@article { author = {اشکوری, مهندس سید حسن معصومی}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {16}, number = {16}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Underly the urban and regional development Process are different theoretical aspects which deal with several effective socio-economic factors. Because of limitations in those factors, undeveloped cities or regions are moving backward in this process. For cities or regions with low level of productivity, it is possible to absorb improved production technology from more developed areas. This will begins with “ Catching up” process. A necessity for “Catching up” process is to have sufficient” Social ability”. Within two societies, the one with more social ability, will develop faster, although eventually both will converge at same point. Level of social ability in each city or region points to the extent which a city or region can expect development in order to reduce regional disparities. Social ability in a city or region is related to two basic factors: “Convergence Capability” in from of “Spatial Transaction” and “Social Advantages” leading to some level of “Human Capital”. This paper looks at the effects of those factors on urban development in Iran. It tries to analyze those Case studies about phenomena in Iran.}, keywords = {Catching up Theory,Convergence Capability,Human capital,Social Ability,Social Advantages,Spatial Transaction,Urban and Regional development}, title_fa = {توانایی اجتماعی پایه ای برای توسعه شهری و منطقه ای}, abstract_fa = {فرایند توسعه شهری و منطقه ای دارای جنبه های نظری متعددی است که بر پایه آنها عامل های گوناگون دخیل در این فرایند مطرح می گردد . کلیه این نظریه ها بر این باورند که شهر یا منطقه توسعه یافته به سبب برخوردار نبودن از کارکرد های آن عامل ها - عقب مانده تر از شهر یا منطقه توسعه یافته می باشد. در حالی که احتمال دارد در عقب ماندگی یک جامعه نیز مزیتی نهفته باشد. برای شهرها یا منطقه های دارای سطح پایین بهره وری این امکان وجود دارد که از طریق جذب فن آوری پیشرفته تولید از ناحیه های توسعه یافته تر فرایند رسیدن به سطح آنها را آغاز کنند. شرط لازم تحقق پدیده رسیدن وجود میزان کافی توانایی اجتماعی است . در دو جامعه با توانایی اجتماعی متفاوت جامعه با توان بالاتر رشد سریع تری خواهد داشت اما سرانجام هر دو جامعه به سی نقطه همگرایی میل خواهند کرد. سطح توانایی اجتماعی در هر شهر یا منطقه بیانگر میزان دست یابی آن شهر یا منطقه به سطحی از توسعه می باشد که در پی آن کاهش تفاوت های منطقه ای حاصل م آید. توانایی اجتماعی هر شهر یا منطقه بر دو عامل اساسی توان همگرایی به شکل توان تبادل فضایی و مزیت اجتماعی در قالب سطح سرمایه انسانی استوار است. این مقاله می کوشد با استفاده از نتایج مورد پژوهی ها در مورد پدیده توسعه شهری در کشور مقوله های فوق را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.}, keywords_fa = {تبادل فضایی,توانایی اجتماعی,توان همگرایی,توسعه شهری و منطقه ای,سرمایه انسانی,مزیت اجتماعی,نظریه رسیدن}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10800.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10800_e3de3e02260831402881a7c19b27d957.pdf} } @article { author = {پوراحمد, دکتر احمد and یدقار, علی and حبیبی, کیومرث}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {16}, number = {16}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article investigates economic, social, and physical factors affecting development of Sanandej City in Kurdestan, Iran. Data sources include, map data such as slope, geology, soil, topography, hydrology, aspect, Digital Elevation Model, Triangular Irregular Network, fault lines , land suitability, rural settlements, physical development. The attribute data such as land use, population, densities, social and economic criteria are also used in this study. Landsat satellite images (TM 1990 -1998) are part of the database as well. In this study methods such as Boolean logic, Index overlay, and Image enhancement, and geometric correction are used to analysis the data. After giving weight to the related data by second stage of Analytic Hierarchical Process, Boolean logic and Index overlay are applied to show the suitable development location. Here, it i shown that selected location for best urban development is a 12 square kilometer zone located to the northwest part of sanandej.}, keywords = {boolean logic,Development,GIS & RS,Index Overlay,Land Use,location factors,Site Selection}, title_fa = {بررسی روند و الگوی توسعه شهری سنندج با استفاده از GIS و RS}, abstract_fa = {مقاله حاضر به چگونگی توسعه شهری سنندج با توجه به ابعاد مختلف جغرافیایی و محیطی پرداخته است. در ابتدا همراه با گردآوری داده های فضایی نقشه ها اطلاعات پایه سرانه و تراکم های استاندارد و کاربری های وضع موجود شهر سنندج در حریم استحفاظی این شهر بررسی پس از تهیه بانک های اطلاعاتی لایه های متعددی چون شیب - گسل - زمین شناسی - تناسب اراضی و خاک شناسی - روند توسعه فیزیکی شهر - زمین های کشاورزی - توپوگرافی - منابع آب و کاربری اراضی شهری - عملیات تلفیق اطلاعات و شاخص ها با استفاده از روشهای متعدد ترکیب نقشه ای (آنالیز چند متغیره) چون Index overlay , Boolean Logic همراه با عملیات بارزسازی (Image enhancement) و آشکارسازی تصاویر ماهواره ای TM (1998 , 1990( عملیات تصحیح هندسی (Geometric correction) جهت بهنگام سازی نقشه ها (up to date map) انجام گرفته پس از وزن دهی به مقادیر و داده های مکانی از طریق مقایسات زوجی متغیرها در مرحله دوم تحلیل سلسله مراتبی (Analytic Hierarchy process) الگوی مناسب توسعه شهری از طریق مکان یابی یک پهنه 12 کیلومتر مربعی در شمال غرب سنندج ارایه شده است.}, keywords_fa = {توسعه فیزیکی,کاربری اراضی,مکان یابی,منطق بولین,وزن دهی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10801.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10801_614fb66b4d450e96dd9e444545750fea.pdf} } @article { author = {اکرمی, غلامرضا}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {16}, number = {16}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {architecture,Definition,Education,modern,Tradition and Viewpoint}, title_fa = {تعریف معماری - گام اول اموزش (چالش ها و تناقضات)}, abstract_fa = {معماری به لحاظ ماهیتش دارای دو بعد علمی و هنری است . با توجه به جنبه جهان شمولی هنر - معماری نیز از بعد هنری اش واجد معنای هستی شناسی است. از آنجا که بینش یا دیدگاه فکری در درک معنی و به تبع آن در ساختار یک نظام آموزشی - به خصوص در مقولاتی (مثل مقولات هنری) که دارای بعد هستی شناسی هستند موثر است لذا مقدم بر آموزش معماری لازم است که دیدگاه فکری ای که آموزش در آن انجام می گیرد و تعریف معماری که خود واجد معنی ناشی از بینش است تبیین شود. از دیدگاه سنتی معماری هنر آفرینش است آفرینشی زیبا که لازمه وجود حقیقی است. انسان سنتی استعداد آفرینندگی خود را از خداوند می داند. از همین رو از نگاه سنت معماری به عنوان هنر آفرینش و آراستن کالبد زندگی واجد بعد هستی شناسی است. از دیدگاه مدرن نیز معماران بزرگ این نحله ی فکری وجود امری متعالی در معماری را متذکر شده اند و بعضا به بعد هستی شناسی معماری اعتراف دارند. اما مفاهمه ی این معنی در فضای فکری متاثر از خرد محض حاکم بر دنیای مدرن دچار استحاله ی شناختی شده است. در این مقاله سعی شده است از دریچه تعریف معماری در نظام های فکری مبتنی بر سنت و مدرن در حد بضاعت مزجات به تبیین موضوع بپردازیم.}, keywords_fa = {آموزش,تعریف,دیدگاه,سنت,مدرن,معماری,معنی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10802.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10802_05e6b32637be3c3b34fe4028e730107c.pdf} } @article { author = {عریان, مرضیه}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {16}, number = {16}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {architecture,Ayyoubi,Effect,Egypt,Fatimid,Iran,Tulunids}, title_fa = {تاثیر معماری ایران بر مصر از آغاز اسلام تا ظهور ممالیک}, abstract_fa = {ایران از دیرباز به عنوان سرزمینی که دارای تمدنی کهن است شناخته شده است یکی از ویژگی های کشورهای متمدن این است که فرهنگ و تمدن خویش را به سرزمین های دیگر منتقل کنند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. بنابراین زوال قدرت ساسانیان را نباید با زوال ملت ایران به عنوان ملتی کهن اشتباه گرفت ایرانیان پس از ظهور اسلام و پذیرش آن به عنوان دین رسمی عزم خویش را جزم نمودند تا فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله خویش را به مردمانی فاتح و فاقد تمدن انتقال دهند که از این وظیفله خطیر سربلند و پیروز خارج شدند و تواستند اگر نه تمامی بلکه بیشتر میراث هنری و فرهنگی خویش را به اقوام غالب و پس از آن به سرزمین های دیگر اسلامی از جمله مصر گسترش دهند. به همین دلیل شناختن و شناساندن چنین مردمانی که در پیشرفت و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی موثر بوده اند و دارایی های فرهنگی و هنری خویش را از این طریق به سرزمین های دیگر منتقل نموده اند و نیز بررسی این تاثیرات امری قابل توجه است. مصر در اینجا به عنوان یکی از کشورهایی که تحت تاثیر معماری ایرانی قرار گرفته مورد نظر است لذا پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که تاثیر معماری ایران در مصر از زمان فتح اسلامی تا ظهور ممالیک چگونه است؟ در این مجال ضمن بیان این تاثیر و چگونگی ورود آن به مصر به برخی از ابنیه شاخص در دوره های طولونی ‘ فاطمی و ایوبی اشاره شده تا با ارایه قراین و شواهد بتوان این تاثیر ات را آشکار کرد.}, keywords_fa = {ایران,ایوبی,تاثیر,طولونی,فاطمی,مصر,معماری}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10803.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10803_4ab231409cc3f890c6b1d99b4686fdef.pdf} } @article { author = {منصوری, دکتر سید امیر and آجورلو, بهرام}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {16}, number = {16}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the center of Tabriz, there is remains of an ancient hurge and glorious monument building which has been named Ark of Tabriz, Ark of Alishah, Tagh i Alishah and Mosque of Alishah through the times. The Ark of Tabriz is the collapsed remains of an Iwan which is bigger and higher than Tagh i Kasara in Tisfoon . Architecturally, the Ark of Tabriz is one the most important and great monuments in architecture of Iran because of its height and huge dimensions. Some scholars have studied Ark of Tabriz through historical documents since there has never been an archaeological approach as well as architecture one before. Therefore, they had believed that Ark of Tabriz is the remains of the glorious Mosque of Alishah. However, not only historians have clearly described the Mosque of Alishah but also there is no evidence pointing to the Ark of Tabriz as being that mosque. This paper, which is based on the archaeological evidences, architectural analysis and critical approach to historical documents, has established that Ark of Tabriz is not the remains of Mosque of Alishah.}, keywords = {archaeology,Ark of Tabriz,Ilkhakid dynasty,Ilkhanid Architecture,Mosque of Alishah,Tadj-al-Din Alishah}, title_fa = {بازشناسی ارک علیشاه تبریز و کاربرد اصلی آن}, abstract_fa = {در مرکز شهر تاریخی تبریز - بازمانده های بنای باستانی شکوهمندی قرار دارد که در گذر زمان از آن با نام های ارک تبریز ارک علیشاه طاق علیشاه و نیز مسجد علیشاه یاد کرده اند. این ایوان عظیم فروریخته که ابعاد آن از ایوان مداین بزرگتر است از نظر حجم فضاسازی - رفعت و عظمت یکی از شاهکارهای هنر معماری ایران شمرده می شود. پژوهشگرانی که این ایوان را مسجد جامع تاج الدین علیشاه پنداشته و معرفی کرده اند - تنها به روایات تاریخی استناد داشته اند - حال آنکه نگرش تحلیلی - انتقادی به متون تاریخی آشکار می سازد که وضعیت و ساختار کنونی ارک تبریز هرگز با توصیف مورخان و سیاحانی که مسجد علیشاه را دیده و توصیف کرده اند همخوانی و هماهنگی ندارد. این مقاله بر پایه نتایج کاوش های باستان شناسی مطالعات تاریخ معماری اسلامی رهیافت (approach) معماری و نیز بررسی انتقادی متون تاریخی نتیجه خواهد گرفت که بنای موسوم به ارک تبریز همان مسجد جامع علیشاه نیست.}, keywords_fa = {ارک تبریز,ایلخانان,باستانشناسی,تاج الدین علیشاه,مسجد علیشاه,معماری ایلخانی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10804.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10804_d98eb6950d2f8aea9726f032b21cb96b.pdf} } @article { author = {رهنورد, دکتر زهرا}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {16}, number = {16}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The Iranian Miniature is one of the most important sub branches of the Islamic Arts. In spite of the significance of its figurative, symbolic and content aspects, there are a series of confusing ambiguities about it. It is possible to classify the above mentioned ambiguities into three classes: The ambiguities of the history of art related to Miniature. The visual and formalistic ambiguities of Miniature. The ambiguities related to the theoretical origin of Miniature. Of the three, the third one is chosen to be discussed in this research. By examination of the miniature painted scenes of the first meeting of Khosro and Shirin and Shirin’s death, based on the story of Nezami’s Khosro and Shirin , some aspects of form and content of Iranian Miniature will be put into discussion. A study of the scenes reveals that the motif of “Love, a spiritual love, is embedded in the scenes as an independent variable so that it would incline the visual and content elements from concrete and exoteric, realistic and natural planes to esoteric ones. It is through this that the incomparable and the unattainable notions, concealed deep in the scenes, are revealed.}, keywords = {Iranian Miniature,Khosro,Love,Shirin,Spiritualism}, title_fa = {تجلی عشق برنگارگری ایرانی - اسلامی (بررسی قصه خسرو و شیرین)}, abstract_fa = {نگارگری ایرانی‘ یکی از مهم ترین زیرشاخه های هنر اسلامیست که علیرغم اهمیت جنبه های فیگوراتیو - نمادین و محتوایی در طیفی از ابهامات گیج کننده قرار گرفته است. می توان ابهامات مذکور را ذیل سه دسته طبقه بندی نمود : ابهامات تاریخ هنر نگاری نگارگری ابهامات شکل شناسانه و بصری نگارگری ابهامات مربوط به خاستگاه های نظری نگارگری ضمن اذعان توجه به اهمیت هر سه دسته ابهامات فوق در این تحقیق خاستگاه های نظری نگارگری مورد تاکید قرار گرفته است لهذا در چارچوب بررسی قصه خسرو و شیرین نظامی و ارتباط آن با صحنه هایی از نگارگری (نخستین دیدار خسرو شیرین و مرگ شیرین) برخی وجوه شکلی و محتویی نگارگری ایرانی مورد بررسی قرار می گیرد. در این روند (عشق) با خاستگاه عرفانی همچون متغیر مستقل وارد عرصه شده تا عناصر بصری و مضمونی را از سطح ملموس Concret و برون گرایانه Exoteric و واقع گرایانه و طبیعت مدارانه به سطوح باطن گرایانه Esoteric سوق دهد تا زیبایی بی بدیل و مفاهیم دست نایافتنی را که در ژرفای تصاویر نهفته است بر ملا نماید.}, keywords_fa = {خسرو,شیرین,عرفان,عشق,نگارگری ایرانی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10805.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10805_1a9cb81d7ef99fc633f227b650af6385.pdf} } @article { author = {آژند, دکتر یعقوب}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {16}, number = {16}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Aliquli Beg Jabadar , Persian painter, worked in the Second half of the 17 th century who painted in “Farangi” manner. He referred to himself as Farangi. This Led Ivanov and A. Welch to suggest That Aliquli was a European who arrived in Persia in the mid-17 th century and was converted to Islam and then taken into the service of the Shah. A more convincing explanation is that he came from Georgia, as had other soldiers and artists attached to Safavid Court. In my opinion, Aliquli was born in Persia and the was son of Garachughai Khan II, who became the governor of Mashhad. He had posts of Kitabdar (Librarian) and jabadar (Keeper of the Armoury). He referred to himself as ghulamzada-I qadimi , From Which it seems that he was born a bondsman. In this Article, his household, his ties with the Georgians, and his distinctive style are discussed.}, keywords = {Aliqulibey,Farangi,ghulamzada-i qadimi,Jabadar,Kitabdar}, title_fa = {علی قلی بیک جبه دار - کتابدار}, abstract_fa = {فرضیه من در این مقاله مبتنی بر اینست که علی قلی بیک جبه دار نقاش دوره شاه عباس ثانی بر خلاف تصور بعضی از محققان خارجی و داخلی - فرنگی (اروپایی) نبوده بلکه از اهالی ارمنستان و یا گرجستان بوده که در دوره صفوی مسیحیان آنجا را فرنگی می نامیدند. در این مقاله با رجوع به منابع تاریخی و ادبی دوره صفوی ثابت شده که علی قلی حبه دار - نواده قرچقای خان گرجی (یا ارمنی) سپهسالار کل قشون ایران و حاکم مشهد در دوره شاه عباس اول است و به سبب مقام و منزلت آباء و اجداد او در دربار صفوی در سال 1049 یا 105ه . به منصب کتابدار خاصه شاه صفی و شاه عباس ثانی برگزیده می شود. او منصب جبه داری و نقاشباشی دربار را نیز کسب می کند. او در زمان شاه عباس ثانی اسلوب فرنگی سازی را از نقاشان هلندی مشغول در دربار همچون فیلیپس انجل. لوکار - رمیان - یان دوهارت و غیره فرا می گیرد و گاهی نیز به تقلید از نقاشان طبیعت گرای هندی نظیر گواردهان می پردازد و یا از تصاویر چاپی اروپایی بهره می گیرد و آثاری می آفریند که امروزه به سبک فرنگی سازی شهرت دارد. در کنار او نقاشان دیگری چون محمد زمان - شیخی عباسی - بهرام سفره کش و غیره هم کار می کرده اند.}, keywords_fa = {جبه دار,فرنگی و فرنگی ساز,فیلیپس انجل,قرچقای خان,کتابدار خاصه شریفه}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10806.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10806_dcf797c3f6a659b6ee721cd87a50d1fd.pdf} } @article { author = {پور, دکتر فریده طالب}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {16}, number = {16}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The number of scientific work on Iranian hand-woven carpet is very limited. Therefore, a research on weaving methods, tools and designs has always been. This research work has been carried out to recognize the specifications of Arabic carpets in the southern parts of Khorasan Province, such as: Tabas , Ferdous and Birjand. The research was conducted on two bases: literature review and field research. Results show that weavers are not inclined to use any map for weaving. Women on a horizontal and metallic frame produce all the carpets in different small sizes. They use very simple weaving tools such as: knife, comb and scissors. The warp and weft yarns are totally cotton and the piles are woolen , dyed by chemical or chemical/natural dyes. The weavers use two thick wefts with the same thickness. The asymmetrical knot is very common for weaving. Trimming the carpets may be done either during weaving or at the end in the finishing workshops. The most important designs are Lachak-Torange , Torange Torange and Moharramat . Ramadani Arabs produce a special design named “Namazi” with religious symbols such as people praying, mosque, tree and animal figures.}, keywords = {Arabic carpets in Khorasan,Designs,Materials,techniques,weaving frames and tools}, title_fa = {ویژگی های قالیچه های اقوام فرشباف عرب در جنوب خراسان}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {دار و ابزار قالی بافی,شیوه های بافت,طرح و نقش,قالی بافی اعراب جنوب خراسان,مواد اولیه}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10807.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10807_de877c5686f3ece3e500d14338c6d771.pdf} } @article { author = {اخوت, امیر}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {16}, number = {16}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Iranian music is the abstract expression of different manifestations of the enriched legacy of Iranian culture, as the case is with other forms of art. The formation of words and development of sentences in the music in question are associated with other forms of arts especially decorative arts. This essay, through comparison and contrast of these two forms of arts, attempts to offer the appropriate methodology for a better insight towards Iranian music as well as training of this form of music based on a better understanding repetition and combination of different, and the same time limited, confined and specific, motifs. The pivotal points on which this research is based on consist of juxtaposition of common elements in these two forms of art such as order, repetition, rhythm, light and shade, decoration in Iranian music, the combination and development of Iranian music motifs, and their similarities to the formation of decorative patterns, arabesque movement of musical sentences and utilization of symbols.}, keywords = {Composition,Decoration,Decorative Arts,Iranian Music,motive,symbol}, title_fa = {موسیقی ایرانی و هنرهای تزیینی}, abstract_fa = {موسیقی ایرانی همانند دیگر هنرها بیانی انتزاعی از جلوه های مختلف فرهنگ غنی ایران زمین دارد. روش شکل گیری واژه ها و روند توسعه جملات در این موسیقی نشانه هایی آشنا از دیگر هنرها به خصوص هنرهای تزیینی در خود دارد. در این مقاله سعی شده است با مقایسه و بررسی وجوه تشابه و افتراق این دو شاخه هنری راهکارهایی برای درک بهتر و روشن تر موسیقی ایرانی و ارایه روش آموزش این نوع موسیقی بر اساس درک و تکرار و ترکیب انگاره های مختلف و در عین حال محدود و مشخص آن به دست دهد. وجود عناصر مشترک در این دو شاخه هنری از جمله نظم تکرار‘ ریتم ‘ سایه و روشن ‘ تزیین در موسیقی ایرانی ‘ نحوه ترکیب و گسترش انگاره های موسیقی ایرانی و شباهت آن به نحوه شکل گیری نقوش تزیینی ‘ حرکت اسلیمی وار جملات موسیقی و چگونگی استفاده از سمبول ها در هر دو این هنرها از جمله محورهای اصلی مورد بررسی در این تحقیق بوده است.}, keywords_fa = {انگاره,تزئین,سامان بندی,سمبول,موسیقی ایرانی,هنرهای تزیینی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10808.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10808_6800b5af100e2e589ff196d3c743872c.pdf} }