@article { author = {بلخاری, دکتر حسن}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {24}, number = {0}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The traditional art and Architecture are based on the principle of Correspondence between human and Universe. On the simple traditional human's view, humanity concepts 3re so expended that include Universe which is described as a human. It seems that according to this theory there is a vast expand similarity between Universal concepts and humanity con¬cepts. The influence of this theory in sacred architec¬ture is a similarity between geometrical dimen¬sion of temple - as the small type of universe ¬and body of human ( this matter is improved in Hindu and Buddhism architecture and Christian architecture that believes in church as the body of Jesus) so the structure of Universe and human are the same .Because of this meaning in cosmology of oriental religions (especially Islam) geometrical forms explain the dimen¬sion of Universe and are manifested in sacred architecture. In this way, circle and square are in especial place that in cosmological text, show us unlimited Universe(as a circle)and its limited dimension(as a square). In Islamic civilization Kabah ,is the most important symbol on this theory. This article describes the manifestation of sacred geometry in Islamic architecture.}, keywords = {Circle,Kabah and sacred geometry,sacred architecture,Square}, title_fa = {جایگاه کیهان شناختی دایره و مربع در معماری مقدس (اسلامی)}, abstract_fa = {هنر و معماری سنتی ، مبتنی بر اصل تناظر میان عالم و آدم است. در ذهن بسیط انسان سنتی، نسبتها و مفتهیم انسانی چنان بسیط می یابند که داممنه وسیع کیهان را نیز در بر می گیرند و کیهانی که در این قلمرو شکل یافته و تصویر می شود چون محصول جهان بینی این انسان است تعریفی کاملاً انسانی می یابد. نظر بر این است که به همین دلیل بین مفاهیم کیهانی وانسانی در جهان بینی سنتی، اشتراک وسیعی به وجود می آید. تأثیر اصل تناظر در معماری مقدس، اشتراک ابعاد هندسی معبد – به عنوان نمونه کوچک شده کالبد حق (عالم) – و پیکر انسان است و به یک عبارت ، عمارت عالم و آدم یکی است . این معنا سبب گشته در کیهان شناسی ادیان شرقی به ویژه اسلام، اشکال هندسی، ابعاد کیهانی را شرح نموده وهم آنها در ساخت معماریهای مقدس تجلی یابند. در این میان دایره و مربع جایگاهی ویژه دارند. جایگاهی که در متون کیهان شناسی ، هم بیانگر روح لایتناهی عالم اند(به صورت دایره) و هم بیانگر ابعاد یتناهی آن(مربع).}, keywords_fa = {دایره,کعبه,مربع,معماری مقدس,هندسه مقدس}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13876.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13876_53ecca83b414664207253b5a03a32396.pdf} } @article { author = {حبیبی, دکتر سید محسن and رضوانی, هادی سعیدی}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {24}, number = {0}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Nowadays, participation has important status in urban planning theories. Participatory planning in developed countries is improving along social and political participation. In this paper, we try to reach a combined paradigm with reviewing some of the most important participatory theories and considering the condition of Iran, in order to compare different urban participatory theories and to determine the position of urban planes in Iran through urban participatory planning. Mentioned combined paradigm, presents three main categories for urban participation, which are Verbal participation, Limited participation and Real participation. Arnstein and Driskell's theories produce the most comprehensive statement of the component of three categories of urban participation. The Mediation theory gives suitable guidance to reaching the real participation with presenting a new definition of participatory planning and distinguishes it from other type of participation such as public Partic –¬ ipation and public consultation. In presented combined paradigm the position of what is called participatory projects in Iran completely conform to the condition of verbal participation as 7 criteria of 8 evaluating criteria in combined paradigm are belong to verbal participation category.}, keywords = {ladder of participation,lim¬ited participation,real participation,Urban participatory planning,Verbal Participation}, title_fa = {شهرسازی مشارکتی؛ کاوشی نظری در شرایط ایران}, abstract_fa = {مشارکت ، درحال حاضر ، جایگاه مهمی در نظریه های شهرسازی یافته است. شهرسازی مشارکتی، رویکردی است که در کشورهای پیشرو در امر مشارکت ، همپای مشارکت سیاسی و اجتماعی، به پیش می رود. در یان مقاله، با بررسی برخی از مهم ترین نظریه های شهرسازی مشارکتی، با توجه به شرایط ایران تلاش شده است تا به انگاره ای تلفیقی دست یابیم تا به وسیله آن، بتوان هم نظریه های مشارکت را با یکدیگر مقایسه نمود وهم جایگاه ایران را در زمینه شهرسازی مشارکتی مشخص کرد. انگاره تلفیقی مذکور، 3 دسته اصلی برای مشارکت تحت عناوین مشارکت شعاری، مشارکت محدود و مشارکت واقعی ، ارائه می کند. نظریه های " شری ارنشتاین" و "دیوید دریسکل" بیان نسبتاً کاملی از اجزای هر سه دسته فوق را عرضه می کنند و نظریه میانجی گری ، با ارائه تعریفی جدید از برنامه ریزی مشارکتی و تشخیص مرزبندی دقیق آن با سایر انواع مشارکت ، از جمله مشارکت عمومی و مشاوره عمومی، راهنمایی مناسب برای رسیدن به مشارکت واقعی، به دست می دهد. همچنین سعی شده است تا موقعیت طرح های شهر سازی کشور که با عنوان طرح های مشارکتی مطرح می شوند در این انگاره تعیین گردد. براین اساس، جایگاه آن چه به عنوان طرح های مشارکتی ، در شهرسازی کشور مطرح است، در انگاره تلفیقی ارائه شده کاملاً منطبق با شرایط مشارکت شعاری تشخیص داده شده است و بیشتر معیارهای ارزیابی مطرح شده در انگاره تلفیقی ، طرح های مشارکت شعاری قرار می دهد.}, keywords_fa = {شهرسازی مشارکتی,مشارکت شعاری,مشارکت محدود,مشارکت واقعی,نردبان مشارکت}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13877.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13877_2c83cfce980b575c4422e40f66cb318c.pdf} } @article { author = {گلکار, دکتر کورش}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {24}, number = {0}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The significance of vision and visioning in marking the economic, social and physical destiny of cities and communities can not be overstated and that is why it has appropriately been labeled as the Heart of strategic planning and design process. A review on the related lit¬erature reveals that while several varied vision¬ing models are readily available, nevertheless there is a significant gap in our knowledge as far as the systematic formulation of the "vision statement" is concerned. This article aims to present a conceptual frame¬work to facilitate the systematic development of city/ community vision statements, and to base the process on sound theoretical underpinnings depicting a comprehensive and multifaceted picture of the city/ community as it would look like in a relatively distant future. In so doing, first a review on the concept of city/ community vision has been carried out; next examining two general models of visioning, i.e. C.D.S Model and Oregon Model, the place of " Vision Statement Formulation" within the overall pro¬cess of visioning activity has been underlined; then a multitude of exemplar vision statements excerpted from several statutory planning doc¬uments has been analyzed; and finally a con¬ceptual framework for the systematic formula¬tion of vision statement has been proposed and tested. The findings of the study indicate that in pursuit of sound theoretical foundations for vision state¬ment formulation process environmental cogni¬tion theories such as those of Lynch's City Image (1960) and Go ledge's Anchor-point Hypothesis (1978) could be instrumental. Subsequently drawing on this body of literature, a conceptual framework for the systematic for¬mulation of vision statement has been estab¬lished and through an experimental application or the suggested framework in the Tehran's CBD Regeneration Plan its validity has been tested and reported.}, keywords = {City/,strategic planning,urban design,Visioning Model,vision statement}, title_fa = {چشم انداز شهر / محله پیشنهاد یک چارچوب مفهومی برای صورت بندی بیانیه چشم انداز}, abstract_fa = {اهمیت چشم انداز و چشم انداز سازی در تعیین سرنوشت اقتصادی، اجتماعی و کالبدی شهرها و محلات به گونه ای است که می توان آن را به مثابه "قلب" فرایند برنامه ریزی و طراحی شهری محسوب نمود. در وضعیت کنونی، یعنی در عصر جهانی شدن و تشدید رقابت شهرها که بر سر کسب سهم بیشتری از ثروت ها ، استعدادهای درخشان و جلب توجه جامعه بین المللی صورت می گیرد امر تدوین و اجرای چشم انداز برای شهرها دیگر نه یک "انتخاب" بلکه به یک "ضرورت" بدل شده است. مرور ادبیات موضوع نشان می دهد که در زمینه فرایند چشم اندازسازی مدل های گوناگونی وجود دارد و در زمینه تأمین مشارکت مردم و استخراج چشم انداز مشترک نیز تکنیک های متنوعی در دسترس است. با این وجود بررسی ها نشان میدهد که در مورد شیوه صورت بندی "بیانیه چشم انداز " خلاء قابل توجهی وجود دارد. اگر چه برخی از منابع به پاره ای از ویژگی های یک بیانیه "خوب" چشم انداز اشاره داشته اند، معهذا این موضوع هنوز به صراحت و عمق لازم مورد بحث قرار نگرفته و مدل جامعی که متکی بر پایه های نظری پذیرفته شده ای باشد در خصوص شیوه صورت بندی بیانیه چشم انداز ارائه نگردیده است. از سوی دیگر، مطالعات چشم اندازسازی در ادبیات موجود با محوریت تحلیل " پایه اقتصادی" و تعیین "گوشه رقابتی " شهرها صورت می گیرد و سلطه پر رنگ مباحث اقتصادی در صورت بندی بیانیه چشم انداز معمولاً مانع از شکل گیری و ارائه تصویری جامع از کلیت زندگی آینده شهر، به ویژه در بهد کالبدی و زیباشناختی آن می شود. یافته های این مطالعه نشان می دهد که در جستجوی بنیان های نظری برای صورت بندی بیانیه چشم انداز به گونه ای که در حوزه شمول فرابخشی پیدا نماید " نظریه های شناخحتی محیط از جمله نظریه "منظر ذهنی شهر" (کوین لینچ) و "فرضیه نقاط لنگرگاهی"(گولج) می توانند راهگشا باشند. بر همین اساس با استفاده از ویژگی های این دو نظریه یک چارچوب مفهومی برای صورت بندی "بیانیه چشم انداز" تدوین و پیشنهاد گردیده است.}, keywords_fa = {برنامه ریزی راهبردی,بیانیه چشم انداز,شهر /محله,طراحی شهری,مدل چشم اندازسازی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13878.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13878_efc8390f5d6c0bb7756575f8cf251e00.pdf} } @article { author = {رضازاده, دکتر راضیه}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {24}, number = {0}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Behavioral Science,Descriptive Theories,Enviromental Psychology,Enviromental Science,Normative Theories,urban design}, title_fa = {کاربرد علوم محیطی در فرایند مطالعاتی طراحی شهری}, abstract_fa = {امروزه طراحی شهری در پاسخ به مسائل، صورتی نو یافته است و در تقابل رویکرد سنتی – ایستا – تصمیم گیر و فردی برای مواجهه با مسائل شهری ، رویکردی نو – پویا – تصمیم ساز و جمعی را مطرح کرده است. در فرآیند مطالعات طراحی شهری نیز تاکنون غالب نظریه ها از نوع ارزشی – هنجاری بوده اند این نظریه ها بیشتر به تعیین اهداف طراحی پرداخته و یا معیارهای مطلوب و چگونگی نیل به آنها را بیان نموده اند. در حالی که نظریه تشریحی – توضیحی در نشان دادن تأثیر اقدامات طراحانه در نیل به اهداف طراحی ایفای نقش می کنند ولی در این زمینه مطالعات کمتری در حوزه طراحی شهری به طور مستقیم انجام شده است. در این راستا مجموعه فعالان محیطی شامل فعالان اجتماعی، انسان گراها ، تجربه گراها و شهر سازان می توانند در مراحل مختلف فرآیند مطالعاتی فعالان اجتماعی در تعریف مسئله انسان گراها در فرضیه سازی تجربه گرایان در آزمون فرضیه و در نهایت شهرسازان در ارائه راهکار می توانند نقشی مثبت ایفا نمایند. نقش علوم محیطی و رفتاری در این فرآیند تدوین نظریه در بعد توضیحی تشریحی با تکیه بر تکنیک های تحقیق علمی است و به شهرسازان کمک می کند تا با شناخت رابطه محیط با رفتار ، ادراک و احساس مردم به اتخاذ راه حل ها و سیاست های مطلوب دست یازیده و امکان حرکت از واقعیت های موجود به سوی اهداف و ایده آل ها را فراهم سازند.}, keywords_fa = {روانشناسی محیطی,طراحی شهری,علوم رفتاری,علوم محیطی,نظریه های تشریحی,نظریه های هنجاری}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13879.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13879_ed46d075bef8d92c84c0ff23ae8aba3f.pdf} } @article { author = {جمالپور, بیتا}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {24}, number = {0}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Semiotics is one of the new sciences that recently have entered the contemporary researches. It is more or less used in urban planning and studies as well, although not completely direct and expanded. Since urban phenomenon naturally desire to be hidden and only their results are obvious, semiotics can be a useful tool for producing qualified data of the cities. This paper is consisted of three main parts. First presents the meaning of semiology after a short glance to the contexts and basical definitions then with take a look at conceptual bases of "Ferdinand de Saussure" semiotics, will guide to his indices in semiology. Afterward with referring to Umberto Eco and other refer¬ences this paper categories of semiology will be configured: . Biosemiotics . Ecosemiotics . Sociosemiotics . Cultural semiotics . Visual semiotics . Pictorial semiotics At the last step, in every category definitions are described, Saussurian indices are discussed and at the end the direct application of each category in urban planning is presented as well.}, keywords = {Ferdinand de Saussure,Semiology,Urban Planning,urban studies}, title_fa = {بکارگیری نشانه شناسی در شهرسازی}, abstract_fa = {نشانه شناسی از دانش های نوینی است که اخیراً به حیطه پژوهش ها وارد گردیده است. در شهرسازی نیز استفاده از این دانش، کم و بیش باب گردیده است؛ زیرا نشانه شناسی می تواند به عنوان ابزاری کارآمد جهت تولید داده های کیفی از شهرها بپردازد. در این نوشتار ابتدا با مروری اولیه بر مفاهیم پایه نشانه شناسی و با استناد به مبانی نظری نشانه شناسی سوسور، شاخص های سوسور در نشانه شناسی دسته بندی می گردند. سپس به انواع نشانه شناسی از دیدگاه امبرتواکو پرداخته می شود، در انتهای این مرحله با توجه به پیشرفت های اخیر در زمینه پژوهش های معاصر و گستردگی آنها تقسیم بندی ششگانه ای معرفی می شود. در انتها ، برای هر یک از انواع نشانه شناسی تبیین شده به تعریف ، تحلیل مفاهیم سوسوری و در انتها به تفسیر شهرسازی آن، یا کاربرد هر نوع نشانه شناسی در شهرسازی پرداخته می شود.}, keywords_fa = {شهرسازی,شهرشناسی,فردینان دوسوسور,نشانه شناسی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13880.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13880_352b7cb7493fba5017cbba16cdf9df94.pdf} } @article { author = {حجت, دکتر عیسی}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {24}, number = {0}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {II nations always try to find their identity that A distinguishes them from the others. Art and architecture use this identity as its origins. Tile emergence of Post-modern and Modern era converts the previously cherished values and principles, so the meaning of identity is changed. Traditional human believes that the world is a place between the beginning and eternity. A religious society knows its identity outside of itself, but a modern society creates the world as it wants, and the metaphysical believes was replaced by rationality. This article tries to clarify the differences between the concept of identity in these two worldviews - traditional and modern. What we know, as in-identity in contemporary architect-ture¬ of Iran is a misunderstood in the pass from divine unique identity to human's plural identities. The body of this article explains mannerism and the great gap in architecture, the meaning of identity and humanism, individual identity and the identity of a society, the architecture that is related to a place and architecture as architect's signature, innovation and creativity. At the end, the article explains the role of archi¬tectural education to redefine the "lost identity". To find our new identity we should replace innate education instead of acquired education.}, keywords = {architecture,god,Human,Identity,modern,Traditional}, title_fa = {هویت انسان ساز ، انسان هویت پرداز (تأملی در رابطه هویت و معماری)}, abstract_fa = {انسان همواره در پی گوهری و هویتی بوده تا به کیستی و چیستی خویش راه یابد؛ و هنر و معماری برانکه این هویت را جان مایه خویش قرار دهند . دگرگونی نگرش انسان به جهان ، دگرگونی هویت ها را در پی داشت. انسان سنتی( مذهبی) جهان را برهه ای می دانست میان بودن ازلی و ماندن ابدی : انالله و اناالیه راجعون، و هویت خویش را خارج از جهان مادی جستجو می کرد. انسان مدرن آمده تا خود را و جهان را آن گونه که می خواست بسازد. این مقاله به کنکاش در مفهوم هویت در دو نگاه سنتی و مدرن می پردازد و رمز بی هویتی معماری را در گذر از هویت واحد الهی به هویت های کثیر انسانی می یابد. مقاله در آخرین گام و در تلاش برای بازیابی " هویت گم شده" معماری ، به بیان اهمیت نقش اهمیت آموزش در مدرسه های معماری پرداخته و جای گزین کردن "آموزش فطری" به جای " آموزش اقتباسی" را پیشنهاد می نماید.}, keywords_fa = {انسان,خدا,سنتی,مدرن,معماری,هویت}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13881.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13881_b48ec33e3a6047772b0741b340ab31bb.pdf} } @article { author = {ذاکری, مهندس سید محمد حسین and معماریان, دکتر غلامحسین}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {24}, number = {0}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {altar(Mehrab),Minaret,Neyriz Jame' " mosque ",Plaster-moulding}, title_fa = {مسجد جامع کبیرنی ریز}, abstract_fa = {این پژوهش سعی بر معرفی و تجزیه و تحلیل عناصر و اجزاء مسجد جامع نی ریز را دارد. مسجدی که نه تنها جزء کهن تریم مساجد ایران است ، بلکه در بسیاری از موارد ، دارای خصوصیات منحصر به فردی است ، که تنها در این مسجد ، شاهد آن هستیم. در این پژوهش، علاوه بر روش کتابخانه ای ، با روش میدانی، به برداشت دقیق از بنا پرداخته شده و لازم به ذکراست که بسیاری از نقشه ها و تصاویر موجود در این پژوهش ، برای اولین بار است که در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.همچنین با توجه به ناگفته های بسیاری که در مورد محراب این مسجد وجود داشت، طی مصاحبه ای با کارشناسان، در زمینه قرائت و تفسیر آیات و احادیث محراب، از ایشان یاری جستیم. امید است که این پژوهش ، در اینده راهگشای محققین و دانشجویان باشد و موجبات بذل توجه بیشتر ، به این عنصر فراموش شده معماری فارس، که در هر سفر تحقیقی، شاهد تدریجی آن بودیم ، را فراهم آورد.}, keywords_fa = {گچبری,محراب,مسجد جامع نی ریز,مناره}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13882.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13882_c00d8030fe7456b5b334173db1efb36f.pdf} } @article { author = {نیری, دکتر جواد شکاری}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {24}, number = {0}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {IIkhanid era,recovery,Shanb-e-Ghazan,Tabriz City,urban space,Wilber Design}, title_fa = {یافته هایی از طرح شنب غازان، پدیده شهری عصر ایلخانی به نام ابواب البر}, abstract_fa = {در عصر جهانداری مغول ها یا دوره ایلخانی، پدیده نوینی در عرصه های معماری و شهرسازی موسوم به ابواب البر معمول می گردد که در این طرح مقبره بانی به عنوان عنصر سازمان دهنده سایر فضاهای اقماری مجموعه مشهود است. دو شهرک اقماری در قرن هفتم هجری در دو طرف تبریز بر اساس یک ایده منطقی شهر سازی احداث می گردد که یکی شنب غازان در سمت غرب و دیگری رشیدی در شرق تبریز است. وضعیت ساختمانی شنب غازان به رغم شهرت بسیار آن ، به دلیل از بین رفتن هر گونه آثار فیزیکی، در پرده ابهام است و حتی تفسیرهای متفاوتی از مفهوم نام آن ارائه می گردد. نگارنده بر اساس مطالعات متون آن عصر در مورد اوصاف معماری شنب غازان و تحلیل و مقایسه آنها با تصاویر مینیاتور و طرح هایی که توسط سیاحان اروپایی تهیه شده است؛ ضمن نقد نظر و طرح دونالد ویلبر موفق گردید با طرح نقشه هایی از کلیت آن ، نحوه استقرار فضاهای معماری آن را نیز روشن نماید.}, keywords_fa = {ابواب البر,شنب غازان,شهرک های اقماری,مجموعه های معماری,مراکز علمی مذهبی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13883.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13883_74d67cb9f26859ce822bba4b3c15465e.pdf} } @article { author = {آژند, دکتر یعقوب}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {24}, number = {0}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Because of internal strife and political upheaval, the Afsharid painting has been lit¬ tle studied. Nadir shah Afshar rose to power in 1720s and 1730s. Nadir shah's ambitions and vision extended well beyond the borders of Iran. The artistic production of the period was primari¬ly restricted to royal commissions and retained the Perso - European themes. Court painters trained in the Perso - European mode and islo¬lated from direct contact with cosmopolitan trends. Commissions for life - size paintings for p 31aces were few. The image of Nadir Shah ellerges as the most distinctive theme of paint¬irgs from this period. Oil portraits and a few detached water colors of the ruler executed by Perso - European artists. The decoration of lac¬ -guerwork was limited this period to small - scale floral decoration. An album of Persian painting and calligraphy was assembled in the royal ate¬liers for Mirza Mihdi Astarabadi. This article dis¬cuss disintegration of arts of boob and dawn of life - size painting in Afsharid period.}, keywords = {Afsharid painting,albom painting,Ali Ashraf,Life - size painting}, title_fa = {افول کتاب آرایی و طلیعه پیکرنگاری (نقاشی دوره افشاریه)}, abstract_fa = {در این مقاله فرضیه نگارنده مبتنی بر این نکته بوده که با افول کتاب آرایی که تقریباً از اواخر دوره صفوی شروع می شود، پیکرنگاری به مثابه ابزاری برای کسب اعتبار فرهنگی و تبلیغ در باری شکل گرفته و نمونه آن وجود پیکرنگاری های متعدد از نادرشاه و جانشینان اوست که امروزه از این دوره باقی است. تناه کتابی که به دستور میرزا مهدیخان استرآبادی ، هنرپرور این دوره، کتاب آرایی شد، کتاب جهانگشای نادری است که ظاهراً محمد علی نقاشباشی دربار حدود سیزده نگاره بر ان نقش زده که جملگی در ارتباط با جنگ ها و پیروزی های نادر است. در کنار این پیکرنگاری ها و کتاب آرایی، نقاشی از نوع لاکی هم که از اواخر دوره صفوی شروع شده بود، بر روی قلمدان ها، قاب آیینه ها،صندوقچه ها ، روی جلد کتاب ها و غیره رونق بیشتری یافت و نقاشانی چون محمد علی، علی اشرف، محمد باقر و بعدها محمد صادق در این قلمرو آثاری ماندگار تولید کردند که امروزه در موزه ها و مجموعه ها ی خصوصی نگهداری می شود. دراین مقاله تلاش شده تا از لابلای متون و آثار برجای مانده ، نقاشی دوره افشاریه بازسازی و ویژگی ها و خصوصیات آن شناسانده شود..}, keywords_fa = {پیکرنگاری,علی اشرف,قلمدان نگاری,کتاب آرایی,نقاشی لاکی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13884.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13884_ed21a36ee3a84cf686f747fed106a6f7.pdf} } @article { author = {فدوی, دکتر سید محمد}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {24}, number = {0}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present research tries to demonstrate the differences between illustration and other artistic fields and to study its evolution throughout history. Illustration is an art form that has undergone more development compared to other art forms throughout history. It has assumed various applications too. The study of illustration works remained from the remotest periods in history, especially pre¬historic era, gives us a clue as to the psycho¬logical, cultural, ideological and social situation of communities in the past. The scope of influence of illustration on the audience since the early days of the caveman's life a remarkable characteristic of the art form. The establishment in the last three decades of an academic course in illustration at masters level in reputable universities of the world as well as the Faculty of Fine Arts high lights the significance of illustration reaserch more than ever}, keywords = {applied art,Illustration,Illustrative narration,pure painting}, title_fa = {ویژگی های هنر تصویرسازی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر تلاش دارد ضمن بررسی تخصصی تعاریف و چگونگی پیدایش هنر تصویرسازی ، تفاوت های این رشته تخصصی هنر را با دیگر رشته ها و سیر تحول آن را در ابتدای تاریخ بیان نماید. تصویر سازی هنری است که در طول تاریخ تا عصر حاضر بیش از رشته های هنری دیگر گسترش یافته و کاربردهای گوناگونی پیدا کرده است. بررسی آثار تصویرسازی به جا مانده از دورترین اعصار تاریخ تاکنون به ویژه دوران پیش از تاریخ، ما را با وضعیت روان شناختی ، مسائل فرهنگی و اعتقادی و روابط اجتماعی جوامع بشری آشنا می سازد. وسعت دامنه تأثیرگذاری این رشته هنری بر مخاطبین از شروع زندگی انسان در غار تاکنون از ویژگی های بارز آن است. تأسیس مقطع کارشناسی ارشد در سه دهه گذشته در دانشگاه های معتبر جهان و نیز دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ، اهمیت پژوهش در خصوص این رشته تخصصی را بیش از پیش مشخص می سازد.}, keywords_fa = {تصویرسازی,روایت تصویری,نقاشی محض,هنر کاربردی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13885.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13885_c667b47a7d8b3ab755a7fc705dd8a5bb.pdf} } @article { author = {حسنوند, دکتر محمد کاظم and سجودی, دکتر فرزان and خیری, مریم}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {24}, number = {0}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Semiology is a knowledge that studies about signs and classifies them. This articles tries to read a sample of Iranian Miniature, " Fereidoun examining his sons" , the work of Sultan Muhammad, from Tabriz school, from a semiologic view. Also, different kinds of Denotative and Connotative significations, paradigmatic and syntagmatique axis, and finally intertextual significations in Image Semiology and role of these symbolic systems in qual¬ity of meaning production, are considered. Intratextual relations that discussed, are the significations and signs that exist in the image world, and intertextual relations or outer returns, a re the same outer relations that in stratifica¬tional reading of a text world, eather image or the text itself, are so important. These relations can also discuss on name and personal style of artist, and artistic style of the work. Semiology tries to approach to this reading by opening the symbols, and brows the relations between them and quality of meaning production. Of course reviewing the relation of image and text in this miniature and reviewing signs like symbolic, Icon and index signs and intertextual relations results on stratificational reading of this work.}, keywords = {intertextual,Meaning,Miniature,significa¬tion,stratificational semiology}, title_fa = {بررسی نگاره "آزمون فریدون پسرانش را" از منظر نشانه شناسی لایه ای}, abstract_fa = {نشانه شناسی علمی است که به مطالعه نشانه ها و دسته بندی آنها می پردازد. در این مقاله سعی شده از زاویه ای نشانه شناسانه به خوانش یک نمونه از آثار نگارگری با عنوان نگاره " آزمون فریدون پسرانش را" اثر " سلطان محمد" نگارگر مکتب تبریز پرداخته شود. در بررسی این نگاره نکاتی همچون انواع دلالت ها ، محورها و در نتها دلالت های بینامتنی در لایه های مختلف خوانش یک متن اعم از تصویری یا نوشتاری حائز اهمیت است و می توانند نام و سبک شخصی هنرمند ، مکتب یا سبک هنری را نیز دربر گیرند. نشانه شناسی می کوشد به این خوانش و کشف رمزگان دست یابد. مسلماً بررسی هم نشینی جهان تصویری و متن نوشتاری در این نگاره و بررسی نشانه های نمادین، نمایه ای و شمایلی موجب خوانش نشانه شناسی لایه ای این نگاره می شود.}, keywords_fa = {بینامتنی,دلالت,معنا,نشانه شناسی لایه ای,نگارگری}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13886.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13886_bc803a888bee1a9bdd6963ee7e0c1eeb.pdf} } @article { author = {سراج, سید حسام الدین}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {24}, number = {0}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The natural scale in music is the scale that unconsciously exists in human mind and in tile nature. After discovering of this scale, musicians tried practically to use it with some little changes. In this research is tried to explain the meaning of(Natural Scale) by a simple language in this 5 phases. 1. Recognizing of natural scale. 2. How does emerge the natural scale in music. 3. The meaning of harmonic scale and it's Emerging and comparing with natural scale. 4. The aesthetics of natural scale by mathe¬matics analyzing. 5. The aesthetics of natural scale by psycho¬logical analyzing. At last to find the reason of why the natural scale in music is attractive.}, keywords = {frequency,Harmonic scale,Natural scale,Ratio,Scale,Tone}, title_fa = {زیبایی شناسی گام طبیعی}, abstract_fa = {گام طبیعی در موسیقی، گامی است که به صورت اجمالی در ناخودآگاه ذهنی بشر وجود دارد. کشف گام طبیعی توسط انسان و بحث آن را منتسب به دو متفکر،(فارابی و فیثاغورث) می دانن. پس از آن توسط موسیقیدانان گام طبیعی به صورت کاربردی درآمده و به صورت گام های موسیقی امروزین مورد استفاده واقع شده است. در این تحقیق سعی شده است به زبان بسیار ساده، الف – چیستی گام طبیعی؟ و نحوه پیدایش آن بر اساس اعداد 2و3 و مبنای 2/3 که همان فاصله پنجم در موسیقی است. ب – چیستی گام هارمونیک(آرمونیک)؟ و نحوه پیدایش آن براساس مضارب صحیح نت مبنا .ج – مقایسه گام هارمونیک و گام طبیعی. د – زیبایی شناسی گام طبیعی بر اساس تحلیل (آنالیز) ریاضی آن. ه – زیبایی شناسی گام، براساس روانشناسی انسان و عواملی که بر وی ایجاد جذابیت یا مطلوبیت می کنند و مقایسه آن با عوامل زیبایی شناختی در هنرهای تجسمی و معماری. و – تبیین و تطبیق گام بر اساس تناسبات (حسابی،هندسی،هارمونیک) . و نهایتاً عواملی که سبب زیبایی مطلوبیت گام طبیعی می شوند، تشریح و تبیین می شود.}, keywords_fa = {ارتعاش(فرکانس),پرده,تناسب,گام,گام طبیعی,گام هارمونیک(آرمونیک)}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13887.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13887_b8a641913201b8e48a28fa9846b5075e.pdf} } @article { author = {unknown,}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {24}, number = {0}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {}, title_fa = {موتزارت پس از 250 سال}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13888.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_13888_a1f050a77d3184b7fd50a8aa748c6fee.pdf} }