@article { author = {دست, دکتر اسفندیار زبر and محمدی, عسل}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {21}, number = {21}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Iran is located in one of the most active tectonic regions of the world and has experienced many destructive earthquakes. These earhtquakes have resulted in the death of thousands of the people and destruction of the many villages and cities. One of the measures for confronting the consequences of the earthquakes is proper siting of important facilities, such as the post-earthquake relief centers. In this article site selection for post-earthquake relief centers in one of the densest parts of the Tehran city (Zone 11), using GIS and Analytic Hierarchy Prcess (AHP) is presented. For the purposes of this study, site selection criteria for post-earthquake relief centers were extracted from the relevant literature. Using GIS-overlay anlaysis, probable sites for relief centers were identified. Analytic Hierarchy Prcess (AHP), a multi-criteria evaluation technique, was used to select the most suitable site for a post-earthquake relief center. In this paper, in addition to site selection for post-earthquake relief centers in zone 11 of Tehran city, a simple, flexible and rational methodology for similar site selections has been presented.}, keywords = {Multi-criteria evaluation,Post-Earthquake,Relief Centers,Site Selection}, title_fa = {مکان یابی مراکز امداد رسانی ( در شرایط وقوع زلزله ) با استفاده از GIS و روش ارزیابی چند معیاری AHP}, abstract_fa = {مقاله حاضر با هدف مکان یابی مراکز امداد رسانی ( جهت انجام عملیات نجات در شرایط وقوع زلزله ) به مطالعه موردی یکی از منابع پر تراکم و مرکزی شهر تهران ( منطقه 11) و میزان آسیب پذیری آن در مقابل زلزله احتمالی می پردازد . به همین منظور با تدوین معیارهایی که متاثر از شرایط طبیعی و کالبدی محدوده مورد نظر می باشند وبا بکارگیری سیستم های اطلاعات جغرافیایی ((GIS نقشه های امکانات و عوامل محدوده کننده منطقه با یکدیگر ترکیب شده و بدین سایت های مورد نظر جهت استقرار مراکز امداد تعیین می شوند پس از آن جهت مشخص کردن بهترین سایت از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی ((AHP که خود نیازمند به کارگیری معیار های دیگری می باشد ‘ به منظور تصمیم گیری نهایی استفاده می شود . مقاله پیش روی درصد ارایه سیستمی منعطف ‘ ساده ‘ منطقی و قوی جهت مکان یابی مراکز امداد برای شهرهایی با ویژگی های متفاوت می باشد .}, keywords_fa = {بحران,چند معیاری,زلزله,مراکز امداد,مکان یابی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10721.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10721_a17a76058c2cb5f612f036164fba8bf2.pdf} } @article { author = {زاده, رحمت محمد and جمالی, دکتر فیروز and محمدی, دکتر محمدرضا پور}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {21}, number = {21}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This paper studies the role of the Modern urban planning in the occurrence of traffic violations of pedestrians of the old fabric of Tabriz city. In addition to the documentation review of the field observations, the methodology employed in this study is the comparison of present maps, and rational analysis as well. The relevant investigations suggest that in the old fabric, traffic violations of the pedestrians depend on the severance of the physical fabric, the density of the urban activities resulted from the centrality of the area, the poor continuity of pedestrian networks, and the like. Since the occurrence of traffic violations is due mainly to the unsystematic planning and the lack of a adaptability of the modern and the old urban networks than the culture of violation itself, therefore it’s appearance is not only a natural reflection but also due to this very reason, seems to be inevitable. On the base of findings of the study, in the first place, the necessary action for the improvement or decrease of the culture of violence is the improvements of design and in the later stages, education and creation of the relevant culture.}, keywords = {modern urban planning,old fabric of Tabriz city,violations of pedestrians}, title_fa = {نقش شهرسازی مدرن در تخلفات ترافیکی پیاده بافت قدیم تبریز}, abstract_fa = {مقاله حاضر به بررسی نقش شهر سازی مدرن در بروز تخلفات ترافیکی عابرین پیاده بافت قدیم شهر تبریز می پردازد . روش این مطالعه ‘ علاوه بر مطالعات کتابخانه ای در بر گیرنده مشاهدات محلی‘ تطبیق نقشه موجود بافت و تحلیل های عقلانی می باشد . بررسی ها حاکی از آن است که در این بافت ‘ تخلفات عابرین پیاده به گسستگی بافت فیزیکی‘ تراکم فعالیت های شهری ناشی از موقعیت مرکزی‘ تحدید قلمرو فضایی و مکانی واحد های زیستی ‘ پیوستگی ضعیف شبکه های پیاده و نظایر آن بستگی دارد . از آنجا که بروز تخلفات‘ پیش از آنکه ناشی از فرهنگ تخلف باشد عمدتا به طراحی غیر اصولی بافت و عدم انطباق شبکه های قدیم شهر برمی گردد . بنابراین وجود آنها نه تنها امری طبیعی بلکه غیر قابل اجتناب نیز می باشد . بر اساس نتایج این بررسی ‘ لازمه اصلاح یا کاهش فرهنگ تخلف در وهله اول انجام اصلاحات طراحی و در مراتب بعدی آموزش و فرهنگ سازی می باشد .}, keywords_fa = {بافت قدیم تبریز,تخلفات ترافیکی,شهرسازی مدرن,عابرین پیاده}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10722.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10722_a185dada0683887b389ac5df128a691e.pdf} } @article { author = {مولوی, مهرناز}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {21}, number = {21}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The existence of common measures of beauty between vast groups of people are undeniable. This is because between two subjective and objective aspects of beauty, the latter is dominant. In fact discourse about common aesthetic measures in urbanism, is based on objective aspect of beauty and the existence of beauty as an external reality. This article tries to seek the way to achieve the aesthetic analysis originated from common measures that are based on fundamental theories of philosophy of art. After proving objectivism in aesthetic judgment, Formalism is discussed which is the most compatible theory of aesthetics to urban field. At the beginning of the last century, Formalism was intensively impressed by psychology. This impression is seen in Arnheim’s ideas and intermingling them with Gestalt psychology, has brought up Formism in the aesthetic approach. Formism has a basic role in aesthetic analysis of the form of the urban space, which can be integrated to two parts: visual elements and the way of combination of them. Explanation of each of these parts would result the aesthetic analysis of urban space.}, keywords = {Aesthetic analysis,formalism,gestalt,measure of beauty,objectivism of beauty,Visual elements}, title_fa = {تحلیل فرمال فضای شهری و پایه های فلسفی آن}, abstract_fa = {موضوع این مقاله ‘روندی است که به تحلیل زیبا شناختی فضای شهری می انجامد . این روند بر پایه نظریه های مطرح فلسفه هنر قرار دارد و بدین ترتیب است : پس از اثبات عینی بودن زیبایی ومشترک بودن داوری زیبا شناختی در مردم نظریه فرمالیسم مطرح می شود . تاثیر پذیری فرمالیسم از روانشناسی در نظرات آرنهایم دیده می شود و او با درآمیختن نظرات مزبور با روانشناسی گشتالت ‘ رویگرد فرمگرای زیبایی شناسی را مطرح می کند . زیبایی شناسی فرمی در تحلیل زیباشناختی کالبد فضای شهری ‘ نقشی پایه ای دارد ‘ کالبد فضای شهری با توجه به ساختار بصری محیط به دو بخش در نهایت به تحلیل زیبا شناختی کالبد فضای شهری منجر خواهد شد . بدیهی است که به دلیل ضرورت ایجاز ‘ مباحث مطروحه در حد مروری گذرا به رئوس مطالب هر بحث مطرح می شوند و روشن کامل هر مبحث به عهده رساله خواهد بود .}, keywords_fa = {تحلیل زیبا شناختی,عناصر بصری,عینی بودن زیبایی,فرمالیسم,گشتالت,معیار زیبایی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10723.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10723_48182b6b3d7461abea038fbb48d7ac61.pdf} } @article { author = {حبیبی, دکتر سید محسن and مقدم, مهندس مرتضی هادی جابری}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {21}, number = {21}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The effort of this text is concentrated on a relatively clear and complete interpretation of modernity. Though modernity creates a disturbed unattainable situation, comprehension of nature of modernity will lead to understanding of modernism and the different urban modernizations which from the most initial circle of production and regeneration cycle. The cycle which has transformed us to what we are. This effort seeks the fixed principles from the masterpiece of Johann Wolfgang Von Goethe: “Faust”. Viewpoint of Goeth toward modernity leads us to the principles in the path of alternation out of the modern subject, consistency and continuity of which will make the man wondered in the area of city. In other words, the man ifestation of this two-sided alternation is attainable in the symbolic hero of modern city: ” Faust ”. In fact by achieving such principles and contemplation to them , a new reception of contemporary urbanization and modern cities will be acquired. This contemplative appreciation can be called: “Faust development model.”}, keywords = {essential ideal of modernity,Imagination and adoration,Internal and external transformation of modern city,modernization}, title_fa = {شهرگرایی و شهرسازی شتابزده الگوی فاوستی توسعه}, abstract_fa = {قریب به یک و نیم قرن از شهرسازی مدرن در گستره گیتی می گذرد و سیر تحولات صورت گرفته و اندیشه ها و نظریات متعدد در این حوزه و سرعت تغییرات امکان دستیابی به ویپگی ها و اصول ثابت در این دوران را سلب نموده است. بروز نحله های مختلف در این عرصه و شکل گیری پی در پی طرح های اجرایی ناشی از این تفکرات فرصت داشتن یک جمع بندی مناسب را فراهم نیاورده است. با مراجعه به آراء و نظریات نوآوران آغازین‘ این امکان فراهم می گردد تا اصول ثابت و معنایی روشن از مفاهیم نو حاصل گردد. در این مقاله با کاوشی جدی در اثر سترگ اندیشمند شهیر آلمانی یوهان و لفگانگ فون گوته یعی نمایشنامه فاوست ‘ سعی شده تا الگویی در این رابطه معرفی گردد و سپس شواهد موجود بر اساس این الگو دسته بندی شود. الگویی که در این نوشتار از آن تحت عنوان الگوی فاوستی توسعه سخن به میان آمده است.}, keywords_fa = {آرمان معنوی نووارگی (مدرنیته),تحول درونی و برونی شهر جدید,رویابینی و شیفتگی,مضمون (سوپه),موضوع (ابژه),نوپردازی (مدرنیزاسیون)}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10724.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10724_d07e8ade7eca9002b81ca31e0a0ce313.pdf} } @article { author = {انصاری, حمیدرضا and معظمی, منوچهر}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {21}, number = {21}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Rethinking about architectural creation guide us to an expanded area of meaning, concepts, and approaches. Scrutinizing the bases of these different approaches help us to find a new way through them. This article, at first, reviews different cultures’ views about “TIME”. These apprehensions of time have relation with human’s situations in the world. Then three situations, theological, metaphysic, and positivism are explained. They lead us to two sides, one of them knows architectural creation as a novelty activity. This view defines Head of Research Group for Urban Management Center for Architectural and Urban Studies and Research (CAUSAR) architectural design, as a cognitive activity that is related to human’s mind and his mental perception. Architectural design is mysterious and intuitive activity according to the second view. This article knows the creation of architectural work between these two extremes. Drawing a new method to investigate the creation of architectural works and defining it in a new and profound way is the aim of this article. So, it explains levels of creation (divine and human), creation and its meaning through dif feren areas of human’s knowledge such as pure science, humanities, art, and architecture, two sides of creation (physical and essential), aims and utilizations. Then it shows that they have relation with each other in an epistemological background. The last studies help us to draw our new method for studying architectural creation.}, keywords = {Architectural Design,Creativity,Epistemology,intuition,novelty,time}, title_fa = {آفرینش اثر معماری بنیان ها و سویه ها}, abstract_fa = {پرسش از چگونگی آفرینش اثر معماری ما را به ورطه ی گسترده ای از معانی مفاهیم و راهبردهایی می کشاند که دستیابی به پاسخی مناسب را نیازمند نگاهی ژرف به بنیانهای هر یک از آنها بر می شمارد این نوع نگاه ها می تواند ترسیم گر سویه های مختلفی باشند که با بهره گیری از آنها آدمی به موضع و جایگاه خویش واقف می گردد در راستای دستیبای به چنین هدفی مقاله ابتدا به بررسی مفهوم زمان و تاثیر آن بر چگونگی تعریف چرخه آفرینش نزد فرهنگ های گوناگون پرداخته و آن را زمینه ساز یافتن مواضع آدمی در هستی قرار می دهد و در ادامه آفرینش اثر معماری را در گردونه ی تعامل میان کشف و خلق تعریف مینماید تمام تلاش این مقاله در نهایت ما را بدانجا راهبر میگردد که بتوانیم مسیری دقیق و روشن را برای بررسی ها و مطالعات آتی در باره ی بحث آفرینش آثار معماری بیابیم تدوین این مسیر و سیرگام های مورد نیاز در طول انجام چنین مطالعه ای از یافته های اصلی این تحقیق به شمار می آید}, keywords_fa = {آفرینش اثر معماری,ابداع,خلاقیت,راز گشایی,طراحی معماری}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10725.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10725_ea24349789ac7d68f952fc2f7dfc7af8.pdf} } @article { author = {نژاد, مهندس محمد جواد مهدوی}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {21}, number = {21}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Architectural Education,Architecture design,Creativity,Interactive design process,Systematic approach}, title_fa = {آفرینشگری و روند آموزش خلاقانه در طراحی معماری}, abstract_fa = {به منظور تدوین مبانی آفرینشگری در فرایند طراحی معماری در گام نسخت به تعریف واژه های محوری چون خلاقیت هوش و حافظه پرداخته شده است رویکرد های اصلی آفرینشگری عبارتند از آفرینشگری با محوریت شخص خلاق فرایند ذهنی محیط و انجام عمل شیوه های پرورش آفرینشگری عبارتند از خودشکوفایی و اعتماد بخود پذیرا بودن تجربه آموزش مقتضی و آموزش خلاق پرورش خلاقیت درونی دانشجویان آموزش فرایندها و تدابیر اندیشه ی خلاقانه ایجاد بستر و محیط مناسب برای بروز خلاقیت در کنار تکرار هدفمند فرایند طراحی از راهبردهایی است که می توان به کمک آنها توانمندهای بالقوه ی دانشجویان را در زمینه ی طراحی معماری بهبود بخشید استفاده از قدرت استدلال و منطق دانشجویان در کنار تحریک توانایی های ایشان در ارایه ی ایده های بدیع پرورش هم زمان و متعامل هوش فضایی و خلاقیت از مسایلی است که باید به صورت هوشیارانه از طرف اساتید محترم برنامه ریزی شده در برنامه آموزشی مستقیم و غیر مستقیم دانشجویان قرار بگیرد}, keywords_fa = {آفرینشگری,آموزش معماری,پرورش خلاقیت,فرایند طراحی معماری,هوش فضایی}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10726.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10726_1cfa47a0dfda95a986626f7e42efee3e.pdf} } @article { author = {الخوانساری, مهندس مریم غروی}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {21}, number = {21}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In Contemporary architecture, there is a renewed tendency towards multifunctional architecture, which has been one of the basic principles of our traditional architecture. Schools are among those architectural spaces which with their special departments, have a good potential in undertaking different roles in community. But in our nowadays society, we see high walls surrounding schools that blocks this useful interaction between school and community. In this paper, a model of a school is introduced which, along with its main functions, serves the community in different aspects and Several characteristics of this model school such as resources centralization and its appropriate allocation in community are discussed regarding urban planning and design criteria. Other characteristics such as educational level and gender specification are also considered in this model. Organization of the community center according to the community school location is discussed in the last part. In conclusion, it is suggested that schools not only can play a multidimensional roles in community, but they can also be very effective in reorganization of the community center. They can be considered as the cultural unifier heart of the community center and with allocation of community square and community pedstrain lane in coordinance with community school, it is conceivable that lively spirit of traditional community revive in our societies.}, keywords = {Community,Community Center,Community Square,Cultural Square,High- School,School}, title_fa = {مدرسه محله : کانون فرهنگی و اجتماعی سازماندهنده محله}, abstract_fa = {در معماری امروز گرایش به کالبدهای چند عمکلردی و چند وجهی مجددا مورد توجه قرارگرفته است دیدگاهی که خصوصا در معماری سنتی ما از بدیهیات طراحی بوده است مدرسه از جمله عملکردهایی است که با ویژگی های خاص خود نه تنها پتانسیل مناسبی در پذیرش عملکردهای مختلف دارد بلکه می تواند نقش های متفاوتی در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی ایفا نماید در این مقاله سعی بر آن است که پتانسیل های ویژه مدرسه ای در خدمت محله تحت عنوان مدرسه محله معرفی شده خصوصیاتی نظیر تمرکز منابع و چگونگی مکان یابی بهینه در محله با توجه به نظریه های برنامه ریزی و طراحی شهری مورد بررسی قرار گیرد و مشهصات دیگری نظیر مقطع تحصیلی آن پیشنهاد شود تعیین مکان مناسب برای مدرسه محله تاثیر این مکان یابی بر چگونگی سازماندهی مرکز محله و سلسله مراتب عملکرد های آن و هم چنین تاثیر احداث مسیر پیاده محلی و میدان محلی در جوار مدرسه محله بر شور و سرزندگی محله از موارد پرداخته شده در مبحث نهایی می باشد}, keywords_fa = {دبیرستان,محله,مدرسه,مرکز محله,میدان فرهنگی,میدان محله}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10727.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10727_ae0c84d94fded2e14b17a6cc83df3b3f.pdf} } @article { author = {آژند, دکتر یعقوب}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {21}, number = {21}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Because his name appears variously as Riza “Aqa Riza” and Riza Abbasi “scholars have question whether he was one person or two or three. To do justice to the study of Riza” one must first posses a general familiarity with the history of Safavid Iran in the period leading up to shah Abbas’s reign. While written history sheds light on the influential occurrences and personages of Safavid era “Riza”s works bring to life the society united under Abbas. Stylistic contrasts within the large body of works attributed to Riza have further complicated the question of his identity. Furtunately “epigraphic evidence in the form signatures and inscriptions on Riza’s work historical documentation and the style of the themselves combine convincingly to support the notion of Riza’s single identity. Besides the inscribed works which refer to Riza, the key primary documents for the study of his life and career are the biographical notices of three historian writing at the turn of sixties and seventies centuries, Qazi Ahmad Qomi , Iskandar Munshi , and Valeh Isfahani. The analysis of Riza’s style points up certain congruencies of motif, pictorial treatment, attitudes to subject matter and embodiment of abstract principales. These notices are quated and discussed in this article.}, keywords = {Aqa Riza,Iskandar Munshi,Qazi Ahmad Qomi,Riza,Riza Abbasi,Valeh Isfahani}, title_fa = {رضا آقا رضا و رضا عباسی ( سه اسم و رقم در قالب یک قلم )}, abstract_fa = {امروزه نزدیک به یک قرن است که هنر پژوهان جهان درباره رضا عباسی هنرمند نقاش در باره شاه عباس مطلب می نویسند و هنر پژوهان در نیمه اول قرن 20 رضا آقا رضا و رضا عباسی را سه تن مجزا فرض و درباره او و آثارش قلم فرسایی کرده اند در نیمه دوم این قرن آثار هنر پژوهانی چون سچوکین و انتونی ولش و شیلا کنبی منتشر میشود و این محققان به رفع اشتباهات محققان پیشین می پردازند و این نتیجه حاصل می شود که این سه تن یک نفر هستند در قالب سه اسم و رقم بخصوص تک نگاری محققانه کنبی در باره آثار و احوال رضا عباسی به طور مستوفی کارستان و زندگی او را می پژوهد و نتایح در خور شایسته پیش رو می نهد در این مقاله نگارنده از برای اثبات یکی بودن این سه تن به شواهد تاریخی و تاریخنگاری دیگری نیز اشاره می کند و بر این نظر تاکید می ورزد که رضا آقارضا و رضا عباسی سه اسم و رقم هستند در قالب یک قلم.}, keywords_fa = {خلدبرین,رضا,ر ضا و رضا عباسی,شیلا کنبی,عالم آرای عباسی,گلستان هنر}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10728.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10728_f53bc85cab28b8db4f0c8aa3194894e9.pdf} } @article { author = {لر, اشرف السادات موسوی and اللهی, دکتر حبیب الله آیت and خزایی, دکتر محمد and انصاری, دکتر مجتبی}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {21}, number = {21}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The findings of this study are the results of the author’s field studies and experimental research in graphics, a comprehensive search in information networks, a library review and a historical study, in which the author has tried to describe the significant aspects of Kamal Al-din Behzad’s art management in the golden era of Iran’s history of art. The main objective of the present study is to examine the procedures and patterns of Kamal Al-din Behzad’s art management. The assumptions of the present research are as follows: 1. Kamal al-din Behzad’s artistic and experimental conditions have been in accordance with applying art management. He was a professional artist and had understood the experi Habib-alla ences of managers before him and deserved such a position. 2. Kamal Al-din Behzad’s approach could be perceived from his paintings and the historical records and documents, (“Decree of the Appointment of master Kamal al-Din Behzad as Head of Royal Library”). 3. According to the educational system of that period (master! apprentice), it is assumed that Kamal Al-din Behzad , the trained artist of that system, practiced the management method of a leadership type.}, keywords = {Art Management,Kamal al-Din Behzad,Persian Paintings,Timurid Period}, title_fa = {بررسی ابعاد مدیریت هنری کمال الدین بهزاد}, abstract_fa = {یافته های این تحقیق حاصل پژوهش های میدانی ‘ تجربی و تخصصی نویسنده در رشته گرافیک و مطالعه کتابخانه ای و تاریخی بوده و به روش تحلیلی و تطبیقی سعی در توصیف ابعاد مهم مدیریت هنری کمال الدین بهزاد در دوره طلایی تاریخ هنر ایران را دارد. هدف از این تحقیق بررسی شیوه و الگوی مدیریت هنری کمال الدین بهزاد است . فرضیه های تحقیق عبارتند از : 1- شرایط تجربی و هنری کمال الدین بهزاد متناسب با تصدی مدیریت هنری بوده است. او از نظر هنری استادی تمام و از نظر مدیریتی تجربه موفق مدیرادن قبلی را درک کرده بود و شایسته این مقام بود. 2- شیوه مدیریت کمال الدین بهزاد را می توان از نگاره های وی و فرمان استیفاء کلانتری کتابخانه همایونی به اسم استاد کمال الدین بهزاد استنباط کرد. 3- بر اساس نظام آموزشی حاکم بر آن دوره نظام آموزشی (استاد – شاگردی) می توان نتیجه گرفت که تبیت شده آن نظام کمال الدین بهزاد شیوه مدیریتی از نوع رهبری را اعمال می کرده است.}, keywords_fa = {دوره تیموری,کمال الدین بهزاد,مدیریت هنری,نگارگری}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10729.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10729_d885226b3cfa18f4d386851320c1968d.pdf} } @article { author = {معصومی, محسن}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {21}, number = {21}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The Bahmanids were the first muslim dynasty that ruled in Deccan independently at the 8, 9 and 10th century. The founder of this dynasty had an Iranian lineage. He and his successors paid special attention to the culture and civilization of Iran. They employed Persians in the important political and social posts such as Wezara and Sedara . In this period many of the Iranian scholaries, artisants, architects and etc. immigrated to Deccan and extended the culture and civilization of their native country particularly in the field of architecture there. The monuments of Deccan in this period mostly have built by Iranian architects. Many of these monuments have remained intact in their capitals, Gulbarga and Bidar. The great mosque of Gulbarga, for example, that was built in 769/1367, by a native of qazvin, Rafi son of shams, is one of the most beautiful and wonderful mosques in Islamic world. This mosque clearly showing the influences of Iranian style. Another building in this period that shows the influence of Persians, is the Madrasa of Gawan, the prime minister of bahmanids and a native of Gilan. This building is the complete imitation of the four iwan type schools in the Timurids of Iran.This article intend to survey the influence of Persian architecture in some of the monuments of Bahmanis period.}, keywords = {architecture,Bahmanids,Bidar,Deccan,Gulbarga}, title_fa = {تاثیر معماری ایرانی در بناهای دوره بهمنیان در جنوب هند (748-934)}, abstract_fa = {بهمنیان نخستین حکومت مستقل مسلمان در جنوب هند بودند که در قرون 8 و 9 و 10 هجری بر این منطقه حکومت کردند بنیان گذار این خاندان اصل و نسبی ایرانی داشت و به همین دلیل وی و جانشینانش توجه فراوانی به فرهنگ و تمدن ایرانی و به کارگیری ایرانیان در مناصب مختلف سیاسی و اجتماعی از قبیل وزارت و صدرات نشان دادند در این دوره بسیار از دانشمندان و معماران و صنعت گران ایرانی به دکن مهاجرت کردند و باعث رونق فرهنگ و تمدن ایرانی به ویژه در زمینه هنر و معماری در این سرزمین گردیدند بناهای ساخته شده در دوره بهمنیان اغلب به دست معماران ایرانی و تحت تاثیر سبک معماری رایج در ایران به ویژه در دوره تیموریان بود برخی از بناهای موجود در بیدر چون مدرسه گاوان تقلید کاملی از مدارس چهار ایوانه ایرانی است این مقاله به بررسی تاثیر معماری ایرانی در برخی از بناهای این دوره پرداخته است}, keywords_fa = {بهمنیان,بیدر,دکن,گلبرگه,معماری}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10730.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10730_2a630d12ac9b2a9af9d8b09388e92b9e.pdf} } @article { author = {محمودی, دکتر سید امیر سعید}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {21}, number = {21}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {-}, title_fa = {نقش قطب های علمی و معاماری در ارتقا کیفیت آموزش معماری}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10731.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10731_60418c7dcf6f5888659f939cd075601c.pdf} } @article { author = {فرهت, دکتر شاهین}, title = {-}, journal = {Honar-ha-ye Ziba}, volume = {21}, number = {21}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {-}, title_fa = {رومئو و ژولیت در موسیقی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10732.html}, eprint = {https://jhz.ut.ac.ir/article_10732_b27c49bbb6ebe3020b5ca06db2e63e74.pdf} }