historic Fabric Safeguarding}, title_fa = {حفاظت و توسعه در ایران}, abstract_fa = {چالش میان حفاظت و توسعه، از موضوعات بحث‏برانگیز مرمت شهر و معماری معاصر ایران است. اهمیت بناها، یادمان‏ها و بافت‏های باارزش شهری ایجاب می‏نماید که مورد حفاظت قرار گیرند؛ در مقابل رشد و پیشرفت مستلزم برخورداری از برنامه‏های مدون توسعه برای آینده شهرهاست. چالش اصلی از آنجا آغاز می‏شود که برخی از رویکردهای مبتنی بر توسعه، ثروت‏های فرهنگی و میراث ملی را تضعیف می‏نمایند و بعضی دیگر از رویکردهای مبتنی بر حفاظت، توسعه‏ی بافت‏های باارزش شهری را محدود می‏سازند. پرسش اصلی مقاله آن است که آیا اساساً حفاظت و توسعه دو رویکرد مقابل‏اند یا مکمل؟ برای پاسخ‏گویی به این پرسش سیر تجارب مرمت شهری در بافت‏های باارزش شهرهای تاریخی ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. با مروری به ادبیات موضوع و تجربه‏های مرمت شهری در ایران می‏توان دریافت که حفاظت بدون توسعه، و توسعه بدون حفاظت، نمی‏تواند پاسخ‏گویی شرایط بافت‏های باارزش شهری در ایران باشد. نمونه‏های تحلیل شده در پژوهش از تجارب مرمت شهری معاصر ایران بیانگر آن است که هر یک از این دو رویکرد بدون همراه داشتن دیگری، باعث آسیب‏رسیدن به ثروت‏های فرهنگی شهرهای تاریخی ایران بوده است.}, keywords_fa = {توسعه,حفاظت,شهرهای تاریخی ایران,مرمت شهری}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18864.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18864_4ff1337882057a0ac607a4808db14442.pdf} } @article { author = {فر, دکتر علیرضا عینی}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {32}, number = {32}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {An examination of attitudes of current design thinking and its established generic forms in comparison to the idea held by architects during the first part of the twentieth century is fundamental to understanding the sources and limitations of neighborhood theory in urban design. The purpose of this article is to provide a contextual knowledge that is necessary for interpretation of the theoretical basis of generic solutions for better understanding current models of residential design. During the twentieth century, two major stream of Modern Movement, namely Rationalism and Empiricism, have suggested two clearly separated generic forms of neighborhood. Based on both ideas designer’s concerns have been to accommodate the social organization of communities in a designed physical environment. These two lines of thought were manifested in the Garden City Movement and the CIAM in two different ways and had both physical and social consequences on the following designed residential environments. The neighborhood plan of Clarence Perry, as implemented in Radburn, and the Unite d’habitation of Le Corbusier in Marsielles, might be two polar opposite attitudes towards residential design.Residential design paradigms which have emerged in recent decades are broadly categorized by some researchers under two main stream of thought namely Neo-Rationalism and Neo-Empiricism. The rationalists still design based on their own imagined person and assumptions about the good life while empiricists tend to design based on information about human behavior and the built environment. In the second line of thought which is closer to the objectives of this article, two major concepts can be identified. The first of these is the typological approach, and the second is the work of the researchers and designers who have used people’s experiences of built environment in their design process. An analysis of the design paradigms during the 20th century shows that, for the designers who have used the typological based paradigms, there is a general agreement regarding the physical composition of neighborhood. They all propose a model of residential design that is limited in area and structured around a defined center. While the population density may vary depending on design context and size, each model offers a balanced mix of dwellings, work places, shops, public buildings and parks. Using three dimensional design schemes and attention to detail are important features of recent design paradigms. The general trend is toward the design of compact and socially responsive residential environments.In spite of the similarities of recent design paradigms to earlier design models, in both approaches of recent residential design, designers and critics have paid more attention to the variety of user needs. This is partly based on changing attitudes of researchers and designers toward environmental issues and using the outcome of research for proposing design schemes. It is also partly based on the changing expectations of people and their demands for a better quality of residential accommodation. Therefore, investigation of people’s experiences in design settings, while improving the efficiency of design guidelines can in return enhance the ability of designers to create better design schemes.}, keywords = {Community,Generic Models,Neighborhood,New Urbanism,Residential Design,Urban Villages}, title_fa = {نقش غالب الگوهای عام اولیه در طراحی محله‌های مسکونی معاصر}, abstract_fa = {تحلیل الگوی محله در طراحی شهرهای جدید، بویژه "واحد همسایگی" به‌عنوان الگویی عام و تاثیر آن بر رویکردهای اخیر طراحی محله ومجموعه‌های مسکونی، موضوع این مقاله است. اهمیت تحلیل الگوهای عام طراحی و مبانی نظری شکل‌گیری آنها به‌دلیل تاثیراتی است که بر طراحی مناطق مسکونی شهرها در سراسر دنیا گذاشته‌اند. پرسش اصلی این است که آیا راه‌حل‌های اخیر طراحی که با نام‌های گوناگون در نقاط مختلف جهان ابداع شده‌اند، در معیارهای اصلی، تفاوت عمده‌ای با الگوهای اولیه دارند؟ اگر چنین تفاوت معناداری وجود ندارد، چه تفاوت‌هایی این الگوها را از یکدیگر متمایز و آنها را با شرایط زندگی امروز قابل‌تطبیق می‌سازد؟ تحلیل مقایسه‌ای الگوهای نیم? اول قرن بیستم و معادل‌های آنها در نیم? دوم این قرن، نشان می‌دهد که مبانی اصلی و معیارهای تعریف‌کنند? الگوهای عام که در مقیاس گسترده‌ای در سراسر جهان استفاده شده‌اند، مشترکات فراوانی دارند. ضمن اینکه بسیاری از اصول الگوهای عام اولیه هنوز در طراحی مجموعه‌های مسکونی معتبر و قابل استفاده‌اند، ویژگی‌های فرهنگی و مکانی، پیشین? تاریخی و شرایط اجتماعی از عوامل مهم تشخیص و تمایز مجموعه‌ها در شهرها و کشورهای مختلف‌اند. مجموع? این ویژگی‌ها به‌همراه عوامل موثر در ارتقاء کیفیت زندگی، تعیین‌کنند? معیارهای طراحی و ساخت مجموعه‌های مسکونی امروزند.}, keywords_fa = {اجتماع محلی,الگوهای طراحی,شهرگرایی جدید,محله,همسایگی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18865.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18865_6544e6dd97cd28baf266e908f01ff2e6.pdf} } @article { author = {عزیزی, دکتر محمدمهدی and محمدنژاد, مهندس صارم ملک and عزیزی, دکتر محمد مهدی and محمدنژاد, مهندس صارم ملک}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {32}, number = {32}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Historically, patterns of urban settlements and residential development have changed because of various reasons. In the post industrial revolution period, rapid urban population growth rate together with technological advancements have been the major factors affecting the forms and shapes of residential complexes. Beside the growth of apartment patterns, residential complexes are now a dominant pattern. This pattern is assumed that should consider residential developments as appropriate neighborhoods having enough green and open spaces to create sociable societies.Rapid population growth rate in Iran in the last few decades caused housing provision to be a key urban problem. To respond this problem, mass housing production has become a major housing policy for government, municipalities as well as planners and architects. As it is evident, mass housing production has many positive aspects, including economic efficiencies and technological advantages. In this process, however, consideration of planning principles and criteria become very important issue in the creation of appropriate living environment.This article considers the above mentioned concepts through a comparative study on two different patterns of residential complexes in Tehran, using several key principles and criteria. The first case relates to a complex of conventional high rise buildings, namely Eskan, built in 1960s. It includes three towers; each has 23 stories with the building area ratio (F.A.R) of 100 % and the floor area ratio about 1000%. The second case is Nour (Seoul) residential complex built in 1980s. It includes 12 walk-up apartments with 5 stories in average. Building area ratio in this project is about 35 % and its floor ratio (F.A.R) is 180%. These different characteristics have made different physical-spatial aspects in each residential environment from the viewpoints of creation appropriate living space and providing adequate urban public facilities and services. In order to compare these two different residential complexes regarding the quality of housing and residential environment, a comparative study was undertaken using six basic urban planning principles and criteria, including roads and quality access, urban public facilities, physical principles, environmental and socio-cultural criteria. A questionnaire method was used to consider the residents viewpoints. The findings of the study reveal that in the low rise pattern (the case of Nour project), a higher quality of residential environment has been achieved. In the scoring process, lower density and the existence of open and green spaces have been major factors made the low rise case project gaining more score than the high rise case. In contrast, the second case, (Eskan project) have not achieved the principles and criteria for an appropriate environment. The study shows the importance of consideration principles and criteria in the planning process of residential buildings. The findings reveal that density increase in residential complexes does not necessarily mean that mass housing production is appropriate. The most important goals and objectives in the process of mass housing production must be creation of appropriate living environment through the consideration of urban planning principles and criteria, including quality access, access to public facilities, physical principles, environmental and socio-cultural criteria.}, keywords = {Comparative Study,Conventional Residential Complex,environment,High,Rise Buildings,TEHRAN}, title_fa = {بررسی تطبیقی دو الگوی مجتمع های مسکونی (متعارف و بلندمرتبه)}, abstract_fa = {به دنبال رشد فزایندة شهرنشینی در دهه‌های اخیر در ایران و به ویژه درشهر تهران، تأمین مسکن به یکی از مهم ترین مسایل کشور تبدیل شده است. در این راستا، تولید انبوه مسکن، به عنوان الگویی با مزایایی نظیر توجیهات فنی، اقتصادی و زمانی، مورد توجه جدی قرار گرفته و مجتمع‌های مسکونی را می‌توان تجلی کالبدی ایدة انبوه‌سازی مسکن در شهرها دانست. نکته‌ای که در بررسی روند ایجاد مجتمع‌های مسکونی در ایران و خصوصاً شهر تهران مشاهده می‌گردد اینست که همواره از توجه به اصول و معیارهای شهرسازی در برنامه‌ریزی و طراحی غالب مجتمع‌های مسکونی کاسته شده و اینگونه مساکن از ایجاد "محیط مطلوب" مسکونی فاصله گرفته‌اند. تحقیق حاضر پس از تبیین روند ایجاد مجتمع‌های مسکونی در جهان، ایران و شهر تهران، به ابعاد و معیارهای برنامه‌ریزی و طراحی مجتمع‌های مسکونی پرداخته و برخی از این اصول را در دو نمونه از الگوهای متعارف و بلندمرتبه، بررسی تطبیقی می‌کند. در فرایند این بررسی، از نظرات ساکنان دو نمونة مورد مطالعه برای ارزیابی کمی و با کمک روش ارزیابی چند معیاری استفاده گردیده‌است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که در مجتمع مسکونی متعارف مطالعه شده، محیط مسکونی مطلوب تری نسبت به نمونة بلندمرتبه فراهم شده است. در فرایند امتیازدهی با کمک نظریات ساکنان، تراکم پایین و وجود فضای باز و سبز و اثرات آن بر کیفیت‌های کالبدی- فضایی محیط، باعث برتری امتیاز کلی نمونة متعارف نسبت به بلندمرتبه گردیده است. این مسأله، لزوم رعایت اصول و معیارهای شهرسازی در برنامه‌ریزی و طراحی مجتمع‌های مسکونی را روشن می‌نماید. در ساخت مجتمع‌های مسکونی، رعایت اصول شهرسازی و ایجاد فضایی مناسب برای زندگی و تأمین خدمات و تسهیلات برای ساکنان آنها می‌تواند فضاهای جدید را به محیط‌های مسکونی مطلوب تبدیل کند.}, keywords_fa = {بلندمرتبه سازی,مجتمع مسکونی,محیط مسکونی مطلوب,مسکن,معیارهای شهرسازی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18866.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18866_144800d734c5a8a0949f125f76165f8b.pdf} } @article { author = {معینی, سید محمدمهدی and معینی, سید محمد مهدی}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {32}, number = {32}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {factor analysis,GIS,kiging,Land Use,Pedestrian behavior,walkability}, title_fa = {رفتار عابر پیاده، درارتباط بامکان های مسکونی و تجاری}, abstract_fa = {همزمان باکاهش سهم جابجایی عابر پیاده در نظام حمل و نقل درشهرهای بزرگ. تلاش زیادی در چند دهه اخیر از سوی مسئولین مدیریت این شهرها در جهت مناسب سازی فضاهای عمومی پایدار آغاز گشته است. هدف از ارایه این مقاله، ارزیابی رفتار عابر پیاده به منظور ارتقای کیفیت سازمان فضایی/ عملکردی در مراکز شهری از طریق بررسی شاخص های موثر در افزایش پیاده روی، اندازه گیری پتانسیل پیاده روی، در ارتباط با مکان های پیاده روی در محیط های مسکونی و تجاری می باشد. در این پژوهش نخست عوامل موثر بر روی حرکت عابر پیاده، شناسایی و سپس از طریق مطالعه موردی، اثرات این عوامل بر روی حرکت عابر پیاده مورد بررسی و حاصل این مطالعه در قالب نقشه های پهنه بندی پیاده روی برای دو کاربری مسکونی و تجاری با استفاده از قابلیت GIS از مکانی نمودن حرکت عابر پیاده نمایش داده شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که شناسایی شاخص های موثر جهت ارزیابی پتانسیل پیاده روی، مناسب صورت پذیرفته است و همچنین نقشه های پتانسیل پیاده روی در دو کاربری مورد مطالعه نشان می دهد که در محیط های مسکونی، شاخص های فیزیکی و در محیط های تجاری، شاخص های فرهنگی/ اجتماعی از عوامل تاثیرگذار بر روی حرکت عابر پیاده می باشند. از سوی دیگر میزان همبستگی بین مقادیر پتانسیل و زمان پیاده روی در چهار معبر مهم تجاری در منطقه بیانگر عملکرد و توجیه مدل انتخابی می باشد.}, keywords_fa = {رفتار عابر پیاده,عابر پیاده,قابلیت پیاده روی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18867.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18867_57b886da1801f167786c15fd7d02e37a.pdf} } @article { author = {زاده, دکتر بهرام امین}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {32}, number = {32}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Collective rituals,symbol,Tekyeh,Urban configuration}, title_fa = {بازشناسی اثر آئین های جمعی بر پیکره بندی شهر سنتی}, abstract_fa = {نمادها و آیین های جمعی نظم و قواعد خاصی را بر پیکره بندی شهرهای سنتی اعمال می کنند. بازشناسی این تأثیر به عنوان یک متغیر مستقل در کنار مناسبات معیشتی و عوامل محیطی هدف این مقاله است. بافت تاریخی شهرسمنان به لحاظ امکان بازشناسی پیکره کلی آن (قبل از دوران معاصر) به عنوان نمون? موردی تحقیق انتخاب شده، مجموعه مطالعات انجام شده، تعامل تاریخی پیکره بندی شهر را با مجموعه آیین های سوگواری امام سوم شیعیان نشان می دهد. تطبیق فضا و صحنه های خاص برگزاری آیین با پیکره شهر تا حدی است که بدون توجه به آن نمی توان تحلیل کاملی از شکل و سازمان فضایی شهر به دست داد. تحلیل بیش از30 مورد از تکایا به عنوان نقاط کانونی برگزاری آئین ویژگی های شکلی، مفهومی و کارکردی غیرقابل انکاری را آشکار می کند، مجموعه مراسم و حرکات آئینی سبب شده تا: موقعیت استقرار تکایا نسبت به بافت همجوار و فواصل آنها از هم از نظم نسبتا مشخصی برخوردار باشد. شهر در برگزاری این آیین از حالت معمول خود خارج شده و به صحنه نمایش عظیم و گسترده ای تبدیل می شود نمایشی که توسط ساکنین شهر به اجرا درمی‌ ‌آید و در آن بازیگر و بیننده نمایش موجودیت واحدی را تشکیل می دهند. گذشته از اینکه نقاط اصلی و کانونی شهر در این مراسم نقش بااهمیتی دارند. کالبد شهر ناگزیر از تطبیق با نوع مراسم است.}, keywords_fa = {آئین های جمعی,پیکره بندی شهر,تکیه,نماد}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18868.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_18868_5de3ef6756c032b4f0dd3263ad8c88b7.pdf} }